Köpråd ATX PSU för retrodator

Permalänk
Medlem

Köpråd ATX PSU för retrodator

Håller på och bygger ihop en retrodator med lite blandade delar, spec nedan.

Frågan är vad för ATX PSU jag kan använda till detta? Jag har några gamla antika som självklart passar men dem känns både opålitliga och högljudda. Undrar därför om någon har tips på ett modernt PSU som klarar driva detta - som jag förstått går det inte att belasta nya PSU lika mycket på 5v som äldre datorer använder? Eller snarare det är svårare att hitta några som man kan belasta på 5v...

Mobo: ASUS P2B Rev 1.10
CPU: Pentium II 400Mhz
GPU: 3DFX Voodoo 3 3000 PCI
Floppy a: Gotek SFR1M44-U100 Emulator
CDROM: no-name
NIC: Netgear GA311 PCI
HDD: IDE>SD Adapter 40-pin
HDD: Samsung MicroSDXC EVO 64GB Class 10
Ljudkort: Creative Sound Blaster AWE 32 CT3670
MIDI: Roland MT-32 + USB>MIDI Adapter
Gameport: Microsoft Sidewinder Joystick USB
RAM: 512 MB
Keyboard: no-name usb
Mus: Logitech MX518

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt i att gamla processorer (läs: Athlon XP/PIII Tualatin och tidigare typ) är mer 5V-intensiva, men datorn du specar är ingen monsterkonsument, Deschutes ligger typ i intervallet 15-25 watt eller nåt sånt, och du har bytt floppy + hdd mot flashlagring. Vilket nätagg som helst som kan ge 20A på +5V-linan räcker med marginal, och det grejar väl nästan vilket agg som helst.

Enda gången du kommer behöva fundera på nätagget är om du behöver -5V till något ISA-kort, och då är det gammalt agg som gäller ändå, om du inte vill modda ett nytt. Ljudkort kräver i allmänhet inte -5V, AWE32 är ett sådant exempel.

Det är egentligen när du börjar titta på Athlons och Coppermine/Tualatin det börjar bli läge att fundera på vad nätagget klarar av.

Annars är ett alternativ att recappa ett av dina gamla agg. Det är elektrolytkondingarna som blir sämre med tiden, resten är ganska åldringsbeständigt. Nya kondingar gör agget som nytt igen. Har du nåt gammalt fint agg från Seasonic eller något, skulle jag allvarligt övervägt den möjligheten om jag vore som du.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Doigan:

Jag har några gamla antika som självklart passar men dem känns både opålitliga och högljudda.

Att renovera gamla saker tillhör charmen att använda dom

Vill du byta till liknande nätagg så borde du leta efter "nyare" kontorsdatorer som slängs till höger o vänster.

Om dina gamla nätagg är ostabila så bör du byta kondingar förutsatt att du har kunskapen, passa även på att leta efter lödningar som kan behövas lödas om.

På P2 tiden var det inte lätt att hitta en bra fläkt men jag bytte flera nätaggsfläktar på den tiden och även kopplade dom till 7volt för att tysta ner dom utan några problem.

Papst var dåtidens Noctua =]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Att renovera gamla saker tillhör charmen att använda dom

Vill du byta till liknande nätagg så borde du leta efter "nyare" kontorsdatorer som slängs till höger o vänster.

Om dina gamla nätagg är ostabila så bör du byta kondingar förutsatt att du har kunskapen, passa även på att leta efter lödningar som kan behövas lödas om.

På P2 tiden var det inte lätt att hitta en bra fläkt men jag bytte flera nätaggsfläktar på den tiden och även kopplade dom till 7volt för att tysta ner dom utan några problem.

Papst var dåtidens Noctua =]

Det är dock ingen raketforskning, bara man går metodiskt tillväga, och lägger ett par punkter minnet:

1) Ge alla kondingar tid att ladda ur riktigt innan man öppnar agget, man kan få rätt obehagliga märlor av eventuell restladdning. Det enklaste sättet är att helt enkelt lämna nätagget oinkopplat några dygn innan man sätter igång, kondingarna tappar laddningen snabbt.

2) Elektrolytkondingar är [i allmänhet] polaritetsberoende. Koppla in dem åt rätt håll. Oftast finns märkningar screentryckta på kretskortet, men är man lite smart får man med polariteten när man mappar kondingarna inför beställningen av nya, så har man ytterligare en referens.

Annars är det faktiskt ett rätt bra nybörjarjobb. Kretskorten i gamla nätagg är oftast singellagerkort, ibland till och med av fenolpapp, och man har använt gammalt mysigt blyat lödtenn, så rent lödtekniskt är det ingen större utmaning

Hah, ja, Papst var the shit, men tappade popularitet när tysta snarare än hållbara fläktar hamnade i fokus. Personligen brukade jag patcha in resistorer på fläktarnas matning - brukade klippa sladden och löda på ett ben från en slaktad IC-sockel på varje ända så man lätt kunde byta resistor - men minns också att vissa körde dem på 7V genom att koppla in dem mellan 12V- och 5V-linorna

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

7volt hacket var så 1337

Jag fick en näve 60 & 80mm papst fläktar av en kompis för inte så längesedan, i dagens mått är dom långt ifrån imponerande!

Permalänk
Medlem

Som nån skrev tidigare, så kör med vad som helst som klarar 20A på 5v linan så kommer de att fungera galant.
Personligen så föredrar jag att köra ett tidsenligt nätagg i datorn jag sätter ihop, men odm har ju oftast ett par år på nacken, vill man inte ta den risken förstår jag de väl.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD