Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nytt Ryzenbygge som hänger sig i windows 10

Permalänk

Nytt Ryzenbygge som hänger sig i windows 10

Hej,

Har just byggt ihop en burk med Ryzen.

Nytt:
ASUS Prime B350 Plus
Ryzen 1600X
Corsair Vengeance LPX Rex 2666Mhz 16GB

Gammalt:
H80i V1
Samsung Evo 840 256GB
GTX 770

Bygget gick enkelt och bra.
Började installera windows, inga problem.
När detta var gjort började windows hänga sig och bluescreena med clock_watchdog_timeout.
Googlade runt och hittade via SWEC att det kunde ha med äldre version av windows 10.
Efter mycket om och men med hängningar var 3e minut lyckades jag äntligen få igenom den jävla uppdateringen.
Här trodde jag problemet var löst, windows funkar ju mer än 3-4 minuter. Satte mig och började installera diverse programvaror och drivrutiner. Sen hänger sig hela windows. Det vill säga, jag kan röra musen men inga program svarar.

Jag har sporadiskt haft liknande problem som dessa förut innan uppgraderingen, men då brukade datorn rulla i åtminstone flera timmar innan det började hänga sig. Löste sig med att starta om bara.

Temperaturerna på CPU är OK. Just nu 28 grader i idle.
BIOS är uppdaterat till senaste version.
Minnen... har testat att köra både i standard och i 2666mhz, märker ingen skillnad.

Vad tror ni?
Kan det vara min SSD som är kass eftersom jag har nya delar men upplevde liknande sporadiska hängningar innan?
Kan jag testa om min SSD är dålig på något sätt?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

@lucifer579: Installera om med en ren windows 10 version från MS. Går att ladda ner från deras hemsida.

Generellt är det Ram som är boven om man får krasher på en ny dator. Men efter som du kan röra musen så är jag tveksam att det är problemet. Känns som en korrupt windows install.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Håller med Implor.

Testa gärna något annat operativsystem (exempelvis Ubuntu) också, och se om det fungerar. I så fall är det inte troligt att det är problem med hårdvaran.

Permalänk

840 EVO har väl haft firmware problem, ladda ner Samsung Magician och kolla så du har senaste firmware, du kan också kolla status på disken där.
http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/con...

Använder du den senaste Windows 10 installationen från Microsoft när du installerar?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Skrivet av nossebrofredrik:

840 EVO har väl haft firmware problem, ladda ner Samsung Magician och kolla så du har senaste firmware, du kan också kolla status på disken där.
http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/con...

Använder du den senaste Windows 10 installationen från Microsoft när du installerar?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Jag har testat detta nu. Får se om det kraschar igen.
Edit: Hade inte uppgraderat firmware någonsin på disken. Nu har jag gjort det samt "optimering".
Hittills funkar det ju..

Angående windows, hade inte den senaste versionen eftersom media creation tool inte ville fungera.
Det är ju anledningen att jag fick strula som fan med blåskärmar hit och dit.

Skrivet av Implor:

@lucifer579: Installera om med en ren windows 10 version från MS. Går att ladda ner från deras hemsida.

Generellt är det Ram som är boven om man får krasher på en ny dator. Men efter som du kan röra musen så är jag tveksam att det är problemet. Känns som en korrupt windows install.

Yes, jag har laddat ner en ny kopia via min Mac. Kunde inte få igång media creation tool att ladda hem det senaste.
Får testa det. Har även vart och köpt en ny SSD, men den kan ju lämnas tillbaka.

Angående minnen - ser du någon anledning till att minnena jag har valt INTE skulle funka i denna riggen?
Eller skulle de potentiellt vara defekta menar du?

Skrivet av anon78208:

Håller med Implor.

Testa gärna något annat operativsystem (exempelvis Ubuntu) också, och se om det fungerar. I så fall är det inte troligt att det är problem med hårdvaran.

Har inte tillgång till annat OS - var får man det enkelt?
(noob)

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Jag kan säga såhär i alla fall.
Nu har jag använt datorn "som vanligt" i snart en timma, med spel, webbläsare, gjort installationer osv. Detta helt utan problem. Det kanske helt enkelt bara var firmware till disken som var dags att uppdatera?

Att den gamla firmwaren inte var helt OK med ominstallation, ny hårdvara osv?

Än så länge funkar det. Peppar peppar så kan jag lämna tillbaka SSDn jag åkte och köpte i min fury...

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

@lucifer579: Har du dragit in AMDs chipset drivare?

http://www.amd.com/en-us/products/chipsets/am4#

Kan nog vara bra att göra annars.

Permalänk
Medlem

@lucifer579: Låter fint :).

Det jag menade med minnena är att det ibland inte vill funka fast det borde. Vill man garantera att det funkar så bör man kolla QVL för moderkortet (jag har inte kollat om de du köpt är med).

Har själv varit med om att en viss modell Corsair minnen inte ville funka på ett moderkert. bytta det 3(!) gånger hos komplett och fick fortfarande random krasher efter 20min till 3timmar.

Bytte till en annan corsair modell och var krash fri i 2 år :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Snorren:

@lucifer579: Har du dragit in AMDs chipset drivare?

http://www.amd.com/en-us/products/chipsets/am4#

Kan nog vara bra att göra annars.

Ja, det har jag faktiskt gjort. Ett av det första jag testade.

Skrivet av Implor:

@lucifer579: Låter fint :).

Det jag menade med minnena är att det ibland inte vill funka fast det borde. Vill man garantera att det funkar så bör man kolla QVL för moderkortet (jag har inte kollat om de du köpt är med).

Har själv varit med om att en viss modell Corsair minnen inte ville funka på ett moderkert. bytta det 3(!) gånger hos komplett och fick fortfarande random krasher efter 20min till 3timmar.

Bytte till en annan corsair modell och var krash fri i 2 år :).

Aha! Jo men de ska vara med i QVL vad jag googlade mig till... åtminstone några versioner av samma...
Just nu rullar de iaf i 2666 utan några issues. Fortsättning följer Låter datorn rulla och stå på i några dagar bara för att..

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lucifer579:

Har inte tillgång till annat OS - var får man det enkelt?
(noob)

Nu låter det som att problemet kanske löst sig, men jag kan svara på denna fråga iallafall.

Har du använt "media creation tool" för att installera Windows från USB-sticka så klarar du enkelt andra operativsystem också. Du behöver bara lite andra verktyg, eftersom "media creation tool" är låst till Windows. Jag rekommenderar Rufus.

Rufus är ett universalverktyg för att göra bootbara USB-stickor. Du behöver en .iso-fil med ett operativsystem som du matar in i Rufus. Finns massor med fria operativsystem att hitta på nätet. Om du vill testa exempelvis Ubuntu så hämtar du .iso här. När du klickar "download" så kommer det upp en förfrågan om att donera, men detta är valfritt och kan skippas genom att klicka på "Not now, take me to the download ›"

När du har Rufus och en .iso så startar du Rufus, väljer önskad USB-sticka, pekar Rufus till .iso filen du hämtade och klickar på "Starta" så kommer du få en bootbar USB-sticka. Resten tror jag du klurar ut själv

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Nu låter det som att problemet kanske löst sig, men jag kan svara på denna fråga iallafall.

Har du använt "media creation tool" för att installera Windows från USB-sticka så klarar du enkelt andra operativsystem också. Du behöver bara lite andra verktyg, eftersom "media creation tool" är låst till Windows. Jag rekommenderar Rufus.

Rufus är ett universalverktyg för att göra bootbara USB-stickor. Du behöver en .iso-fil med ett operativsystem som du matar in i Rufus. Finns massor med fria operativsystem att hitta på nätet. Om du vill testa exempelvis Ubuntu så hämtar du .iso här. När du klickar "download" så kommer det upp en förfrågan om att donera, men detta är valfritt och kan skippas genom att klicka på "Not now, take me to the download ›"

När du har Rufus och en .iso så startar du Rufus, väljer önskad USB-sticka, pekar Rufus till .iso filen du hämtade och klickar på "Starta" så kommer du få en bootbar USB-sticka. Resten tror jag du klurar ut själv

Hehe, jag tror jag var lite överdriven i mitt uttalande där.
Jag vet, precis som du säger, hur man installerar ett OS osv. Har bara inte gjort något annat än windows.

Hur bra funkar för övrigt ubuntu med spel osv? Jag hade nog inte haft något emot att lämna windowsträsket om allt annat funkar 100%

Men ja... det verkar faktiskt som att datorn fungerar nu... Såna små grejer som kan orsaka så mycket...

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lucifer579:

Hur bra funkar för övrigt ubuntu med spel osv? Jag hade nog inte haft något emot att lämna windowsträsket om allt annat funkar 100%

Kanske blir lite off-topic detta, men jag lämnade Windowsträsket för snart ett år sedan och kör Ubuntu på min stationära och Archlinux på min bärbara.

Man kan inte säga att allt fungerar 100%, men det kan man inte säga om Windows heller. Frågan är väl snarare om det man behöver fungerar och det skiljer sig från person till person och också beroende på vilken hårdvara man kör systemet på. Med Linux känner jag iallafall att systemet inte försöker hindra mig från att felsöka och göra ändringar till skillnad från Windows. Viss handpåläggning kan behövas för att en del saker ska fungera precis som man vill, men det brukar inte vara några större problem i slutändan. Kan vara lite frustrerande innan man vant sig och kommit bort från tidigare inlärda Windows-vanor.

Spel finns det gott om idag. Fler än jag hinner spela. I mitt Steam-bibliotek har jag just nu 160 spel, varav 92 finns till Linux. Tyvärr blir man lite inlåst i Steam eftersom det är den överlägset största källan till Linux-kompatibla spel. Vissa spel fungerar lika bra eller bättre än på Windows, medans andra fungerar sämre. Ofta görs spel först och främst för spelkonsoler, sedan portas till Windows vilket kan medföra en viss prestandaförlust. Sedan portas Windows-versionen till Linux och då riskerar man ytterligare en prestandaförlust. Sedan beror det även på vad man har för hårdvara och hur bra drivrutiner det finns till Linux för just den hårdvaran.

Hursomhelst, om du är intresserad så är det bara att testa. Du behöver inte ens installera Ubuntu till att börja med, eftersom man kan köra det "live" från den bootbara USB-stickan du skapar med Rufus. Man kan klämma och känna lite på det, och om det känns intressant kan man gå vidare till att köra "dual-boot" och installera det vid sidan om Windows. Eventuellt kommer det en dag då du insett att du inte använder Windows längre, och då kan man slänga ut det helt

Permalänk

En liten uppdatering då.

Verkar alltså som att uppdatering av firmware löst alla mina problem.
Jag har spelat en hel del, inga konstigheter och processorn presterar mycket bra (nästa steg: grafikkort). Har låtit datorn stå på konstant sedan detta (bortsett från omstarter vid programinstalleringar och dylikt) och inte en enda krasch hittills.

Datorn bootar otroligt mycket snabbare än den tidigare konfigurationen (FX-8320), till stor del av snabbare BIOS tror jag. Tycker mig även märka en markant skillnad sedan jag uppdaterade firmware på disken - nu hinner inte ens windowslogga snurra, den visar sig en snabb sekund och sedan är jag på inloggningsskärmen!

Tack @nossebrofredrik (som kom med lösningen) och alla andra som deltagit i diskussionen för att hjälpa till. Ständigt blir man påmind varför man är medlem på Sweclockers

Taggar/Sökord för framtida sökningar från medlemmar med liknande problem (hjälper detta?): Ryzen windows 10 hänger sig krasch kraschar fryser freeze samsung evo 840 ssd firmware Prime B350 plus

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *