Bitcoin-certifikat via ISK

Permalänk
Medlem

Bitcoin-certifikat via ISK

Bitcoin ska kapitalvinstbeskattas enligt skatteverket med en skattesats på 30%.

Om jag handlar ett Bitcoin-certifikat som denna på ISK så har jag 0.375% skatt per år och ingen skatt vid försäljning. Certifikatet har Avanzas vanliga courtage och en avgift på 2.5%.

Certifikat 3 månader: +39.8%

Bitcoin 3 månader: +47.1% (30% skatt ger +33.0%)

Är certifikat via ISK är bra alternativ sett ifrån en avkastningssynvinkel under en kortare tidsperiod <1 år?

Permalänk
Medlem

För enkelhetens skull så är ISK bra. Du betalar schablonbeskattning på vad kontot innehar, oavsett vinst/förlust. En vanlig depå kapitalvinstbeskattas, men då kan du kvitta vinst mot förlust. Och förlust är ganska vanligt när man handlar med certifikat (vilket är kortsiktig investering med hög risk).

"Avkastningssynvinkel" är helt beroende på hur (bra) du gör dina investeringar.

I övrigt, ja, det är ett bra alternativ.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Avstängd

Kan du inte bara köpa saker från webhallen med bitcoin och sälja på blocket?

Vad skulle gälla i så fall?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Kan du inte bara köpa saker från webhallen med bitcoin och sälja på blocket?

Vad skulle gälla i så fall?

Det ses likadant som vid försäljning av bitcoin. Cryptovalutor är i Sverige värdelösa, utan skattesmitande. De kan dock vara intressanta som extremriskplaceringar. Jag avråder dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Det ses likadant som vid försäljning av bitcoin. Cryptovalutor är i Sverige värdelösa, utan skattesmitande. De kan dock vara intressanta som extremriskplaceringar. Jag avråder dock.

Sant att krypto är lite meningslösa i Sverige. Men jag ville bara ha input för en mindre placering. Jag tänkte mest på om det är något man kan missa om man köper ett certifikat istället för the real deal, kanske att certifikatet inte följer underliggande värde eller att den har en större risk att förlora allt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziddie:

Sant att krypto är lite meningslösa i Sverige. Men jag ville bara ha input för en mindre placering. Jag tänkte mest på om det är något man kan missa om man köper ett certifikat istället för the real deal, kanske att certifikatet inte följer underliggande värde eller att den har en större risk att förlora allt.

Inte läst på kring just cert, men antagligen är det snäppet sämre än "the real deal" som cert brukar vara, vad jag kan minnas. Men det är väl bara o jämföra? Hur har Bitcoin förändrats, och hur har cert förändrats under samma period. Men jag avråder som sagt från att ha med crypto att göra. Jag tror på noll värde med tiden. För det är en rätt korkade idé. Ett bra sätt att kommuniciera mellan banker dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Inte läst på kring just cert, men antagligen är det snäppet sämre än "the real deal" som cert brukar vara, vad jag kan minnas. Men det är väl bara o jämföra? Hur har Bitcoin förändrats, och hur har cert förändrats under samma period. Men jag avråder som sagt från att ha med crypto att göra. Jag tror på noll värde med tiden. För det är en rätt korkade idé. Ett bra sätt att kommuniciera mellan banker dock.

Jag gjorde en jämförelse under de senaste 3 månaderna i mitt första inlägg. Certifikatet är sämre en riktiga BTC men eftersom att man slipper skatten på 30% när man köper cert så är avkastningen bättre på cert.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziddie:

Jag gjorde en jämförelse under de senaste 3 månaderna i mitt första inlägg. Certifikatet är sämre en riktiga BTC men eftersom att man slipper skatten på 30% när man köper cert så är avkastningen bättre på cert.

Sorry, glömde bort vad du skrivit i första inlägget
Då förstår jag dock inte riktigt frågan. ~40% ökning låter ju rätt ok? Minus ISK-skatt då. Min poäng kvarstår dock om att det är en extremt riskfylld investering. Den har ju till stor del ökat som satan i värde pga att hackare utpressat företag på lösensuma i bitcoin. Annars kan man ju fetglömma att det skulle vara ett marknadsvärde på 68.. miljarder dollar..(?). Kan inte tänka mig att det skulle ökat så pass pga privatpersoner. Men det är väl säkert en del privata fonder som haft lite kul också. Hur som så lär världen en dag vakna upp och inse att det inte var en så användbar grej. Och om ingen vill köpa, så kan inte hackarna få ut pengar på det. Men jag kan såklart ha fel, folk har motbevisat mig många gånger om att de inte kan vara så korkade.. Kör inte mer än du har råd att bli av med skulle jag säga, om du nu vill ha lite kul. För jag håller med, det är frestande.

Permalänk
Medlem

Har också satsat lite på certifikat i Bitcoin XBT & Ethereum XBT via Avanza. Trevlig tillväxt under ca 1 månads tid.
Men, jag förstår inte riktigt det här med certifikat och det skulle vara en högre risk, och därför mer lämpat för kortsiktiga investering.
Någon med ork och lust som vill förklara den delen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har också satsat lite på certifikat i Bitcoin XBT & Ethereum XBT via Avanza. Trevlig tillväxt under ca 1 månads tid.
Men, jag förstår inte riktigt det här med certifikat och det skulle vara en högre risk, och därför mer lämpat för kortsiktiga investering.
Någon med ork och lust som vill förklara den delen?

Det är väl placeringen i bitcoin/krypto som är högrisk. Dock baseras ju värdet på ditt certifikat på utveckling av BTC, eller?

Permalänk
Medlem

Jag vill varna för detta då man inte kan sälja vilken tid på dygnet man vill utan under "börstid".
Skulle bitcoin börja rasa under natten har man ingen chans att sälja.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag vill varna för detta då man inte kan sälja vilken tid på dygnet man vill utan under "börstid".
Skulle bitcoin börja rasa under natten har man ingen chans att sälja.

En mycket bra varning.
Det är lite gamble men jag hoppas ingen här förlorar mer än dom har råd med om det skulle inträffa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag tror Bitcoin kommer stå för en av våran tids största ras framöver.
Men det är bara en magkänsla, man vet ju aldrig

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag vill varna för detta då man inte kan sälja vilken tid på dygnet man vill utan under "börstid".
Skulle bitcoin börja rasa under natten har man ingen chans att sälja.

De flesta människorna ligger ju och sover oavsett.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

De flesta människorna ligger ju och sover oavsett.

Nja, vet inte riktigt om jag håller med. Tänk på Asien och Amerika. Jag tror att det finns en hel del bitcoins även på de kontinenterna.

Permalänk
Medlem

@joakim99: han syftade nog på att vi i Sverige sover en stor del av tiden när börsen är stängd...

Permalänk
Medlem

Ethereum XBT 10%+ idag.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

@joakim99: han syftade nog på att vi i Sverige sover en stor del av tiden när börsen är stängd...

Det förstår jag med, dock blir det inte mer rätt för det. Man utsätter sig för en extra risk om man investerar i börshandlade certifikat istället för att investera i bitcoin direkt.

Lek med tanken att värdet på bitcoin börjar rasa nu på fredag kväll av någon anledning. Har du investerat i certifikat som endast handlas på stockholmsbörsen så innebär det att du först på onsdag kan handla. Med tanke på hur extremt volatil bitcoin är så skulle inte jag vilja exponera mig för den extra risken i varje fall.

Givetvis beror det på vilken sparhorisont man har. Jag har än så länge bara mer eller mindre daytradat i bitcoin.

Permalänk
Medlem

Ethereum kändes bra att ha nu vid öppning

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Disclaimer: frugan fyller år, vi öppnade en prosecco men hon misstänker att hon är gravid så jag fick dricka allt. Well

Sansa er.

För det första: ISK = i praktiken oerhört låg skatt, vi är priviligierade att fortfarande (trots Löfven) ha kvar denna kontotyp. Du tar totalsumman på ditt konto gånger reporäntan. Summan som du får fram tar du 30% av, och detta ska du skatta. Det spelar ingen roll om du köper H&M-aktier, random svenska indexfonder eller BTC/ETH. Poängen med ISK är att ingen bryr sig om vad du investerar i, eller hur bra eller dåligt det går. Det blir löjligt lite. Om du är en stekare kanske en tusing (det om du har typ 3 mille på aktiekontot, vilket troligen rätt få har), men jag menar, när jag hade vanliga aktietyper kunde jag utan problem vara tvungen att skatta 10k på ett enda sälj. Även om du har tre mille på ditt ISK är tusen spänn ifrån skatteåterbäringen INGENTING i jämförelse med vad som finns att casha in i "the rise of the crypto amonst the common populace".

För det andra: jag fattar att den som köpte BTC vid 19.5k usd kan behöva bita naglarna. Men Ethereum xbt på avanza kostar typ 60-70 spänn styck, en halv lunch. Skärp er.

Den introducerades för mindre än en månad sedan och är ännu heeelt omogen. De flesta vet ännu inte vad det är, men jag tror att Eth har potential. Gick först all-in på Avanzas BTC men det slår mig att BTC troligen är rätt mogen, hursomhelst så tror jag att det finns mera kvar att hämta hos Eth. Så jag köpte ETH XBT istället och jag ångrar inte beslutet nu. Även fast de tradear på runt 73 så tycker jag att det är småpotatis och en trygg investering, snarare undervärderat om något. Vid 100kr styck skulle jag känna att vi har ett normalläge (i förhållande till BTC idag, runt 18-19k). Det intressanta med Avanza är att BTC och ETH nästan varje dag har jämförbara volymer och intresse, och att ETH flera dagar trumfar BTC. Det är en dynamik att utnyttja.
Att ni, som troligen överlag är mera begåvade än befolkningen i snitt, sitter och nojar vid dagens prisnivåer är orimligt (såvida, igen, ni inte kontemplerar att köpa BTC vid en hög ingång, det skulle jag inte göra själv). Ät en morot och köp Eth, enjoy

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Ethereum kändes bra att ha nu vid öppning

Indeed. 21% mer cash på en dag, man tackar.

Det roliga är att det liksom inte är en engångsföreteelse. Vi firar den breda introduceringen av krypto bland vanligt folk, och jag tror att det är en grej som bara händer en gång. Skål, alla som är med på resan

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

För det första: ISK = i praktiken oerhört låg skatt, vi är priviligierade att fortfarande (trots Löfven) ha kvar denna kontotyp.

Vi är alltså privilegierade för att staten väljer att inte ta ännu mer än de faktiskt gör på våra redan otroligt hårt skattade pengar? (Samtidigt som pensionsåldern dessutom höjs – och i en situation där vi lär behöva spara riktigt bra för att kunna få en duglig pension.)

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vi är alltså privilegierade för att staten väljer att inte ta ännu mer än de faktiskt gör på våra redan otroligt hårt skattade pengar? (Samtidigt som pensionsåldern dessutom höjs – och i en situation där vi lär behöva spara riktigt bra för att kunna få en duglig pension.)

Jag håller naturligtvis med dig i alla avseenden, svenska skattetrycket är skit och att vi får allt mindre för det, i termer av kvalitet i skola, vård, pension och trygghet, gör det förstås ännu sämre. Menade bara att vi ska utnyttja det särskilda i att vi får ha något sådant som ISK i ett land som Sverige. ISK är en anomali i vårt system (infört under Reinfeldt - inget fan av honom, men det gjorde han bra).

Permalänk
Medlem

ISK/KF är väl det ända stället som du inte behöver skatta på din vinst, en liten fristad i skatte-Sverige. Sålde lite utav mina Ethereum XBT nu och köpte mer Bitcoin XBT :).

Alla ni som säger att det är en bubbla kommer så småningom hoppa med på tåget.
Trodde själv att det var försent 2 måndaren sen, men jag utbilda mig och är nu 100%+ på ethereum och bitcoin.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesoj:

Indeed. 21% mer cash på en dag, man tackar.

Det roliga är att det liksom inte är en engångsföreteelse. Vi firar den breda introduceringen av krypto bland vanligt folk, och jag tror att det är en grej som bara händer en gång. Skål, alla som är med på resan

Som i alla pyramidspel så gäller det att vara med tidigt, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Jag håller naturligtvis med dig i alla avseenden, svenska skattetrycket är skit och att vi får allt mindre för det, i termer av kvalitet i skola, vård, pension och trygghet, gör det förstås ännu sämre. Menade bara att vi ska utnyttja det särskilda i att vi får ha något sådant som ISK i ett land som Sverige. ISK är en anomali i vårt system (infört under Reinfeldt - inget fan av honom, men det gjorde han bra).

Jag förstår, då är vi ense. Jag är också förvånad över att vi faktiskt får ha kvar ISK/KF och det är onekligen den bästa och smidigaste sparformen vi har idag – skattehöjningarna till trots.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Spännande, jag hade ingen aning om att det gick att köpa Ether-certifikat. Har gått in med en liten position nu, jag får se om jag har tålamod att sitta på den ett tag men det kommer säkerligen gå bra under 2018.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Förutom den uppenbara fördelen med skatten med att köpa cert så har du 2 stora nackdelar.
1, som flera redan nämnt är att börsen är stängd kvällar och helger vilket gör att ifall du vill köpa/sälja precis när någon nyhetsläpps, så är chansen rätt liten att du lyckas, börsen är bara öppen 42,5h av veckans 168h. Bitcoin handlas dygnet runt och certens pris rättar sig efter bitcoins värde när börsen öppnar.

2. Certifikatutfärdaren sitter på en herrans massa Bitcoins och är därför ett bra mål för hackers. Skulle de bli hackade skulle certen bli värdelösa och du förlorar alla dina pengar. Att själv ha bitcoins på en hårdvaruplånbok är att föredra. (online plånbok har precis samma risk och rekommenderas inte)

Så det är risk mot avkastning, det är säkrare med faktiska bitcoins om du gör det rätt, men du får inte samma avkastning, åtminstone inte med dagens värdeökningar.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Jag har gillat att hålla på med folding och var med cryptominergänget i början, men det var länge sedan. Trodde aldrig det skulle finnas seriösa pengar i det. I somras när eth nådde 200usd tänkte jag köpa miner, men av ett händelse var ett av korten jag beställde trasigt och det fick mig att tröttna så jag lade ner. Lite surt. Sedan gick den upp till 400, och då tänkte jag bygga miner igen. Avstod. Ångrade en gång, ångrade två gånger. Var förstås glad de gånger jag avstått och Ethkursen gått ner, men trenden över tid har inte varit något annat än anmärkningsvärt.
Nu kommer en vända till, pallar inte mina men att flytta en position på Avanza tar inte mer än ett par sekunder. Jag slipper ångra mig den här gången. Jag tror ärligt att till och med de som inte hoppar på nu, kommer få fler chanser. Jag skulle inte vara förvånad om Eth är i 4k USD under 2018.

Folk har sagt att crypto ska krascha hela tiden, för en månad sen, två månader sen, tre månader sen, och så vidare, i år efter år. Folk kommer hålla på och snurra runt sådär så länge det finns tid. Låt dem - de har gjort ett val, att ha säkerhet och veta vart de har cashen. Är de nöjda så är jag nöjd. Andra har hoppat på tåget, de betalar med lite huvudvärk men de får tillgång till ett race utan paralleller. För egen del, jag menar visst, man kunde ha gått all in på att köpa 1080ti och hela paketet på Black Friday men handen på hjärtat behöver man det inte. Samma pengar på t.ex. Eth, och du har ett halvår/ett år senare början på en grundplåt till bolån. Worst case scenario är att du förlorar alla pengar (vilket inte är sannolikt givet Eths trackrecord, som är anmärkningsvärt stabilt), men jag menar, en ny burk på BlackFriday hade gett lite snyggare grafik på vissa spel men är obsolet några år senare, precis som Eth skulle vara vid en total krasch. Då tar jag hellre en chans, och sitter med en "gammal" burk ett år till.

Jag tror inte att Eth är för sent. Igen, jag skulle lätt köpa Avanzas Eth xbt utan att tänka två gånger. Låta dem ligga där ett år eller så. Jag tror att det är lätt att köpa det för vanligt folk, rent psykologiskt, så länge den ligger på några hundringar. Racet vi ser nu är att krypto-receptionen går utöver innovatörerna, till early adopters, och nu äter sig in i early majority-demografin (googla technology adaption curve). Det är då det börjar hända grejer i varje tech. Det är rubriker överallt, och krypto äter sig in i vardagen. Varje dag hoppar folk på, och vad beträffar Avanza så tror jag inte att den stora rushen har kommit riktigt än. När vi kommit så långt att late majority till sist ger sig in, alla som nu säger "pyramidspel" och "men skatta då?", då kommer de stora pengarna börja leta alternativ och racet är över.

Den allra största frågan är om krypto är här för att stanna, eller om det vi ser bara är ett pump and dump-race. Jag tror att det är här för att stanna, därför att krypto inte bara är ett funktionslöst luftslott utan tillför ett mervärde. Det finns utrymme för BTC tror jag, alltid. Och jag tror också att det finns en marknad för ett alternativ, som jag tror kommer förbli Eth, och jag tror att det framför allt är i Eth som gainsen ligger (för att redovisa position, jag är 100% Eth själv). BTC måste dra den psykologiska uppgiften att "höja barsen" för vad krypto kan vara värt, och att pusha på så är segt. Eth bara glider på det psykologiska jobbet BTC gör. Och även om BTC kraschar fatalt, till 10,000 USD, så är det ändå typ 12ggr mer än Eth och därför tror jag inte Eth drabbas lika hårt.

Permalänk
Medlem

Jag kör både Bitcoin och Ethereum XBT på Avanza. Vinsten hittills är ungefär 180% på bitcoin och runt 60% på ethereum över lite mer än en månad. Nackdelen med Avanza är ju som sagt att du inte kan köpa/sälja när du vill utan måste förhålla dig till svenska börstider och att du faktiskt inte äger någon av valutorna. Jag gillar att ha alla mina investeringar på ett och samma ställe och det är i princip enda anledningen till varför jag använder mig av certifikaten på Avanza. Får se hur länge man håller i dessa, målet just nu är att ha tålamod nog att hålla sig till sommaren.