Vilket är det sämsta spelet någonsin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Det sämsta spel jag kan minnas att jag köpt är nog Holy Magic Century (också känt som Quest 64). Minns att jag och en kompis gjorde ett seriöst försök att klara ut det men fastnade på någon eldboss i vad jag tror var en vulkan.

Spelet hade lite småintressanta idéer men kändes inte särskilt genomarbetat och gav sannerligen inte mersmak. Tror nästan att jag fortfarande har kvar det i en låda någonstans eftersom jag aldrig lyckades sälja skräpet.

De var en av de första spelet av sitt slag till nintendo 64 och "mediokert" för sin tid men utvecklingen gick snabbt framåt och det har verkligen inte åldrats väl men att säga att det är världens sämsta spel är en överdrift, det var ett mediokert RPG när det släpptes.

Spelet hade ju faktiskt en story även om den var ruskigt dålig och det var relativt bugfritt och grafiken var "ok" för sin tid på nintendo 64 samt att combat systemet var riktigt bra för sin tid med ett simpelt turn based system.

https://www.gamespot.com/reviews/quest-64-review/1900-2545042...
http://www.ign.com/games/quest-64-164875
https://www.gamerankings.com/n64/198386-quest-64/index.html

inte dåligt men extremt mellanmjölk, lagom och mediokert om man tar tidsmaskinen tillbaka till juni 1998.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Det beror så klart på hur man menar med "sämsta", men en tolkning är ju det man blev mest besviken på. För min del så ligger nog Tomb Raider 2 till PS1 rätt högt upp på listan.
Helt annan känsla än i ettan, man samlade masa jävla gummiankor i kloaker (hur kom de dit) och sköt på människor helt omotiverat. Röstskådespelerskan var utbytt, allt kändes bara helt fel, eller i vart fall inte samma, som i ettan.

Mins att spelet kostade runt 600 kr vilket var rätt mycket för mig då, detta till trotts så spelade jag inte särskilt mycket, tror bara jag körde en bit in på andra kartan.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Far Cry 2.

Haha, ett av mina favoriter i spelserien.
FC2 & FC3 var epic!

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

@LeonHart: haha stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Bubble Bobble...

För det spelet har bara rankats högt och fått mängder med uppföljare och kloner... typiskt för världens sämsta spel. /ironi
...har du spelat nån dålig remake?

(den här tråden har urartat för längesen... dvs vilket spel som helst nämns bara för att nån inte gillade nått med ett spel).

TETRIS och SCHACK.... världens sämsta spel /tread!

Permalänk
Skrivet av Deerhall:

Haha, ett av mina favoriter i spelserien.
FC2 & FC3 var epic!

Enig, förstod aldrig riktigt all kritik som var mot FC2, tyckte det var väldigt nyskapande att förlägga spelet till ett afrikanskt land där det rådde en form av inbördeskrig.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Haha, ett av mina favoriter i spelserien.
FC2 & FC3 var epic!

Håller med, dvs om 2:an då (inte 3:an). Det var atmosfär samtidigt som den hade en skön något realistisk framtoning med datorspelsmått mätt.

I de senare spelen ville dom öka mängden action vilket gjordes genom att lägga in det i många spel numera ökända stealthsystemet där man kan markera ut fiender och man ser små färgkodade "klockor" runt dom där man kan avgöra hur nära upptäckt man är. Detta gjorde att man med bibehållen svårighetsgrad istället kunde öka mängden fiender, med mer action som följd och mindre atmosfär.

Dessutom valde dom att göra nätterna lika ljusa som dagarna typ (bara lite blåare). Det gjorde att det egentligen inte blev någon taktisk skillnad mellan dag och natt, utan detta utgjorde bara en liten utseendevariation. Man skulle kunna tro att dessa nätter var svenska midsommarnätter. Gillade man inte dom förändrade förutsättningarna som blev när det faktiskt var mörkt kunde man väl bara sova istället så hade "problemet" varit löst.

Permalänk
Medlem

Witcher 3. Hatar det. Det är helt omöjligt att tycka om för mig hur många gånger jag än provar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Witcher 3. Hatar det. Det är helt omöjligt att tycka om för mig hur många gånger jag än provar.

Sämsta spelet någonsin..? Jag menar, nog för att alla tycker olika, men kom igen xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det sämsta spelet jag någonsin har spelat måste vara Alone In the Dark 2: Jack Is Back till Sony Playstation 1. Det är fasta kameravinklar men utrymmet att röra sig på innan spelet byter vinkel är typ max sju steg. Det hade jag kunnat leva med om det inte vore för att allt är så förbannat segt. Det tar uppemot en sekund att bara skjuta och gubben är så slö när han ska springa att det är löjligt:
Här finns en slags recension. Själva spelmekaniken syns först cirka fyra minuter in i videon:
https://www.youtube.com/watch?v=04QfdT7APts

Va!!? Alone in the dark är ju fan föregångaren till Resident Evil! Diggar de spelen! Btw, någon som vet om 4an är värt att skaffa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kräft-Birger:

Enig, förstod aldrig riktigt all kritik som var mot FC2, tyckte det var väldigt nyskapande att förlägga spelet till ett afrikanskt land där det rådde en form av inbördeskrig.

Som en som gillade spelet och är lite lätt "analytisk" förstår jag varför många avskydde det.

Många väldigt dedikerade spelare som delvis därigenom syns och hörs mycket är väldigt besatta av saker som har med själva spelmekaniken att göra. Dessa har inte så mycket till övers för att andas in atmosfären i ett spel för att kanske i fantasin "förflytta sig" till platsen in i huvudpersonen. För dessa personer blev spelet enformigt då dom upplevde att dom åkte genom samma posteringar med samma jeepar och slaktade folket med samma maskingevär (från jeepen). Det blev då lite enformigt för dom vilket är förståeligt, speciellt eftersom själva uppdragen och persongalleriet inte heller kan sägas vara så starka.

Själv använde jag knappt jeepen alls, 95% av all sträcka jag tillryggalade gick jag, teleporterade jag(dvs buss), åkte båt genom kanalerna och simmade och det blev i hög grad för mig något som kan liknas vid en meditativ naturupplevelse. Beträffande vaktstationerna undvek jag dom (precis som andra strider) så mycket jag kunde, förutom att utföra själva uppdragen blev detta ett av mina huvudfokus att just undvika de onödiga striderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellstrem:

Det måste vara Super paper Mario! Eller vad det nu hette..Efter att, som dom allra flesta
på den tiden, blivit helt såld på Super Mario Bros!! Ska man så Tokladdad! ge sig an det ohyggligt
tråkiga och såklart i svartvitt utförande spelet som skulle likna nått slags strategispel..näe usch!!

Det där Mario is missing är rätt jävla hemskt också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Postal 2 tror jag men finns flera andra som verkligen vart stinkande dåliga.

Haha va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Sämsta spelet någonsin..? Jag menar, nog för att alla tycker olika, men kom igen xD

Det går ju ändå aldrig att svara på frågan om sämsta spelet någonsin som man spelat om man ska resonera som du gör nu.

I mitt fall skulle det kanske kunna vara något egenprogrammerat från min barndom isåfall. Eller något random som hittats på en "freeware cd" från 1996 (som ingen har hört talas om). På något sätt måste man ju ända jämföra den egna upplevelsen av spelet med eventuell hajp kring det, hur mycket utvecklingsresurser som finns bakom och i vilken teknisk era spelet kom ut. Sätta in sin spelupplevelse i en "kontext".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Sämsta spelet någonsin..? Jag menar, nog för att alla tycker olika, men kom igen xD

Ja, jag brukar vara ganska duktig på att köpa sånt jag gillar annars. Jag borde älska Witcher 3 eftersom jag är en rpg nörd och kör nästan bara single player. Kan inte ens sätta fingret på vad jag ogillar med spelet. Det är konstigt men så är det.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Ja, jag brukar vara ganska duktig på att köpa sånt jag gillar annars. Jag borde älska Witcher 3 eftersom jag är en rpg nörd och kör nästan bara single player. Kan inte ens sätta fingret på vad jag ogillar med spelet. Det är konstigt men så är det.

Jag tror det har med själva världen att göra om man jämför med tex Skyrim så är konceptet litet annorlunda men man ser det inte med en gång. Det är betydligt mer överdrivet i Witcher.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Nowadays BF1,

Permalänk
Medlem

Den största besvikelsen i spelväg för min del är utan tvekan Frontier (Elite 2). Inte för att spelet i sig var direkt uselt, men det hade en enorm hype och sen när det väl dök upp hade jag på vissa ställen under 1 FPS på min Amiga och 99.999+% av alla planeterna man skulle kunna besöka och flyga rundor på var sterila biljardbollar. Vilket trauma!

Permalänk
Medlem

Diablo 3, vilket fiasko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Witcher 3. Hatar det. Det är helt omöjligt att tycka om för mig hur många gånger jag än provar.

Gjorde mig nästan upprörd att läsa att någon kan tycka att det är de sämsta spelet som gjorts. Det bästa spelet som någonsin gjorts enligt mig.

Sämsta spelet som gjorts... måste ju vara en utav alla dem här jump scare spelen.

Visa signatur

// En dator // Tillbehör till datorn// En Telefon//

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vilket som är det sämsta, men det är lätt att säga vilka jag blev mest besviken på. X Rebirth, No Man's Sky, Watch Dogs och Mass Effect: Andromeda. Tvi vale!

Permalänk
Medlem

Förmodligen Stargate spelet som levde i kanske nåt år på steam innan dem lade ner servrarna?

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Avstängd

The Sims gubben dör ju på två dagar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Entusiast

Nyare spel där det är ett helvete att bli kvitt musacceleration och som ej har stöd för 21:9...

Fallout gick att få till, men det är stört irriterande att man ska behöva sitta och ändra en massa ini-filer för att få till det. Vissa spel är ju ännu värre då det rakt av inte går, Overwatch har jag inte spelat en enda sekund av då det som jag förstått det inte stöder 21:9 oavsett...

Permalänk
Medlem

Cat Mario, en gammal klassiker. Minns att jag såg en kul playthrough av det spelet 2008 som jag inte hittar, så håll tillgodo med Pewdiepies:

Permalänk
Medlem

Hooligans på PC; också det spel som officiellt fått lägst betyg där, hela 9 %.

Spelet går ut på att vara fotbollshuligan, slåss och elda upp bilar.

Permalänk
Medlem

Alla FPS och överhypade multiplayerspel överhuvudtaget (Divinity: Original Sin 2 med polarn är dock guld!)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Dom förstörde det som gjorde original-spelen unika.

Silikonbröst?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@dannesthlm:

Tack för att du påminde mig om varför jag inte gillade FC2

Vet att jag lirat igenom ettan och tyckte att det var skoj. Minns också att jag lirat tvåan och att jag har en del positiva minnen för det, men också att jag slutade med det rätt tidigt i storyn, dock inte varför. Men det var givetvis att större delen av speltiden var körande och repetiva kontrollstationsslakter

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Silikonbröst?

Från första seriens trekantiga koner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X