System för automatisering av hemmet

Permalänk

System för automatisering av hemmet

Skulle behöva lite tips och råd då jag har lust att påbörja en mer ordentlig "automatisering" av mitt hem. Har idag en Telldus NET samt några få Nexa-dimrar kopplade till den, dock kan jag gärna tänka mig att byta ut detta lilla system om det finns annat bättre, så tar gärna tips om vilket system som ger bäst möjligheter?

Det jag främst vill (förutom att tända och släcka lampor) är egentligen att få till en SNYGG design för att visa upp datan från mina sensorer på någon form av surfplatta eller liknande som jag kan ha placerad på väggen. Om möjligt vill jag även kunna visa värden från sensorer som finns hos mina föräldrar på samma sida så att exempelvis temperaturer kan jämföras. Jag skulle även vilja att värdena loggas på något vis så att jag har möjlighet att se tillbaka i tiden.

Man kanske kan programmera ihop någon snyggt som ger mig vad jag vill ha, kan lite PHP men i övrigt är jag tyvärr allt för mycket nybörjare på programmering för att kunna skapa det helt från grunden, därav mitt rop på råd och hjälp?

Permalänk
Medlem

Home Assistant skulle jag kika på för att se om det kan göra allt du vill (vilket jag tror):
https://home-assistant.io/

Vet dock inte om det finns "enklare" alternativ där ute.

Visa signatur

Grubblare