Philips 55PUS7272 ger dålig bild på fotboll

Permalänk

Philips 55PUS7272 ger dålig bild på fotboll

Köpte en ny tv nu i dagarna, en Philips 55PUS7272, och skulle för första gången kolla fotboll via viaplay appen.
Fruktansvärt jobbig bild där bollen "laggade" och bilden var rent ut sagt skit.
Har kollat på film på netflix dagarna innan och där är det utmärkt bild.
Har pillat lite på inställningar och googlat runt lite men har haft det svårt att hitta en lösning och hoppas på att en kunnig person här kan ge mig svaret på en lösning.
Kan tilläggas att när jag kollade fotbollen och bilden var sunkig så slog jag på ps4 och kollade viaplay genom den och det funkade fint.
bilden flöt och de här "boll lagget" fanns inte.
Visst jag kan köra ps4 varje gång jag kollar tv men hade varit skönt att slippa slå på ps4an varje gång och köra genom appen på tvn istället, Speciellt när den kostade runt 10.000

Förtydligade rubriken/Thomas
Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel100:

Köpte en ny tv nu i dagarna, en Philips 55PUS7272, och skulle för första gången kolla fotboll via viaplay appen.
Fruktansvärt jobbig bild där bollen "laggade" och bilden var rent ut sagt skit.
Har kollat på film på netflix dagarna innan och där är det utmärkt bild.
Har pillat lite på inställningar och googlat runt lite men har haft det svårt att hitta en lösning och hoppas på att en kunnig person här kan ge mig svaret på en lösning.
Kan tilläggas att när jag kollade fotbollen och bilden var sunkig så slog jag på ps4 och kollade viaplay genom den och det funkade fint.
bilden flöt och de här "boll lagget" fanns inte.
Visst jag kan köra ps4 varje gång jag kollar tv men hade varit skönt att slippa slå på ps4an varje gång och köra genom appen på tvn istället, Speciellt när den kostade runt 10.000

Skulle tro att det är Viaplays Android Tv app (den till PS4 är antagligen en annan version) som är buggad eller har något problem med just den TVn. Skriv till dem på facebook eller relevant supportsida så får de veta om problemet i vart fall.

Kan vara värt ett försök med Philips support också om du orkar. Kan vara en dålig firmware på tvn eller nåt.

Är det alla program på appen eller bara fotbollen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Kollar på TV:n just nu som säljs för 6 666:- på Elgiganten.
Löste sig problemet TS, och kan du lämna en kort summering om vad du tycker är bra och/eller dåligt med TV:n?

Väldigt tacksam på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle gissa att "boll som laggar" i vanlig ordning handlar om bildinterpolering som ständigt misslyckas och skapar ryck och släp. Det som kallas "Perfect natural motion" i Philips menyer.

Dvs en fråga om bildinställningar. Men också det vanligaste problemet med sport: usel kvalitet på sändningen. Vet inte hur Viaplay ligger till på den fronten dock.

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Kollar på TV:n just nu som säljs för 6 666:- på Elgiganten.
Löste sig problemet TS, och kan du lämna en kort summering om vad du tycker är bra och/eller dåligt med TV:n?

Väldigt tacksam på förhand!

Jag är verkligen nöjd med tvn. Bildkvalitén är super bra för priset jag betalade ca 10.000. Däremot har jag lagt märke till att bilden några gånger under en film runt människo figurer "sluddrar" till. Det är dock inte så illa att jag stör mig något på det speciellt mycket. Lite irriterande är det men man överlever. Dessutom varar det bara i någon sekund. Faktiskt positivt överraskad med Philips för jag gick till Elgiganten fast besluten att köpa en LG efter att ha hört vänner vara jätte nöjda med märket.
Sen ett stort minus är ju Viaplay appen på tvn. Detta boll lagg som gör att fotboll är omöjligt att kolla på genom tv appen. Får helt enkelt slå på ps4 och kolla genom den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel100:

Jag är verkligen nöjd med tvn. Bildkvalitén är super bra för priset jag betalade ca 10.000. Däremot har jag lagt märke till att bilden några gånger under en film runt människo figurer "sluddrar" till. Det är dock inte så illa att jag stör mig något på det speciellt mycket. Lite irriterande är det men man överlever. Dessutom varar det bara i någon sekund. Faktiskt positivt överraskad med Philips för jag gick till Elgiganten fast besluten att köpa en LG efter att ha hört vänner vara jätte nöjda med märket.
Sen ett stort minus är ju Viaplay appen på tvn. Detta boll lagg som gör att fotboll är omöjligt att kolla på genom tv appen. Får helt enkelt slå på ps4 och kolla genom den

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för summeringen!
Jag använder en Chromecast för att spela upp Viaplay-material till TV:n. Kanske något för dig?
Vet att vissa Smart-TV's är utrustade med inbyggd Chromecast-funktion. Din också månne?

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Tack för summeringen!
Jag använder en Chromecast för att spela upp Viaplay-material till TV:n. Kanske något för dig?
Vet att vissa Smart-TV's är utrustade med inbyggd Chromecast-funktion. Din också månne?

Ska undersöka detta. Tack för tipset. Har chromecast på andra tvn men hade glömt bort det alternativet helt och hållet👌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Daniel100: Prova slå på sportläget, försvinner problemet då? Jag skulle tro på att problemet ligger i själva viafree appen. Jag har själv ägt en Philips tv(förvisso 1080p) under flera år tills min gick sönder och jag hade inga problem med eftersläpningar etc i sportsändningar.

Men det kan vara värt att göra som @Laxpudding säger och slå av specifik funktion.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel100:

Jag är verkligen nöjd med tvn. Bildkvalitén är super bra för priset jag betalade ca 10.000. Däremot har jag lagt märke till att bilden några gånger under en film runt människo figurer "sluddrar" till. Det är dock inte så illa att jag stör mig något på det speciellt mycket. Lite irriterande är det men man överlever. Dessutom varar det bara i någon sekund. Faktiskt positivt överraskad med Philips för jag gick till Elgiganten fast besluten att köpa en LG efter att ha hört vänner vara jätte nöjda med märket.
Sen ett stort minus är ju Viaplay appen på tvn. Detta boll lagg som gör att fotboll är omöjligt att kolla på genom tv appen. Får helt enkelt slå på ps4 och kolla genom den

Skickades från m.sweclockers.com

Funderar också över ett köp. Mycket handlar om tvspel. Hur upplever du att tvn är att spela på, input lag, bildkvalitet? Noterade att du hade ett ps4 (pro?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel100:

Däremot har jag lagt märke till att bilden några gånger under en film runt människo figurer "sluddrar" till. Det är dock inte så illa att jag stör mig något på det speciellt mycket. Lite irriterande är det men man överlever.

Prova att slå av "Perfect natural motion" nästa gång du märker av det här fenomenet, jag har en Philips 901F och höll på att bli tokig när jag skulle kolla på bluray första gången.
Slår du av det helt som jag rekommenderar att du gör så är det en viss invänjningsperiod för ögonen eftersom funktionen behandlar bilden till den grad att den tar bort alla små hack och ryck och ger bilden vad som fått namnet "dokusåpa-effekten".

I vissa fall är säkert denna funktion jättebra men jag som mest kollar på film tycker det är jobbigt.
Kanske fungerar bra för sport?

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Bildexpert 📺

@Anton89: Problemet är att all form interpolering förvärrar ryck och hack någonstans. Det flyter extra fint 95-99% av tiden. Men den övriga tiden skapar interpoleringen istället fler och värre fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Anton89: Problemet är att all form interpolering förvärrar ryck och hack någonstans. Det flyter extra fint 95-99% av tiden. Men den övriga tiden skapar interpoleringen istället fler och värre fel.

Precis min uppfattning om Perfect natural motion fast mycket bättre förklarat Bilden blir "snygg" på ett sätt som känns fel när man kollar på film och vissa rörelser blir "blurriga".

Jag har ingen aning om hur det ser ut när man kollar fotboll men det är säkert samma problem där.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Somewhat Perfect Natural Motion alltså

Permalänk
Medlem

Tänker att jag passar på att låna tråden. Har själv en sådan tv. Tänkte kolla om ni har några tips vart man kan få tag på inställningar för att optimera bilden och färgerna på tvn?