Permalänk
Medlem

LG OLED - Skillnad mellan C7 B7?

Hej,

Som rubriken lyder. Är i tankarna på att köpa en ny tv. På Elgiganten säger man att enda skillnaden är ljudet och utseendet på foten.
Prisskillnaden är dock förvåandsvärt stor mellan modellerna, närmare 7000:- i prisskillnad, för samma teknik i bilden?

C7V -> https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55C7V/lg-5...
B7V -> https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55B7V/lg-5...

@laxpudding: Är denna serie något du skulle rekommendera för Xbox One X spelande? Tankarna går främst gällande input-lag.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

har LG OLED55B7V som jag köpte för ett par veckor sedan. kommer nog i dagarna testa lite spelande på den. men den lär vara bättre än min gamla lg 42 tums lcd som fick 1-2 sekunders input lagg med truemotion och nått annat bildprocess grejs på max vilket var en rätt konstig upplevelse :).

har endast en ps3 att testa med samt nesmini och en gammal intel nuc.

återkommer om jag minns samt har tid, vintern står för dörren och med hus och sommarbilar går det före.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Verkar som den dyrare varianten har Dolby Vision, där den billigare varianten inte har det.
Tittade bara lite snabbt och det var vad som stod ut direkt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Blev själv nyfiken och hitta den här videon som förklara skillnaderna
https://www.youtube.com/watch?v=3JIlhzhzYok

Visa signatur

Under construction...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Verkar som den dyrare varianten har Dolby Vision, där den billigare varianten inte har det.
Tittade bara lite snabbt och det var vad som stod ut direkt.

min har dolby vision men inte atmos(tror jag det heter).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Intressant! Tack för input Hör som sagt gärna av dig om du får någon tid över. Tänkte eventuellt bestämma mig nu i helgen!

@Necrophor: hmm...Det hade jag missat. Ska kolla upp vad just Dolby Vision innebär, men jag antar att det har att göra med ljudet (?) Kör surround så de inbyggda högtalarna bryr jag mig inte så mycket om.

@fRostmirE: Stort tack för länken, ska kika

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

@N0tepad:

Man kan tro att det är ljud, MEN det är faktiskt HDR som bygger på HDR10, dvs Dolbys variant på det och skall tydligen vara "bättre". Dock krävs det att både material och spelare också stödjer det. Men verkar som det har god potential att bli något nya filmer kommer "stödja". Ger större färgspektra bland annat.

Flertal studios har förbundit sig att släppa Dolby Vision filmer.

Länk till Dolby Vision vs HDR10: Dolby Vision vs HDR10

Skulle jag titta på en ny tv idag skulle det definitivt vara en dealbreaker om den inte hade DV-stöd.
(vilket Philips Oled inte har 😒 inte 9-serien sist jag tittade iaf)

Verkar vara precis så som Aka skrev att även den billigare varianten har stöd för DV.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Bildexpert 📺

@N0tepad: Skillnaden exakt mellan B7 och C7 har jag inte koll på. Men det rör sig om samma bildteknik och samma bildegenskaper i olika förpackningar. Stativ, högtalare etc. Kanske också en och annan bjäfsfunktion. Min hjärna har inte plats för alla detaljer så det jag vet är just det att bildegenskaperna är identiska och att de skillnader som folk ibland beskriver i bild handlar om exemplarvariationer.

Latens/input lag är lågt i spelläget och LG ligger på ca 20 ms med sina OLED-modeller. Konkurrenterna är inte lika rappa där.

Permalänk
Bildexpert 📺

Värt att tänka på med LG är att (till deras fördel) är bra på att uppdatera funktionerna i sina OLED-modeller. Det gör att information kring funktioner som Dolby Vision, HLG-stöd etc. kan variera baserat på vilken källa man tar in. 6 månader gamla tester och foruminlägg om apparaterna kan ha information som inte längre är aktuell.

Rtings.com är de enda testarna jag vet som har en drömsituation som jag ser det, då de köper in exemplar med mindre risk för handplockade "golden samples" och behåller dem och kan följa upp förändringarna som sker.

Permalänk

Det är bara designen och högtalarplacering som skiljer dem åt, samma panel och funktioner i övrigt.
Gissar att prisskillnaden beror på att B7 är instegsmodellen och handlarna vill sälja den för de andra är riktigt dyra.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Är tydligen bättre högtalare med subwoofer också. Kan vara intressant om man inte vill ha något extra ljudsystem till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

65" C7 för 24 990 kr på Elgigantens BF 24/11. Now we're talking!

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att C7 har en svart kant och ett platt ställ medans B7 har en silvrig kant och ett C format ställ.
Thats it.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

För övrigt, något tips på en hyffsad soundbar till dessa? snackar några tusen, inte 10k+

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers