Wolfenstein II: The New Colossus

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Larsp777:

Har provat att köra på "High" med min gamla konfiguration och än så länge går det bra.

Spelet tar mer arbetsminne om du har ont om videominne, men eftersom du har 16 GB går det bra.

http://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/wolfenstein-ii-the-new-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

De senare spelen i serien har ju överlag varit linjära, springa runt pew pew spel. Varken mer eller mindre.
Så om du är ute efter något med en stark story och som driver en vidare så nja, detta är nog inte riktigt det du är ute efter. Det som dom nya spelen levererar är en riktigt roligt terminator simulator, ungefär. Dvs. stora feta vapen och blod överallt. Någon vidare story kan jag inte säga att det finns.

Eller, så klart det är en story men den är väldigt grundläggande actionfilm story, inget fel i sig men det är inte ens i närheten av vad man hittar i de spelen du skriver, tyvärr. Jag kan inte säga att storyn i detta spel är på något sätt mer eller mindre emot resterande av dom nyare Wolfenstein liren, jag tycker det är underhållande och en del roliga saker men nja.

Så om du ej vill ha en linjär shooter med mycket pew och X antal kroppsdelar som flyger, så är detta ej spelet för dig.

Skrivet av Commander:

Även första är story driven. Men du kommer inte ifrån att det är linjärt spel. Inte precis Ubisoft/Activision/EA som gjort detta spelet där Nazisterna finns i camps och du måste grinda ner radio torn.

En linjär shooter med mkt gore vore nice.

Jag uttryckte mig lite dumt med linjär, det jag känner med New Order är att första timmen-ish har bjudit på noll omväxling och varken vapen, gore eller liknande har varit "spektakulärt", känns mest som man satt i en timme och sprang runt i enformiga korridorer i en shooter likt alla andra shooters man spelat och blev uttråkad, känns inte som att det fanns nån form av nöje eller twist.
Spanade precis reviewn på IGN och dom sa just detta,att början kändes lite seg innan det kom igång, kanske får ge det en andra chans.

The new colossus känns även efter att ha sett den review:n hos IGN bättre på alla sätt och vis, mer humor, mer cutscenes, festligare vapen och rent generellt mer effekter osv.
Jag skulle helt enkelt säga att New Order inte verkar ha åldrats så bra trots att det bara är drygt 3 år gammalt och att man nu efter alla previews och filmer etc kring det mer polarade Collosus "vant" sig en nivå upp.

Citat:

Wolfenstein 2: The New Colossus is a fantastic single-player shooter, but what really got me invested was the brilliantly written characters and the performances of its cast. BJ and his crew are full of spirit and personality, and General Engel is as memorable a nemesis as you’re likely to find in games. Machine Games has once again turned the well-worn act of mowing down Nazis into something to get excited about.

Så även om det inte är i stil med spelen jag nämnde så verkar Colossus ändå ha steppat upp från New Order?

Permalänk
Medlem

Känns som jag går emot strömmen lite. Tycker inte det är värt 4-5 mer en 3a.

Grafiken är okej men tycker inte den sticker ut (varken positivt/negativt).
Ljudet: Musiken är stundvis riktigt bra men vissa vapen känns inte riktigt så maffiga.

Buggig start med total reboot av datorn innan Nvidias hotfix installerades. Ingen steam overlay tills man grävt djupt i forumet för en fix (dock fixat i en beta patch). Spelet total buggar ur med tearing om Nvidia DSR är aktiverat (inga av mina andra spel bråkar med det). Master volume slider påverkade inte cut-scenes (som jag upplevde) så fick ändra music/voice istället. ALT+TAB/ALT+ENTER buggar ofta ur spelet.

Spelet i sig är väldigt mycket cut-scenes (speciellt i början). Personlig tycker jag det blir lite mycket. Tog vad ca 10-15m innan man ens fick testa på lite action?

Bandesignen är mycket korridor-shooter. Inget stort problem för mig överlag. Största problemet är vissa "större" fighter som känns öhm hmm "fel". Du kan inte skjuta när du sprintar och du kan inte sprinta när du strafe'ar, så ducka kulor är "problematisk". Ofta är större fighter antingen i väldigt öppna eller väldigt stängda ytor. Upplever även att möjligheter till skydd är ganska dåligt ofta, vilket gör fighterna överdrivet frustrerande. Lättaste är att bara sprinta förbi, vilket går emot vad hela grejen med ett våldsamt FPS ska uppmuntra en till. Lägg sen till att du ofta har 1-flera tuffa motståndare i kombination med flertalet normala fiender som attackerar dig ifrån alla håll samtidigt utan bra skydd/skott duckning så känns det mer frustrerande en uppmuntrande till att stanna och ta fighten. Jag spelar på medium svårighet som jag gjorde på TNO och dom flesta fps spel och det är stor skillnad i hur jag upplever fighter i gamla/andra spel gentemot TNC. Bästa exemplet på ett modernt fps spel som har bra balanserade/inbjudande fighter är för mig DOOM 2016 och TNC har en lång bit dit.

Storyn i övrigt är helt i linje med vad jag förvänta mig en over the top B-action rulle historia. Rolig tvist i mitten av spelet. Även där det blir roligare fightas då du innan dess kämpar med 50hp.

En sidnot är att du kan springa förbi dom flesta fighter/bossar etc. Så återigen känns det som att spelet inte uppmuntrar till att stanna och ta fighter. Är det tufft spring bara förbi till nästa sektion.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong: Spela på Medium så borde du kunna ta alla fighter med en bindel över ögonen.

Jag spelar på I am death incarnate (eftersom Mein Liebe inte är tillgängligt) och då börjar det bli svårt men inte omöjligt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@hulkenstrong: Spela på Medium så borde du kunna ta alla fighter med en bindel över ögonen.

Jag spelar på I am death incarnate (eftersom Mein Liebe inte är tillgängligt) och då börjar det bli svårt men inte omöjligt.

Citat från mitt inlägg "Jag spelar på medium svårighet som jag gjorde på TNO och dom flesta fps spel och det är stor skillnad i hur jag upplever fighter i gamla/andra spel gentemot TNC"

Är inte att fighterna är svåra mer frustrerande och inte ingivande/uppmuntrande till att lägga tid på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Discokungen

Jag njuter utav bara den! Har lyckats plöja ner 27h i spelet och samlat ihop alla collectables och lyckats få död på alla Übercommanders. Jag älskade New Order och det här är helt fantastiskt. Döda nazister med maffig teknik? Sign me up!

Svårighetsgraden känns klen men sen kändes Uber rätt enkelt på New Order efter typ 2/3 av spelet. Har bara kört igenom det på Do or Die nu men Mein Leben kommer nog så småningom.

Mitt 980 gråter en aning på high också, förstår inte hur det är så lättdrivet för alla men jag får rejäla dippar i vissa scener. I övrigt ligger det på 80-100 fps.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Larsp777:

Har provat att köra på "High" med min gamla konfiguration och än så länge går det bra.

Jag är nyfiken på hur mycket delat minne, spelet använder för dig, som har ett grafikkort med 2 GB minne och 16 GB arbetsminne.
Om du har tid och lust, kanske du skulle kunna starta aktivitetshanteraren, välja låg uppdateringshastighet (under visa) och köra en liten runda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag är nyfiken på hur mycket delat minne, spelet använder för dig, som har ett grafikkort med 2 GB minne och 16 GB arbetsminne.
Om du har tid och lust, kanske du skulle kunna starta aktivitetshanteraren, välja låg uppdateringshastighet (under visa) och köra en liten runda.

Har bara 8 Gb nu så det står fel i signaturen. Satte 8 Gb i min tjejs dator och hade tänkt skaffa mer själv. Har dock inte blivit av.

Jag kan dock testa om jag får rätt med det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Larsp777:

Har bara 8 Gb nu så det står fel i signaturen. Satte 8 Gb i min tjejs dator och hade tänkt skaffa mer själv. Har dock inte blivit av.

Jag kan dock testa om jag får rätt med det.

Tack, kul att det flyter fint med ett äldre grafikkort, verkar vara väl optimerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tack, kul att det flyter fint med ett äldre grafikkort, verkar vara väl optimerat.

Ja, sjäv förvånad över hur länge det har fungerat.

Har väl tänkt att när spelen börjat hacka är det dags att uppgradera datorn. Dock verkar det hålla än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur gör man då för att se aktivitetshanteraren när man kör spelet? Försökte med alltid överst men verkade inte fungera. Eller kör du det i ett fönster?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är det lika väloptimerat som doom är?

Permalänk
Medlem

Med datorn i sign kör jag med 1920x1080 High och ligger konstant på 60 fps.

Cirka 3.2 gig vram och runt 6 gig ram går åt när jag kör spelet.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem

Har spelat The New Order och spelar just nu på The Old Blood.

Det här nya Wolfenstein blir nästa.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk

GTX 770 kör på low T-T men nu med den senaste patchen så får jag frame rate stutters..dags för mig att uppgradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Har spelat The New Order och spelar just nu på The Old Blood.

Det här nya Wolfenstein blir nästa.

Gillade verkligen New Order. Old Blood var också bra men nog inte lika bra.

Det nya verkar bra så långt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

är det lika väloptimerat som doom är?

Har inte spelat det själv men har läst en del kommentarer från folk som menar att de är ungefär lika. De kör ju med samma motor så man kan tycka att de borde vara snarlika.

Permalänk
Inaktiv

Precis klarat av kampanjen, intressant att se vad som låses upp om ganska exakt två dagar.

Permalänk
Inaktiv

Har också klarat av kampanjen på ca 12 timmar.
Enda jag saknar är dock att det var aldrig någon direkt "bossfight" man var tvungen att vinna över.

Permalänk
Medlem

OK, har klarat av spelet nu och fick den där roliga uppmaningen om att döda targets för att hjälpa till. Så nu är spelet avinstallerat.
I efterhad är det cutscenes som är det största intrycket i spelet. På gott och ont. Själva pangandet blev snabbt rejält tråkigt tycker jag. Införandet av tacklingar, boa-constrictor samt styltbenen (låste inte upp dessa) ändrade spelstilen marginellt.
Stör mig på ett par saker. Head-bob. Jag gillar det inte då man blir lätt åksjuk ibland eller helt tappar fokus på spelandet.
Det forcerande sättet att låsa karaktären för peak around corner som fick grafiken att balla ur ibland och helt plötsligt så skakar hela skärmen hela tiden.
Att fastna på saker som är för nära för att synas. Skitirriterande.
Att fastna på trösklar med mera. Supersoldater som inte ens kan gå in över dörrar, oftast efter att man laddat ett spel, är föga imponerande.
Interfacet, kontrollerna för att välja i menyer och kartor var inget för mig. Visste sällan vad man hade valt, vad som visades eller vilka knappar som faktiskt fungerade. Har jag en mus vill jag välja med musknappen, inte tvingas tilla tt trycka enter och annat. Riktigt dåligt i min mening.

Roliga clips, hyfsad action, men det blir en trea för mig. Jag hade roligare i första spelet eller till och med i New Blood.
Blev inte sugen på att spela mer eller investera i DLC, så jag tackar för en hyfsad upplevelse.

Permalänk
Medlem

Jag har helt fastnar fast jag läst walkthrouh. Är på Manhattan -Bunker district. Man landar ju sen springer man i en stor halvmåne och sedan tar man en hiss.

har skjutit alla officerarna och tagit deras kort, men sen kommer jag inte vidare. Var det något i det första halvmånerummet som jag skulle ta som krävs för att man ska komma vidare? Jag kan ju inte ta hissen igen. Vad gör jag? Jag hittar bara två officerarbord...?

http://www.ign.com/wikis/wolfenstein-2-the-new-colossus/Manha...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Ingen som vet om man ska ta något innan man åker med hissen? Då är det en bugg eftersom man inte kan backa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var en bugg. Glömde saker i rummet innan man tog hissen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör spelet i 4K/60 med höga inställningar utan problem på 1080ti (förväntat) - Cutscenes känns som det går ner till 1080p/30fps då jag antar att de är prerendered. Grymt bra skådespelare osv. men spelmässigt tappade jag intresset efter att ha orkat ta mig till NY. Jag har helt enkelt spelat för många spel i denna genre och det fanns inte mycket nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Kör spelet i 4K/60 med höga inställningar utan problem på 1080ti (förväntat) - Cutscenes känns som det går ner till 1080p/30fps då jag antar att de är prerendered. Grymt bra skådespelare osv. men spelmässigt tappade jag intresset efter att ha orkat ta mig till NY. Jag har helt enkelt spelat för många spel i denna genre och det fanns inte mycket nytt.

Håller lite med. Samma miljö, trångt och mörkt. Sen tycker jag inte om spel där det blir mycket spring och tusen vägar att välja mellan. Missar mycket i spelet om man inte orkar ge sig på Enigma maskinen. Hoppas WW2 är bättre.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

300 kr på steam nu.
Så blir nog ett köp.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange43:

300 kr på steam nu.
Så blir nog ett köp.

Kolla elgiganten, har för mig de kommer vara billigare imorgon.

Permalänk
Medlem

Lirat igenom spelet, och kan väl summera det med att det helt klart är en bra iteration i franchisen, men inte lika bra som New Order.

+ Flöt på som smält smör på min gamla i7 3770k + GF1080. Inte minsta antydan till frameratedrops.
+ Riktigt bra spelkänsla i stort.
+ Schyssta vapen.
+ Skön mix mellan röj- och stealthfokus.
-/+ Lite väl mycket cutscenes, gick tack och lov att skippa.
-/+ Killmissions på uber commanders blir gammalt snabbt, men de är tack och lov inte fler än att man orkar riva av dem för bonusbanans skull. Tips: en bra bana att farma enigma codes för att få till de sista missionsen är Penthouse area i NY. Liten bana, två commanders nära till hands.
- En del märkliga buggar, t ex fastnar man ofta mot osynlig vägg i dörröppningar, och måste hoppa igenom. Lär väl slätas ut med nån patch ganska snart.
- För mycket fillerskit i form av att springa ärenden på U-båten.
- Lite dålig variation på fienderna.
- Konstig balans med ammunitions/healthpack/armortillgång, även på högre svårighetsnivåer. Det går typ inte att inte ha allt maxed out hela tiden, typ. Som att köra i nån slags konstant cheat mode.
- Onödigt politiserat. Det räcker liksom med att nazister är ungefär det ondaste som finns, hela casten behövde inte ha varit klassiska offerkoftor också. Har en viss förståelse för de som gått retard om SJW-spel osv.

Och ett litet tips för er som liksom jag hatar oborttryckbara introklipp/företagslogotyper när man startar spelet: radera/döp om <spelmapp>\base\bink\boot\boot_pc.bk2 så kommer man direkt till menyn på några sekunder.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Snabbfråga - tänkte inhandla Wolfenstein nu på BF men undrar om det är spelbart på min "antika" rigg...?
Ska man tro minimum systemkrav så ska det ju inte lira.
CPU: 3570K
GPU: GTX770 4 Gb
16 Gb ram

Allt körs i stock!

Någon som sitter på liknande burk och kan lira detta spel med behållning?

Permalänk
Medlem

det är ett spel helt enkelt sagt, det är inte gjort för att vara 100% rättad efter historien, den har fantasy i sig i det sättet att saker och ting är påhittade och man skulle kunna säga sci fi men det är helt klart värt att spela om man redan har spelat de tidigare tittlarna. annars kan man vänta tills det reas ut lite billigare innan inverstering. det var inte lika långt som jag hoppats på men det är riktigt intressant

edit: jag såg nyss att kinguin säljer det för ca 220 exklusive buyers protection så det kan vara värt det endå att handla det nu. det är inte slöseri med pengar direkt

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci