Råd på vilken enkortsdator man ska välja tänkte använda kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Vill du ha lite mer kräm än en raspberry så kan du ju kika på en ODROID-XU4
" Datorkraften för XU4 uppmättes att vara ~ 7 gånger snabbare än den senaste Raspberry Pi 3 tack vare 2Ghz Cortex-A15-kärnorna "
•Samsung Exynos5422 Cortex ™ -A15 2Ghz och Cortex ™ -A7 Octa-core-processorer
•Mali-T628 MP6 (OpenGL ES 3.1 / 2.0 / 1.1 och OpenCL 1.2 Full profil)
•2Gbyte LPDDR3 RAM PoP staplad
•eMMC5.0 HS400 Flash Storage
•2 x USB 3.0-värd, 1 x USB 2.0-värd
•Gigabit Ethernet-port
•HDMI 1.4a för display
•Storlek: 83 x 58 x 20 mm ca. (Exklusive fläkt)
•Linux Kernel 4.9 LTS
ca 1000kr för denna men då är du ju lite mer framtidssäkrad med

Exynosprolle med i stort sett 0 communitystöd, ingen Kodi och android 4.4 med alla dess brister.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har 2 såna fjärrisar, funkar utmärkt, dock bättre pris här:
https://www.electrokit.com/osmc-fjarrkontroll.54836

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@elBenko: På Plex kan jag köpa in mig på ett mediebibliotek (server) som är konstant uppdaterat med nya och gamla filmer, nya releaser i 4K och så vidare utan att jag behöver göra något (förutom att betala). Finns det motsvarande för Kodi?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Har 2 såna fjärrisar, funkar utmärkt, dock bättre pris här:
https://www.electrokit.com/osmc-fjarrkontroll.54836

Tack ändå men ska nog köra med app och se hur det funkar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

@elBenko: På Plex kan jag köpa in mig på ett mediebibliotek (server) som är konstant uppdaterat med nya och gamla filmer, nya releaser i 4K och så vidare utan att jag behöver göra något (förutom att betala). Finns det motsvarande för Kodi?

inte för att vara sån men det låter ju lagomt lagligt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tack ändå men ska nog köra med app och se hur det funkar.

Den stora nackdelen med att köra med app är att man måste i vis mån titta/lära sig vart man trycker eller ha mer koll om man säger så, jämfört om du har en fysisk fjärr känner du vilket knapp som är vilket utan att behöva titta efter.

Men dessa appar jag länkade innan har båda en typ av touch/trackpad som man får rätt bra koll ändå vart trycker, så det är inte helt dumt ändå.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

inte för att vara sån men det låter ju lagomt lagligt

... "Oops" (?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@MatteN: och vad är det som hindrar dig från att lägga in tex 7.1 Nougat i den? varför sitta o köra på 4.4 ?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X / Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Dell 32" G3223D QHD + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

@MatteN: varför sitta o köra på 4.4 ?

Att det inte finns nån annan fungerande?
Väldigt blandade resultat i den drygt 20 sidor långa tråden om Nougat, många får den inte ens att boota.
Odroid's senaste uppdatering från dec är fortfarande bara för 4.4.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Den stora nackdelen med att köra med app är att man måste i vis mån titta/lära sig vart man trycker eller ha mer koll om man säger så, jämfört om du har en fysisk fjärr känner du vilket knapp som är vilket utan att behöva titta efter.

Men dessa appar jag länkade innan har båda en typ av touch/trackpad som man får rätt bra koll ändå vart trycker, så det är inte helt dumt ändå.

Håller med dig till 100% men jag är lite snål ibland så försöker spara pengar om det går om mamma inte fattar hur appen funkar så får jag köpa en fysisk fjärrkontroll.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

plex media server

Jag försöker att installera plex media server kan man inte ha den på lan eller måste man öppna upp portar ut för att den ska funka?

Får upp detta fel

En server kunde inte hittas. Ladda ner och installera Plex Media Server, så kommer den dyka upp här.

.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Släng upp en ny tråd om dina problem med plex, tror du får hjälp snabbare då. Såvitt jag vet så är Plex mer eller mindre gjort för att ligga på ett LAN, så börja med att kontrollera att server och klient ligger på samma subnät i nätverket.

@frong: Ah, nej något sånt finns inte på Kodi, men addons för diverse "strömmande" media finns, både lagliga och mindre lagliga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elBenko:

@superegg: Släng upp en ny tråd om dina problem med plex, tror du får hjälp snabbare då. Såvitt jag vet så är Plex mer eller mindre gjort för att ligga på ett LAN, så börja med att kontrollera att server och klient ligger på samma subnät i nätverket.

Dom tycker inte om när man göra nya trådar utan dom vill att man ska använda samma tråd.

Eller så skiter jag i Plex och går över till emby som verka vara mycket bättre.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@elBenko: Du behöver inte alls vara på samma nätverk. Är din 'server' uppe bör du komma åt den utanför ditt eget nätverk också såvida du inte pillat någonstans.

T.ex. har jag hela mitt bibliotek på tåget osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@frong: Menade inte så, jag menar att det ska vara plug&play på samma LAN, man ska inte behöva göra några som helst custom inställningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Eller vad tror ni om att köra med Plex Media Player på en Raspberry Pi 3?

Edit: hittat dessa två är det samma?

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/208050647-Getting-S...
http://www.rasplex.com/

Jag har kört Plex Media Player på Raspberry Pi 2 i snart ett halvår, och det har aldrig strulat. Suveränt dessutom att det är billigt för kompisar om de använder din Plex-server att köpa en mediaspelare för detta. Detta medför även att din server inte behöver Transcoda lika mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ledstripes:

Jag har kört Plex Media Player på Raspberry Pi 2 i snart ett halvår, och det har aldrig strulat. Suveränt dessutom att det är billigt för kompisar om de använder din Plex-server att köpa en mediaspelare för detta. Detta medför även att din server inte behöver Transcoda lika mycket.

Fick aldrig Plex server att funka så har gått över till emby och den verka funka.

Fick felet att den inte kunde hitta server och har googlat har provat det som dom skriv men inget funkar.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför kör man Plex när Kodi finns?

Skickades från m.sweclockers.com

För att på Kodi sker avkodningen på klientdatorn, därför måste du betala en saftig slant på en dator som bara ska sitta vid TVn och samla damm. Istället lägger man pengarna på servern och virtualiserar en plex server som sköter avkodning/transcoding så att du kan använda samma pengar 95% resterande tid på dygnet när man inte tittar på film/whatever.
... Det är därför man kör Plex.
Kodi/XBMC är förlegat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag försöker att installera plex media server kan man inte ha den på lan eller måste man öppna upp portar ut för att den ska funka?

Får upp detta fel

En server kunde inte hittas. Ladda ner och installera Plex Media Server, så kommer den dyka upp här.

.

Nej du behöver inte öppna något alls utåt och du behöver inte heller skapa konton och ha dig.
Tråkigt att du inte fick det att fungera, nådde du servern via webgränssnittet till att börja med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

För att på Kodi sker avkodningen på klientdatorn, därför måste du betala en saftig slant på en dator som bara ska sitta vid TVn och samla damm. Istället lägger man pengarna på servern och virtualiserar en plex server som sköter avkodning/transcoding så att du kan använda samma pengar 95% resterande tid på dygnet när man inte tittar på film/whatever.
Kodi/XBMC är förlegat.

En Raspberry Pi 3 klarar utan vidare att spela upp okomprimerad BD, 3D och även numera x265 om det inte är alltför hög bitrate.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Kodi/XBMC är förlegat.

Håller inte med på något sätt alls.

Plex är betaltjänst. Varför skulle jag vilja betala för denna funktion? Saftig slant? Min Raspberry Pi 3 spelar 1080p filmer utan problem. Under 1000 Kr med alla tillbehör.

Prenumerationsbetalningar? Nej tack. Öppen källkod? Gärna det!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Undie:

Nej du behöver inte öppna något alls utåt och du behöver inte heller skapa konton och ha dig.
Tråkigt att du inte fick det att fungera, nådde du servern via webgränssnittet till att börja med?

Jag kom in på webgränssnittet men sen så kunde den inte hitta server. Vet inte om jag har gjort något fel har bara kolla på Youtube och kollat hur man ska installera den.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Finns många enkortsdatorer som fixar HEVC med inbyggd HW decoder. Odroid C2 fixar HEVC 10 bit med Android. Kika på ebay och det finns flera mediaboxar som kostar ungefär som en PI3.
Ganska korkat att trankodera om det inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

Finns många enkortsdatorer som fixar HEVC med inbyggd HW decoder. Odroid C2 fixar HEVC 10 bit med Android. Kika på ebay och det finns flera mediaboxar som kostar ungefär som en PI3.
Ganska korkat att trankodera om det inte behövs.

C2ans 905 har kanske sämre prestanda än UX4ans Exynos, men communitystödet är mycket bättre vilket innebär att C2 är ett bättre val om man tex vill ha den som mediaspelare och vill slippa en massa trixande med terminal och kompilerande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

C2ans 905 har kanske sämre prestanda än UX4ans Exynos, men communitystödet är mycket bättre vilket innebär att C2 är ett bättre val om man tex vill ha den som mediaspelare och vill slippa en massa trixande med terminal och kompilerande.

Avkodningen av H264/H265 påverkar ej CPU då C2 har HW-avkodare. Pi har HW-avkodare för H264. Har övervakat CPU både på Pi+ och en C1+. Med H264 film stiger CPU-lasten max 5% från viloläge och troligtvis är det nätaktiviteten som bidrar mest.
Med en H265 film märks ingen skillnad på C1+, men Pi+ som då kör med SW-avkodare sticker lasten upp i taket.
Tex MX10 kommer PnP vilket kanske är bättre för de som bara vill ha en mediaspelare.

En enkortsdator eller AppleTV är ett utmärkt sätt att förlänga livet på en TV. Min smarttv blev senil efter 2-3 år pga tillverkaren inte ville uppdatera SW längre. Istället för att transkodera filmer den inte klarar av fixar en enkortsdator uppgiften galant.
Det går även att titta på Youtubesändningar, Netflix, Viaplay, Kodi etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Plex är betaltjänst. Varför skulle jag vilja betala för denna funktion? Saftig slant? Min Raspberry Pi 3 spelar 1080p filmer utan problem. Under 1000 Kr med alla tillbehör.

huh? fast plex är ju gratis.

De har andra funktioner som kostar dock, men det är också saker som Kodi ej har, så det spelar som ingen roll.

utöver det så är det ju bara pröva plex/kodi/emby och se vad man gillar bäst och vad som fungerar för det man vill göra.
jag kör plex då det blev som drygt att försöka få Kodi att fungera som det skulle på 30-elva olika enheter och alla möjliga olika format, upplösningar, bildfrekvenser och storlekar. För att inte nämna, oavsett enhet världen runt. Det blev helt enkelt för mycket pill.

Så skönt att bara starta plex appen (eller hemsidan) om jag nu skulle sitta på en toa i Kina med en wanhao-äkta-fake-plast-platta och det är bara tuta å köra med all media jag har. (Been there, done that)

Direct play fungerar bra i Plex, ingen transcoding görs på servern då, går även tvinga om servern får andra idéer. Undertextern kan brännas in i videon om så vills, slipper man transcoding för det.
Samt möjligheten att välja bitrate för transcoding är mycket smidigt när man befinner sig utanför hemmet och inte har lust att skicka iväg 45mbit/s över 4G för att glutta på något.

Ingen av dessa funktioner har kostat en krona än så länge, förutom plex appen i telefonen, men det går att använda webbläsaren istället om man så vill.

Plex är som sagt en media server, inte en klient som Kodi är mer likt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Vad ska du med premium pass till? Man behöver inte betala för Plex.
Plex är öppen källkod https://github.com/plexinc
Vad snackar du om egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Vad ska du med premium pass till? Man behöver inte betala för Plex.
Plex är öppen källkod https://github.com/plexinc
Vad snackar du om egentligen?

Då har jag missförstått något; har alltid trott att Plex har varit ett betalprogram ifrån de gånger jag sett folk nämna programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Jag har fått Emby server att funka och även Kodi (OpenELEC) tillsammans.

Jag har ett problem med OpenELEC det är att visa tv-serier så ligger alla season tillsammans fast dom har olika mapparna som season 1,2,3 men alla dom ligger i season 1 och detta problem har jag bara på en tv-serier och dom andra tv-serier så blir det att dom ligger i season 1,2,3 utan några problem.

Och jag har gjort lika dant på alla tv-serier.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg:

Raspberry pi klarar PLEX utan problem, billigare och bättre hittar du inte.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället