Permalänk
Medlem

Har i många år använt den kaffekvarn som många tipsar om här, från Wilfa.

Köper sällan bönor från vanlig matbutik, tycker dessa är tråkiga. Just nu blir det oftast från det lokala kafferosteriet, Gårdsrosteriet Vista Kulle. Detta drivs av en passionerad och social herre med smak för kaffe. Och nej, bara för att det är "finkaffe" måste det inte vara jätteljust rostat. Om ni uppskattar kaffe så ta chansen att testa en lite mer raffinerande sort än de ni hittar i varje butikshylla. Eftersom kaffe är en färskvara så är mycket av det kaffe som står på ica etc redan "dåligt". En bit av lösningen är att köpa hela bönor, de håller längre. Och tänk på doseringen! Själv kör jag med 8 gram kaffe på deciliter vatten.

I december ska jag hugga in på denna godingen!

Permalänk
Medlem

Alla sånna här trådar får mig alltid o tänka på detta xD

ONT: Jag kör med mellanrost, doce gusto

Permalänk
Medlem

Godaste kaffet är kokkaffe enligt mig, slår det mesta och inga smaker fastnar i filter. Kan dock vara lite bökigt. Letar just nu efter en schysst "visseljohanna" för att koka i.🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Personligen är ECO en favorit, endast prövat malet (art.nr 1243) men kan tänkga mig att det är mycket godare i HB.

Fick svaret att Svea ligger smakmässigt mellan Mellanrost och Gran Dia. Därav fanns ingen egentlig anledning att släppa Svea som HB.

Tack, det låter rimligt. Om Svea är slut brukar jag köpa mellanrost, däremot har jag inte fallit för gran dia. Skall ta en påse Eco nästa gång för att prova.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag drack ett väldigt gott kaffe för ett tag sedan, men jag glömde fråga vad det var för något. Minns att det smakade exakt som General extra strong portion. Någon som vet vad det kan tänkas vara?

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alatan:

Jag drack ett väldigt gott kaffe för ett tag sedan, men jag glömde fråga vad det var för något. Minns att det smakade exakt som General extra strong portion. Någon som vet vad det kan tänkas vara?

General lös kanske?

Permalänk
Medlem

Jag kör med Zoegas skånerost alt. Intenzo. Hela bönor i Saeco Minuto kaffemaskin. Har inte utforskat alternativ men efter allt tjat från Johan aka. Matgeek i hans youtube-klipp om alla olika kaffesorter går det ju svårt att inte bli sugen.

Den där adventskalendern såg intressant ut

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Nu är det dags för Julkaffe men vilket är godast?

Permalänk
Medlem

@landahl: Valfrit kaffe men häller själv i lite grovmalen kardemumma efter behag.
Avnjuts helst i någon snödriva utomhus med en pepparkaka

Permalänk
Medlem

kör så gott som enbart Zoegas Dark Temptation här hemma, samt något blaskigt skräp på jobbet ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Fick nyligen en kvarn, och av de bönor jag har hunnit prova är Zoega's Mollbergs Blandning bäst.

Har dock svängt in och köpt några påsar från Budhas Kafferosteri (bästa kaffe enligt White Guide) och där snackar vi smak!

Permalänk

Zoega Intenzo, men bor i Norge så är ibland lite svårt att få tag på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

kör så gott som enbart Zoegas Dark Temptation här hemma, samt något blaskigt skräp på jobbet ^^

Roligt, har Dark Temptation på jobbet och tycker inte det är så gott direkt, kör Mollbergs hemma. Jag tror problemet med dåligt jobbkaffe snarare handlar om kaffemaskinen än själva kaffet. Det var bättre förr när företagen bara hade vanliga bryggare, mer jobb dock...

Permalänk
Medlem

Enda kaffe märket jag håller mig borta från är Gevalia, har provat 3-4 sorter, alltid blaskigt och ibland torra bönor med bäst före datum långt fram.
Nej tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har provat lite olika sorter, Löfbergs lila är favoriten än så länge.

Permalänk
Medlem

Kör i vanliga fall mest på Zoegas Mollbergs Bladning/Skånerost eller Arvid Nordqvist Reko (självklart bara bönor som man maler själv).

@landahl: Nu i juletider får jag äntligen dricka mitt favoritkaffe som jag skulle kunna dricka året om! Kahls ekologiska julkaffe utan smaksättning (mörkrost). Synd att de inte säljer det året om!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

En dubbel Nespresso Kazaar är nog det vassaste jag kan få till i hemmet!

En himmelsk kick!

Permalänk
Medlem

Skaune rost før fÆn!

Troligtvis mer av lokalpatriotiska skäl än något annat, har inga fina smaklökar för kaffe och tenderar att tycka rätt många olika sorter är helt ok. Zoegas och AN är väl favoritmärkena.

Kör för övrigt också förbi Zoegas här i hbg på väg till jobbet, och det luktar bara så nice när de har igång produktionen ibland på morgonen

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Nespresso är ett svärord, en dyr vattenkokare med tillbehör, säkert OK om man inte dricker kaffe själv och vill bjuda gäster på något, det håller sig färskt i skåpet ett tag längre än vanligt kaffe. Men att vara kaffenjutare att förlita sig helt på Nespresso, är ungefär lika tragiskt som att Jureskog hävdar att sin McDonalds burgare är bäst.

Med tanke att 98% av ingrediensen i en espresso är vatten är det viktigt att systemet är rent. Vi har generellt
sett väldigt bra vatten i landet. Näst viktigaste kriteriet är att kaffet är färskt.

• Råkaffe håller i 2-3 år.

• Rostat kaffe bör drickas efter 2-4 dagar efter rostning och inom 2-3 månader. Och bör helst förvaras i lufttät någonstans mörkt. Inte i en fryspåse på bordet, de andas för mycket.

• Malet kaffet ska bryggas inom 2-3 minuter efter malning. Kornigheten bör anpassas till ändamålet.

De kaffemärken som inte skriver rostningsdatum på paketen är skojare, i vissa fall har de ett år som bäst före datum. Det kan aldrig bli bra, (bara billigt).
Färska råvaror är mycket viktigare än något enstaka rosteri.

Upplevelsen att rosta hemma slår det mesta, det behövs ju inte mycket mer än en ugn och lite råkaffe. Däremot vill man ha lite mer kontroll och jämnare reslutat är en sån här en mycket rolig hobby:

Permalänk
Medlem

Goaste kaffet hands down är:

• HONDURAS EL CAÑAL och

• NIGHT OWL BLEND

Från James Coffee co. James Coffee co´s hemsida

Efter man druckit det är samtliga kaffesorter hos livsmedelbutikerna odrickbara, testas på egen risk tyvärr är fraktkostnaden ohållbar.

Bifogar en liten bild också, noteras att det rostas efter beställning.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av liquisole:

Juhla Mokka är min favorit, inte provat mer än kanske 5 sorter dock

Sweclockers redaktion verkar vara av annan åsikt

Recension av Juhla mokka

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk

Kör ett roterande schema med Arvid Nordqvists Franskrost, Zoega Mollbergs Blandning och Garant Bistro. Hela bönor självfallet.

För espresso föredras det 70/30 Arabica/Robusta i Italiensk stil(märket spelar ingen roll, prövat 5 olika märken och märker ingen skilland).

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Jag provade att rosta hemma, både i ugn och i rostare (Gene Café CBR-101) men fick aldrig fram gott kaffe. Efter månader av försök gav jag upp och dumpade rostaren hos Brohjälpen. Jag har i stället en Melitta Bar och använder hela "Arvid Nordquist Guisto Espresso" bönor. Inget slår dessa bönor vid full styrka ! (alla mina kaffegäster håller med )

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Låter som du hade en rinnande prilla under läppen när du drack kaffet, tobak i all form har ju alltid varit en bra kombo med kaffe

Permalänk
Medlem

Varierar mellan Zoegas skånerost, mollbergs blandning och deras tillfälliga utgåvor.
Maler bönor själv, det gör absolut störst skillnad på kaffet

Permalänk
Medlem

Om det skall vara julkaffe så funkar Johan och Nyströms Esperanza ganska bra.

Permalänk
Medlem

Zoegas Mollbergs blandning

Permalänk
Medlem

Nu bad ni om det, den bästa och i tråden mest relevanta videon:

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har under senare tid börjat köpa bönor av olika sorter och mala själv. Det smakar helt fantastiskt, även om vanligt bryggkaffepulver kommer långt. När jag inte orkar mala kör jag Gevalia mellanrost.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av goga_fett:

Hade tänkt att köpa en:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3365380

Efter att ha läst den här tråden så kanske det inte är en bra ide? Måste man ha separat kvarn?

Jag körde tidigare med en separat kvarn, men insåg att det bara blir för finkaffet på helgen att man orkar dra fram den, pilla i rätt mängd bönor, hälla det malda kaffet i filter och rensa kvarnen. För många steg en stressig vardagsmorgon.
Skaffade en sån du länkar till för att man ju förtjänar nymalet kaffe varje gång, inte bara när man orkar/har tid. Så mycket smidigare, lite initialt intrimmningsjobb för att hitta rätt grovhet och mängd för kaffesorten man använder, sedan är det bara att sätta i ett nytt filter, fylla på vatten, välja antal koppar efter vattenmängden man hällde i och trycka igång den. Ett par minuter senare har man en färdig kanna med nymalet, nybryggt kaffe.
Men återigen så är det aldeles för mycket jobb en stressig vardagsmorgon...
Så då fyller man på vatten kvällen innan och programmerar den till att starta vid samma tid som man har ställt sin väckarklocka, då vaknar man till kvarnens brummande och kan hälla upp kaffet direkt när man dushat, klätt på sig eller vad nu folk gör när dom vaknat.

Så ja, jag rekommenderar den starkt