Streama Twitch/Youtube/Mixer med 100/20

Permalänk
Avstängd

Streama Twitch/Youtube/Mixer med 100/20

Hej,

Jag streamar i Twitch/Youtube/mixer samtidigt i 720p 60 FPS, bitrate 3500 och vill helst inte att detta ska påverkas (flyttar nämligen tillbaka till familjen igen - bodde tidigare ensam).

Enda farorna jag kan tänka mig är två syskon som brukar se på Netflix ibland. Päronen ser väl mest på TV och petar på mobilerna.

Bredbandet hos dem är 100/20. Det är möjligt att få upp det till 100/100 men inte mer än så p.g.a. stadsnät.

Jag har just nu 100/100 men bor ensam.

Är jag safe?

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad dom andra gör på nätet, men överlag kan jag säga efter min egen familj när alla är hemma (totalt 7 personer) så går det inte åt mycket bandbredd upp alls. 95% av alla data är ned, resterande 5% är upp.
Vi sitter på 100/100 och den enda gången det är problem är när jag tankar spel på steam och äter all bandbredd. Men det kan ju jag enkelt begränsa till 7-9MB/s och allt är lugnt.

I ditt fall är det vadå, 2 eller 3 streams på 3.5mbit/s var? Vet inte riktigt hur det fungerar. Men i så fall är det ändå under 10mbit/s. Så det bör inte vara några problem alls.

Jag har personligen inga QoS regler eller något i hemmet, det är som sagt, inte ett problem.

men visst, får alla 7 personer för sig att börja kolla Netflix samtidigt så kanske det kan bli lite magert. Men det har aldrig hänt. Sju personer i samma hus som kollar på 7 filmer samtidigt? Haha

Jag skulle väl säga, pröva med 100/20, se hur det går. Det är alltid lättare att uppgradera, för det är aldrig problem att betala mer till företag, det gillar dom! Oftast sker ändringen direkt eller inom 24 timmar. Så i värsta fall är det ju att hoppa på 100/100. Även fast jag inte tror det kommer vara något problem.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem

Beror nog på om det finns bra funktioner för trafikprioritering i routern, jag tycker du borde erbjuda dig att betala åtminstone mellanskillnaden till 100Mbit och så uppgraderar ni.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: Är det termen QoS som åsyftas med "trafikprioritering"?

Jag kör just nu med bredbandsbolagets router. Den ska jag dock lämna tillbaka med posten. Familjen kör med Apples Airport Extreme router.

Men jag får nog testa med 100/20. Jag står givetvis för mellanskillnaden om en uppgradering känns lämplig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lothric:

@mrqaffe: Är det termen QoS som åsyftas med "trafikprioritering"?

Jag kör just nu med bredbandsbolagets router. Den ska jag dock lämna tillbaka med posten. Familjen kör med Apples Airport Extreme router.

Men jag får nog testa med 100/20. Jag står givetvis för mellanskillnaden om en uppgradering känns lämplig.

Ja QoS och trafikprioritering är ungefär samma sak eller samma sak beroende på tillverkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.