Permalänk

Test av RAM-minne orsakat stendöd dator

Hej,

Nyligen lånade jag två stickor Corsair Vengence DDR3 ram-minne av en polare som han haft liggandes löst på sitt skrivbord i ett halvår, för att se om de funkade. Dem funkade lite halvt i min dator, den bootloopade ibland och när jag kom in i windows så hängde sig program osv, jag bestämmer mig för att testa i min sambos dator, för att utesluta att det är mitt 5 år gamla moderkort som krånglar.

Jag byter ut minnena och testar, det funkar inte alls, datorn bootloopar och jag kommer inte ens in i BIOS. Jaja dem är väl trasiga då tänker jag, och byter tillbaka. Men nu vill den inte starta med hennes vanliga ram minnen heller. Jag läser nåt om att återställa CMOS och pillar ut det lilla batteriet och sätter in det efter typ 2 minuter. Nu reagerar datorn inte ens när jag trycker på startknappen. Vet inte om MOBO:t har en LED men lampan vid ethernetporten som nyss blinkade är stendöd. Enda livstecknet är att musens LED lyser, så det är ström ut i USB portarna.

Ska nämnas att min dator funkar hur bra som helst efter att jag bytte tillbaka till mina ram-minnen.

Snälla hjälp, jag vet inte ens var jag ska börja felsöka.

Permalänk
Medlem

@StureTheTuna:
Det kräver i regel längre än 2 minuter för att UEFI/BIOS ska nollställas, om man tar bort batteriet.
Kontrollera om moderkortet har en reset bygel, brukar sitta i närheten av batteriet, och det står CLEAR_CMOS eller liknande i närheten av den.
Använder man sig av den, sker reset nästan omgående.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@StureTheTuna:
Det kräver i regel längre än 2 minuter för att UEFI/BIOS ska nollställas, om man tar bort batteriet.
Kontrollera om moderkortet har en reset bygel, brukar sitta i närheten av batteriet, och det står CLEAR_CMOS eller liknande i närheten av den.
Använder man sig av den, sker reset nästan omgående.

Har vid det här laget hunnit testa det, men är rädd att problemet är långt värre. Vad jag än gör så får jag inte liv i datorn, och då menar jag att inget händer när startknappen trycks in. Har börjat plocka ur komponenter och är nere på att bara CPU:n och hårddiskarna är inkopplade. Inget lyser, inga fläktar rör sig ens en sekund.

Jag kan ha råkat ha strömmen på när jag pillade ur CMOS batteriet och jag kom åt moderkort och grafikkortet med min hand, kände ingen stöt eller något och är inte säker på det. Men iaf direkt före jag tog ut batteriet gick den igång och bootloopa, 3 minuter senare var den helt död.

Är komponenter så känsliga? Kan moderkortet var helt rökt pga av detta såpass att datorn inte ger ett enda livstecken från sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StureTheTuna:

Är komponenter så känsliga? Kan moderkortet var helt rökt pga av detta såpass att datorn inte ger ett enda livstecken från sig?

I princip ja, då statisk elektricitet kan vara direkt dödlig för elektronik.

Om du har möjlighet prova CPU, grafik-kort och diskar på¨ett annat moderkort, för att utesluta att det är någon av dem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ta bort strömkabeln och nollställ bios igen.

Om det inte funkar ta du bort delar och kablar och nollställer igen. Vissa behövde göra så innan datorn startade igen. Börja med dom som du hållit på med.

Behöver egentligen bara 4 delar.

Moderkort
Processor + Kylare
Minne
Nätagg + Kabel

Kontrollera kabeln från chassit till moderkortet som startar datorn (Power SW eller liknande). Den kan egentligen ersättas med en skruvmejsel som man rör metall piggarna på moderkortet. Då testas om Power SW kabeln knappen var trasig eller satt på fel plats.

Ta loss och sätta tillbaka delar/kablar har fixat fel ofta trots att man aldrig såg eller kände något fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Datorn funkar igen. Tack till alla som tagit sig tid att svara!

Jag hade ute de flesta komponenter, kopplade ur PWR SW ur moderkortet och testade kortsluta vilket inte fungerade, när jag kopplade på power switchen igen och startade med startknappen så gick den igång. Efter lite pill med bios:en är nu allt i sin ordning som det verkar. Får dra slutsatsen att det va startknappen som krånglade, även om det hela känns ganska mystiskt.