Permalänk
Medlem

Bästa inställningar för LG OLED

Tjena!

Slog till på en LG OLED nu på black friday men har inte kunnat få till inställningar som duger. TVn var väldigt mörk när jag först slog på den och bilden går nog att få finare.

Går det på något sätt att göra TVn ljusstarkare? Vad är de bästa inställningarna för en C7V?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Spana in den här sidan och följ deras förslag och se om det hjälper. http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled/settings

Permalänk
Bildexpert 📺

@finally: Generellt för alla LG är att börja på något av Expert-lägena

Permalänk
Medlem

Slog också till på en C7V. Hade problem att streama (buffrar konstant vid 4K content) inom nätverket men efter jag tvinga den köra på 5GHz bandet fungera det.

Nån som hittat nån optimal TruMotion setting?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sundbe: Trumotion bör vara avstängt helt och "Biosalong" ska vara på för att få rätt kadens på 24p-material.

Vill man ändå addera något kan man köra 1 eller 2 steg på de-judder och 0 på de-blur. Mer än så och det börjar uppstå artefakter i bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundbe:

Slog också till på en C7V. Hade problem att streama (buffrar konstant vid 4K content) inom nätverket men efter jag tvinga den köra på 5GHz bandet fungera det.

Nån som hittat nån optimal TruMotion setting?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, "off"

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Tjena!

Slog till på en LG OLED nu på black friday men har inte kunnat få till inställningar som duger. TVn var väldigt mörk när jag först slog på den och bilden går nog att få finare.

Går det på något sätt att göra TVn ljusstarkare? Vad är de bästa inställningarna för en C7V?

Tack på förhand!

Det är inte så att du har fel HDMI Range (minns inte exakt vad den heter på LGs OLED)? Rätt vanligt om man t.ex. matar signal från en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Azzz1: Generellt för alla LG är att börja på något av Expert-lägena

Skrivet av improwise:

Det är inte så att du har fel HDMI Range (minns inte exakt vad den heter på LGs OLED)? Rätt vanligt om man t.ex. matar signal från en dator.

Ljusstyrkan blev bättre när jag bytte från eco-mode-läget på TV:n.
Om man nu vill ha olika lägen som passar spel, film och ljust/mörkt rum, kan man skapa och spara respektive läge så att man inte behöver gå in i inställningar och ändra det varje gång? Hoppas ni förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Ljusstyrkan blev bättre när jag bytte från eco-mode-läget på TV:n.
Om man nu vill ha olika lägen som passar spel, film och ljust/mörkt rum, kan man skapa och spara respektive läge så att man inte behöver gå in i inställningar och ändra det varje gång? Hoppas ni förstår vad jag menar

Ja. Eller ja, du kan spara på olika lägena som finns, men tror inte man kan lägga till egna utan att besöka service menyn typ.

Permalänk

Visserligen köpte jag en B7, men de ska vara överlag samma TV.
Ställde in ISF Expert "Dark room" på min, ändrade egentligen ingenting annat. Sjukt nöjd med bilden, känns naturlig men ändå med bra "tryck".

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

Visserligen köpte jag en B7, men de ska vara överlag samma TV.
Ställde in ISF Expert "Dark room" på min, ändrade egentligen ingenting annat. Sjukt nöjd med bilden, känns naturlig men ändå med bra "tryck".

Thats the OLED feeling

Permalänk

Angående ISF Expert läge, varför man ska ställa in det? känns att bilden blir onaturlig (beigeaktig), då är standard läge bättre.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Bildexpert 📺

@The Sweeper x: Tvärtom. Standard-läget är för blått och ofta även för ljusstarkt, samt fel tonkurva. När du går från ett läge som är för blått och ljusstarkt till ett som inte lika blått och ljusstarkt, samt heller inte överdriver bilden på samma sätt, är den första reaktionen precis det som du beskriver.

Använder du Expert-lägena, anpassar OLED-ljus och Gamma efter rum och kanske till och med tar den "blåa kompromissen", Färgtemp Varm1 och kör det ett tag kommer du märka att Standard-läget ganska tydligt överdriver allt.

Men det är alltså Expert-lägena som är rätt och Standard-läget som är fel.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@The Sweeper x: Tvärtom. Standard-läget är för blått och ofta även för ljusstarkt, samt fel tonkurva. När du går från ett läge som är för blått och ljusstarkt till ett som inte lika blått och ljusstarkt, samt heller inte överdriver bilden på samma sätt, är den första reaktionen precis det som du beskriver.

Använder du Expert-lägena, anpassar OLED-ljus och Gamma efter rum och kanske till och med tar den "blåa kompromissen", Färgtemp Varm1 och kör det ett tag kommer du märka att Standard-läget ganska tydligt överdriver allt.

Men det är alltså Expert-lägena som är rätt och Standard-läget som är fel.

Där ser man, får testa och köra expert-läget ett tag

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Bildexpert 📺

@The Sweeper x: Ifall du har en videokamera med HDMI ut och en spegel till hands brukar det vara uppenbart vilket läge som är "naturligt".

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Sundbe: Trumotion bör vara avstängt helt och "Biosalong" ska vara på för att få rätt kadens på 24p-material.

Vill man ändå addera något kan man köra 1 eller 2 steg på de-judder och 0 på de-blur. Mer än så och det börjar uppstå artefakter i bilden.

Vart stänger man av Trumotion?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar den 41-sidiga tråden på minhembio för årets LG oled:
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=332054

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@The Sweeper x: Ifall du har en videokamera med HDMI ut och en spegel till hands brukar det vara uppenbart vilket läge som är "naturligt".

Är det läget där man ser ut som en vältränad 25-åring?

Permalänk
Medlem

Markar tråden för när jag får min egen oled om nån vecka.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk

Det går inte att säga att en kalibrering fungerar för alla, men jag följde denna guide:
https://www.youtube.com/watch?v=HXwFi3E1K0g

(Är för B6:an)

Jag är jättenöjd, mycket bättre bild efter jag gjort dessa justeringar.

Permalänk
Avstängd

BUMP! Fick en LG OLED B7V idag och slog på HDMI TRUE COLOR på TV:n och sedan HDR på datorn.

Har för närvarande Standard, TruMotion avslaget och ser när jag jämför med min datorskärm (100% sRGB) att TV:n har en blå tint?

Någon som vet hur man bör konfigurera om man tänker se exempelvis via MPC-HC? Tydligen kan man meka mkt i madVR som rekommenderas för 4K-material. Var bör man konfigurera mest? I madVR eller i TV:ns bildinställningar?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Bildexpert 📺

@AplAy: Standard-läget på en LG är på tok för blått och överlag gränsfall till oanvändbart. Använd Expert-lägena istället då de är närmast färgstandard direkt ur kartong.

Permalänk

Köpte nyligen en Sony UBP X800 och några UHD-filmer.
Vad skulle ni säga om Biosalong hem vs expert dark room? Vad skulle det kräva för justeringar för respektive inställningar?

Har en Oled c7v och pillat lite med båda inställningarna men kan inte bestämma mig.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@AplAy: Standard-läget på en LG är på tok för blått och överlag gränsfall till oanvändbart. Använd Expert-lägena istället då de är närmast färgstandard direkt ur kartong.

Skulle du säga att det räcker att köra ett av Expert lägena eller bör man följa denna guide? https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled/settings

Är mest fundersam över 'Energy Saving' ifall det är något man vill ha eller inte då det verkar som att den automatiskt ändrar ljudstyrkan beroende på ljuset i rummet

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Bildexpert 📺

@zorken: Du ska alltid undvika justeringar av färgbalanser och färginställningar. Dels är de individuella justeringar baserade på exemplaren. Dels har Rtings med många fler en tendens att titta på mätningarna och glömma bort hur bilden ser ut. Så en del av avancerade ändringarna de gör tillför fel i bilden. Men annars är det en del goda tips.

OLED-ljus ska du ställa efter rummets förutsättningar. Rtings ställer in den för 120 nits.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag började med att slå av Energy Saving och då blev det genast betydligt mycket bättre bild. Tack för tipset om OLED-ljus, det blev nämligen väldigt ljust efter att jag stängde av Energy Saving så nu har jag anpassat ljuset efter rummet och det blev riktigt bra bild.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Skriver i denna gamla tråd därför att många svar av @Laxpudding: även passar in på LG C9 jag installerade igår.

Följt råden och han har fasiken rätt. Technicolor Expert tycker jag fungerar bäst med PC inkopplad och även Expert-lägena från Nvidia Shield. Xbox växlar jag mellan spelläget och Expert beroende på om jag tittar på Netflix eller spelar och spelläget kommer inte automatisk eftersom jag har en Soundbar mellan enheterna.

Något som förvånar mig är att HDR-läget i Windows 10 ger text-tydligast bild. Aldrig haft på detta innan då det förstörde bilden på min LCD-TV. Kör i läget 26 i Windows HDR-inställningar.

Tyckte även det tog ett tag att vänja sig vid OLED mot LCD. Först besviken på SD material men nu känns det helt okej. HDR på OLED är fantastiskt, riktig wow-känsla men kanske det är lika bra på nya LCD som Q9?. Och det där med ljussvagare från OLED förstår jag inte. Tycker det trycker på lite väl mycket med ljus när det är HDR så fick sänka det i inställningarna (HDR Light). Märker heller inte av mer spegling från ljus på skärmen än från min Samsung (QD numera QLED) LCD från 2016, rentav tvärtom att det stör aningen mindre.

Halo-effekt eller kanske rättare sagt att ljust mot svart bakgrund skapar en liten smutsig vit gloria runt objektet trodde jag inte fanns på OLED men där hade jag fel. Men inga band/bandning på vit bakgrund har jag märkt och vitt är vitt enlig vad jag kan se på Mehanik HDR10 test pattern. Fast grått är inte synligt till 64 som det ska vara enligt avsnittet "Black clipping". Grå blink syns inte förrän på 76.
OBS - Det gråa kommer inte fram i Photoshop

Är väll så långt jag kommit. Kollat både i dagsljus och totalt mörker.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av yrfhar:

Halo-effekt eller kanske rättare sagt att ljust mot svart bakgrund skapar en liten smutsig vit gloria runt objektet trodde jag inte fanns på OLED men där hade jag fel.

Det är inte en panel-egenskap utan den gloria du observerar kommer av någon form av bildprocessning som är aktiv. Där startar ett detektivarbete att finna vad som ger glorior.

Ofta är det skärpefilter, brusfilter, "smooth gradiation"-filter och liknande finesser, ofta med olika enhancment-namn. Men kan också ligga i själva uppskalningen om du kör ett testmönster i 1080p på en 4K-panel.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för svaret, jag får börja lite detektivarbete

Men ojdå, när man på två stackars dagar vant sina ögon vid OLED-tekniken och sedan kollar på sin gamla 2016 LCD så märker man skillnad. Vill inte gå tillbaka!

Läste om de där tillfälliga bränningarna vilket jag inte märkt av det minsta. Antingen beror det nog på panellotteri-tur eller att C9 har något skydd eller kanske till och med hur man använder sin TV. Delar den ju inte med några barn som bara lämnar TV på och är van att stänga av när jag inte tittar. Kollar heller inte på linjär TV och orkar inte spela mer än högst 2 timmar i sträck. Surfar mycket så egentligen ska ju detta lämna avtryck:

men i ärlighetens namn växlar jag ganska ofta mellan webbsidor och YouTube-klipp i helskärmsläge.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Testade (med PC i SDR-läge som källa) Rtings inställningar de rekommenderar innan man kalibrerar. Följde råden utom att jag valde Varm 1 istället för varm 2 och var rätt nöjd. Men sedan sänkte jag ljusstyrkan till 30 från de 50 de rekommenderar och jäklar vad bra det blev. Som barndomens CTR-känsla. Fast ska jag läsa mycket text på Swec med sin gråa bakgrund i forumet höjer jag ljusstyrkan. EDIT - Kör mörkt läge nu och behöver inte labba med ljuset.

Någo jag tycker är märkligt är när jag testade lite väl mycket med att försöka köra PC genom min Soundbar för att få ATMOS i Windows och när jag kopplade in PC direkt i min TV igen såg folk ut som en dålig solbränna i ansiktet. Berodde på att mitt grafikkort ställt sig på 50Hz. Tillbaka till 60 Hz och det blev normalt. (Samsung HW-K960 kan bara köra 45 Hz från Windows om man kopplar i datorn direkt i den, något som Samsung aldrig fixade innan de övergav produkten).

Fast ska jag läsa mycket text höjer jag ljusstyrkan.
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]