Regeringen inför samtyckeslag - advokatsamfundet kritiska!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Windows-95:

Efter alla #metoo-upprop och "skandaler" lägger regeringen fram ett förslag om samtyckeslag. Från anklagelser mot Pulp Fiction-producent till lagändringar i norden. Vi lever sannerligen i en liten värld.

Ett utdrag från samtyckeslagen:
"Det blir förbjudet att ha sex med en person som inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visar att den vill delta. Det ska inte längre krävas att gärningsmannen har använt sig av våld eller hot, eller utnyttjat offrets särskilt utsatta situation, för att kunna dömas."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/punkt-for-punkt-sa-ser-for...

Vad romantiskt det kommer bli för svensson att idka samlag med sin partner efter detta.
- "Älskning, vill du ha sex?"
- Javisst, jag samtycker jag till att vi ska ligga.

- Får man ta av dig kläderna?
- Ja, det får du. Allt annat vore sexuellt utnyttjande.

När en kvinnlig representant från advokatsamfundet är kritisk då vet man att det är en tandlös lag vars enda syfte är politikpopulism.

Vad är era åsikter om lagförslaget som infaller juli nästa år? Ska det bli kul att ständigt fråga sin partner om lov innan man utför minsta sexuella handling? (väldigt otändande)

Läsvärda källor:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-regeringen-infor...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-nya-lagen-gor-ing...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mats-knutsson-om-samtyckes...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-lovar-samtyckes...

Lösningen är simpel och creepy: spela in samlaget med webbkamera och mikrofon i smyg och fråga sedan dagen efter om hon vill skriva på ett samtyckesavtal på papper. Om hon sedan "ångrar" sig så visar man upp videon och ljudet i rättssalen för att visa för rättsväsendet och hela allmänheten hur "sinnessjuk" lagen faktiskt är i praktiken.

De som faktiskt "våldtar" som lämnar riktiga men hos sina offer kommer att fortsätta precis som vanligt. Detta kommer enbart att drabba killar som är dåliga i sängen, killar som tjejer vill hämnas på, och osäkra tjejer som vill "vara en i moral-gänget". En kvinnlig jurist uttryckte även kritik mot detta hur absurt detta kommer att bli eftersom "förhandlingar" och "avtal" inom sexuella relationer inte sker på samma sätt som att skriva hyresavtal eller när man ska starta ett aktiebolag ihop.

"sagt ja eller aktivt visar att den vill delta" - vilka bevis styrker att kvinnan sa "ja" eller att "aktivt visat att hon ville ligga"? Var går gränserna. Det är vad juristen kritiserar och även det jag kritiserar kring denna lag. De riktiga gärningspersonerna bakom våldtäkter kommer inte att bry sig om denna lag, för de brydde sig uppenbarligen inte före heller?

Idiotiskt och bara "virtual signaling" (aka, "titta vad duktiga vi är och hur mkt vi bryr oss om kvinnor!") från den nuvarande regeringens sida. Troligen kommer detta att öka antalet av personer som kommer att vilja genomföra "hämndvåldtäkter" mot kvinnor för att någon kvinna fick PMS dagen efter ett ligg och anmälde "våldtäkt" bara för hon att kände för att göra det just då.

Mao, detta kommer att drabba både män och kvinnor, och precis som missbruket av #metoo, att normalisera alla "riktiga" våldtäkter och "riktigt" våld mot kvinnor. En kvinna som blev brutalt våldtagen och sönderslagen får höra från sin väninna som blev sur på en kille, "ja, jag anmälde min kille oxå, han var så dålig i sängen så han typ förstörde min utekväll med mina brudar, ska vi ta en selfie och hastagga #UsToo?"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av oceanic:

Dock ett litet problem att lösa, om nu måste fråga varje del om saken så kan själva frågeställningen uppfattas som sexuella trakasserier och ge upphov till en fet anmälan.

Det räcker att säga hej ute på stan:
https://samnytt.se/man-sade-hej-till-kvinna-anmaldes-for-sexu...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Windows-95:

Tänkte först att den här artikeln måste vara i stil med "The onion". (man vill ju inte vara Beatrice Ask liksom). Men det är helt seriöst en kvinna som anmält en gubbe för att han sagt "Hej" till henne. Tragiskt, visar vilket samhällsklimat vi har i Sverige.

Tveksam till att "samnytt" förmedlar något särskilt vettigt nyhetsvärde då det är en avknoppning från avpixlat. Att lite på det som skrivs på en sajt grundad av Kent Ekerot är lite som att tro på att jorden är platt. Högerextrema rörelser har ju spridit desinformation i alla tider och det är ju förvånansvärt många som går på skiten utan att tänka efter eller undersöka rimligheten i påståendena själv.
https://www.dn.se/kultur-noje/kent-ekeroth-byter-avpixlat-mot...

OnT: Samtyckeslagstiftning har behövts länge och det är bra att det nu kommer. Ta och läs på lite innan ni eldar upp er och skriver upphetsade och urbota löjliga kommentarer om kontrakt som skall skrivas mellan parter etc.. Är ni rädda för att ni skall bli utpekade för att ni inte kan ha sex som ni vill är ni förmodligen en del av problemet..
Antalet utsatta och utnyttjade (ffa) kvinnor i Sverige är större än ni tror. Dessutom förekommer den absolut största majoriteten av sexuella övergrepp i hemmen och inte som överfallsvåldtäkter på stan. Överfallsvåldtäkter har inte heller ökat "lavinartat" som vissa vill få oss att tro.

Om ni vill kommentera ämnen som väcker politisk debatt här i forumen kan ni åtminstone göra er själva den tjänsten att ni undersöker fakta via officiella källor och inte flashback/avpixlat/samnytt/valfri annan sajt som vill sprida egna fakta för att tjäna sina egna syften...

Heja Samtyckeslagstiftningen, ett steg på vägen.

Visa signatur

Kaffe, bullar och choklad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Vad romantiskt det kommer bli för svensson att idka samlag med sin partner efter detta.
- "Älskning, vill du ha sex?"
- Javisst, jag samtycker jag till att vi ska ligga.

- Får man ta av dig kläderna?
- Ja, det får du. Allt annat vore sexuellt utnyttjande.

Fast så kommer det uppenbarligen inte bli. Du hade själv i ditt citat "eller aktivt visar". Det vill säga, hånglar man med varandra så kommer det att vara aktivt visa, likaså när tjejen själv tar av sig ett plagg.

Behöver inte måla fan på väggen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Ledande omröstning på ett forum med majoritet unga killar. Lär bli en nyanserad debatt här som vanligt. Förstår inte varför det ska vara så mycket politisk diskussion här. Detta är stället man kommer till för att slippa allt sånt.

Permalänk
Skrivet av twoface76:

Tveksam till att "samnytt" förmedlar något särskilt vettigt nyhetsvärde då det är en avknoppning från avpixlat. Att lite på det som skrivs på en sajt grundad av Kent Ekerot är lite som att tro på att jorden är platt. Högerextrema rörelser har ju spridit desinformation i alla tider och det är ju förvånansvärt många som går på skiten utan att tänka efter eller undersöka rimligheten i påståendena själv.

Jag insåg det när författaren var Mats Dagerlind, men jag diskvalificerar inte själva artikeln för det. Jag gjorde en googling och hittade samma berättelse på en annan källa med inte samma "koppling":
https://www.vk.se/2143385/anmaler-man-for-ofredande-for-att-h...

Som sagt, man vill inte göra en "Beatrice":
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article18128057.ab

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

@Windows-95:

Spelar ändå ingen roll dom väljer ändå att tro på vad tjejer säger och skiter i vad killar säger.

Så i teori så skulle tjejen kunna säga ja till samlag och efter det gå till Polisen och anmäla honom och säga att han våldtog mig det räcker för att sätta ditt personen.

Blir att skriva ut ett kontrakt som både skriver under när man ska ha sex, samt ha ett vittne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag såg din rapport om att du ville ta bort din inlägg. Vi väljer här att inte censurera ditt inlägg.

Jag valde att tro på vad TS skrev, om att hans omröstning hade blivit borttagen... Vad annars ska jag bygga mina åsikter på?

Permalänk
Inaktiv

Ger man sig in i leken får man leken tåla, sluta upp och ligg runt på fyllan och prolemet är löst.

Liksom att någon felaktigt ska anklaga en för våldtäkt är minimal.
Det finns för många fall där gärningsmän har gått fria för att offret inte gjorde tillräckligt motstånd, huruvida en sådan här lag skulle göra det lättare att fälla vet jag inte. Men jag antar att lagskaparna har bättre insikt i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twoface76:

OnT: Samtyckeslagstiftning har behövts länge och det är bra att det nu kommer. Ta och läs på lite innan ni eldar upp er och skriver upphetsade och urbota löjliga kommentarer om kontrakt som skall skrivas mellan parter etc.. Är ni rädda för att ni skall bli utpekade för att ni inte kan ha sex som ni vill är ni förmodligen en del av problemet..
Antalet utsatta och utnyttjade (ffa) kvinnor i Sverige är större än ni tror. Dessutom förekommer den absolut största majoriteten av sexuella övergrepp i hemmen och inte som överfallsvåldtäkter på stan. Överfallsvåldtäkter har inte heller ökat "lavinartat" som vissa vill få oss att tro.

Om ni vill kommentera ämnen som väcker politisk debatt här i forumen kan ni åtminstone göra er själva den tjänsten att ni undersöker fakta via officiella källor och inte flashback/avpixlat/samnytt/valfri annan sajt som vill sprida egna fakta för att tjäna sina egna syften...

Heja Samtyckeslagstiftningen, ett steg på vägen.

Sluta skriva skit nu och läs fakta!!

https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

Brottsplats
Typ av brottsplats för sexualbrott 2016. Andel för respektive plats av det totala antalet rapporterade händelser. Källa: NTU

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Det hela handlar inte om att sätta dit fler män. Brukar du våldta personer som är fulla eller som skriker nej så ligger du i riskzonen att nu bli dömd.
Om du däremot ska ha sex med din partner så blir inte skillnaden större mot idag, såvida du inte tvingar till dig sex i vanliga fall för att du "trots allt har diskat" eller "hämtade ju barnen". Skrämande många blir faktiskt sexuellt utnyttjade i sina hem idag, partners som anser de har rätt till sexet.

Ett samtycke nästa sommar är lika sexigt som ett samtycke idag. "ja" eller att personen hjälper till med o ta av sig sina kläder frivilligt. För lets Face it, det handlar om att båda parterna ska vilja ha sex, inte ena känna sig tvingad, för husfridens skull.

Om mannen ångrar sig dagen efter o anmäler de? Då hade ju plötsligt mannen all makt?

Så bara för att vi behöver stärka en lag om sex, så är de till kvinnans fördel? Om det är si åsikt kanske du är en del av problemet? Känner du ofta att du har rätt till andras kroppar?

Förstår din synpunkt men du missar alla andras, antingen blir lagen 99% tandlös som idag "ord står mot ord" eller så blir det omvänd bevisbörda och då åker rättssäkerheten rätt genom fönstret.

"för husfridens skull"
Hur är sex för "husfridens skull" inte samtycke och är det ett problem får folk växa upp och ta lite ansvar för sitt liv.
Du har uppenbarligen aldrig träffat en kvinna som har en tickande klocka och en ägglossningskalender, lol.

Har inget emot lagen beroende på hur den utformas, men vad som behövs i Sverige är inte en "samtyckeslag" utan livstidsutvisning och riktiga straff. Chansen är liten att åka dit men är straffvärdet 10-30 år och i vissa fall utvisning för grövre våldtäkter som har ökat explosionsartat.

Tycker också vi ska ta efter Jänkarna med register på våldtäktsmän och att de måste meddela omgivning och får inte bo vid en skola, dock för grövre och återkommande förbrytare.

Permalänk
Medlem

@Awakeruad: Har du någon källa på det? Det verkar inte särskilt rättssäkert med att den åtalade vid ord mot ord anses skyldig till motsatsen bevisats. Det är så vitt jag vet alltid åklagaren som måste visa att den åtalade är bortom rimlig tvivel skyldig. Den åtalade har inget ansvar att bevisa sin oskyldighet.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

1:a steget: Signering via bank-id för sexuella handlingar
2:a steget: Obligatorisk sexundervisning och "uppkörning" via statlig regi för varje övning skall vara OK att genomföra.

Bra att politikerna ständigt visar upp att de är lite bättre än oss "vanliga".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag valde att tro på vad TS skrev, om att hans omröstning hade blivit borttagen... Vad annars ska jag bygga mina åsikter på?

Sunt förnuft?

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett sett för politiker att försöka lösa problem dom själva har skapat men som vanligt kommer misslyckas och ökar föraktet mot sig själva från befolkningen.

Permalänk
Medlem

"eller aktivt visar...."

Ridå. Ett politiskt blankskott. Tur är väl det, iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fast så kommer det uppenbarligen inte bli. Du hade själv i ditt citat "eller aktivt visar". Det vill säga, hånglar man med varandra så kommer det att vara aktivt visa, likaså när tjejen själv tar av sig ett plagg.

Behöver inte måla fan på väggen.

Problemet här är väl hur du ska styrka det i rätten i det fall att du hamnar där?
Iom att förslaget som jag förstått det innehåller även en skiftning på bevisbördan (oaktsamhetsbrott) där uppsåt inte längre måste visas utan att det enbart för åklagare räcker att visa på "bör kunnat anta" vilket gör att den svarande måste kunna bevisa att så inte är fallet, vid ord mot ord faller det då på den svarande att bevisa att det var under samtycke. Om den ena parten efter säger, jag våga inte säga nej men försökte dra mig ur, vända mig etc så räcker det, det ligger nu till stor del på den andra att visa att så inte var fallet.

Så avtalet är ju inte för de gånger då ingen anmäler, avtalet är ju isf just för att klargöra att båda parter är medvetna, ger samtycke och är överens om utförande och därmed visa på att ingen oaktsamhet skett. Båda parter bör behöva en kopia på detta, helst ska det även bevittnas för att ingen part skrivit på under påtryckning samt att båda varit vid sinnes fulla bruk.

EDIT:
Avtal är därav för bådas säkerhet i situationen för att inget ska gå galet?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

Känns som en scen i början av filmen Cherry 2000 där Laurence Fishburne spelar en advokat som skall upprätta ett knullavtal mellan en man och en kvinna och kvinnan undrar om där kommer att ingå analt eller oralt eller dylikt. Minns inte exakt men filmen är från 1987 och utspelar sig år 2017.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Dock ett litet problem att lösa, om nu måste fråga varje del om saken så kan själva frågeställningen uppfattas som sexuella trakasserier och ge upphov till en fet anmälan.

Det räcker att säga hej ute på stan:
https://samnytt.se/man-sade-hej-till-kvinna-anmaldes-for-sexu...

Det där är en anmälan. Vad hände med den? La polisen ner den? Gick den till åtal? Blev någon fälld?

Hur anser du att man skall lösa problemet? Förbjuda folk från att göra anmälningar? Att polisen direkt skall köra en mottagen anmälan direkt i pappersstrimlaren om de anser att den är felaktig? Eller vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Problemet här är väl hur du ska styrka det i rätten i det fall att du hamnar där?
Iom att förslaget som jag förstått det innehåller även en skiftning på bevisbördan (oaktsamhetsbrott) där uppsåt inte längre måste visas utan att det enbart för åklagare räcker att visa på "bör kunnat anta" vilket gör att den svarande måste kunna bevisa att så inte är fallet, vid ord mot ord faller det då på den svarande att bevisa att det var under samtycke. Om den ena parten efter säger, jag våga inte säga nej men försökte dra mig ur, vända mig etc så räcker det, det ligger nu till stor del på den andra att visa att så inte var fallet.

Så avtalet är ju inte för de gånger då ingen anmäler, avtalet är ju isf just för att klargöra att båda parter är medvetna, ger samtycke och är överens om utförande och därmed visa på att ingen oaktsamhet skett. Båda parter bör behöva en kopia på detta, helst ska det även bevittnas för att ingen part skrivit på under påtryckning samt att båda varit vid sinnes fulla bruk.

EDIT:
Avtal är därav för bådas säkerhet i situationen för att inget ska gå galet?

Tycker du man skall man få ha sex mot sovande personer hur som helst? Hur skall den sovande personen kunna bevisa något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Ledande omröstning på ett forum med majoritet unga killar. Lär bli en nyanserad debatt här som vanligt. Förstår inte varför det ska vara så mycket politisk diskussion här. Detta är stället man kommer till för att slippa allt sånt.

Det är det jag alltid sagt, bara för att man är 40+ så kan man ändå vara ung och hipp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Tycker du man skall man få ha sex mot sovande personer hur som helst? Hur skall den sovande personen kunna bevisa något?

Det där argumentet har inget att göra med det jag skrev och är en halmgubbe, vart skrev jag ens något som liknade detta?
Min kommentar var på det faktum att iom skiftad bevisbörda då anklagelse räcker och du sedan måste motbevisa anklagelsen snarare än att den anklagande eller åklagare måste visa på brott så är inte avtal något absurt.
Anledningen till att man numera (historiskt sett har det varit annorlunda) normalt ska anses oskyldig tills motbevisat är för att det är nästintill omöjligt att bevisa att man är oskyldig.

Säg att någon säger att du rånat dem en natt, du var hemma och sov då, ensam, bevisa nu att du inte begick rånet. Idag pga rättssäkerheten måste den anklagande/polis/åklagare visa på att du faktiskt var där och att du rånade personen men om kravet istället låg på dig att bevisa att du inte var där? Vad har du för alternativ utom att t.ex. låta ett företag filma dig när du sover så att de kan styrka att du var hemma ensam?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst (vinklade frågor samt risk för urspårning)*

Forumet och resten av Sweclockers fokuserar främst på teknikrelaterade ämnen. Vill man exempelvis diskutera ej teknikrelaterad lagstiftning, invandringspolitik och liknande finns det lämpligare forum för detta. Dessutom tenderar sådana trådar att spåra ur till otrevligheter, personangrepp, hets mot folkgrupp m.m., vilket vi alla förlorar på.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...