Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd strömsnål, tyst, kompakt 'familjeserver'

Permalänk
Medlem

Köpråd strömsnål, tyst, kompakt 'familjeserver'

(Sökte men hittade ingen matchande tråd, trots att det känns som det borde vara ett vanligt problem)

Hej.

Undrar om jag skulle kunna få åka snålskjuts på nån snäll en som har koll, och få litet köpråd för en strömsnål kompakt 'familjeserver'?

Huvudkrav:
Den kommer stå på 24/7 och jag vill därför att den är strömsnål.
Tyst - jag bor i lägenhet med fru och barn.
Kompakt - Återigen - lägenhet, familj.

Vill köra nån form av ESXI eller docker på den så att jag inte kloggar ner OSet med installationerna.
De servrar jag främst vill köra är:
JIRA (1-2 användare)
Webbserver (för JIRA + mitt labbande)
Databas (för labbande)
Minecraft (3-4 spelare)

Inget av ovanstående kritiska applikationer så här i början i alla fall. Därför har jag litet svårt att säga att ECC är ett krav.

Samtidigt _kan_ det nog bli kritiska applikationer, så om ECC inte gör lösningen jättemycket dyrare kan jag lika gärna hosta upp för det på en gång. Det känns bättre att ha det.

Det behöver _INTE_ få plats en massa 3.5"-diskar i den. Hade tänkt köra en 2.5" SSD/SSHD för OS och en till för klienterna.

Kravet på tystnad, och att jag inte behöver plats för 3.5"-diskar gör att jag lutar åt att bygga själv. Det är inget problem.

Jag vill komma undan så billigt som möjligt nu i första svängen, men gärna ha möjlighet att uppgradera till t.ex. en fetare CPU längre fram. Det gör att jag är intresserad av en sockel med livslängd kvar. (Antar AM4 för AMD? Vilken på Intel-sidan?)

Tacksam för råd.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Helt ärligt skulle jag nästan rösta på Azure / AWS / Google Cloud, även fast du helst vill ha en egen server.
Den distribuerade kraften räcker gott och väl och vill du ha driftsäkerhet samt möjlighet att bygga ut / större / kraftigare den dagen det blir kritiska program så är det oerhört enkelt.

Anledningen är att så fort du vill ha ECC-minnen börjar vi komma upp på riktiga servrar, ofta med Xeons och sånt. Då börjar det också låta (kylning etc). Jag har själv inte hittat någon mikro-server (Synology, HP's mini osv) som har ECC. De har dessutom inte prestanda att köra tyngre saker än Plex (och knappt det).

Är dock lite osäker på vad Jira har för krav på miljö, men det är rätt prestanda-snålt va? Vilken databas tänker du köra till det?

Just det där med strömsnål, kompakt och tyst går inte ihop med server, speciellt om du vill köra lite olika ESXI / docker / hyper-v-instanser.
Synology NAS t.ex är kompakt och strömsnål. Tyst vågar jag inte svara för, men den har inte prestandan att hosta en databas-server samtidigt som du har en minecraftserver och JIRA mm.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

Anledningen är att så fort du vill ha ECC-minnen börjar vi komma upp på riktiga servrar, ofta med Xeons och sånt. Då börjar det också låta (kylning etc). Jag har själv inte hittat någon mikro-server (Synology, HP's mini osv) som har ECC. De har dessutom inte prestanda att köra tyngre saker än Plex (och knappt det).

Alla HP Microserver sedan 2011, dvs N36L, N40L, N54L, G8 och nya G10 använder ECC RAM. På G8 kunde man byta propp relativt enkelt men det är det slut med, HP har tyvärr gått tillbaka till fastlödd CPU i G10 och den som sitter där är inget att hänga i julgranen.

Jag har själv en N54L stående i klädkammaren men ljudnivån gör att man helst håller dörren stängd dit. Även om den inte är så vass så räcker den för mina behov, jag kör Ubuntu i botten och ett par VM med bl.a. OpenVPN och Home Assistant på den, liksom backuper av våra andra datorer. Som lagringsmaskin duger den gott men det är ingen idé att försöka köra Plex på den (iaf inte transcoding).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Alla HP Microserver sedan 2011, dvs N36L, N40L, N54L, G8 och nya G10 använder ECC RAM. På G8 kunde man byta propp relativt enkelt men det är det slut med, HP har tyvärr gått tillbaka till fastlödd CPU i G10 och den som sitter där är inget att hänga i julgranen.

Jag har själv en N54L stående i klädkammaren men ljudnivån gör att man helst håller dörren stängd dit. Även om den inte är så vass så räcker den för mina behov, jag kör Ubuntu i botten och ett par VM med bl.a. OpenVPN och Home Assistant på den, liksom backuper av våra andra datorer. Som lagringsmaskin duger den gott men det är ingen idé att försöka köra Plex på den (iaf inte transcoding).

Se där ja. Har inte alls kikat på deras ProLiant-varianter.
Gissar att du med G8 / G10 syftar på Gen8 och Gen10 och 2u-bladen? De verkar ju helt klart lovande. Verkar vara semi-passiva vad jag kan se också, vilket mynnar bra för ljudnivån, och det pekar också på vettig strömsparfunktion vid idle.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

Se där ja. Har inte alls kikat på deras ProLiant-varianter.
Gissar att du med G8 / G10 syftar på Gen8 och Gen10 och 2u-bladen? De verkar ju helt klart lovande. Verkar vara semi-passiva vad jag kan se också, vilket mynnar bra för ljudnivån, och det pekar också på vettig strömsparfunktion vid idle.

Nej, jag menar HP Proliant Microserver precis som jag skrev (bilden visar den nu utgående G8:

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Som dom har skrivit ovan, HPe Microserver Gen8 skulle jag rekommendera då den går att uppgradera CPU på, dock så lär du köpa den begagnad i Sverige eller från ebay då den har utgått - entry modellen går på ca 1800 - 2500kr och då får du uppgradera RAM + CPU om du vill det.

Annars är Gen10 också ett alternativ inte riktigt lika bra som Gen8 men den duger.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Tvekade länge inför om jag skulle skaffa en gen8, men hoppade slutligen över det eftersom det var en gammal sockel, men CPUerna - typ 1265lV2 - ändå var dyra. Gen10 har jag skippat helt pga fastlödd CPU.

Finns det verkligen inga fler alternativ än dessa två? Man skulle ju kunna tänka sig att HP skulle vilja upprepa succén med gen8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Tack för svaren. Tvekade länge inför om jag skulle skaffa en gen8, men hoppade slutligen över det eftersom det var en gammal sockel, men CPUerna - typ 1265lV2 - ändå var dyra. Gen10 har jag skippat helt pga fastlödd CPU.

Finns det verkligen inga fler alternativ än dessa två? Man skulle ju kunna tänka sig att HP skulle vilja upprepa succén med gen8.

Skickades från m.sweclockers.com

Gen11 blir säkerligen så som gen8 är.
Hpe lär ha märkt droppad försäljning av Gen10 med tanke på dom dåliga recensionerna den fått.

Köpte min e3-1265lv2 för 1300kr så jag kan inte klaga.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr bara Microserver-maskinerna kommer varannan generation, så det blir att vänta på gen12.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Jag kör en Dell T20 med ~4 virtuella maskiner i ESXi Free. Ungefär samma belastning, kanske att du har lite mer men min är väldigt underanvänd ändå så.

T20 + 16GB minne var väldigt billig förra black friday. Idag verkar bara T30 säljas vilken är dyrare nu men man kan nog hoppas att den hamnar på någon fin rea o ckså.

Men vill du ha det billigare redan idag, och kanske framför allt tystare, bör du bygga själv i och med att dina krav är "Mjeh, det är inte så noga"

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att installera Nextcloud också och skapa varsitt konto till alla i familjen. På så sätt får ni ett eget cloud där foton tagna med mobilen laddas upp automatiskt osv. Lite som Google Apps, fast på egen server utan insyn och full kontroll.

Mer info finns i min signatur.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Tror tyvärr bara Microserver-maskinerna kommer varannan generation, så det blir att vänta på gen12.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm okej, då kanske man får ta och uppgradera min andra gen8 till e3-1265lv2 då.
Har en med den proppen redan och den tuffar på bra.
Men den som har e3-1220lv2 går lite på knäna men har iofs sjukt mycket som ligger på den 4st vms, share, wsus osv.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Som svar på TS fråga så tycker jag T20 är ett väldigt bra alternativ.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Tack för ännu fler svar.
Funderar i dessa termer just nu;

Gigabyte GA-AB350N Gaming Wifi. AM4-sockel som kommer hålla ett tag. Mini-ITX. ECC-stöd. AC-wifi. https://m.prisjakt.nu/product/4380464
AMD Ryzen 3 1200. Har ECC-stöd
Lämpligt minne på det. T.ex 2x4GB. Behöver inte vara ECC nu I början.
Liten låda som är så billig att jag inte är rädd att modda den.
https://m.prisjakt.nu/product/3162822
Har dessutom 5.25-plats för t.ex en 4-i-1 2.5"
https://www.komplett.se/product/815970/

Ospecificerat lämpligt nätaggregat på det.

Det som är inte känns bra med detta paket är att jag tror det kommer sluka mer ström än vad jag gillar. Kanske kan underklocka, dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal och gnällig