Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusjj:

Tack för tipset. Jag får nog kolla uppåt i prisklass istället. Jag sitter med ett gammalt Logitech ultraxflat nu så det kan bara bli bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Om du gillar det du har: varför ändra? (i.e. hitta ngt liknande!) Men ta en titt i tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1465099-vilket-tangent... (i.e. dyrare är inte nödvändigtvis "bättre")

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flutters:

Finns det några 40% tangentbord för hyfsat pris?(runt 1000-1400)

Skickades från m.sweclockers.com

Kan detta vara något? https://kbdfans.myshopify.com/collections/group-buy/products/...

Permalänk
Medlem

Påbörjade mitt MX1800-projekt idag då det verkar som de Silent Black som jag beställt är på väg snart... Har lött dit alla dioder och resistorer.

Brytarna jag beställt är PCB-monterade men jag börjar vackla lite om det är rätt för ett plastchassi att köra utan plåt. Så frågan lyder: To plate or not to plate? Erfarenhet?

Lite med tanke på att TKC1800 är på gång och det verkar som om de kommer sälja lösa plåtar så det är kanske läge att inhandla en?

En bild a'la @anon257891

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Ser onekligen rätt intressant ut! Tack för tipset

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@dorf_se: Personligen skulle jag köra PCB-mountat. Tycker cherry switchar, speciellt linjära gör sig riktigt bra PCB-mountade och speciellt om man har dämpat riktigt bra under pcbn.

Permalänk
Medlem

Ingen här som vill sälja en Clack Skull? Haft Lite brocaps och annat som jag gjort mig av med.. Vill som bara ha en CC.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@dorf_se: Personligen skulle jag köra PCB-mountat. Tycker cherry switchar, speciellt linjära gör sig riktigt bra PCB-mountade och speciellt om man har dämpat riktigt bra under pcbn.

Tack för svar. Tidigare har jag dämpat med Biltemas bitumen och det tycker jag har fungerat. Rekommenderas något annat?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Det där med storleken har jag funderat lite på med många tangentbord i <60%-klassen. Det där tangentbordet har ju 47 tangenter. Borde det inte räknas som 50% då? Eller är det samma grej som med TV-maffian, att man säger HD Ready om 720p och 4k om UHD för att det låter bättre?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Var och grävde lite på den lokala second hand butiken och hittade detta.
Vetifan vad det är för modell/märke, men keycapsen(dom flesta) funkar perfekt på Cherry MX. För 5 kr kändes det värt att ta hem det iaf.
Någon som vet vad det är för brytare?
EDIT: Rubber domes, men med MX stems eller något är det.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dorf_se:

Tack för svar. Tidigare har jag dämpat med Biltemas bitumen och det tycker jag har fungerat. Rekommenderas något annat?

Jag kör ju också med bitumen, men ibland mixar jag in med mjuk dämpmatta (det ena utesluter inte det andra).

Speciellt mellan plåt och PCB gillar jag den mjuka (Och den borde funka även om man inte använder plåt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag kör ju också med bitumen, men ibland mixar jag in med mjuk dämpmatta (det ena utesluter inte det andra).

Speciellt mellan plåt och PCB gillar jag den mjuka (Och den borde funka även om man inte använder plåt)

Tackar.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Flutters: Det ser ut att kunna vara Cherry MY switchar. Vilket är bland det äckligaste man kan skriva med, men oavsett så är det ju nice med lite caps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@Flutters: Det ser ut att kunna vara Cherry MY switchar. Vilket är bland det äckligaste man kan skriva med, men oavsett så är det ju nice med lite caps.

Ah där ser man! Tack för svaret
Jo caps är alltid trevligt, speciellt i den trevliga färgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

@Flutters:

Om du kan tänka dig att bygga det ihop själv så är det billigaste 40%-brädan jj40 från Aliexpress. NIU går på runt tusen spänn för PCB, case och stabilizers, motsvarande prylar för jj40 kostar 570 spänn (med PCB, stabilizer och ett billigt case). Såg att KBDfans säljer ett keycap-set för 150 spänn just nu som verkar helt okej.

Då behöver du en sladd om du inte har nån liggandes hemma, samt naturligtvis switchar. Om du redan har sladd och hittar nån okej deal för switcharna så borde det kunna landa på under tusen kronor totalt. Jag tänkte själv beställa hem grejer till ett jj40, men väntar in att Kailh Box Navy eller Jade släpps.

Permalänk
Skrivet av KniFF:

Ingen här som vill sälja en Clack Skull? Haft Lite brocaps och annat som jag gjort mig av med.. Vill som bara ha en CC.

Beror på vad du vill ha och vad du bjuder

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Varmilo har lite BF-rabatt om man köper direkt via dom, 15$ (20-5$)

http://en.varmilo.com/

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

hmmm... vad var det nu?....
För lite Bilder!

Fick hem "K-Type" med "Halo True"-brytare i veckan:

https://i.imgur.com/a0r3vJI.jpg

Fler bilder i Imgur-album: https://imgur.com/a/D1hSo

1a intryck Tangentbordet:
Riktigt snyggt, tycker jag, och bra "finish", ser riktigt "kvalitativt" ut.

Magnetlisten för att vinkla tangentbordet är en fräck lösning och riktigt stabil.

RGB bakgrundsbelysningen är "superstark" (antagligen pga USB type-C så att man kan dra mer ström).

Inte för att bli överdrivet dramatisk: Men default firmwarens implementeringen av RGB bakgrundsbelysningen var kanske det sämsta designvalet i hela världhistorien! En animerad regnbågseffekt som flöt över tangentbordet var/är enda möjliga bakgrundsbelysningsläget!

Löstes med att flasha om tangentbordet med "no animation" (och man vill ju ändå ha sin egen layout så inget extrajobb egentligen)

Som sagt: det SER snyggt ut; men stabbarna är EXTREMT ljudliga och låter som ... som... en slagborrmaskin?!

Sen blir det en märklig/skojig(?) effekt när man ändrar ljusstyrkan på den vita bakgrundsbelysningen: den glider från "ljusblå, till vit, till rosa..

Kanske har jag blivit bortskämd eftersom jag alltid använder genuina stabbar i mina byggen (samt smörjer och "band-aid moddar dem) men dessa MÅSTE ges lite kärlek innan brädan går att använda (...av en kräsen tangentbordsnörd)!

Så jag avvaktar att ge något slutgiltligt omdömme innan jag gett brädan och stabbarna lite "kärlek".

Brytarna (Halo True):
Brytarna kan jag inte uttala mig om direkt, eftersom stabbarnas oljud gör att hela huset skakar...

Om jag försiktigt trycker på en brytare (och inte kommer åt några stabbar) så kan jag initialt tycka att brytaren verkar väldigt intressant, självklart inte "topre"... men kanske inte så långt ifrån som jag trodde. Men jag får fixa brädan med dämpning och återkomma i frågan.

Edit: IC Konfiguratorn gav lite fler val vad gäller Backlight än Webb/onlineversionen på input-club-sidan.

Kollade lite på deras forum men hittade inte direkt något svar.
Vet man om de funderar på en ISO variant?
Hur är firmware? Verkar vara lite klagomål som trillar in. Stabbar som rasslar och sticky keys. USB3 verkar vara krav?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dorf_se:

Kollade lite på deras forum men hittade inte direkt något svar.
Vet man om de funderar på en ISO variant?
Hur är firmware? Verkar vara lite klagomål som trillar in. Stabbar som rasslar och sticky keys. USB3 verkar vara krav?

Vad jag minns på rak arm har de inga planer på ISO-varianter.

FW är under utveckling, men imo tillräcklig för att kunna få en fungerande användbar lösning (men då har jag inte lekt något med RGB konfigurering).

Ang. stabbarna tycker jag uttryckte min åsikt rätt tydligt ursprunglig post Har inte hunnit ge dem kärlek ännu!

Och USB3.0 är nog inget krav om du inte vill ha den utökade strömmen (RGB-LEDs på "högsta" intensiteten"), men jag skall testa vid tillfälle.

P.S. Massdrop har försäljning just nu på lagerhållna K-type (i.e. för direktleverans) om man missade droppen D.S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Vad jag minns på rak arm har de inga planer på ISO-varianter.

Tråkigt. Ett fullt programmerbart, bakgrundsbelyst TKL med alu-chassi till förhållandevis bra pris annars.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Har ni något tips på en mikrokontroller med USB-C (ungefär något i stil med en Teensy) som man kan använda vid handwiring av ett tangentbord?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har ni något tips på en mikrokontroller med USB-C (ungefär något i stil med en Teensy) som man kan använda vid handwiring av ett tangentbord?

Detta projekt blir kanske verklighet snart?
https://deskthority.net/workshop-f7/can-we-design-the-teensy-...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Ser onekligen intressant ut, men det har hållit på under ett tag nu. Får se om det blir något av det!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@dorf_se, @Icte: Matt3o har varit upptagen med verkliga livet ett tag nu (har för mig han renoverar ett hus eller något sådant), och baserat på hans kommunikation på sistone verkar han fortsatt inte ha tid att ta tag i tangentbordsprojekt (hur whitefox ändå fick en ny runda är emellertid oklart). Det sker väl när det sker, om inte annat plockar väl någon kina-shop snart upp idén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@dorf_se, @Icte: Matt3o har varit upptagen med verkliga livet ett tag nu (har för mig han renoverar ett hus eller något sådant), och baserat på hans kommunikation på sistone verkar han fortsatt inte ha tid att ta tag i tangentbordsprojekt (hur whitefox ändå fick en ny runda är emellertid oklart). Det sker väl när det sker, om inte annat plockar väl någon kina-shop snart upp idén.

Ja jag märkte det, verkar vara mer snack om tangenter på den tråden än själva brädan mot slutet.

Hursomhelst, kan ju vara intressant att designa en egen mikrokontroller med USB-C och tillverka ett par hundra exemplar via en kinesisk hemsida. Frågan är hur många som skulle vara intresserade av ett sådant när det finns många mikrokontrollers med micro-USB?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Tips på handlovsstöd till ett logitech g610?

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Group buy för Aluminium-case till realforce 87/86 uppe.

https://shop.norbauer.com/products/the-norbaforce-cnc-aluminu...

Någon som planerar att beställa? Vid check-out kan man välja att få det via mykeyboard istället, vilket definitivt underlättar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja jag märkte det, verkar vara mer snack om tangenter på den tråden än själva brädan mot slutet.

Hursomhelst, kan ju vara intressant att designa en egen mikrokontroller med USB-C och tillverka ett par hundra exemplar via en kinesisk hemsida. Frågan är hur många som skulle vara intresserade av ett sådant när det finns många mikrokontrollers med micro-USB?

Varför är folk så himla kära i USB-C?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag hoppar in här med en fråga. Finns det några tangntbord att köpa av hyffsad kvalitet med ISO layout och så att man kan splitta brytarna för att byta delar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fax110:

Jag hoppar in här med en fråga. Finns det några tangntbord att köpa av hyffsad kvalitet med ISO layout och så att man kan splitta brytarna för att byta delar?

Det pratades lite i denna tråden om plåtar som stödjer demontering av brytaröverdelar.

Men kort: Det finns i stort sett inga serieproducerade brädor som stödjer demontage av brytaröverdelen (kan inte komma på något faktiskt på rak arm).

Men vill du bygga ett själv så finns det gott om alternativ för dito.

Men om det är enstaka brytare du vill byta delar i så går det att löda bort brytaren och ta isär den: och då funkar det med vilket serieproducerat mekaniskt tangentbord som helst.

Permalänk
Medlem

Någon fler som köpte det nya 5° 60% case'et från kbdfans här och fått sitt eller sett om det är på g?
Mitt trackingnummer (4PX) verkar fungera dåligt nämligen. Status: "Information mottagen" och Wei svarar inte på mail... :/