Black Friday 2017 – Tips, butiker och erbjudanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobertN:

Dom använder riktig utrustning för att kalibrera bildskärmar.

Dåså, då är ju 800kr ett ganska bra pris förutsatt att de gör rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av agentq15:

Det där med kalibrering är ren bullshit. Är deras nya sätt att dra in pengar när folk inte köper försäkringar.
Dom lurar dig bara!

Har du själv varit med om det eller känner du någon som köpte den tjänsten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som hittat Logitech G910 till ett bra pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uttsi:

Värdelös rea, de erbjudanden som är intressanta har dom bara några ex av sen säljs de till ordinarie pris. Ne då beställer jag hellre från utlandet.
Ska man ha en billig dålig tv så verkar man iallafall kunna göra ett ”bra” köp

Vad var du ute efter då om man får fråga?

Permalänk

Någon som har tips på extern SSD-hårddisk till bättre hyfsad bra pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobertN:

Dom använder riktig utrustning för att kalibrera bildskärmar.

Tjänsten heter "KNOWHOW". Har du erfarenhet av dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fy vilken tråkig Black Friday! Har inte hittat något skoj alls ju.

Fick köpt en sak bara:

Produkt: StarCraft II: Legacy of the Void
Länk: https://www.netonnet.se/art/dator/spelkonsol/spel/pc-starcraf...
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=677261
Pris: 99kr

Haft på bevakning länge mest för samlingens skull.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

42 Miljoner för en fin villa med tennisplan i Klippan som hittat ju, helt klart bästa erbjudandet någonsin:

http://cdon.se/black_friday/villa_klippan/

Nån som kommer slå till?

Själv har jag inte köpt någonting tycker inte erbjudandena är särskilt fantastiska jämfört med vanlig rea. Det här med BF var lite roligare de första åren 2013-2015. Från förra året när det började bli stort så tycker jag det har blivit sämre. Nån som håller med?

Helt klart intressant, om jag bara kan hitta en 50kr rabattkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

No brainer 4 me.. OnePlus 5T

Att välja 5T över en billigare S8 är bokstavligen cirklejerking.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av RobertN:

Dom använder riktig utrustning för att kalibrera bildskärmar.

Men deras kalibrering som de gör är ju gjord för deras miljö, troligtvis så ställer de bara in alla parametrar efter en guide.
Inget som garanterar perfekt kalibrering för din hemmiljö som troligtvis är mycket ljusare än deras "normala miljö".

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Köpte en färdigkalibrerad OLED från Elgiganten för 800 kr extra. Någon som gjort det förr och vet att det är en bra tjänst haha. Tänkte att man kanske slipper lite huvudvärk med att försöka fixa till inställningarna själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte hur det är i webblager, men är ganska säker på att de använder "kalibrering" på returexemplar i butik, för att kunna tejpa ihop lådan med "KNOWHOW"-tejpen för att motivera varför lådan har varit öppen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Dåså, då är ju 800kr ett ganska bra pris förutsatt att de gör rätt!

Sen ska väl tilläggas att dom kanske inte använder den dyraste utrustningen för att göra detta. Vet att det har används någon billigare spyder variant för att göra detta men vet ej vad som används nu och det är säkerligen olika utrustning i olika butiker som används. Men blir nog oavsett bättre än standardinställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Så här står det för mig:
Förväntad leverans 2017-12-01
Sen är det ett litet rött X efter 01. Är det så för dig också?

01.02 skulle det stå, så jag var snarare sen på bollen!

Jaha xD

Japp står ett rött kryss där också, men det brukar Proshop lägga till innan de skickar iväg sina produkter (innebär inte att de är slut per sé utan att den inte är utskickad än om jag förstått det rätt, ändras till en grön fnutt när de väl skickat den)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inet:

Har fixat tidigarepriset nu! Är verkligen inte menat att missleda men är mycket produkter på Black Friday och vi missade helt enkelt att den varit på kampanj så nära inpå.

Det är lite svårt det där med prissättning för många produkter har varit på kampanj nångång tidigare. Att gå från ett kampanjpris direkt till ett annan ser vi som en självklarhet att det inte är ordinariepris som gäller.

Men vart går gränsen för hur länge en produkt måste ligga på ordinariepris för att man ska göra en "riktig" kampanj igen? Blir ju lite av en gråzon men som sagt, vi har fixat nu så det förhoppningsvis inte känns missvisande!

Förmodligen längre än 6 dagar? Det var ju ingen hemlighet att black friday var på gång om vi säger så, att ni råkade byta tillbaka priset till ordinarie så tätt inpå sker ju knappast av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Vet inte hur det är i webblager, men är ganska säker på att de använder "kalibrering" på returexemplar i butik, för att kunna tejpa ihop lådan med "KNOWHOW"-tejpen för att motivera varför lådan har varit öppen.

Så du menar att företaget inte självt har öppnat lådan? Att det är någon som köpt den, öppnat den och sedan returnerat den?

Det hade jag ingen aning om isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkligen inga som har rea på 120/128 GB SSD.. någon som har hittat det?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Tjänsten heter "KNOWHOW". Har du erfarenhet av dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har jobbat med Knowhow. Vad vill du veta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Vart hittade du 1080ti Strix för 5,3k?

Fick samma fråga via PM, ger samma svar här i tråden: jag minns inte vilken det var, och med 1h sömn kan det ha varit en blackout från min sida. Det enda jag kan hitta nu är 1080 Strix från Inet för 5,4k. Högst sannolikt en miss från min sida, helt enkelt.

Jag gör avbön. I. Did not. Have. A reliable recollection. Of that offer.

Permalänk
Medlem

Produkt: Philips hue Startpaket 6.5W G10 (3 delar)
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/smart-hem...
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3371843
Pris: 990 kr

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Så du menar att företaget inte självt har öppnat lådan? Att det är någon som köpt den, öppnat den och sedan returnerat den?

Det hade jag ingen aning om isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja alltså initialt har en köpare öppnat den och gjort retur, sedan har Elgiganten kalibrerat den vid retur. Blir ju lite mer attraktivt att köpa en kalibrerad TV än ett returex.

Jag var i butik en gång och kollade på en oled b6. Det var någon säljare från LG på plats och jag var intresserad av 65" b6an som det bara fanns ett exemplar av. Den var öppnad för "kalibrering" och igentejpad med "KNOWHOW". Hade läst någonstans att detta kunde innebära returexemplar. Jag frågade säljaren om detta var ett returex varpå han svarade ja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk

Produkt: Marabou 250g
Länk: http://gottebiten.se/black-friday
Prisjakt:
Pris: 10kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobertN:

Dom använder riktig utrustning för att kalibrera bildskärmar.

Vilken utrustning använder ELG av för bild kalibrering då och vilken certifiering har dom? MediaMarkt däremot erbjuder äkta bildkalibrering med IFS certifering och riktig utrustning för bild kalibrering. ELG använder endast inställningar på TVn anpassad till butikens belysning förhållande och är ändå kommer vara felaktigt efter man har TVn hemma.

Bild kalibrering skall ske där TVn skall stå, med utrustning som är lämpad för ändamålet. Om man inte har utrustning för utföra bild kalibrering, får man ställa in manuellt själv inne i inställningar tills man får en bild man själv är nöjd med.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Jag har jobbat med Knowhow. Vad vill du veta?

Köpte en tv med kalibrering för 800 kr extra. Det jag undrar är om det är en bra tjänst?

Använder dom en helt ny tv som dom kalibrerar eller ett returexemplar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Ja alltså initialt har en köpare öppnat den och gjort retur, sedan har Elgiganten kalibrerat den vid retur. Blir ju lite mer attraktivt att köpa en kalibrerad TV än ett returex.

Jag var i butik en gång och kollade på en oled b6. Det var någon säljare från LG på plats och jag var intresserad av 65" b6an som det bara fanns ett exemplar av. Den var öppnad för "kalibrering" och igentejpad med "KNOWHOW". Hade läst någonstans att detta kunde innebära returexemplar. Jag frågade säljaren om detta var ett returex varpå han svarade ja.

Okej tack för svaret. Det är troligen så. Blir nog att lämna tillbaka den och ta ett fabrikexemplar ist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det stämmer inte, då alla dessa 3 är tekniker och det kan skilja väldigt mkt med vad olika paneler av respektive typ faktiskt kan. Däremot är det väl överlag så att i gaming monitorer så brukar skälet att välja TN vara att dom är snabbast per krona, IPS för att dom ger överlag bäst bild per krona och VA för att det är lite mitt i mellan och med bättre kontrast. Fast jämfört med OLED så.....nä, lets not go there

Vet att oled är steget bättre Jo vet att det kan skilja mellan paneler, men generellt är det som jag skrev (tillverkarna har ju försökt köa snabbheten på VA).

Skrivet av finally:

Köpte en färdigkalibrerad OLED från Elgiganten för 800 kr extra. Någon som gjort det förr och vet att det är en bra tjänst haha. Tänkte att man kanske slipper lite huvudvärk med att försöka fixa till inställningarna själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MartinAberg:

Men deras kalibrering som de gör är ju gjord för deras miljö, troligtvis så ställer de bara in alla parametrar efter en guide.
Inget som garanterar perfekt kalibrering för din hemmiljö som troligtvis är mycket ljusare än deras "normala miljö".

Sist jag hörde, så var det bara mediamarket som gjorde äkta kalibrering. Elgiganten ställer in efter ett papper (alltså kalibrerar inte i butik), men kan ju hoppas på dom ändrat det beteendet.

Tråd om ämnet
#16884474

konkurrents åsikt
https://www.hifiklubben.se/kampanje/2016/06/bildkalibrering-p...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Vilken utrustning använder ELG av för bild kalibrering då och vilken certifiering har dom? MediaMarkt däremot erbjuder äkta bildkalibrering med IFS certifering och riktig utrustning för bild kalibrering. ELG använder endast inställningar på TVn anpassad till butikens belysning förhållande och är ändå kommer vara felaktigt efter man har TVn hemma.

Bild kalibrering skall ske där TVn skall stå, med utrustning som är lämpad för ändamålet. Om man inte har utrustning för utföra bild kalibrering, får man ställa in manuellt själv inne i inställningar tills man får en bild man själv är nöjd med.

Så mycket fel i ett och samma inlägg. Varför skriver du om du inte ens har koll på hur de gör på Elgiganten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Okej tack för svaret. Det är troligen så. Blir nog att lämna tillbaka den och ta ett fabrikexemplar ist.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror dock inte det gäller alla exemplar. Om någon beställer tjänsten måste de ju öppna lådan. Måste också vara mindre sannolikt att få ett returexemplar från webben då de flesta lär köra till butiken för att göra retur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz