Anmäl dig till Roborock Challenge!

XPS 13 lr XPS 15 med extern skärm

Permalänk

XPS 13 lr XPS 15 med extern skärm

Någon som kör xps 13 med en extra skärm? I så fall hur känns det? Funkar det bra?

Jag har snart velat i en vecka ifall jag ska köpa xps 13 lr 15. Jag vill att den ska kunna ersätta min stationära dator, jag studerar heltid på distans och ibland behöver jag komma bort hemifrån och studera tillexempel på bibloteket.

Tanken är att när jag är hemma så vill jag gärna koppla den till en större skärm 24 tum med extern tangetb och mus och använda den som en stationär.

Det ända jag gör med datorn är studier webbprogrammering, inge spelande.

Permalänk

Någon som kör en annan märke av laptop och externa skärmar dagligen? Det jag är orolig över dell xps 13 att de kommer lagga med extern skärm lr att det inte kommer att kännas smidigt. Tanken är ju att den ska kännas lika behaglig som en stationär när skärmen är inkopplad. Tyngsta programmet jag lär använda är photoshop.

Permalänk
Medlem

så länge du inte spelar kommer det inte vara några problem med flyt eller smidighet

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 merc 6700xt 2800mhz@1100mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

XPS 13 med 8de generationens intel CPU skulle jag säga i dagsläget. Skulle inte köpt den med 7de om det inte är överväldigande prisskillnad.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@erssn: ok tack.

Just de de där att flytet inte är låg är viktigt att man kan ha flera webbläsare öppet, spotify, youtube etc. samt några program utan någon problem. Jag har läst på flera utländska sidor där de rekomenderar xps 15 för utvecklare. Men de måste vara pga skärm storleken tänker jag.

Dell har just nu en kanon erbjudande på några av xps bärbara datorerna.

Jag funderar kring dessa två.

Xps 13
8:e generationens Intel® Core™ i7-8550U processor (8 MB cacheminne, upp till 4,0 GHz)
16 GB minne ddr3
512 GB PCIe SSD-hårddisk
Intel® UHD grafik 620

Xps 15
7:e generationens Intel® Core™ i7-7700HQ processor, fyra kärnor (6 MB cacheminne, upp till 3,8 GHz)
8 GB minne ddr4
256 GB PCIe SSD-hårddisk
NVIDIA® GeForce® GTX 1050 med 4 GB GDDR5

Till xps 15 kan man senare lägga till mer ram minne om så önskas.

Permalänk
Medlem

Kör själv XPS 13 på jobbet (äldre modell med Skylake), och skulle mycket väl kunna tänka mig att skaffa en privat också. Riktigt trevlig och välbyggd liten maskin. Värt att tänka på dock är att den enda bildskärmsutgången är en USB-C, så för att plugga in extern skärm med DP/HDMI/VGA etc. så behövs en adapter.

Det kan också nämnas att Dells egna USB-C-adapter DA200 tidigare har haft en del problem i Linux. Ska visserligen vara åtgärdat i nyare kernels, men kan ändå vara värt att kolla upp ifall du har tänkt köra Linux.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk

Tack för alla svar.

Använder ubuntu och bootar till win när t.ex photoshop behövs. Har läst angående problemet. Det är också en anledning varför jag velar ifall 15 är bättre då det har en hdmi port i värsta fall. Måste bestämma innan den 18 då går erbjudandet ut. Det lutar mer åt 15 då det känns som en tryggare alternativ just nu.

13 lockar just pga storleken, att den är smidig att ta med sig.

Permalänk

Tänk på att på XPS 15 i alla fall är det bara HDMI 1.4 så ingen 4k/uhd i 60hz då måste du skaffa adapter till TB-3 porten... fruktansvärt irriterande för mig. Min XPS blåskärmade 3 gånger också, är inte så imponerad.

Permalänk

Hittade en klipp på youtube. Han presenterar 5 problem med xps 15. Vilket känns väldigt udda.
https://www.youtube.com/watch?v=B5_4AqJymQ4

Någon från sweclockers som upplevt liknande problem? Att datorn kan vara sne och inte står stabilt på bordet är en de vanliga problem som vissa får uppleva
men dock inte alla.

Känns väldigt konstigt tanke på att man betalar 15 k. Ju mer jag söker ang xps 15, mer osäker blir jag. Det verkar finnas vädigt många problem som många har fått uppleva. Från början trodde jag att coil whine var det vanligaste problemet.

Ingen aning om jag ska kolla på ett annat märke, jag började nu fundera på mac pro men den är så jävla dyr och jag tror inte att jag kommer någonsin börja gilla
operativ systemet. Riktigt svårt var det att välja en bärbar som kan ersätta en stationär och vara portabel samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alcatel1962:

Hittade en klipp på youtube. Han presenterar 5 problem med xps 15. Vilket känns väldigt udda.

Någon från sweclockers som upplevt liknande problem? Att datorn kan vara sne och inte står stabilt på bordet är en de vanliga problem som vissa får uppleva
men dock inte alla.

Känns väldigt konstigt tanke på att man betalar 15 k. Ju mer jag söker ang xps 15, mer osäker blir jag. Det verkar finnas vädigt många problem som många har fått uppleva. Från början trodde jag att coil whine var det vanligaste problemet.

Ingen aning om jag ska kolla på ett annat märke, jag började nu fundera på mac pro men den är så jävla dyr och jag tror inte att jag kommer någonsin börja gilla
operativ systemet. Riktigt svårt var det att välja en bärbar som kan ersätta en stationär och vara portabel samtidigt.

Om du har möjlighet att vänta med att köpa dator, vänta tills CES 2018 i början av Januari, Dell avtäcker nya XPS. Annars så skulle jag avråda xps köp nu, majoriteten av alla verkar ha problem med xps 13/15. Inte acceptabelt för en dator som kostar över 10k.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alcatel1962:

men dock inte alla.

Jag rekommenderar Lenovo Thinkpad X1 Carbon 2017. Använder den med Ubuntu på jobbet med en 21:9-slärm på jobbet med 1440p-upplösning och det funkar riktigt bra för Firefox med massor av flikar, Spotify, Youtube, IntelliJ för programmering och fler program öppna samtidigt.

Permalänk
Medlem

Värst vad alla klankar ner på XPS 15. Jag har modellen med 512GB SSD och 16GB Ram samt GPU 1050. Den funkar jättebra till mina studier när jag sitter på en föreläsning/biblioteket. När jag kommer hem kopplar jag in min skärm, tangentbord & mus. Den fungerar jättebra även där. Ingenting att klaga på i stort än.