Minnen - hög frekvens eller låga timings?

Permalänk
Medlem

Minnen - hög frekvens eller låga timings?

Jag planerar ett kommande Ryzen-bygge, men som så många andra fastnar jag på val av minnen.
Jag vill gärna ha Triden Z har jag bestämt mig för. Och totalt 32GB ram.

Val av moderkort ligger för tillfället på Gigabyte X370 Gaming K5 med en Ryzen 1700. På detta tänker jag montera ett EK Monoblock för vattenkylning.

Jag är lite inne på 3200Mhz CL14, men vet inte om jag ska satsa på 3466Mhz CL16 eller kanske 3600Mhz CL17.

Går det att klocka så högt med Gaming K5 eller måste jag gå upp till ett Gaming K7 moderkort som stödjer minnen i 3600Mhz då?

Och är det bättre med 4st moduler eller 2 som jag har tänkt om jag vill ha 32GB ram?

Permalänk
Medlem

Kör på de förstnämda. Har inte sett någon komma övrr 3200mhz på ryzen ändå. Dock kan det ju komma framtida uppdatering och zen+ till samma platform som kanske klarar högre ifall du uppgraderar.

Så just nu är allt över 3200 helt onödigt. Vilket moderkort du har verksr inte påverka ram klocks särskilt mycket. Har se tt samma klocks på ett b350 900krs kort som på ett x370 2500krs kort.

Två moduler är bättre då det verkar som att 3000+ mhx går stabilare då. Dock högre latens med större moduler ofta?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för bilden, väldigt hjälpsam index. Jag tror jag väljer 3200Mhz CL14 som jag tänkt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Kör på de förstnämda. Har inte sett någon komma övrr 3200mhz på ryzen ändå. Dock kan det ju komma framtida uppdatering och zen+ till samma platform som kanske klarar högre ifall du uppgraderar.

Jodå det finns ganska många som kör med högre minneshastigheter, när jag bara hade två DIMMar låg jag på 3466MT/s:

Nu med 4x8GB har jag fått backa en lite till 3333MT/s:

Skrivet av theo0019:

Så just nu är allt över 3200 helt onödigt. Vilket moderkort du har verksr inte påverka ram klocks särskilt mycket. Har se tt samma klocks på ett b350 900krs kort som på ett x370 2500krs kort.

Om allt över 3200 är onödigt beror lite på vad du vill ha, men för video- och ljudredigering ger det en del med snabbare minnen och det verkar också kunna påverka en del spel.

I slutändan handlar det nog mest om hur mycket man är beredd att betala, i dagsläget är ju RAM lite smådyrt för de lite snabbare och bättre binnade minnena.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Jodå det finns ganska många som kör med högre minneshastigheter, när jag bara hade två DIMMar låg jag på 3466MT/s:
http://knytpunkt.com/mediapi/bilder/Aida.png

Nu med 4x8GB har jag fått backa en lite till 3333MT/s:
http://knytpunkt.com/mediapi/bilder/UEFI0020_test2.jpg

Om allt över 3200 är onödigt beror lite på vad du vill ha, men för video- och ljudredigering ger det en del med snabbare minnen och det verkar också kunna påverka en del spel.

I slutändan handlar det nog mest om hur mycket man är beredd att betala, i dagsläget är ju RAM lite smådyrt för de lite snabbare och bättre binnade minnena.

Menar absolut inte att det är onödigt om man kan få upp dem i den frekvensen tvärtom snarare. Dock så är det inte så många som överhuvudtaget får upp dem stabilt o så höga frekvenser.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Avstängd

@theo0019: majoriteten av dem som har svårt att komma upp i 3200mhz på ryzen har antingen köpt minnen som inte är samsung b-die, har inte köpt ett X370 moderkort eller försöker köra 4 stickor när 2 är vad man skall köra.

@Johan_G3: kanske ska testa att köra med dina Timings nästa gång jag får tid att pilla med minnen. dock så känns det onödigt när 3200mhz 14CL vs 3333 13CL inte är allt för stor skillnad

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Uhm... Har du läst testet den kommer från? Det där är en *extremt* generisk DDR3 chart med index=frekvens/latens. Det är allt. Den har ingenting med prestanda att göra, dom utgår från denna och kör testet för att visa om det stämmer (högre frekvens CL16 var lite snabbare än lägre CL15, go figure).

Jag föredrar denna: http://www.crucial.com/usa/en/memory-performance-speed-latenc...

TL;DR Högre frekvens är bättre och CL ljuger

"Bättre" relativt sett då med typ med kanske 10% skillnad mellan extremer (typ 2400mhz vs 4000mhz)

Permalänk
Medlem

Jag kom fram till att man kan dela klocken (3200Mhz) med timings (CL14) för att få fram en teoretisk maximal överföringshastighet.

Och just 3200Mhz CL14 är tydligen det bäst presterande bland G.Skill Trident Z, högre klockfrekvens med högre CL kommer att prestera sämre.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite. Håller på att sätta ihop en ryzenburk och funderar också på detta med minneshastighet.

Såg tester när ryzen lanserades och då gjorde minneshastigheten stor skillnad.
Sen har jag läst att skillnaden minskat med hjälp av bios uppdateringar osv. Men inte hittat några tydlig bevis för så är fallet.
Hur stor roll spelar minneshastigheten för ryzen idag gällande spel? För vilka får jag mest bang for the buck?

Ser folk som bygger med 2400mhz samtidigt flera som vill ha 3000mhz+. Är det någon större skillnad i spelprestanda eller lever detta med snabba minnen kvar sen när ryzen lanserades?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag kom fram till att man kan dela klocken (3200Mhz) med timings (CL14) för att få fram en teoretisk maximal överföringshastighet.

Och just 3200Mhz CL14 är tydligen det bäst presterande bland G.Skill Trident Z, högre klockfrekvens med högre CL kommer att prestera sämre.

Har du nån review som bekräftar det? Bara nyfiken, jag kan mycket väl ha missat det. Alla reviews oavsett Intel eller Ryzen platform jag sett har visat att bandbredden på minnen går i princip linjärt med frekvens och man kan totalt ignorera CL.

I övrigt så håller jag med, 3200mhz CL14 minnena är väl baseline för Ryzen platformen om man köper en ny burk idag. Vet att tidigare så hade dom ju problem att ens köra snabbare minnen, vet inte hur det är idag efter bios uppdateringar o sånt.

Edit: Hittade denna https://www.youtube.com/watch?time_continue=166&v=RZS2XHcQdqA som visar Ryzen benchmarks 3600mhz/CL16 vs 3200mhz/CL14 där 3600mhz på CL16 är lika snabbt eller snabbare i alla situationer, med märkbar snabbare minimum fps. Men som sagt sen gäller det att få sitt Ryzen mobo att köra 3600mhz också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jag lånar tråden lite. Håller på att sätta ihop en ryzenburk och funderar också på detta med minneshastighet.

Såg tester när ryzen lanserades och då gjorde minneshastigheten stor skillnad.
Sen har jag läst att skillnaden minskat med hjälp av bios uppdateringar osv. Men inte hittat några tydlig bevis för så är fallet.
Hur stor roll spelar minneshastigheten för ryzen idag gällande spel? För vilka får jag mest bang for the buck?

Ser folk som bygger med 2400mhz samtidigt flera som vill ha 3000mhz+. Är det någon större skillnad i spelprestanda eller lever detta med snabba minnen kvar sen när ryzen lanserades?

Som jag har förstått det planar börjar fördelarna plana ut vid 3200mhz+. Det är även där sweetspot är för pris/prestanda.
Vidare ska man helst välja minnen med cl14 då dessa är garanterade att vara utrustade med Samsung B-die kretsar. Minneskapslar från Samsung som är mer stabila än andra alternativ på långsammare minnen.

Detta är vad jag har läst och tolkat, och allt är högst teoretiskt. Jag förbehåller mig rätten att ha helt uppåt väggarna fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Jodå det finns ganska många som kör med högre minneshastigheter, när jag bara hade två DIMMar låg jag på 3466MT/s:
http://knytpunkt.com/mediapi/bilder/Aida.png

Nu med 4x8GB har jag fått backa en lite till 3333MT/s:
http://knytpunkt.com/mediapi/bilder/UEFI0020_test2.jpg

Om allt över 3200 är onödigt beror lite på vad du vill ha, men för video- och ljudredigering ger det en del med snabbare minnen och det verkar också kunna påverka en del spel.

I slutändan handlar det nog mest om hur mycket man är beredd att betala, i dagsläget är ju RAM lite smådyrt för de lite snabbare och bättre binnade minnena.

Varför skriver du MT/s? Värdet mäts ju normalt sett i hertz som redan är per sekund.

Permalänk
Medlem

Sorry för sena svar men jag fick ett snabbjobb som var tvunget att göras.

@Chrisj
Åh en ful ovana helt enkelt, jag var tidigare (typ första halvan av 90-talet) aktiv i en tysk newsgroup, senare ombildat till ett forum som lade ner för ett par tre år sedan.
När DDR-minnena kom var det många av de lite nyare datoranvändarna som inte kunde förstå varför de inte fick sina DDR200/DDR333 minnen i högre hastighet än 100/166MHz.
Det blev då lite av en kutym i gruppen att särskilja den faktiska klockhastigheten från dataöverföringshastigheten för att undvika förvirring om vilket värde som diskuterades, det här hängde kvar enda till slutet där, så bara en ful ovana som sagt.

@theo0019
Nja jag skulle snarare säga att det hänger mer på vilka minnen du köpt än på moderkort.
Jag lånade just lilltjejens dator, ja hon hatar att kallas det eftersom hon är 21 men men..., och satte i ett par av mina 3600-minnen. Det var inga stora problem alls att köra dem stabilt i 3466 med CL 14-14-14-28-42, och då är det ändå ett ganska enkelt Asus Prime B350M-A mobo med en R5-1600 CPU.

Ett av de vanligaste ”problemen” med minnen på Ryzen-baserade system är att många ser det som ett rent budgetalternativ och köper billigaste tänkbara RAM-minne.
En vanlig rekommendation brukar vara Corsair LPX 3000 CL15/ LPX 3200 CL16, det är inget fel på minnet i sig, om du kör med ett Intel-baserat system, då fungerar de helt som utprovat och utlovat.
Problemet ligger i att du aldrig vet riktigt vad du får när du köper minnena, vilka chip är det på dem?
Är det Hynix AFR? Hynix MFR? Samsung B? Samsung E? Eller kanske Micron?

Det som skiljer när du köper minnena är revisionsnummret, som jag faktiskt aldrig sett någon återförsäljare skriva ut. Beroende på tur/otur får du ett minne som går att köra utan problem eller som ställer till ett litet helsike. Nu är det inte bara Corsair som använder olika chip men ofta de som rekommenderas så det är därför jag tar dem som exempel här.
Nu är det viktigt att komma ihåg att det är egentligen inga fel på minnena, en del av dem verkar bara fungerar mindre bra med Ryzens IMC.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Minnen - hög frekvens eller låga timings?

Vilka är de snabbaste minnena (2x16GB) som man kan köpa till Ryzen? Utan att tänka på pris/prestanda.

Permalänk

Har inte fått mina minnen att gå högre än standard alls...vet inte om jag måste uppdatera BIOS kanske. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/g...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Mookachacka: Mitt Tomahawk är ganska hopplöst när det gäller hanteringen av minne. Efter 10 BIOS-uppgraderingar klarar det fortfarande inte att sätta ex. GSkill Flare X 3200 i korrekt hastighet via XMP etc. Däremot kan jag faktiskt ställa in det manuellt om jag själv knappar in 3200/14-14-14-34/1.35V i BIOS.

Tror tyvärr du får svårt att nå högre än 3200 med Tomahawk-kortet. Prova inställningarna ovan - det kanske kan vara en start som är realistisk.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Skrivet av BjornS:

@Mookachacka: Mitt Tomahawk är ganska hopplöst när det gäller hanteringen av minne. Efter 10 BIOS-uppgraderingar klarar det fortfarande inte att sätta ex. GSkill Flare X 3200 i korrekt hastighet via XMP etc. Däremot kan jag faktiskt ställa in det manuellt om jag själv knappar in 3200/14-14-14-34/1.35V i BIOS.

Tror tyvärr du får svårt att nå högre än 3200 med Tomahawk-kortet. Prova inställningarna ovan - det kanske kan vara en start som är realistisk.

Kanske ska sälja av det kortet till brossan då 😂 Vilket moderkort ska man satsa på då? Billigare med nytt moderkort än nya minnen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Mookachacka: Tror det blir svårt att hitta något som garanterat ger dig 3600MHz på Ryzen-plattformen. Jag skulle testa 3200/CL14 först med kortet du har. Funkar det så prova sen 3333/CL16, går det bra så kan du sen prova att sänka timingen.

Klart du kan lägga 3000 på Asus ROG eller liknade, men risken är att du fastnar runt 3333 MHz ändå.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Skrivet av BjornS:

@Mookachacka: Tror det blir svårt att hitta något som garanterat ger dig 3600MHz på Ryzen-plattformen. Jag skulle testa 3200/CL14 först med kortet du har. Funkar det så prova sen 3333/CL16, går det bra så kan du sen prova att sänka timingen.

Klart du kan lägga 3000 på Asus ROG eller liknade, men risken är att du fastnar runt 3333 MHz ändå.

Märkte nu att mitt system bara använder 8 av de 16gb jag har istoppade, resterande är maskinvarureserverat, vad behöver jag göra för att få tillgång till allt eller ska det vara så?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Mookachacka: Nej, det är fel. Kan du ha satt stickarna i fel fack? Kolla manualen och bildbeskrivningen där. Det första paret ska sitta i A2 och B2. Möjligt att det kan bli det där felet om du sätter dem i ex. A1 och A2.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Skrivet av BjornS:

@Mookachacka: Nej, det är fel. Kan du ha satt stickarna i fel fack? Kolla manualen och bildbeskrivningen där. Det första paret ska sitta i A2 och B2. Möjligt att det kan bli det där felet om du sätter dem i ex. A1 och A2.

Bägge sitter i slot 2 och det ser man i Bios också. Inne i Windows står det 16gb men att vara hälften är tillgängligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Edit: Hittade denna https://www.youtube.com/watch?time_continue=166&v=RZS2XHcQdqA som visar Ryzen benchmarks 3600mhz/CL16 vs 3200mhz/CL14 där 3600mhz på CL16 är lika snabbt eller snabbare i alla situationer, med märkbar snabbare minimum fps. Men som sagt sen gäller det att få sitt Ryzen mobo att köra 3600mhz också.

De är lite gamla nu så han uppdaterade dem för ett tag sen. För en snabb överblick så kan man se från resultaten han fick att generellt så är 3466 bäst i spel om subtimings modifieras.

En längre genomgång från: https://www.youtube.com/watch?v=S6yp7Pi39Z8 https://www.youtube.com/watch?v=p--iuQhujqI

Det här är som sagt resultaten från spel, och jag är hyfsat säker på att alla de 32GB:en inte är ämnade för spel.

Permalänk
Medlem

Tycker det har blivit ganska överdrivet med att minnet skall påverka Ryzen så mycket, eller snarare det känns som att man glömmer berätta att man behöver ett riktigt saftigt grafikkort (1080+) för att det skall ha någon direkt påverkan i spel.

https://youtu.be/U4k_ErEg-FU

Permalänk
Skrivet av BjornS:

Fick det att funka nu. Tog ut ena ramet, flyttade runt det för att se att det inte var knas med platserna, sen satta jag i andra stickan efter ytterligare en reboot. När jag körde med en sticka lyckades överklockningen på ramet och de kördes i 2933 mhz med din profil och med två stickor fortsatta det att funka samt att windows kunde använda bägge stickorna Nya hastigheten på ramet gjorde en märkbar skillnad i hastighet vid uppstart iaf!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk

Appropå det tråden handlar om; har budat hem lite grejer från tradera (1800x, G.skill Flare X 3200mhz CL14 minnen och Asus ROG VI moderkort). Ska jag då behålla mina G.Skill Ripjaws 3600 mhz CL16 om jag nu kan köra de nära 3600 på nya moderkortet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd

Håller med föregående att det blivit ram hysteri med ryzen helst för spel då dom presterar i det närmaste identiskt mellan 2666 vs 3200 för 99% av fallen och för spel lär man upp i gtx 1080 nivå för att det ska vara någon vinst alls och dom flesta ryzen byggen skulle klara sig med 2400 minnen

Tex witcher 3 har man 92.5fps med 2133 minne i något random test och 96fps med 2666 och hela 107.4 med 3200 minnen men ett gtx 1080 orkar dra 100fps i 1080p så i verkligheten skulle man knappast märka skillnad även om det gör lite skillnad

med klenare gpu är skillnaden mindre och samma med höga upplösningar som 1440p och där skillnaden kan ligga är mer om man gör riktigt tunga saker som renderingar eller liknande så för dom flesta användare är det ganska onödigt att överspendera på riktigt snabba minnen och med ett gtx1060 kan du köra ryzen 1200 med oc eller 1300x och maxxa grafikkortet med 2133 minnen

Och personligen hade jag gått på 2666 med vettigaste latency eller bättre så länge priset är likvärdigt inom en hundring eller så annars är det enligt mig inte värt att överspendera på minnen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Det är ju stor skillnad på 2133 och 3466 iaf, och alla ram är ju dyra nu så någon hundring hit eller dit...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Appropå det tråden handlar om; har budat hem lite grejer från tradera (1800x, G.skill Flare X 3200mhz CL14 minnen och Asus ROG VI moderkort). Ska jag då behålla mina G.Skill Ripjaws 3600 mhz CL16 om jag nu kan köra de nära 3600 på nya moderkortet?

Båda de minnena lär använda Samsung B-die så förmodligen presterar de någorlunda likvärdigt i praktiken. Möjligen kan det vara högre binning på någon av dem. Jag skulle tro att du kan köra även dina Ripjaws i 3200 MHz CL14 om du inte lyckas komma upp i 3600 eller 3466 MHz med bra timings. De lär vara single rank dock så det borde vara fullt möjligt. Förslagsvis googlar du runt lite på vilka folk tycker är bäst. Du kan ju annars alltid testa använda alla minnena. Eftersom de i praktiken lär bestå av nästan samma chip kan det nog fungera bra. Behöver du inte 32 GB ram lär de ha ett ganska bra andrahandsvärde oavsett.

Skrivet av lord_vasagos:

Håller med föregående att det blivit ram hysteri med ryzen helst för spel då dom presterar i det närmaste identiskt mellan 2666 vs 3200 för 99% av fallen och för spel lär man upp i gtx 1080 nivå för att det ska vara någon vinst alls och dom flesta ryzen byggen skulle klara sig med 2400 minnen.

[...]

Och personligen hade jag gått på 2666 med vettigaste latency eller bättre så länge priset är likvärdigt inom en hundring eller så annars är det enligt mig inte värt att överspendera på minnen.

Tänk dock på att många uppgraderar sin GPU en eller flera gånger utan att uppgradera minne och CPU så även om det kanske krävs ett högpresterande kort just nu (värt att poängtera att GTX 1080 är från första halvan av 2016) är det troligt att ägaren kommer märka av den skillnaden förr eller senare. Normalt är det kanske ett litet lustigt argument då priset på hårdvara går ner över tid men trenden för ram-priserna verkar inte följa det vanliga mönstret.

Skrivet av Mookachacka:

Det är ju stor skillnad på 2133 och 3466 iaf, och alla ram är ju dyra nu så någon hundring hit eller dit...

Ja, det är stor skillnad i vissa fall (inte bara i spel) och jag håller inte alls med om att man hellre borde spara någon hundralapp för sämre prestanda som man troligen kommer märka av i framtiden. Är syftet att spara pengar på minnen är det i så fall bättre att köpa OEM-stickor med Samsung B-die från eBay och sedan överklocka dessa. Det går ju alltid att montera heat spreaders själv på dem ifall man tycker de ser fula ut.

Nu råkar du ju sitta på inte bara ett, utan två par utmärkta minnen så det ovan saknar betydelse i ditt fall.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

@Chrisj
Åh en ful ovana helt enkelt, jag var tidigare (typ första halvan av 90-talet) aktiv i en tysk newsgroup, senare ombildat till ett forum som lade ner för ett par tre år sedan.
När DDR-minnena kom var det många av de lite nyare datoranvändarna som inte kunde förstå varför de inte fick sina DDR200/DDR333 minnen i högre hastighet än 100/166MHz.
Det blev då lite av en kutym i gruppen att särskilja den faktiska klockhastigheten från dataöverföringshastigheten för att undvika förvirring om vilket värde som diskuterades, det här hängde kvar enda till slutet där, så bara en ful ovana som sagt.

Nej, ingen ful vana! Det är en väldigt bra vana, håll den gärna uppe. Förvirrningen har aldrig riktigt slutat, visserligen inte lika stort problem på DDR längre men helt annan femma på GDDR. AMD skriver faktisk klockhastighet medans Nvidia skriver dataöverföringshastighet. Sedan har vi saker som GDDR5X som egentligen kör i mycket lägre frekvens men har dubbel storlek på pre-fetch gentemot GDDR5 och därav dubblerad transferrate för given faktisk frekvens.

/Personen som hatar tvetydighet i tekniska sammanhang.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.