Minns någon Telenova Compis?

Permalänk
Medlem

Minns någon Telenova Compis?

Jag minns Telenova Compis från någon fysiklaboration på 1990-talets början, då var den riktigt omodern. Fast det var den nästan redan när den kom 1985? Då hade både IBM PC och AT kommit och om man inte var PC-kompatibel så var man konstig, Amiga eller Mac. Compis använde i första hand CP/M-86 som operativsystem, även om den också kunde köra MS-DOS. Den använde Intels 80186 processor som nästan inga andra datorer använde, jag vet att det finns någon PC från Nokia som också använde den.

I vilket fall så har jag några Compis:ar som jag inte startat detta millenniet, men disketterna som jag har till blev jag färdig att dumpa till slut, ni hittar dem här: http://www.abc80.net/archive/misc/compis/compis-disk-images.z...

Är det någon mer här som har sett eller har en Compis?

Permalänk
Medlem

Jodå, de maskinerna glömmer man sent. "Compis kan rita vackert!" eller vad demot tyckte

Tillhör nog absolut sista generationen som hade med dem att göra, året efter jag slutade nian köpte de in flång nya 486 DX33-burkar till skolan...

Innan dess fick jag dock med mig en liten souvenir, som hängt med och suttit på mina datorskärmar hela tiden sen dess:

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Update har några i förråd men de har legat i dvala länge. Det var väl en tjusig Compis bredvid dig på RetroGathering i vintras?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Stämmer bra, kommer inte ihåg vad han hette men han spelade midi med sin Compis.

Jag har ju faktiskt både Compis I och Compis II, dessutom flera Compis I som suttit ihopkopplade med varandra i ett nätverk (har servern också). Jag har inte haft igång någon Compis på evigheter, frågan är om jag kört någon Compis:arna som jag själv äger...

Permalänk
Medlem

Om jag minns Compis? Självklart gör jag det. Jag tillhör den sista generationen som faktiskt använde dem i skolan. Det var när jag gick i sjuan, 1991. Året efter skrotades Compis-maskinparken och vi fick 486'or istället.

6-7 år senare när jag gått ut gymnasiet fick jag jobb på min gamla högstadieskola. Hittade massor med gamla dammiga Compis-maskiner i källaren, roade mig med att bygga ihop ett nätverk (de kunde nätverka!) bestående av typ 3-4 maskiner där en hade hårddisk och agerade lagring för de andra burkarna.

Kul maskiner även om de var dödfödda när de kom. Teknologin hade sprungit om den svenska byråkratin och Compis var förlegad innan den ens sjösatts. Min favoritdetalj var att eftersom den skulle vara "svensk" så var tangentbordet helt på svenska, vilket innebar att det inte fanns en knapp som hette "delete". Istället hette den knappen UTPLÅNA. Önskar jag sparat ett sånt tangentbord.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Rekordmedlem

Kom i kontakt med Compisarna i skolan men vi höll mest på med ABC datorer och styrsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Om jag minns Compis? Självklart gör jag det. Jag tillhör den sista generationen som faktiskt använde dem i skolan. Det var när jag gick i sjuan, 1991. Året efter skrotades Compis-maskinparken och vi fick 486'or istället.

6-7 år senare när jag gått ut gymnasiet fick jag jobb på min gamla högstadieskola. Hittade massor med gamla dammiga Compis-maskiner i källaren, roade mig med att bygga ihop ett nätverk (de kunde nätverka!) bestående av typ 3-4 maskiner där en hade hårddisk och agerade lagring för de andra burkarna.

Kul maskiner även om de var dödfödda när de kom. Teknologin hade sprungit om den svenska byråkratin och Compis var förlegad innan den ens sjösatts. Min favoritdetalj var att eftersom den skulle vara "svensk" så var tangentbordet helt på svenska, vilket innebar att det inte fanns en knapp som hette "delete". Istället hette den knappen UTPLÅNA. Önskar jag sparat ett sånt tangentbord.

Hahah, minns det inte alls, men shit vad ödesmättat Jo, ett sådant tangentbord skulle man haft, den där knappen är skäl nog. Det är väl rätt troligt att det är protokollkompatibelt med AT, även om det kanske har något annat kontaktdon.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

O ja, vi körde maskinskrivning på dem när jag gick på högstadiet i slutet av 80-talet. Ibland blev man frusterad och hamrade på skriv-ut-knappen 10 gånger när man trodde att något hängt sig. Det hade det inte, utan istället kom ens 10 likadana utskrifter i prydlig följd på matrisskrivaren efter en kvart eller så. Mycket skog som gick åt i onödan de åren.
Den var kul som spelmaskin också, det fanns masken och så något spel där man skulle skjuta en gubbe ur en kanon och fick ställa in vinklar och kraft för att få honom att landa rätt. Som Fragger, men 25 år tidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

O ja, vi körde maskinskrivning på dem när jag gick på högstadiet i slutet av 80-talet. Ibland blev man frusterad och hamrade på skriv-ut-knappen 10 gånger när man trodde att något hängt sig. Det hade det inte, utan istället kom ens 10 likadana utskrifter i prydlig följd på matrisskrivaren efter en kvart eller så. Mycket skog som gick åt i onödan de åren.
Den var kul som spelmaskin också, det fanns masken och så något spel där man skulle skjuta en gubbe ur en kanon och fick ställa in vinklar och kraft för att få honom att landa rätt. Som Fragger, men 25 år tidigt

Minns ett spel jag tror hette F-15, möjligen Top Gun. Kan blanda ihop med klassiker från samma tid på NES. Det var - kanske inte helt otippat - ett flygspel. Man såg flygplanen uppifrån, och det gick att köra dogfights mot varandra, minns inte om det fanns någon singleplayerdel.

Vad jag är än mer osäker på är var just det spelet kom ifrån. Min datorkunskapslärare var rent jäklig på sitt ämne, och det ryktades i alla fall att han kodat stora delar av skolans programbibliotek själv, kan varit han som skrivit det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

en polare hade det.. det var fett