Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Kan nog vara så men Singles Day var ju för det första riktigt dålig med totalt kassa priser och hela konceptet känns väldigt barnsligt.

Håller inte med, sparade 3000:- på mina inköp under Singles Day, kan inte påstå att jag hade sparat i närheten lika mycket om jag inhandlat det under BF istället.

Har t.ex. inte sett något GTX 1080 för 4399:- eller någon i7-8700k för 3299:- under BF.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Inte för mig, Singles Day var helt fantastiskt, fick ett Gigabyte GeForce GTX 1080 Windforce OC för 4399:- från Komplett. Fanns inte ett enda erbjudande på Black Friday som var i närheten av det.

Jag missade nog just komplett under Singles Day, hört att just komplett hade bra erbjudande vid det tillfället.
Får gratulera för ett bra köp då.

Skrivet av MinscS2:

Håller inte med, sparade 3000:- på mina inköp under Singles Day, kan inte påstå att jag hade sparat i närheten lika mycket om jag inhandlat det under BF istället.

Har t.ex. inte sett något GTX 1080 för 4399:- eller någon i7-8700k för 3299:- under BF.

Jag får väl erkänna mig besegrad helt enkelt. komplett hade tydligen bra priser, något jag tyvärr missade.
Men på övriga affärer jag kollade så var det verkligen inget å anmärka.

Permalänk
Medlem

Känns som att Black Friday kapitaliserar på teknik enusiasters köpsug, Inga vettiga deals och enda anledningen till varför de säljer är att vi avstått från att köpa grejer i hopp på bättre priser. Blev en Thrustmaster Hotas Warthog iallafall.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem

Komplett reade ut Sonus Faber Venere 2.5 för 14k. Det är ett väldigt bra pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Vilken tur att det finns något för alla då
Men det är ju det som är grejen, du har samma priser på saker året runt i övrigt. Det är så otroligt sällan nånting faktiskt är på rea. i 9 av 10 fall så är det där prylarna ligger på i normala fall i pris. Antingen i en annan butik eller så är det alltid "rea" på dom.
Fakta på det?

Låter ju konstigt att Inet kan ha det när de öppnar nya butiker, men det är olagligt?
Tänker du på bara online då? För jag har inga problem med reor i butik.
Nu menar jag inte lockpriser där varorna är slut innan första personen kommer in i butiken, de anställda ska inte ha förtur till prylarna.
Om det nu inte är okej att sälja typ 5 st tv apparater med 50% rabatt, se då till o bara ha 5 i lager och skriv så långt lagret räcker.
Tråkigt för dom som ändå vill ha en TV och är villig o betala fullpris när erbjudandet är slut dock.

Så här säger konsumentverket om saken:

Skrivet av https://www.konsumentverket.se/for-foretag/marknadsforing/:

Fråga: Hur mycket behöver vi ha på lager för att annonsera?
Svar:

Att sälja slut på en vara, eller en resa som annonseras till lågt pris, är fullt tillåtet. Däremot krävs det att du haft har haft ett visst antal varor eller platser till det låga pris som du har annonserat om. Antalet varierar beroende på vilken vara det gäller. Är tillgången till en vara mycket begränsad ska det tydligt markeras i annonsen. Om detta inte görs och varorna är för få kan annonsen bedömas som vilseledande enligt marknadsföringslagen. Sådan marknadsföring kan förbjudas av domstol.

Skrivet av gabriel15:

Tycker verkligen inte man ska gnälla på något utan helt enkelt låta bli att handla om priserna är för höga.

Bäst är om man handlar allt från andra länder och stödja dem än att stödja svenska butiker.

Det är ju inte mycket billigare i utlandet när man betalt frakt, moms och tull. Varför ska vi inte stödja våra egna butiker?

Skrivet av Hurtigbullen:

@gabriel15: Nej, man kanske hellre borde anmäla företagen som kör med olaglig marknadsföring, för det vissa gör är faktiskt olagligt.

Elgiganten fick sig en anmälan av mig idag, deras slutdatum på rean var den dagen jag tittade på varan varje dag från fredag till och med idag. Har man en tidsbegränsad REA ska den inte ha ett variabelt slutdatum.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Utöver kompletts sedvanliga klipsch rea så var det väl ändå en helt ok rea skulle jag säga, var inte ute efter PC hårdvara så har inte så stor koll där.
Men mycket annars som var nedsänkt med 50% och mer, så rätt ok av det jag såg i alla fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Cybermåndag - GTX 1070 för 3500:-

Sa ju i BF-tråden att dom bästa dealsen skulle komma på Sweclockers marknad denna veckan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Rätt besviken faktiskt. Hade förväntat mig mer. Det känns som att de flesta butikerna la mest krut på Black Friday istället. Komplett hade åtminstone lite småintressanta grejer idag.

Permalänk
Inaktiv

Black Friday var ett skämt i år. Det har varit ganska dåligt tidigare år men man förstod att det skulle bli extra dåligt när flera butiker tjuvstartade. Blev ingenting för mig heller i år trots att jag hade flera grejer på "önskelistan". Helt enkelt för dåliga deals.

Singles Day hos Komplett var årets bästa rea däremot. Fick en Acer X34A för 7900kr.

Tyvärr så verkar även årets Black Friday ha gått hem hos allmänheten och det har handlats ordentligt. Så butikerna kommer knappast uppmuntras att köra några bättre deals nästa år. Mellandagsrean har på senare tid varit "Black Friday Lite", inga förhoppningar alls där.

Man får helt enkelt vara tålmodig och vänta på de där superdealsen som kommer en helt vanlig vardag utan förvarning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

... Ett tag kunde du i år få ett GTX 1060 6GB för 1700:- på elgiganten. Lägsta pris på BF var 2500:- för motsvarande kort...

Detta var ett strategiskt drag från asus, kortet ligger fortfarande som nummer ett på prisjakt ranking tack vare denna deal.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag tror du kommer undan det om du anger exakt hur många du faktiskt har att sälja.
Nu var det länge sedan, men det var rätt livat om t.ex. Elgiganten som ett tag körde med fantastiska priser på saker som inte ens fanns i butiken vid öppning (men de hade alltid en lite bättre modell som du egentligen borde köpa).

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Skrivet av gaminggirl:

Så här säger konsumentverket om saken:

Skrivet av Skrivet av https://www.konsumentverket.se/for-foretag/marknadsforing/::

Fråga: Hur mycket behöver vi ha på lager för att annonsera?
Svar:

Att sälja slut på en vara, eller en resa som annonseras till lågt pris, är fullt tillåtet. Däremot krävs det att du haft har haft ett visst antal varor eller platser till det låga pris som du har annonserat om. Antalet varierar beroende på vilken vara det gäller. Är tillgången till en vara mycket begränsad ska det tydligt markeras i annonsen. Om detta inte görs och varorna är för få kan annonsen bedömas som vilseledande enligt marknadsföringslagen. Sådan marknadsföring kan förbjudas av domstol.

Som jag förstår det så är det då helt okej att sälja produkter billigare om man specificerar hur många man har till det lägre priset.
Antingen om man då klart på artikeln skriver "Rabatterade priset gäller endast 50 första exemplaren. 42/50 kvar!" är ett bra exempel för hur man skulle kunna göra i en onlinebutik.
Vill man även ha ryggen fri så kan man ju även skriva att man noga ska kontrollera priset i kassan när man ska betala.
Om man nu tex vill ha en uppdatering av hur många ex det finns kvar i erbjudandet, som 42/50 ovan, så kan ju länkningen mellan lagret och webbsidan bugga.

Ett annat alternativ om man nu har få varor i lager och vill köra rabatterat pris på samtliga, så kan man ju skriva "Priset gäller så långt lagret räcker! OBS! Få varor kvar, först till kvarn gäller!" Tex.

Det som företag åkt på tidigare, Elgiganten tex, är bla att de hade en surfplatta under en mellandagsrea väldigt billigt, när första personen kom in i butiken på morgonen så var det inga surfplattor kvar, ipads har jag för mig det var. För personalen hade köpt alla plattorna innan butiken öppnade. Detta är givetvis inte okej.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Fick i alla fall tag i ett 1050 (ej ti) under 1000kr, får väl anses som OK. Annars håller jag helt med TS, var jäkligt dåliga erbjudanden i år på hårdvara. Men antar att det är miners som drivit upp priserna på GPUer

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Som jag förstår det så är det då helt okej att sälja produkter billigare om man specificerar hur många man har till det lägre priset.
Antingen om man då klart på artikeln skriver "Rabatterade priset gäller endast 50 första exemplaren. 42/50 kvar!" är ett bra exempel för hur man skulle kunna göra i en onlinebutik.
Vill man även ha ryggen fri så kan man ju även skriva att man noga ska kontrollera priset i kassan när man ska betala.
Om man nu tex vill ha en uppdatering av hur många ex det finns kvar i erbjudandet, som 42/50 ovan, så kan ju länkningen mellan lagret och webbsidan bugga.

Har du någonsin sett en Sweclockare acceptera ett tekniskt fel (Om det inte felet bort hårddiskar för billigt)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Har du någonsin sett en Sweclockare acceptera ett tekniskt fel (Om det inte felet bort hårddiskar för billigt)?

Du har en poäng där!
Dock så finns det inget annat dom kan göra än att klaga och tycka det är dåligt i så fall.
Ur den synvinkeln så är det bara rea i fysisk butik som skulle fungera.
Inte mig emot, då har jag större chans att få köpa det jag vill till det nedsatta priset.
Brukar alltid vara folk som tycker det är konstigt att köa över natten för att köpa varorna.
Sovsäck, filt och campingstol, varm mössa, termos med valfri varm dryck, ostmackor. I'm game! ;D

Edit: Dryck är valfritt, kan vara risky, jag brukar föredra att inte gå ur kön ens för o kissa ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.