Windows fryser varannan sekund

Permalänk
Medlem

Windows fryser varannan sekund

Tjo!

Har en bärbar HP som uppdaterats från Windows 8 till 10.
Datorn fryser i ca 1 sekund varannan - var tredje sekund.

Drivrutiner är uppdaterade och jag har provat en ren installation av Windows utan framgång.

Tankar?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Testa en annan HDD, men jag tror att W10 kan ha friterat något på datorn.. vore inte den första gången den gjort det !

http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news...

As a result of its failure to exercise reasonable care, [the company] distributed an operating system that was liable to cause loss of data or damage to hardware,

Och ja kan även bekräfta att detta stämmer då W10 har gjort detta på 2 datorer som jag har pillat med, 1 som jag lyckats fixa och den andra behövde jag byta moderkortet på

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

Testa en annan HDD, men jag tror att W10 kan ha friterat något på datorn.. vore inte den första gången den gjort det !

http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news...

As a result of its failure to exercise reasonable care, [the company] distributed an operating system that was liable to cause loss of data or damage to hardware,

Och ja kan även bekräfta att detta stämmer då W10 har gjort detta på 2 datorer som jag har pillat med, 1 som jag lyckats fixa och den andra behövde jag byta moderkortet på

Nu är väl inte det där direkt några bevis för att det stämmer. Kan ju vara ren slump att det händer just då. Sedan står det inte ens vad som faktiskt hände dessa 3 personer.

Till trådskaparen: Ser du något speciellt när dessa frysningar sker? Hög diskaktivitet eller liknande?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

I mitt fall så har det varit så att efter en uppgradering utav W7 till W10 m en dator från Alienware så slutade HDD kabinetten funka (efter någon timmas felsökning) rensade HDDn så hittade den fortfarande inte (kabinetten) efter lite bråk m datorn så vipps fungerade den igen efter att w10 varit borttaget och w7 installeras.

Tog över en HDD med fel drivisar från en dator till en annan så började datorn bete sig konstigt och frysa ihop sig .. efter 2 bootningar så fungerade moderkortet inte (detta är en laptop) efter att jag felsökt och skruvat loss allting flera gånger så kom jag fram till att moderkortet var trasigt, inget fel på det innan installationen. köpte ett nytt moderkort och installerade en ren upplaga w10 med rätt drivisar från början då fungerade allting som det ska.

Vill ej tro att något av detta är en slump .. samt en massa googling kring detta det är inte endast 3 pers .. det är ett tusen tals personer som blivit drabbade av Microsofts påtvingande av Windows 10

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Tjo!

Har en bärbar HP som uppdaterats från Windows 8 till 10.
Datorn fryser i ca 1 sekund varannan - var tredje sekund.

Drivrutiner är uppdaterade och jag har provat en ren installation av Windows utan framgång.

Tankar?

Ren installation via DVD/USB minne som du startade datorn från?

Lät du Windows 10 ladda ned drivrutiner eller kollade du på HP hemsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det har löst sig. Det visade sig att jag behövde en speciell version av grafikdrivrutinerna.

Datorn har två grafikkort och något med AMD's standarddrivrutiner funkar inte, inte heller den nyaste på HP's hemsida, men en gammal från 2015 löste problemet.

När det kommer till att Win10 skulle fritera komponenter så tror jag inte ett skvatt på det.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra