Lägga till 433mhz no-brand-sensor till Telldus znet v2

Permalänk
Medlem

Lägga till 433mhz no-brand-sensor till Telldus znet v2

Hallå.

Rätt ny på detta med smarta hem men har införskaffat en Telldus Znet Lite v2.
Har idag en Telldus sensor med inne och ute-temperatur, fungerar bra.
Kom på att jag hade en väderstation liggande med en trådlös 433mhz utomhusdel, och tänkte då ifall man kan parkoppla denna med Telldusen också. Har kikat lite inne på live.telldus.com men hittar inget där.

Kan man koppla ihop vilka enheter som helst eller måste det vara just de märkena som finns på live.telldus.com?

Det är 3olika channels på den trådlösa termometern och provat alla.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ja och nej. 433-sensorer är i regel inte parkopplade utan står bara och skriker ut sin signal, det innebär att vem som helst kan plocka upp den under förutsättning att man pratar samma språk (protokoll). Jämför med att någon står och skriker på kinesiska på torget, du hör dem men du förstår inte vad de säger.

Telldus garanterar förmodligen inga andra protokoll än de som används av de listade tillverkarna men det finns många andra som använder samma protokoll, Telldus kan bara inte lista alla. Om du har provat och inte lyckas få in signalen är det nog kört tyvärr.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Telldusen plockar automatiskt upp alla 433 sensorer i närheten, på gott och ont. Syns den inte direkt så funkar det nog inte.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Inaktiv

433MHz talar endast om att apparaten använder ett fritt frekvensband på 433 MHz:
https://en.wikipedia.org/wiki/LPD433
Inte ens det fysiska lagret behöver vara lika så det kan kvitta hur bra man är på att koda, för sändar/mottagare modulerna behöver ej vara kompatibla.

Det är mycket som ska stämma för det ska fungera, men man kan ha tur och de kör förhoppningsvis med någon standard.

Jag tycker 433Mhz ska jämföras lite med en RJ-45 "nätverkskabel". Man kan vara hur grym som helst att koda, men det inte alltid enheten använder ethernet och då har man problem med sitt vanliga nätverkskort.

*edit*
Min erfarenhet av hårdvaror är att tillverkarna säger tid är pengar, så även om de använder ett standardiserat gränsnitt och protokoll så följer de inte alltid kommunikationsreglerna. Utan de gör mer på enklast möjliga sätt som uppföljer deras behov.

Tar vi en väderstation så tror jag kommunikationen är extremt basic, all data går nog helt okrypterad i luften. För den som har tid så skulle den nog kunna ge din station ett spratt. Men det gäller först att hitta en kompatibel mottagare/sändare.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, gjorde så man blev lite klokare om systemet iaf. Fick hem ett par nya hydro/temp-sensorer idag. Webhallen verkade ha fri frakt nu så det var svårt att motstå. Kul att kunna se historiken och hur temperaturerna skiljer sig åt när man eldar kontra kör luftvärmepumpen enbart.

Skickades från m.sweclockers.com