Overclock - CPU når 100 grader inom 4 sekunder

Permalänk

Overclock - CPU når 100 grader inom 4 sekunder

Hallå på alla proffs där ute

Jag har aldrig förut överclockat något utan kört allting stock. Och nu hade jag tänkt att jag skulle överclocka min 6700k 4.0ghz.
Jag har kollat på massa guider i timmar om hur man gör och laddade ner real bench, cpu-z och realtemp för att hålla koll på allting.

Jag testade att köra 4.6 på:
1.325
1.35
1.375
1.4

Men jag fick bluescreen på alla lägen. Så jag antar att jag drog en nitlott i det så kallade lotteriet. Så därför tänkte jag att jag skulle nöja mig med 4.5ghz istället. Så jag tänkte att jag börjar med 4.5ghz på 1.375 volt.

Men när jag sätter på stresstestet i real bench så märker jag att min CPU går upp till 100 grader inom 4 sekunder. Är det någon som kan förklara varför detta händer? Är det normalt?
Har en H100i vattenkylare kopplad till cpun. Fläktarna går igång direkt när jag kör stresstestet. Jag är som sagt newbie till clockning så jag vet inte hur det ska se ut när man gör dessa test. Någon som har lite tips och kanske en förklaring på varöfr det blir så och vad jag gör för fel?

Här är en video på mitt stresstest med CPU temp och allting.

https://www.youtube.com/watch?v=YD063HPEDqM&feature=youtu.be

Permalänk
Medlem

Vad har du för temps i stock?

Permalänk
Medlem

@leonthesickone: Kör min 6700K i 4,5 Ghz på ca 1,3 volt. Min går inte över 70 grader i Prime95...

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

gissar på dåligt monterad kylare. kan även vara trasig pump men lär inte bli varmt så fort då.

hög temperatur påverkar för övrigt stabilitet. skulle hävda att det är högst osannolikt att din 6700k inte klarar 4,6ghz vid 1,4v, det skulle vara väldig otur.

det kan även vara så att din 6700k har usel värmeavledning mellan själva processorn och värmespridaren i metall som ligger ovan. då kan man göra en delid. det är inte direkt för nybörjare och du bör inte göra det innan du har testat andra saker. hur som helst gjorde jag en tråd om min delid av min 6700k som du kan läsa här.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1419764-resultat-delid...

Permalänk
Medlem

Vad kör du ens för llc? Din vcore kickar upp till 1.408-1.425v under stresstestet, det förklarar en del, dem nivåerna skulle jag knappt köra på ett svalt 32nm sandybridge, än mindre ett 14nm chip.

Använd inte högsta nivån på llc, din vcore vid belastning bör sjunka vanligtvis eller ska ligga så nära din inställda vcore som möjligt, i ditt fall 1.375v.

Du har troligtvis inte deliddat, då bör du inte spela med mer än 1.3v såvida du inte kan hålla ner temperaturerna, vilket blir oerhört svårt utan en delid, speciellt med den spänningen du använder.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

@leonthesickone: Kör min 6700K i 4,5 Ghz på ca 1,3 volt. Min går inte över 70 grader i Prime95...

Kör min i 4.8ghz på 1.36 ca och ligger kring 68 grader, men likväl som ditt inlägg är det också helt onödig info för TS och hjälper inte direkt

Kolla om pumpen funkar som den ska, lägg allt på stock i bios och kolla tempen även där för att utesluta din överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Vad kör du ens för llc? Din vcore kickar upp till 1.408-1.425v under stresstestet, det förklarar en del, dem nivåerna skulle jag knappt köra på ett svalt 32nm sandybridge, än mindre ett 14nm chip.

Använd inte högsta nivån på llc, din vcore vid belastning bör sjunka vanligtvis eller ska ligga så nära din inställda vcore som möjligt, i ditt fall 1.375v.

Du har troligtvis inte deliddat, då bör du inte spela med mer än 1.3v såvida du inte kan hålla ner temperaturerna, vilket blir oerhört svårt utan en delid, speciellt med den spänningen du använder.

1,4v är inte speciellt högt på skylake. 1,3v är den generellt rekommenderade gränsen för haswell, på skylake ligger den på 1,4v-1,45v.

Permalänk
Medlem

@MrWhizeguy: Sitter på jobbet så kunde inte skriva så utförligt, tänkte mest det som referens för temp/frekvenser/volt!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

Det kan inte vara så att mina pasta är dålig? Jag hade Arctic Silver 5 pasta när jag satte dit vattenpumpen. Jag skulle ju kunna ta bort fläkten, rensa pastan och sätta dit igen. Den blir la inte sämre med åren så att man måste byta den då och då?

Och vad är llc för någonting? jag använde mig utav denna guiden ifrån linus tech tips och följde det han gjorde i videon då jag har exakt samma bios som honom. Jag ändrade enbart på cpu clockan till 46. Och sedan gick jag till coren och satte på manuellt. Och då satte jag manuellt tex 1.375 i volt. Sedan efter det sparade jag och startade om. Är det något steg som jag har missat? (känner mig som en riktig noob "skämssmiley").

https://youtu.be/FjIweExETlI?t=6m17s

Permalänk

Jag skulle gissa på att kylaren är felmonterad, ta bort kylaren och rengör sen montera dit allt igen med ny kylpasta så klart

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

Juste. Min CPU temp ligger atm på 27-29 grader med 4.5ghz och 1.375 volt när jag enbart har chrome och cpu-z realtemp igång.
Vill minnas att den låg på 23-24 grader när jag hade den på stock (4.0ghz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av leonthesickone:

Det kan inte vara så att mina pasta är dålig? Jag hade Arctic Silver 5 pasta när jag satte dit vattenpumpen. Jag skulle ju kunna ta bort fläkten, rensa pastan och sätta dit igen. Den blir la inte sämre med åren så att man måste byta den då och då?

Och vad är llc för någonting? jag använde mig utav denna guiden ifrån linus tech tips och följde det han gjorde i videon då jag har exakt samma bios som honom. Jag ändrade enbart på cpu clockan till 46. Och sedan gick jag till coren och satte på manuellt. Och då satte jag manuellt tex 1.375 i volt. Sedan efter det sparade jag och startade om. Är det något steg som jag har missat? (känner mig som en riktig noob "skämssmiley").

https://youtu.be/FjIweExETlI?t=6m17s

https://www.tweaktown.com/guides/7481/tweaktowns-ultimate-int...

där har du en fin guide. ocn kan också vara av intresse.

http://www.overclock.net/t/1570313/skylake-overclocking-guide...

llc påverkar hur mycket vdroop du har. säg att du kör i 1,3v, sedan när du startar ett stresstest så går det ner till 1,25v. llc låter dig påverka det här. då kan det också gå åt andra hållet så att spänningn går upp. generellt vill man ha en nivå som gör att man får ungefär samma spänning. du får testa dig fram men det lär vara någonstans i mitten.

Permalänk

Alright. Jag ska testa att montera ner datorn och sätta på ny kylpasta på som ni sa. Men för övrigt så har jag inte gjort allt för mycket fel då? utan det är förmodligen kylningen som inte fungerar? För llc borde la ändå inte vara så stor skillnad att den går upp till 100. Jag återkommer med resultat imorgon eller på lördag. Hoppas denna kylpasta räcker, annars får jag köpa ny i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

1,4v är inte speciellt högt på skylake. 1,3v är den generellt rekommenderade gränsen för haswell, på skylake ligger den på 1,4v-1,45v.

Okej då överreagerade jag en del, men vad som är max safe 24/7 kommer det finnas massor av åsikter kring. Jag skulle inte rekommendera någon som inte kan hålla rimliga temps, t.ex. under 75-80c att ligga på gränsen.

Visa signatur

=)

Permalänk

Alright jag testade att ta bort och sätta på ny kylpasta. Temperaturen är exakt densamma och det blir samma överhetta direkt när jag kör stresstestet. Temperaturen ligger på stabila 26-29 grader när jag har 4.5ghz 1.375 volt.

Ska läsa guiden imorgon. Men vad är det egentligen som kan vara fel? Det är inte kylpastan och jag har kopplat på den ordentligt. Den ska la inte hoppa upp sådär i värmde på bara någon sekund? Ska jag ha fläktarna på 100% när jag startar testet? Kan llc göra så att den inte hoppar upp på 100 grader på en sekund? Hur hade ni gått tillväga för att hitta vad felet är? Har satt dit kylaren rätt, la en liten ärta som man ska. Har byggt datorer i hela mitt liv och även en polare som jobbar som it tekniker var med och satte på kylaren. Så vad kan det egentligen vara för fel?
Känns hopplöst :,(

Permalänk
Medlem
Skrivet av leonthesickone:

Alright jag testade att ta bort och sätta på ny kylpasta. Temperaturen är exakt densamma och det blir samma överhetta direkt när jag kör stresstestet. Temperaturen ligger på stabila 26-29 grader när jag har 4.5ghz 1.375 volt.

Ska läsa guiden imorgon. Men vad är det egentligen som kan vara fel? Det är inte kylpastan och jag har kopplat på den ordentligt. Den ska la inte hoppa upp sådär i värmde på bara någon sekund? Ska jag ha fläktarna på 100% när jag startar testet? Kan llc göra så att den inte hoppar upp på 100 grader på en sekund? Hur hade ni gått tillväga för att hitta vad felet är? Har satt dit kylaren rätt, la en liten ärta som man ska. Har byggt datorer i hela mitt liv och även en polare som jobbar som it tekniker var med och satte på kylaren. Så vad kan det egentligen vara för fel?
Känns hopplöst :,(

eftersom att det blir så varmt så fort så är det inte kylaren eller fläktarna det är fel på (förutom montering då men det verkar du ha kollat). det tar en stund för vattenkylning att värma upp sig. hade du haft en trasig pump skulle du få skyhöga temperaturer men det skulle inte hända omedelbart utan det skulle börja bra och snabbt bli sämre och sämre.

det första jag tänker på är att kolla vad det är för spänning som faktiskt matas till processorn när du slår på stresstestet. det du sätter i uefi är inte nödvändigtvis det du får i windows på skylake.

det andra är att dubbelkolla att kylaren verkligen sitter på rätt. titta igenom instruktionerna en gång till. kolla pumpen när du ändå håller på, är den på?

Permalänk

@versions:

Tack för hjälpen Ja eftersom att min temp ligger på stadiga 23-24 grader på stock 4.0ghz och 26-29 på 4.5ghz med 1.375 så borde det ju inte vara något fel. När jag stresstestar så åker tempen upp till 100c. Men den åker ner DIREKT igen när jag stänger av stresstestet. Så med andra ord måste kylaren fungerar ifall den kan ligga där stabilt. Och jag har spelat med cpun i 2 år utan att röra överklockningen. Det är bara nu jag skulle vilja överklocka. Så som du säger antar jag att det är någon inställning eller något sådant som gör att den flippar ur.

EXAKT såhär som viden gör installerade jag min h100i
https://www.youtube.com/watch?v=HUz88inukEM

Så ingenting är fel med fläkten eller kylaren då den kyler och fungerar utmärkt normalt.

Då jag inte kan någonting så skulle jag uppskatta om du kunde förklara lite vad du pratar om med spänningen. Vart ska jag kolla detta och vart ska jag gå in och ändra? Jag har absolut ingen aning hur jag ska gå vidare med någonting här. När jag kollar på videos hur man OC så gör alla på samma sätt. Ändra ghz, sen ändra volten. Men är det något annat jag ska ändra på och testa? Vore jätta schysst ifall du kunde hjälpa mig lite med vad jag ska ändra och testa

Och på min video så antar jag att du kan se vilken spänning som slås på till cpun när jag stresstestar. Någon sa i tidigare svar att den åkte upp till 1.424 volt någonting när jag stresstestade? Kolla videon igen så ser du nog vcoren spika upp utav någon anledning. Är det det som är felet? Och varför gör den så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leonthesickone:

@versions:

Tack för hjälpen Ja eftersom att min temp ligger på stadiga 23-24 grader på stock 4.0ghz och 26-29 på 4.5ghz med 1.375 så borde det ju inte vara något fel. När jag stresstestar så åker tempen upp till 100c. Men den åker ner DIREKT igen när jag stänger av stresstestet. Så med andra ord måste kylaren fungerar ifall den kan ligga där stabilt. Och jag har spelat med cpun i 2 år utan att röra överklockningen. Det är bara nu jag skulle vilja överklocka. Så som du säger antar jag att det är någon inställning eller något sådant som gör att den flippar ur.

EXAKT såhär som viden gör installerade jag min h100i
https://www.youtube.com/watch?v=HUz88inukEM

Så ingenting är fel med fläkten eller kylaren då den kyler och fungerar utmärkt normalt.

Då jag inte kan någonting så skulle jag uppskatta om du kunde förklara lite vad du pratar om med spänningen. Vart ska jag kolla detta och vart ska jag gå in och ändra? Jag har absolut ingen aning hur jag ska gå vidare med någonting här. När jag kollar på videos hur man OC så gör alla på samma sätt. Ändra ghz, sen ändra volten. Men är det något annat jag ska ändra på och testa? Vore jätta schysst ifall du kunde hjälpa mig lite med vad jag ska ändra och testa

Och på min video så antar jag att du kan se vilken spänning som slås på till cpun när jag stresstestar. Någon sa i tidigare svar att den åkte upp till 1.424 volt någonting när jag stresstestade? Kolla videon igen så ser du nog vcoren spika upp utav någon anledning. Är det det som är felet? Och varför gör den så?

i videon i första inlägget har du 1,408v i stresstestet och det blir onormalt varmt för 1,4v. använd gärna lite annan mjukvara för att kolla detta. om det verkar som att 1,408v stämmer (vilket verkar rimligt om det är 1,375v du knappade in i bios) och kylaren är monterad korrekt så är min bästa gissning att du har fått ett extremt dåligt exemplar gällande värmeavledning. det finns viss variation på hur kalla processorerna går eftersom det är kylpasta under värmespridaren (IHS).

testa gärna lägre spänning och se hur det går (sätt ner klockfrekvensen då, det är inte det du är intresserad av just nu). testa stock. om det fortfarande blir varmt och det inte är fel på kylaren så är det nog helt enkelt så att det är riktigt dålig värmeavledning.

därifrån har du två vägar; anpassa dig efter det här och kör stock/konservativ överklockning eller gör en delid. en delid skulle lösa alla problemen med temperatur om det är så att det är det som är problemet. länkar min tråd igen, där kan du se hur resultaten blev för mig.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1419764-resultat-delid...

om du vill göra en delid så kan det göra oerhört stor skillnad men det finns en viss risk med det. antingen kan du använda rakblad eller så kan du köpa ett delid tool, tror det är någon som säljer på sweclockers marknad. då rekommenderar jag flytande metall under ihs, förslagsvis thermal grizzly conductonaut.

förstår att det väldigt snabbt gick från babbys first overclock till ganska avancerade saker, men ville nämna det ändå.

Permalänk
Medlem

skulle tro att du har LLC igång för högt och att din V-core spikas nå djävulskt under stress test. kolla om du kan stänga av allt som hjälper mot vdroop till en början.

kolla med CPU-Z vad din Vcore spikar till under testet (det du hinner se på 4 sekunder)

Permalänk

Kan det vara så att vattnet i en vattenkylare försvinner med tiden? Min vattenkylare är inköpt 2013-07 ca 4,5 år?
Kan man kolla det i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leonthesickone:

Kan det vara så att vattnet i en vattenkylare försvinner med tiden? Min vattenkylare är inköpt 2013-07 ca 4,5 år?
Kan man kolla det i så fall?

Bör inte. Funkar den bra stock så är det lugnt. Tror fortfarande att din vore spikar rätt högt, då jag inte får svar på detta så kan jag inte hjälpa vidare. (alltså om du kan mäta med annat program.. Och gärna testa stock för att utesluta kylaren som vi skrev tidigare)

LLC Kan spela stor roll, första moderkortet (asus) spikade upp min processor till 1.42 när jag hade klocken på 4.4, fixade till genom att sänka LLC. Moderkortet överlag var ostabilt så det slutade med att jag bytte. DOCK fick jag den stabil i 4.6 utan problem när jag insåg hur aggressivt den hanterade vdroops.

Permalänk
Medlem

Har du kollat om den sitter ordentligt ?
#17145915