Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Problemet verkar vara att folk i förväg har valt en viss produkt, och en viss rabatt de väntar sig på den.
När sen inte produkten eller rabatten slår in, då är allt bluff och båg.

Näe precis... och även fast en produkt är billigare än någonsin så är det värdelöst för det är bara 7% rabatt. "SJU FUCKING PROCENT!! DET ÄR JU INGENTING! HELVETS SKITREA!!! FINNS INGA BRA ERBJUDANDEN!!"

Man skulle vilja se någon av dessa personer starta ett företag och sälja ut sina produkter för mindre än inköpspris och se om de fortfarande är lika griniga över att produkter är ute på för lite rea.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Håller med om att BF och CM verkligen inte lever upp till förväntningarna. Verkar rent allmänt få ett gäng produkter till lägre pris men har inte hittat ett enda KLIPP trots idogt surfande i helgen. Var sugen på en ny skärm men fann inget av intresse.

Blev en Huawei P9 till 11-åringens julklappslista. Hittade den lördag morgon för 2,5k och då har den sista tiden legat runt 3,3-3,5 så det kändes värt. Hittade också en gymnastikmatta till nioåringen som kostar 5-6k här i norden. Köpte samma på Aliexpress för 1800. Så BF, på sätt och vis...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

@SunQ: Men tidigare år sätter ju förväntingar. Det HAR varit bättre reor tidigare och därför är det väl inte konstigt att folk blir besvikna när butiker hype-ar black friday och sedan kör ganska lätt på rabatterna?

Hade det inte varit en sån vansinnig högkonjuktur hade det nog varit lite bredare sortiment på rea om inget annat.

Sedan handlade väl denna tråd egentligen om Cyber Mondays uteblivande och inte om dagarna innan.

Permalänk
Medlem

Fan jag försökte köpa en skärm på Inet igårkväll, ville hämta i butik men det gick inte. Tänkte köpa den idag men nu är deras rea slut. Får la åka förbi med mössan i hand och fråga om det går ändå.

Permalänk
Medlem

Återförsäljarna har väl inget kvar att ge antar jag. Black Friday och Cyber Monday är inbakade i ett och samma jippo.

Det skall vara att dem delar upp det hela, alla företag utom hemelektronik kör sin rea under Black Friday (kläder, godis, cyklar, möbler, hushållsartiklar, kattsant etc)

Sedan kör Inet, Komplett, Dustin och resten sin "Black Friday" efter helgen, förslagsvis under ...måndagen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

Dressmann kör 30% på hela sortimentet i sin webbshop som Cyber Monday. Lite fel bransch men enda butiken jag hittat som kör någon vettig rea idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

@SunQ: Men tidigare år sätter ju förväntingar. Det HAR varit bättre reor tidigare och därför är det väl inte konstigt att folk blir besvikna när butiker hype-ar black friday och sedan kör ganska lätt på rabatterna?

Jag tror nog Sweclockers användarforum är bra mycket bättre på att hypa black friday än butikerna. Spontant kändes det som att BF hypen började rampas upp på forumet sen sensommaren och jag kan inte minnas att jag sett något i butikerna om BF vid den tiden eller ens fram till för några få veckor sedan.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

@phanto: nja. 7700k var sänkt 450kr + AC: origins och Total war: warhammer. Ganska bra deal.

Och fanns Seasonic 550watt 80+ Gold för 699kr

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeadMeat1234:

Jag tror nog Sweclockers användarforum är bra mycket bättre på att hypa black friday än butikerna. Spontant kändes det som att BF hypen började rampas upp på forumet sen sensommaren och jag kan inte minnas att jag sett något i butikerna om BF vid den tiden eller ens fram till för några få veckor sedan.

Swecare förväntar sig alltid minst 50 procent rabatt, annars är allt skitreor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elBenko:

Har black friday någonsin varit bra i Sverige? Jämför med t.ex. USA.

Det är vanliga reapriser maskerade som något speciellt och väldigt tidsbegränsat. Egentligen är det bara ett kampanjjippo för att stressa folk att öppna plånböckerna och spela på människors "bra att ha"-mentalitet.

Tror inte det?

Mest en massa skräp som reas ut på grund av att ingen köper det annars.

Förresten så tyckte jag det var betydligt mindre folk ute på stan denna helgen i år jämfört med vissa andra "vanliga lönehelger".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Förresten så tyckte jag det var betydligt mindre folk ute på stan denna helgen i år jämfört med vissa andra "vanliga lönehelger".

Märkligt.
Här nere var det helt bisarrt mycket folk ute och handlade denna helgen, långt mycket mer än en vanlig lönehelg.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att det mer eller mindre är någon form av "rea" året runt.
Om det alltid är "rea"....

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är väl att BF är tänkt för fysiska butikerna men det har exploderat så att det körs överallt. CM tappar syftet när det ändå varit rea även på webbutikerna hela förra veckan.

Permalänk
Medlem

CM känns lite överflödig helt klart. Tanken har ju varit att näthandeln kör CM och fysiska butiker BF, men när gränserna mellan näthandel och butikshandel suddas ut blir det lite onödigt med två olika dagar.

I min mening var det ändå en hel del riktigt bra BF deals, speciellt om man ändå skulle köpa något specifikt som man sedan tidigare ändå tänkt slå till på. För oss som spelar var det flera bra titlar som var rätt ordentligt nedsatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Tror ikke noen Sweclocker er ute 50 % rabatt eller mer i seg, men at det må være bedre tilbud enn ved de alminnelige kampanjene en kan finne ved helg salgene på noen prosent hit eller dit. For min del forsvant en del varer for hurtig til å kunne legge inn en bestilling innen jeg rakk å sjekke om det var normal pris eller et svært godt tilbud. Det virke å være alt for få i lager til (BF/BW) avtalt pris fra produsent/salgskanal ved online salg og disse forsvant for hurtig, slik jeg opplevet det denne BF/BW.

Det som forsvinner i den her diskusjonen er jo at når en vel handler noe til nedsatt pris på nettet, så vil en ofte også kjøpe noe annet til normal pris når en enda er i gang ettersom en må betale frakt eller at en velger å handle fler ting fra samme sted.

Permalänk
Föredetting

Jag sket i "Black Week" och körde Black Friday + Cyber Monday över hela helgen till och med idag. 30% på cykelkomponenter, alltså: http://fr-x.se/black-friday-2017/

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk glorifierar USA utan att ha någon koll, de kör också hela helgen, de har knappast "få bud men extremt starka", kolla typ target och best buys erbjudande, de har 50-sidor i sin flyer. Sen är det knappast 50% på allt, däremot kör de tillverkarens rek.pris som förrpris vilket gör att sparabudskapet blir större, tänk på att i Sverige är prispressen extremt mycket större så många förrpriser är lägre än det rekommenderade priset att starta med.

Skummade igenom de största kedjornas BF erbjudande i USA och lägger man på moms, skatter osv så är det knappast någon WOW effekt på det, känns bara som det är någon gammal skröna som ligger kvar att BF skulle vara så extremt starkt i USA medan allt i Sverige suger purjo men folk är som de alltid är, hittar de inte exakt de som det vill ha för halva priset så är det den sämsta REAn genom tiden.

Permalänk
Medlem

BF var kasst, inga lockpriser med begränsat antal produkter... Det som hela grejen går ut på ju, först till kvarn får brutal bra priser. Resten får försöka igen nästa år.
Istället ser man fula återförsäljare som väljer att lägga rean på en dyrare version av OLED TVn istället för den billigare, när skillnaden enbart är estetiskt, varför? För att det ska se ut som att rean är värd och inte bara skit.

Black Friday som vanligen brukar vara fysiska butiker och Cyber Monday anpassad för nätet. Sverige gör fel som vanligt ... Tråkigt och mycket besviken, både på utebliven CM och ett totalfattigt BF.
Köpte en SSD för att det behövdes till datorn.
Var nära på att köpa en UHD bluray som faktiskt hade okej rabatt, några hundra billigare än vad den legat på tidigare, men avsaknaden av Dolby Vision fick mig att backa.

Jag tror vi alla vill att BF ska vara som en nyöppnad Inet butik, kränkande låga priser på några få toppenprodukter, från några få lyckliga själar till några hundra, beroende på produkt och pris.
Inte "rea" som det är året runt, där man sätter ett pris man vill ha på en produkt och sen skriver att ordinarie priset är 30% högre.

Men kan inte hålla med om att det får mig att tappa suget på gaming, nätverk eller filmtittande.
Vill fortfarande ha en där OLED tvn och har nyligen köpt en ny dator, vill ha en 4k projektor och ett bioljud. Men, som det nu är, så får det vänta tills andra prioriterade saker är köpta.
Jag har annars inget problem alls att köa 12+ timmar för att få köpa nånting till ett pris som får mig att behöva dusch 5 gånger för att försöka få bort smutskänslan.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv

Hade jag inte veta bättre så hade jag trott att det hade kommit en ny skatt i år som hade höjt priset på elektronik, vilket gjorde att priset blev högre.
Så jag köpte inget jag heller, visst fina erbjudanden fanns för de som hade planerat att köpa något. Men köpa bara för att det var fynd, så var det värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Förvisso trummar sweclockers ganska hårt på BF-trumman men kolla på cdon exempelvis. Livesändning 24h, upptrampning av deals ("kom tillbaka varje timme för nya deals!") och sånt. De flesta butiker hade väl tydliga annonser flera dagar i förväg också.

Permalänk
Medlem

Black Friday var däremot nästan hel en vecka? Butikerna började redan mitten av veckan ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Black Friday var däremot nästan hel en vecka? Butikerna började redan mitten av veckan ungefär.

Det är något som måste bort enligt mig. Visst, börja på Fredag kl 00:00 och kör hela helgen men fan, börja inte med "black week" å annat trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Hade det inte varit en sån vansinnig högkonjuktur hade det nog varit lite bredare sortiment på rea om inget annat.

Sedan handlade väl denna tråd egentligen om Cyber Mondays uteblivande och inte om dagarna innan.

LGs OLEDs kom ju ned rätt schysst iaf. 23k för en 65" OLED t.ex. är ju inte direkt dåligt. Sen är det ju som det nämnts så att priserna redan är kraftigt pressade i den branschen så marginalerna finns kanske inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Var väl nåt Corsair Strafe tangentbord som var ok rea på, även om 95% kändes på gränsen till snålt!

Permalänk
Medlem

Min känsla är att man satsade på att introducera Singles Day i år istället för Cyber Monday. Vilket jag kan förstå. Personligen kändes det som CM och BF gick rakt in i varandra - kanske är ett sätt för handeln att få folk upphetsade två gånger om inom några veckor istället för en extra dag på BF.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Förvisso trummar sweclockers ganska hårt på BF-trumman men kolla på cdon exempelvis. Livesändning 24h, upptrampning av deals ("kom tillbaka varje timme för nya deals!") och sånt. De flesta butiker hade väl tydliga annonser flera dagar i förväg också.

Det där med "kom tillbaka varje timme" och all överdriven hypning fick mig att totalsumpa cdon.com under rean. Det kändes alldeles för överdrivet och för mycket sälj, på något sätt. Ungefär som den där dryga säljaren i butik som kommer fram och kladdar på en när man står och överväger vad man ska köpa, vilket slutar med att man känner sig irriterad och går därifrån.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Min känsla är att man satsade på att introducera Singles Day i år istället för Cyber Monday. Vilket jag kan förstå. Personligen kändes det som CM och BF gick rakt in i varandra - kanske är ett sätt för handeln att få folk upphetsade två gånger om inom några veckor istället för en extra dag på BF.

Kan nog vara så men Singles Day var ju för det första riktigt dålig med totalt kassa priser och hela konceptet känns väldigt barnsligt.

Permalänk

Mmm denna BF var kanske den sämsta någonsin. Köpte en "ny" mus för samma reapris som för 2 år sedan. Webhallen som vanligt säljer ut riktigt gamla saker.

Det enda bra erbjudanden som nästan alla butiker hade var sänkt pris på hårddiskar, eftersom alla körde detta får mig att misstänka att det börjar växa lager för dessa och reaprisen kommer snart bli ordinarie pris.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Är ju sista löning nu innan jul så ju tidigare man börjar ju mera chans att lägga beslag på folks julklappsbudget.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Systemkollaps