EA: "Nedstängningen av Visceral Games var ett ekonomiskt beslut"

Permalänk
Melding Plague

EA: "Nedstängningen av Visceral Games var ett ekonomiskt beslut"

Enligt Electronic Arts ekonomichef stängdes Visceral Games ned av rent ekonomiska orsaker, då studion utvecklade ett linjärt spel som idag inte efterfrågas i lika stor utsträckning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt kanske. Men skulle vilja veta hur många som blev omplacerade inom andra bolag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar ofta linjära spel. Till exempel mass effect 2 och 3 var bättre än Andromeda till stor del pga transportsträckorna. Likaså var dragon age origins bättre än Inquisition av samma anledning.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det bara är MP spel som toppar listorna på Steam osv förstår man just den delen av beslutet. Som tur var utvecklas det fortfarande mysiga linjära spel men antar att den delen folk som verkligen uppskattar sådana spel blir allt färre

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Men bah! Är ju bara hyfsat linjära spel som kan leverera en ordentlig story. Menar de på fullt allvar att så få vill ha en story nuförtiden?

Permalänk
Medlem

@matnojje:
För mig var det Mass 1 och halva tvåan, Dragon gillade jag båda men ettan och dlc till denna. Hade det inte vart ett spel så hade jag gärna get morigan en kram. Om ni frågar mig tyder det på ett bra manus. En karaktär som man kopplar till även om man inte kan säja att så är jag.

Vast mest OFF. =(

//

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

dvs titeln var svår att sälja som en "service"

Permalänk
Medlem

EA har drygt 8000 anställda. Vad presterar de för det? Battlefield/front, några sport- och bilspel och färre och färre Biowarespel. Snacka om ineffektivt bolag.

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara stänga ner EA istället? ; )

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Dead Space var mycket bra spel tycker jag. Har 1-3 på 360 och installerat 1:an på PC nu och ska spela det där en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Dead Space var mycket bra spel tycker jag. Har 1-3 på 360 och installerat 1:an på PC nu och ska spela det där en dag.

Spelade 3an i typ 20 minuter när man fick det gratis på Origin efter SimCity eller nått sånt. Fick panik av att spela när man inte kunde hoppa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet att de flesta inte håller med men hade Hardline inte haft BF stämpeln så hade fler av oss inte varigt så negativa vid starten. Jag gillade de 2 HC servrarna jag kunde spela på. VG jag tror ni kan mer än vad som beskrivs i nyheterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara jag som föredrar en linjär upplevelse om jag ska levereras en story? Vill jag ha en sandbox att leka runt i där story är en sidogrej så har jag gärna öppna spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Han berättar att det spel studion utvecklade var en väldigt linjär upplevelse, något som kunderna inte efterfrågar i lika stor utsträckning idag som för 5-10 år sedan."

Och det var pga detta som DOOM 2016 och RE7 sålde dåligt, eller hur var det i verkligheten?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig generalisering. Bra spel säljer.
Kolla bara på t ex Uncharted, Last of Us och Horizon Zero Dawn?

Linjöra spel med en grym story är i min mening dom bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Men bah! Är ju bara hyfsat linjära spel som kan leverera en ordentlig story. Menar de på fullt allvar att så få vill ha en story nuförtiden?

Uttjatat exempel kanske men The Witcher 3?

Permalänk
Medlem

Bara att lägga till listan då...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

EA har drygt 8000 anställda. Vad presterar de för det? Battlefield/front, några sport- och bilspel och färre och färre Biowarespel. Snacka om ineffektivt bolag.

ett spel är inte bara att "programmera".. du har massvis med ingenjörer som håller på med optimering, nätverk, servrar, kundservice, projekt ledare, engine utvecklare, animatörer etc etc :).

Men jag håller med.. tycker att de borde prestera bättre med det antal anställa som finns :=

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Uttjatat exempel kanske men The Witcher 3?

Jo, att det inte behöver vara helt linjärt är jag medveten om, därav en liten brasklapp då jag skrev "hyfsat".
Däremot är det svårt att levererar en bra berättelse med en röd tråd om det inte är skapligt uppstyrt

Permalänk
Medlem

Hmm, Wolfenstein? Doom? Bioshock? Metro?
För att inte gå längre tillbaka i tiden med Dark Forces, Jedi Knight 1, 2, Academy, Outcast etc. Det finns gott om exempel på svinbra upplevelser som är linjära, är de välgjorda är de oftast de mest engagerande spelen. Som Mass Effect-sagan t.ex., inget spel har gjort mig mer förbannad än ME3. Och det är ett tecken på kvalitet!

Permalänk
Medlem

EA fattar inte att spel inte bara är ekonomi....

Permalänk
Medlem

Hellre en bra linjär story än något tamt open world med krystade side missions som försöker dölja att det inte finns något main mission.

Permalänk
Medlem

dead space spelen var väldigt välgjorda, linjära men så underhållande bra alltså. pallar heller inte open world som inte kanske är roliga alls, då föredrar jag linjära med en bra story.

Permalänk
Medlem

The 💰 intent 💰 is 💰 to 💰 provide 💰 players 💰 with 💰 a 💰 sense 💰 of 💰 pride 💰 and 💰 accomplishment 💰 for 💰 unlocking 💰 different 💰 heroes. 💰 As 💰 for 💰 cost, 💰 we 💰 selected 💰 initial 💰 values 💰 based 💰 upon 💰 data 💰 from 💰 the 💰 Open 💰 Beta 💰 and 💰 other 💰 adjustments 💰 made 💰 to 💰 milestone 💰 rewards 💰 before 💰 launch. 💰 Among 💰 other 💰 things, 💰 we're 💰 looking 💰 at 💰 average 💰 per-player 💰 credit 💰 earn 💰 rates 💰 on 💰 a 💰 daily 💰 basis, 💰 and 💰 we'll 💰 be 💰 making 💰 constant 💰 adjustments 💰 to 💰 ensure 💰 that 💰 players 💰 have 💰 challenges 💰 that 💰 are 💰 compelling, 💰 rewarding, 💰 and 💰 of 💰 course 💰 attainable 💰 via 💰 gameplay. We 💰 appreciate 💰 the 💰 candid 💰 feedback, 💰 and 💰 the 💰 passion 💰 the 💰 community 💰 has 💰 put 💰 forth 💰 around 💰 the 💰 current 💰 topics 💰 here 💰 on 💰 Reddit, 💰 our 💰 forums 💰 and 💰 across 💰 numerous 💰 social 💰 media 💰 outlets. Our 💰 team 💰 will 💰 continue 💰 to 💰 make 💰 changes 💰 and 💰 monitor 💰 community 💰 feedback 💰 and 💰 update 💰 everyone 💰 as 💰 soon 💰 and 💰 as 💰 often 💰 as 💰 we 💰 can. 💰 💰

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

EA: "Hmm, våra spel säljer dåligt, måste ju vara fel på målgruppen! Inte gör väl vi dåliga spel??"

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk

Jag hatar spel som storyn inte är linjär, blir bara snurrigt och förvirrande med för många valmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Riktigt dålig generalisering. Bra spel säljer.
Kolla bara på t ex Uncharted, Last of Us och Horizon Zero Dawn?

Linjöra spel med en grym story är i min mening dom bästa.

Horizon zero dawn hör väl inte till den kategorin eftersom den utspelas i en öppen spelvärld.

Permalänk
Medlem

ett samtal med investerare under en konferens berättar bolagets ekonomichef Blake Jorgensen att beslutet att stänga ned Visceral Games var ett rent ekonomiskt sådant. Han berättar att det spel studion utvecklade var en väldigt linjär upplevelse, något som kunderna inte efterfrågar i lika stor utsträckning idag som för 5-10 år sedan.

Varje gång jag läser något sånt här brukar jag googla på EAs aktie och allting genast lite bättre.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Bara att lägga till listan då...
https://i.imgur.com/gxR7ACI.png

Origin
Westwood
Dice
Maxis
Bullfrog
Bioware
Black Box
LucasArts

Dessa har jag minst 1 eller flera speltitlar från.
Bullfrog med Syndicate, Theme Hospital
Maxis med SimCity
Där jag nu gick på å köpte SimCity 5 till stor förtret å ledsamhet.
Numera har jag tagit en policy efter senaste skit spelen som kommit BF4 med alla tillbehör, BF1 m.fl
Det blir inga fler spel från EA whats so f*cking ever!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Håller med.

De har producerat 8 spel de senaste två åren om man räknar med The Sims 4 som fortfarande får DLCs och Fifa 17 och 18 som två separata spel.
Jag skulle säga 6 spel varav inte alla har varit bra heller. Battlefront och Mass Effect har ju verkligen kritiserats hårt.

Visa signatur

Citera för svar!