Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 10 ominstallation " nyckeln kan ej verifieras! (trots äkta nyckel)

Permalänk

Windows 10 ominstallation " nyckeln kan ej verifieras! (trots äkta nyckel)

Dags för julens ominstallation så allt funkar fint, men stötte på patrull direkt!

När jag försöker installera, tidigt i i processen strax innan det hela ska dra igång så får jag bara upp meddelandet:

"det gick inte att verifiera produktnyckeln"

Jag har 100% legit nyckel, digital efter deras uppdateringsprogram Windows 7 > Windows 10 för några år sedan.

Nyckeln är aktiverad och klar inne i nuvarande installation, även provat verifiera den igen och allt ser grönt ut men installationsverktyget vägrar!?

Blir smått vansinnig här hemma!

Hjälp!

Permalänk
Avstängd

Ska inte behöva verifiera i själva installationen?
Har du inte ett alternativ att aktivera senare?
Dvs installera utan nyckel för att senare aktivera genom internet.

EDIT: https://zdnet4.cbsistatic.com/hub/i/2015/08/12/baddc739-2c0c-...

Permalänk
Medlem

Vad är det för nyckel du försöker ange? Du ska inte ange någon alls för att använda din uppgraderingslicens.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@Michelangelo
Det där ska skötas av sig själv, man ska inte behöva skriva in nyckeln längre..ge de lite tid i värsta fall.
Blåste själv rent min burk nyss och de funka kalas, behövde inte skriva i nånting utan bara koppla upp dig mot nätet och logga in med ditt Windows ID.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Dags för julens ominstallation så allt funkar fint, men stötte på patrull direkt!

När jag försöker installera, tidigt i i processen strax innan det hela ska dra igång så får jag bara upp meddelandet:

"det gick inte att verifiera produktnyckeln"

Jag har 100% legit nyckel, digital efter deras uppdateringsprogram Windows 7 > Windows 10 för några år sedan.

Nyckeln är aktiverad och klar inne i nuvarande installation, även provat verifiera den igen och allt ser grönt ut men installationsverktyget vägrar!?

Blir smått vansinnig här hemma!

Hjälp!

Din Windows 7 och 10 nyckel är inte samma nyckel.
Dra ner Belarc så hittar du din Windows 10 nyckel där i.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Bassen87:

Ska inte behöva verifiera i själva installationen?
Har du inte ett alternativ att aktivera senare?
Dvs installera utan nyckel för att senare aktivera genom internet.

EDIT: https://zdnet4.cbsistatic.com/hub/i/2015/08/12/baddc739-2c0c-...

Nä, kommer inte upp att det ska verifieras/matas in nån nyckel det bara poppar upp att den inte kan verifieras!

Skrivet av LemonIllusion:

Vad är det för nyckel du försöker ange? Du ska inte ange någon alls för att använda din uppgraderingslicens.

Jag anger ingen nyckel alls!

Skrivet av bärplockaren:

@Michelangelo
Det där ska skötas av sig själv, man ska inte behöva skriva in nyckeln längre..ge de lite tid i värsta fall.
Blåste själv rent min burk nyss och de funka kalas, behövde inte skriva i nånting utan bara koppla upp dig mot nätet och logga in med ditt Windows ID.

Precis, inloggad med mitt id mm.

Skrivet av Dragone:

Din Windows 7 och 10 nyckel är inte samma nyckel.
Dra ner Belarc så hittar du din Windows 10 nyckel där i.

Har även provat plocka fram w10 nyckeln med keyfinder och matat in den i kp och fått den verifierad mm. samma problem kvarstår

Permalänk
Medlem

Va är det för typ av licens du har? T.ex. en OEM licens (som ofta säljs för typ 100-150 kr på forum t.ex.) går ej att användas ifall moderkortet byts. Kollade det upp nyss för jag kunde inte återaktivera min vid moderkorts/processor byte.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Va är det för typ av licens du har? T.ex. en OEM licens (som ofta säljs för typ 100-150 kr på forum t.ex.) går ej att användas ifall moderkortet byts. Kollade det upp nyss för jag kunde inte återaktivera min vid moderkorts/processor byte.

jo det är en oem (asus laptop, som kom med w7 original) har inte bytt en pryl i den!

Har gått igenom konto mm. allt är verifierat, inloggat och bekräftat!

Märkligt, aldrig stött på detta med mina andra datorer här hemma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

jo det är en oem (asus laptop, som kom med w7 original) har inte bytt en pryl i den!

Har gått igenom konto mm. allt är verifierat, inloggat och bekräftat!

Märkligt, aldrig stött på detta med mina andra datorer här hemma!

Dubbelkolla om versionen du fått ner är rätt språk.
Har varit någon gång som de bråkat med mig när jag hade en svensk licens och råkade tanka ner Windows på engelska.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Dubbelkolla om versionen du fått ner är rätt språk.
Har varit någon gång som de bråkat med mig när jag hade en svensk licens och råkade tanka ner Windows på engelska.

Drog ner verktyget för att skapa usb, från svenska sidan och programmet kommunicerar på svenska så borde vara rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Va är det för typ av licens du har? T.ex. en OEM licens (som ofta säljs för typ 100-150 kr på forum t.ex.) går ej att användas ifall moderkortet byts. Kollade det upp nyss för jag kunde inte återaktivera min vid moderkorts/processor byte.

Jo det går visst att använda en OEM licens flera ggr. Har det troligtvis på minst 10 olika moderkort.
Det som behövs är att man ringer in till Microsofts automatiska kundservice och bekräftar lite siffror.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Jo det går visst att använda en OEM licens flera ggr. Har det troligtvis på minst 10 olika moderkort.
Det som behövs är att man ringer in till Microsofts automatiska kundservice och bekräftar lite siffror.

OK men det är inte vad Microsoft själva skriver:

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

OEM :
OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:
- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel
- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on
- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard
- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

What happens if I change my motherboard?
As it pertains to the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it.

Men bra om det funkar tekniskt sett, säkert legalt sett är det väl inte tänkt att funka men de har väl inte tagit ställning till dem som försöker aktivera via telefonssupporten då och föredrar bara att mörklägga möjligheten.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@Michelangelo: Har du laddat ner senaste versionen av Windows 10 så finns det, inte direkt övertydligt men det finns där, en klickbar mening som säger "Har ingen nyckel" (eller liknande), klicka på den så går du vidare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net