Testpilot: F-Secure Sense AC1750

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: F-Secure Sense AC1750

Testpiloten Björn Endre tar sig an F-Secure Sense AC1750, en router som inte bara skyddar mot hot utifrån men även håller IoT-enheter säkra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt recension MEN borde inte "Svajig prestanda på nätverket" räcka för att man INTE ska rekommendera en router oavsett hur mycket lull-lull som ingår? Det är ju trots en routers basfunktion?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Trevligt recension MEN borde inte "Svajig prestanda på nätverket" räcka för att man INTE ska rekommendera en router oavsett hur mycket lull-lull som ingår? Det är ju trots en routers basfunktion?

Jag håller med. Den där stämpeln känns lite för frikostig i detta fall.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Känns som att en raspberry(eller en virtuell maskin) med pi-hole löser ungefär samma sak, fast billigare.

Permalänk
Medlem

Känns riktigt värdelöst.
Malware Domain List har du redan idag om du har ublock (en variant av adblock) i den webbläsare utan att betala en krona. Känns som en dyr router med dålig prestanda

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Trevligt recension MEN borde inte "Svajig prestanda på nätverket" räcka för att man INTE ska rekommendera en router oavsett hur mycket lull-lull som ingår? Det är ju trots en routers basfunktion?

Jag håller med. Får mam höra klagomål på uppkopplingen av sina familjemedlemmar i stilen "internet är nere - igen" tycker jag personligen att man ska skaffa en annan router och lösa säkerheten på annat sätt.

Permalänk
Medlem

Så baserad på detta test, och jag bortser nu från allt som heter trådlöst och pratar bara prestanda/tillförlighet wan-lan och dator med kabel så kan vi konstatera att: Hastigheten suger och att man kan nästan räkna med att tappa kontakt dagligen mot omvärlden och få en horribel upplevelse som konsument.

Jag vet att jag och mina vänner kommer hålla mig långt borta från sådant skräp!

Sen att många konsumenter kanske är nöjda och tycker det fungerar bra är väl en sak, men som intresserad inblandad med högre krav än dom flesta så är det ju trist att se att prestandan inte duger liksom..

Även om du inte laddar ner stora filer eller fildelar så har väl varenda tonåring en konsol/dator idag, många laddar ner spel från steam och liknande, och många åtminstone här i Sverige har hastigheter som överstiger 250-500mbit, att få ner sin data snabbt och slippa väntetider eller avbrott är i princip livskvalitet för en halv generation. Ingen vill ha skräpiga produkter liksom. Ett jäkla spel idag kan ju ligga på 75gb i värsta fall, stabilitet behövs!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Hedersmedlem

En liten klargörande om "svajigt internet". Jag inser att det lät nog lite mer allvarligt än det egentligen var. Som med alla saker är det en bedömningsfråga. Som jag skrev hände det enstaka gånger men tillräckligt för att familjen reagerade några gånger. Samtidigt t ex idag så hände något liknande med min sons iPad trots att jag har bytt tillbaka till Linksys Velop. Om det hände flera gånger varje dag istället för t ex någon gång i veckan (och då bara vad jag mer kallar ett "hack" i uppkopplingen) så skulle jag vara mer kritisk. Det vore fel att inte skriva om det men det var inte tillräckligt för att jag skulle tycka det var en dålig produkt.

hakd: Du har rätt. Du kan replikera mkt via olika program i din dator. Men i mitt hushåll har jag 4 iPad's, 4-5 datorer, ett par Android-enheter, Xbox, PS4, Switch osv osv - för mig är det väldigt mkt värt att faktiskt få ett flerskiktat skydd som även kan ge en viss skydd för enheter där jag inte direkt kan installera uBlock etc.

Kom ihåg vad Testpiloten rekommenderar" betyder. Det betyder att jag skulle rekommendera produkten till vänner, inte att den är felfri. Jag skulle inte rekommendera den till någon som har Gigabit-fiber och som bara måste ha det snabbaste nätet. Men för någon som mina föräldrar eller faktiskt de flesta av mina vänner så är hastigheten, oavsett om den inte är snabbast, "tillräcklig" och de extra säkerhetsfunktionerna faktiskt tillräckligt mkt värda att de lägg skulle kunna tänka sig en. Och det är lite den målgruppen jag tror produkten har. De bryr sig inte om gästnätverk, VPn eller QoS. De vill ha en router som uppdaterar sig, som ger dom lite lugn när det börjar snackas om problemet med säkerhet hos IoT och som kommer med antivirus etc. Jag förstår det inte är en produkt för alla.

Personligen är jag sugen på att försöka få tag i en Norton Core och Bitdefender Box 2 för att jämföra och se om de är mer mogna.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd

Du skulle verkligen rekommendera en 2000 kronors router till dina föräldrar eller andra vänner med vad vi får anta är ett förhållandevis lågt antal enheter? Visst, säkerhet i all ära men jag tror faktiskt att dom flesta klarar sig med en router för 500-800kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Känns riktigt värdelöst.
Malware Domain List har du redan idag om du har ublock (en variant av adblock) i den webbläsare utan att betala en krona. Känns som en dyr router med dålig prestanda

Jo fast var inte en grej att den även skulle skyda mot IoT? hur löser man det med i en dators webbläsare?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jo fast var inte en grej att den även skulle skyda mot IoT? hur löser man det med i en dators webbläsare?

2000kr + 99kr i månaden för IoT skydd med tveksam nätverks prestanda.
Funkar säkert för någon lättlurad Svensson, men med priser som detta är man och sniffar på billigare företagslösningar som är betydligt bättre även om det troligen kräver mera kunskap.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Trevligt recension MEN borde inte "Svajig prestanda på nätverket" räcka för att man INTE ska rekommendera en router oavsett hur mycket lull-lull som ingår? Det är ju trots en routers basfunktion?

Det håller jag med om till 100%

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Så... betala 2000 pix i grundutförande och senare ändå betala månadsavgift. OK.... Det hade vart en sak om den kostat typ 200 spänn och sen en månadsavgift.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Avstängd

Källa: xkcd

Permalänk
Medlem

Konceptet är intressant och jag tror man måste ha en prenumeration för att det ska fungera. Det vill säga att f-secure aktivt jobbar med att hålla skyddet uppe på en hög nivå. I detta fallet ingår även antivirusprogram så priset är rätt. Hade det varit en annan tillverkare där det inte ingår antivirus hade jag förväntat mig ett lägre pris.

Sedan känns det som att det här med Linksys velop och liknande är framtiden. Det ger mycket bättre fart och täckning på wifi:t. Har man ett större eller robustare hus hjälper det mycket. Så kombinerar man det med säkerhetslösningen tror jag man har framtidens router. Man ska inte behöva välja mellan de båda.

F-secures produkt känns beta, men att de ändå var tvingade att få ut den på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Trevligt recension MEN borde inte "Svajig prestanda på nätverket" räcka för att man INTE ska rekommendera en router oavsett hur mycket lull-lull som ingår? Det är ju trots en routers basfunktion?

Jag sållar mig till skara som håller med. Det är som att rekommendera en bil där det medföljer en ball stereo med och motivlack, men motorn är lite strulig.

En annan anledning till att tveka kring denna router är funktionerna som utlovas "komma i en senare uppdatering". Min erfarenhet är att man ska vara försiktig med att lita på det. Jag har blivit bränd mer än en gång på såna löften, där det som utlovats antingen aldrig dykt upp eller så har det sent omsider kommit en minimalistisk och ganska kass implementation som enbart är tillräckligt för att tillverkaren ska kunna påstå att dom levererat.

Ska man köpa en denna router nu så ska man köpa den på de meriter den har just nu, inte för vad den kanske i framtiden kommer kunna göra.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"