Bästa ljudkorts/dac lösning för gaming och musik?

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Några synpunkter: Aune X1S har en hög output impedance, troligen 10 ohm eller högre, skulle endast rekommendera till hög impedance headphones.

Allt med USB har drivrutiner, du behöver fiber optic för att komma undan det.

DAC med RCA out till AMP med RCA in är standarden och inget att oroa dig för.

Om du bara vill ha extremt bra dac/amp till ett resonabelt pris så är det Audio-GD du har att välja på:
https://www.magnahifi.com/en/webshop/category/audio-gd
Vore perfekt om dom inte "poppade" inget farligt, men sannerligen störande.

Poppade? Audio-GD var lite för dyr för mig.

Ja men man behöver ju aldrig tänka på drivrutiner med usb eller vad menar du? Det är ju alltid inbyggt i Windows.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Några synpunkter: Aune X1S har en hög output impedance, troligen 10 ohm eller högre, skulle endast rekommendera till hög impedance headphones.

Allt med USB har drivrutiner, du behöver fiber optic för att komma undan det.

DAC med RCA out till AMP med RCA in är standarden och inget att oroa dig för.

Om du bara vill ha extremt bra dac/amp till ett resonabelt pris så är det Audio-GD du har att välja på:
https://www.magnahifi.com/en/webshop/category/audio-gd
Vore perfekt om dom inte "poppade" inget farligt, men sannerligen störande.

Har också läst på flera sidor att det verkligen är en fråga om ett ljud när du byter källa/låt, men det finns också förslag på lösningar, t.ex att byta till högsta upplösning och att köra med optisk ut, istället för usb.

https://www.head-fi.org/threads/audio-gd-nfb-11-28-vs-r2r-11....

conquerator2 said: ↑
No pops through coax / optical here. Only from USB when changing sample rates
Awesome! One step closer to paying. I've had the Audio-GD email sitting in my inbox for a few hours and needed a little push. Thank you for your time and reply!

HEADPHONES HD800 · DT1990 · SHP9500 · DT880 600ohm · · HD6xx · Sine + Cipher · Custom One Pro · M40x + HM5 Angled Pleather
IEMS KZ ZS6 · KZ ZST · VSONIC VSD3S · Vido
AMPLIFIERS Meier Audio Corda Jazz-ƒƒ · AGD NFB-15 · AGD NFB-16 · LD MK2 + Novosibirsk 6H6P-I & Voshkod 6ZH1P-EV · iBasso D-Zero MK2
SOURCES iFi Audio nano iOne v2 · Custom PC · iAudio X5L · FiiO X1 · Spotify via Fidelify · Tidal HiFi
SPEAKERS/INTERCONNECTS Edifier R1280T + IsoAcoustics ISO-L8R130 · Monoprice · Hosa

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Några synpunkter: Aune X1S har en hög output impedance, troligen 10 ohm eller högre, skulle endast rekommendera till hög impedance headphones.

Allt med USB har drivrutiner, du behöver fiber optic för att komma undan det.

DAC med RCA out till AMP med RCA in är standarden och inget att oroa dig för.

Om du bara vill ha extremt bra dac/amp till ett resonabelt pris så är det Audio-GD du har att välja på:
https://www.magnahifi.com/en/webshop/category/audio-gd
Vore perfekt om dom inte "poppade" inget farligt, men sannerligen störande.

Blir det ingen sigalförlust då, sämre ljud med rca?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Blir det ingen sigalförlust då, sämre ljud med rca?

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte säker på att jag förstår hur du menar. RCA är i princip standard för lågnivå-signal, dvs den signal man tar från en ljudkälla in i en förstärkare. I detta fallet är vår ljudkälla dacen, som skapar en analog signal från datorns digitala. Denna analoga signal behöver förstärkas av en förstärkare innan den skickas till ett par hörlurar. Har man en separat dac och en separat förstärkare (som du verkar vilja köra) så är RCA defacto standard. Ibland finns XLR att tillgå, men utan egentlig fördel om man inte ska dra en signal väldigt långa sträckor. Enda sättet att komma runt detta är att köpa en kombinerad O2+ODAC som är byggt i samma låda, men även i denna kombinerade pryl behövs den analoga signalen skickas via en kabel till den interna förstärkar-delen.

Angående drivrutiner, ja det är klart att det behöv drivrutiner för att usb-interface:et till dacen att fungera, men det är ju precis som med mus/tangentbord/usb-minnen, allt behöver drivrutiner för att fungera, annars fattar inte windows vad som behöver hända när man stoppar in en usb-kontakt i datorn. Skillnaden mellan till exempel ett Soundblaster och en ODAC är att ett soundblaster kräver separata, egna drivrutiner, som ges ut av företaget själva. Det är dessa som i slutändan inte uppdateras och slutar fungera vettigt. I alla tre datorer jag testat ODAC med har det bara varit "plu'n'play", dvs, det behövs inga separata drivrutiner utan det funkar med windows "inbyggda", if that makes sense. Om du kopplar in en vanlig, billig usb-mus behöver du ju inte ladda ner något extra heller, på samma sätt är det med ODAC. Det är det som är skillnaden.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på samma sak och ser att många snackar om o2+odac men jag hittar ingen länk vart man köper en?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Jag funderar på samma sak och ser att många snackar om o2+odac men jag hittar ingen länk vart man köper en?

Skickades från m.sweclockers.com

Här kan du köpa http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo
eller här https://www.jdslabs.com/products/48/objective2-odac-combo-rev...

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk

Om du vill ligga på en lite lägre budget kan jag starkt rekommendera Optuma uDAC-3 , lyfte mina Sehnheiser till en helt ny nivå i kombination med Equalizer APO och lite lätt tweaking på det lägre registret

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Rekommenderar denna för att slippa ha strömmen i fronten ifall man ska köpa kombon: http://www.headnhifi.com/amplifiers/desktop-headphone-amplifi...

Skrivet av Sten sax påse:

Om du vill ligga på en lite lägre budget kan jag starkt rekommendera Optuma uDAC-3 , lyfte mina Sehnheiser till en helt ny nivå i kombination med Equalizer APO och lite lätt tweaking på det lägre registret

Skulle aldrig köpa en uDAC efter att ha läst följande: http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Skulle aldrig köpa en uDAC efter att ha läst följande: http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html

Där har du ju uDAC-2. Läste summaryn, och kan säga att inget av det som beskrivs märks på uDAC-3

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Tack, då har jag nåt att fundera på. Velar mellan internt ljudkort och dac+förstärkare för det senare alternativet verkar bättre men jag har dåligt med plats på skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Bäst är nog att beställa från headnhifi och försöka få dom att skicka den Från Tyskland så man slipper tull, hur gör man så det skickas från Tyskland? Annars skickas den från Schweiz som är ett icke EU land.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Bäst är nog att beställa från headnhifi och försöka få dom att skicka den Från Tyskland så man slipper tull, hur gör man så det skickas från Tyskland? Annars skickas den från Schweiz som är ett icke EU land.

Senast när jag beställde därifrån så skickade han från tyskland automatiskt när han såg vart jag bodde men annars för att vara på den säkra sidan så kan man nog lämna en note i sin beställning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Senast när jag beställde därifrån så skickade han från tyskland automatiskt när han såg vart jag bodde men annars för att vara på den säkra sidan så kan man nog lämna en note i sin beställning.

Ah okey tack

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Nu beställde jag en Objective DAC (ODAC revB) - RCA Version, ska bli intressant att höra den med min amp

Tack för alla svar i tråden. Kommer skriva en snabb review när jag får den.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: Akta dig så att du inte spränger lurarna bara!