Skrivet av Marke:
Priset på en aktieandel kan alltid jämföras med vinsten, det finns mängder med aktier som värderas långt över deras årliga vinst, då bör man höja på ögonbrynet och inse att hög risk samt spekulation finns i kursen. Här börjar bygget på ett pyramidspel, massor av nya spelare som bara ska rida på vågen av avkastning en stund, men så är det också väldigt svårt att intala sig själv att sälja när kursen bara fortsätter visa grönt, även fast siffror som vinst/pris börjar bli galna samtidigt som efterfrågan och pris bara ökar.
Du beskriver en textbook bubbla, inte ett pyramidspel. Pyramidspel överlever bara så länge den växer, och så länge nytt tillskott kommer underifrån. Även överprisade aktier kan argumenteras ha element av pyramidspel, om jag förstod dig rätt, men det är inte samma som att det är ett. Jag pratade med en psykolog som sa något i stil med att alla har lite psykopat i sig, men det är inte ett argument för att alla är psykopater.
Skrivet av e1m1:
@Raphaei:
Jag tar det som en komplimang, Old Spice reklamerna är ju awesome
Men visst, inlägget blev väl lite klyddigt. Vad jag försökte förmedla var väl egentligen två saker, dels att jag tror att BTC har potential att krasha så mycket mer än bara 50-70%, då den är så volatil att den redan gjort detta fall flera gånger under loppet av ett par år.
Dels att där är en rejäl skillnad mot fiat baserat på hur fiat är bundet till olika nationers ekonomier, vilket e.g. ger mig som svensk ett direkt intresse av sek då det är den valuta som används i så mycket runt omkring mig som spelar roll för mig. Tänk dig e.g. att du har halva ditt kapital i BTC och resten i sek, och en av dem krashar och blir vässentligen värdelös, vilken av dessa skulle påverka dig mest? I både fallen tappar du halva ditt kapital, men bara i det ena tappar du också din inkomst, samt att det blir frågetecken av vad som händer med pension, samhällsfunktioner och annat runt omkring dig.
Det är just såna argument som gör att jag inte tror på (eller vill) att BTC (läs: krypto) ska bli en primär valuta inom stabila nationer. Vill jag skicka pengar till en släkting utomlands måste jag via SEK konvertera och vänta uppemot en vecka innan pengarna kommer fram. Pga hur mycket tid överföringen tar kan växlingskurser äta upp en del av summan, växlingskontor och -tjänster har sina avgifter, banker kan ta sina, osv. Skickar jag BTC har släktingen pengarna innan han tagit på sig skorna, gått ut och kommit till affären. Att sen i affären ha alternativ mellan den inhemska valutan och BTC, liksom vi idag kan välja att betala med kort eller kontant, för oss runtom i världen närmare och underlättar i mitt tycke processen såpass mycket att vi börjar beskriva en utopi.
Gällande kraschrisken, 50-60% tapp gör som du säger BTC flera gånger om året. Jag är tyvärr kanske luddig och skjuter migsjälv i foten när jag konstant skriver BTC men syftar på krypto (dvs jag pratar inte om en enskild aktie utan aktiemarknaden som helhet, så att säga), och såna tapp för kryptomarknaden är inte vanliga. När BTC tappar sina 50-60% flyttas pengarna oftast bara från BTC till en annan krypto, för att sen flyttas tillbaks. Det är en konstant cykel som sker i stort sett varje vecka.
För att BTCs bubbla ska poppas handlar det inte bara om att flytta över pengar från BTC till säg ETH, LTC eller andra alternativ, för att sen några dagar senare skicka tillbaks dem, utan att pengar tas ut från krypto till fiat på banken och stannar där. Det är när pengar lämnar systemet som folk börjar bli oroliga och gör detsamma, vilket får fler att paniksälja. Bubblan spricker när förtroendet försvinner, det vi sett med 50-60% tapp flera gånger om året för BTC är tydligen normalt beteende för en volatil (läs: kraftigt växande) valuta. De tappen vi sett varar inte länge heller, bortsett från vad som kan argumenteras varit en riktig bubbla som skedde i slutet av 2013 och varade i drygt 2 år. Och toppnotering vs bottennotering (tog över ett år) var "bara" 81% tapp i värde.
BTC kan gå ner över 99%, allt som behövs är en värdig ersättare i samband med en tillräckligt stor tillitskris på valutan. Avgifter behöver vara lägre, de stora mininggruvorna behöver alternativ att mina, snabbare och enklare att använda dag-till-dag, osv, men nästan totalt värdetapp är hur realistiskt som helst. Utan en värdig ersättare tror jag inte vi ser ens ett 85% tapp i värde. Och krypto som en marknad tror jag har svårt att tappa mer än 50-60%. Den har en historia av typ 30-48% som största tapp. I somras (juni->juli) tappade den ~48%, och under hösten hade den ett tapp på ~43%. Förr har den haft på uppemot runt ~30%, och då bortser jag 2013-bubblan då BTC "var" kryptomarknaden (en marknad med bara banan är en bananmarknad, inte fruktmarknad).
Kort och gott,
BTC kan definitivt tappa, och beroende på omständigheter kan den tappa HÅRT. Kryptomarknaden kommer dock inte riskera ett lika hårt tapp, och liksom med aktieinvestering rekommenderas att man sprider risken. Jag tror de mest frikostiga råden jag sett har rekommenderat att kryptoportföljen ska vara 60% BTC, andra har jag sett rekommendera så lågt som 20%. Jag har dock en kompis som går 100% BTC, vilket som koncept gör mig lite orolig. Men vi pratar om småpengar, så vill han kasta en slant i önskebrunnen får han väl göra det.
Sidnot, sen Bitcoin Cash lanserades i Augusti har den gått upp 11x i värde trots att jag då och även fortfarande anser det vara en skämtvaluta.