Permalänk
Avstängd

Jag fick faktiskt tag på just ett 1080 Ti som skall vattenkylas till min Ryzen rigg...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

PUBG får ingen prestandaboost över 4 kärnor med HT eller 6 kärnor utan HT så 8600K kommer fortfarande prestera bättre än 1600 i PUBG. http://www.legitreviews.com/pubg-cpu-core-benchmarks-many-cor...

8600K presterar fortfarande bättre än 1600 i PUBG och detta gäller de flesta spel. https://www.techspot.com/article/1532-pubg-cpu-benchmarks/

Testet du länkar till bekräftar ju att 4 kärnor med HT faktiskt ger ett bättre resultat än 6 kärnor utan HT. Dock är skillnaden försumbar, men den finns ju ändå där, så just påståendet att "PUBG får ingen prestandaboost över 4 kärnor med HT eller 6 kärnor utan HT" är väl troligen inte sant. Det betyder ju att den sannolikt utnyttjar åtminstone 7 trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Inte ofta man lyckas böja pinnarna. En gång har det hänt mig och det va då jag tappade processorn

Var det inte uppenbart att jag skämtade? Själv har jag inget emot pga, men pinnarna kan allt böjas hänt två gånger när jag köpt begagnade processorer att jag fått med böjda pinnar. Men de har gått att böja tillbaka. Värre med skadade pinnar i lga socklar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

8600k och 1600x har samma basfrekvens, va de jag pratade om.

Det är väl 3.2Ghz för 1600 och 3.6Ghz för 8600K? De har i så fall lite olika grundförutsättningar och att då jämföra dem vid 4.4Ghz blir skevt.

Edit: Jag ser nu att du skriver om 1600x men den är ju överklockad redan från fabrik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Testet du länkar till bekräftar ju att 4 kärnor med HT faktiskt ger ett bättre resultat än 6 kärnor utan HT. Dock är skillnaden försumbar, men den finns ju ändå där, så just påståendet att "PUBG får ingen prestandaboost över 4 kärnor med HT eller 6 kärnor utan HT" är väl troligen inte sant. Det betyder ju att den sannolikt utnyttjar åtminstone 7 trådar.

Både 10 kärnor med HT och 8 kärnor utan HT får sämre resultat än 4 kärnor med HT om man ska vara petig. Poängen är att man ser inga nämnvärda prestandaförbättringar över 4C8T eller 6C6T.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Esseboy:

Konstigt att du väljer endast titlar där dom inte optimerat för Ryzen

Jag "valde" ingenting. Googlade efter ett i7-8700K test från en webbplats man faktiskt hört talas om (ArsTechnica är väldigt stor).

Listade sedan alla spel man valt att testa här. Fokus här verkar ha varit spel som både har en DX11 och DX12 version.

TechPowerUp kör med GTX1080, inte GTX1080Ti. Går man ner i upplösning ser man exakt samma trend i titlar som är CPU-tunga som t.ex. BF1, Far Cry Primal och Dishonor 2.

Länka gärna tester som visar andra resultat. Men skippa helst fall som är totalt GPU-bundna, t.ex. Doom är ju meningslöst då R3-1200/G4560 presterar ju i princip identiskt med i7-8700K där.

exempel på totalt meningslöst resultat om målet är att jämföra CPUer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dannesthlm:

PUBG uppför sig lite udda både på AMDs och Intels CPU.

1080 ultra på GTX1080Ti

Spelet uppför sig som någon märklig blandning av att delvis vara kraftigt GPU-bunden (R3-1300X/R5-1500X brukar vara betydligt längre efter t.ex. R5-1600X om det är CPU-tungt, liknande trend i5-7600K och i7-8700K).

Fast spel som är GPU-bundna brukar inte uppvisa någon som helst relevant skalning med starkare CPUer när man nått en viss gräns. Här är det ändå en väldigt svag men ändock, skalning till och med mellan i5-8400 och i7-8700K samt mellan R7-1800X och R5-1600X (brukar vara noll skillnad mellan 1800X och 1600X).

Så CPUn spelar in, men ändå hänger en modell som i3-8100 med riktigt bra...

Är väl ändå så att 6C/6T är (ytterst marginellt) bättre än 4C/8T här? i7-7700K är högre klockad jämfört med i5-8600K men den senare är marginellt snabbare.

Edit: SMT verkar ge nära nog noll i denna titel. R3-1300X (som saknar SMT) och R5-1500X (som har SMT) presterar i princip identiskt medan i7-7700K presterar bättre än i5-7600K fast den förra är ~10 % högre klockad medan den presterar ~7 % bättre (vilket enkelt kan förklaras med något högre grad av GPU-bundenhet).

Vilket blir ännu märkligare. Varför ger SMT inget på 4C när det ändå finns viss (väldigt liten men viss) skalning från 4C -> 6C? (Finns fall där SMT inte ger något eller till och med är negativt, spel brukar inte höra dit).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vilket blir ännu märkligare. Varför ger SMT inget på 4C när det ändå finns viss (väldigt liten men viss) skalning från 4C -> 6C? (Finns fall där SMT inte ger något eller till och med är negativt, spel brukar inte höra dit).

Skulle gissa på max tre trådar, möjligtvis fyra, samt usel cache användning. Icke-optimerat med läs-enbart data blandat med data som skrivs ofta osv. Dvs ping-pong-effekter, därav Intel ser extra bra ut utöver frekvens och ipc försprång? Bättre cache ger fördel för nyare arkitektur?

Ren spekulation så klart. ☺️

Dock detsamma jag syftade till igår, se exempelvis nedan.
Där första är lösningar som till och med är på väg in i c++ standarden och senare mer problembeskrivning (som du garanterat redan läst /känner till).

https://issues.isocpp.org/show_bug.cgi?id=383 samt gamla klassiska http://www.drdobbs.com/parallel/maximize-locality-minimize-co... och http://www.drdobbs.com/parallel/eliminate-false-sharing/21750...

EDIT:
Grävde lite i gömmorna och hittade följande, mer saker på väg in i std:
http://www.open-std.org/jtc1/sc22/wg21/docs/papers/2017/p0260...

Där även de stött på samma problem jag tidigare nämnt om tbb mfl (avsaknad av non-blocking push osv). Kan så klart ändå vara gammal info och kanske redan är löst i ramverket.

Permalänk

Jag har alltid kört intel men det som hindrar mig ifrån att köpa i7 8700k är att det kostar 2800 kr mer för vad? Kommer köra 2k och där ser jag ingen nämnvärd fps skillnad i spel? Har jag missat nått som noob?

Liksom ja får ryzen plus mode kort som jag sedan kan uppgradera med samma modekort? Så när ja köper en ny ryzen om 1-2 år så har jag igentligen bara förlorat 1700kr?

Stämmer detta? Isåfall varför ska ja köpa i7 8700k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

Jag har alltid kört intel men det som hindrar mig ifrån att köpa i7 8700k är att det kostar 2800 kr mer för vad? Kommer köra 2k och där ser jag ingen nämnvärd fps skillnad i spel? Har jag missat nått som noob?

Liksom ja får ryzen plus mode kort som jag sedan kan uppgradera med samma modekort? Så när ja köper en ny ryzen om 1-2 år så har jag igentligen bara förlorat 1700kr?

Med ett 1070ti så kommer du antagligen inte märka några enorma skillnader, det blir nog först när du uppgraderar gpu vid ett senare skede som skillnaderna kommer att synas. Du får helt enkelt ställa frågan hur mycket du vill lägga på datorn. För att rent praktiskt lira pubg så går det bygga datorer för under 10k som klarar det. Men som sagt det är upp till dig vilken nivå du vill ligga på.

Vad har du för processor idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Att byta CPU är lätt som en plätt, med AMD behöver du inte ens vara rädd för att tappa nått i sockeln!

Vad har det med saken att göra? Poängen är att du lägger ju mer pengar på CPU om du skall uppgradera efter bara 2 år.

Permalänk
Medlem

Känns som det är mycket fan "tjafs" och råd grundat på det i denna tråd än att verkligen till grunden analysera vilket som är det bästa valet. Speciellt i dagens läge.

Skriver därför detta inlägg.

Just nu bör man tänka framtidssäkert anser jag med allt som står väldigt nära horisonten nu.

Snart kommer zen2, samt andra tillverkare till Vega korten med bättre kylning och priset kan komma att sjunka.

I år släpps även Ice lake serien från Intel, något som kommer kräva ännu ett nytt moderkort om du kör kaby eller coffelake.

Så kostnad på moderkort blir högre om du väljer intel, då zen2 kommer använda samma AM4-socket som Ryzen gör.

Det är inte heller lång tid kvar tills volta korten från nvidia släpps på marknaden för konsumenter.

Men framförallt, vi har inte så mycket information alls ang hur zen2 eller ice lake processorerna kommer att prestera.

Så att vi inte vet vad eller vem som kommer att prestera bäst, eller ja "vinna".

Är inte detta skäl nog att avvakta beroende på vad du sitter på idag och kan få tag i för bäst pris per prestanda produkter?

Med åtanke hur uppgradering med: zen2, icelake. Eller bättre Vega eller Volta.

Personligen tycker jag AMD är det bästa valet nu om du inte bara game'ar och vill ha lite högre FPS, annars är en bra configurerad R1600 det mest prisvärda just nu. (B350 + R1600 med wraith spire går för 2800kr)

Samt GTX1060 korten är bra prestanda per krona i dagsläget.

Med dessa komponenter klarar du dig riktigt bra i dagens läge och har lite större uppgraderingsmöjligheter i framtiden.

Antingen det, eller en dyrare GPU och kanske CPU och att den klarar tiden lite bättre.

Vi är nu månader ifrån varje släpp på båda sidor, så i väntan på hur utvecklingen kommer bli så tycker jag man bör tänka smart hur man investerar just nu.

Det kan ju vara bra att spara pengarna till ett ett toppkort när det släpps och man vet mer om hur det kommer prestera så du kan välja lite lättare mellan att köra AMD eller Intel.

För i dagsläget skiljer inte mycket, förutom priset.

Gör er egen tolkning av min text, alla tänker olika men ha framtiden i åtanke just nu är mitt bästa tips oavsett vilket företag du vill hålla dig till sen.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Med ett 1070ti så kommer du antagligen inte märka några enorma skillnader, det blir nog först när du uppgraderar gpu vid ett senare skede som skillnaderna kommer att synas. Du får helt enkelt ställa frågan hur mycket du vill lägga på datorn. För att rent praktiskt lira pubg så går det bygga datorer för under 10k som klarar det. Men som sagt det är upp till dig vilken nivå du vill ligga på.

Vad har du för processor idag?

I5 860, altså den typ andra i5:an som släpptes...xD o gtx. 780 till det, fast ja laggar på pubg, får typ 15-50 fps

Permalänk
Skrivet av bigganum:

Känns som det är mycket fan "tjafs" och råd grundat på det i denna tråd än att verkligen till grunden analysera vilket som är det bästa valet. Speciellt i dagens läge.

Skriver därför detta inlägg.

Just nu bör man tänka framtidssäkert anser jag med allt som står väldigt nära horisonten nu.

Snart kommer zen2, samt andra tillverkare till Vega korten med bättre kylning och priset kan komma att sjunka.

I år släpps även Ice lake serien från Intel, något som kommer kräva ännu ett nytt moderkort om du kör kaby eller coffelake.

Så kostnad på moderkort blir högre om du väljer intel, då zen2 kommer använda samma socket som Ryzen.

Det är inte heller lång tid kvar tills volta korten från nvidia släpps.

Men framförallt, vi har inte så mycket information alls ang hur zen2 eller ice lake processorerna kommer att prestera.

Så att vi inte vet vad eller vem som kommer att prestera bäst, eller ja "vinna".

Är inte detta skäl nog att avvakta beroende på vad du sitter på idag och kan få tag i för pris per prestanda produkter?

Personligen tycker jag AMD är det bästa valet nu om du inte bara game'ar och vill ha lite högre FPS, annars är en bra configurerad R1600 det mest prisvärda just nu. (B350 + R1600 med wraith spire går för 2800kr)

Samt GTX1060 korten är bra prestanda per krona i dagsläget.

Med dessa komponenter klarar du dig riktigt bra i dagens läge och har lite större uppgraderingsmöjligheter i framtiden.

Antingen det, eller en dyrare GPU och kanske CPU och att den klarar tiden lite bättre.

Vi är nu månader ifrån varje släpp på båda sidor, så i väntan på hur utvecklingen kommer bli så tycker jag man bör tänka smart hur man investerar just nu.

Det kan ju vara bra att spara pengarna till ett ett toppkort när det släpps och man vet mer om hur det kommer prestera så du kan välja lite lättare mellan att köra AMD eller Intel.

För i dagsläget skiljer inte mycket, förutom priset.

Gör er egen tolkning av min text, alla tänker olika men ha framtiden i åtanke just nu är mitt bästa tips oavsett vilket företag du vill hålla dig till sen.

Lite så jag tänker, har redan köpt 1070 ti, skulle de kunna funka ihop med i5 760?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

I5 860, altså den typ andra i5:an som släpptes...xD o gtx. 780 till det, fast ja laggar på pubg, får typ 15-50 fps

Ja den är ju 8år gammal (tar för givet att du menar någon liknande cpu då i5 860 inte finns)
Blev det någon skillnad nu när de har gått ur beta stadiet alltså med senaste patchen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

i7 8700K är overkill men det är väl lite den typen av val man kan göra om man skall köra samma system väldigt väldigt länge, idag ser du knappt någon skillnad i 1080p och uppåt men i 720p ser man väsentlig skillnad och i framtiden när spelen blir ännu mer krävande kommer dessa skillnader visas betydligt mer och mer. Alla Ryzen i SweClockers test som kom när Coffee Lake släpptes får spö av CL CPUerna, inklusive i3an spöar dom (i vissa spel). Tittar man dock i 1080p så är skillnaden 0-3fps i BF1, i Warhammer är det lite mer. Men som sagt, argumentet för i7 8700K handlar snarare om "framtidssäkra" bygget, men även billigare Intel CPUer kan argumenteras för att vara mer framtidssäkra än Ryzen.

Frågar du mig hade jag tagit i5 8400 alla dagar i veckan. Billig och ligger i toppen bland 8600K och 8700K, visserligen kan man ej överklocka men det är inget jag gjort förut ändå och då sparar man dom cirka 800kr det hade kostat att köpa 8600K istället. (Ryzen vad jag förstått överklockar inte direkt högt)

Permalänk
Skrivet av Nätälskare:

i7 8700K är overkill men det är väl lite den typen av val man kan göra om man skall köra samma system väldigt väldigt länge, idag ser du knappt någon skillnad i 1080p och uppåt men i 720p ser man väsentlig skillnad och i framtiden när spelen blir ännu mer krävande kommer dessa skillnader visas betydligt mer och mer. Alla Ryzen i SweClockers test som kom när Coffee Lake släpptes får spö av CL CPUerna, inklusive i3an spöar dom (i vissa spel). Tittar man dock i 1080p så är skillnaden 0-3fps i BF1, i Warhammer är det lite mer. Men som sagt, argumentet för i7 8700K handlar snarare om "framtidssäkra" bygget, men även billigare Intel CPUer kan argumenteras för att vara mer framtidssäkra än Ryzen.

Frågar du mig hade jag tagit i5 8400 alla dagar i veckan. Billig och ligger i toppen bland 8600K och 8700K, visserligen kan man ej överklocka men det är inget jag gjort förut ändå och då sparar man dom cirka 800kr det hade kostat att köpa 8600K istället. (Ryzen vad jag förstått överklockar inte direkt högt)

Då kan ja lika gärna köra på i7 8700k tänker jag, men som sagt tanken med 1600 ryzen va ju att ja köper nån av de nya ryzen sen när de kommer, då ryzen 1600 bara kmr kosta 1800 kr medans i7 8700k kmr kosta 5500-6000 kr med modekort o de. ( nya i8 kmr ju ha nytt modekort medans ryzen ha samma?)

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Ja den är ju 8år gammal (tar för givet att du menar någon liknande cpu då i5 860 inte finns)
Blev det någon skillnad nu när de har gått ur beta stadiet alltså med senaste patchen?

I5 760 menade jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

Då kan ja lika gärna köra på i7 8700k tänker jag, men som sagt tanken med 1600 ryzen va ju att ja köper nån av de nya ryzen sen när de kommer, då ryzen 1600 bara kmr kosta 1800 kr medans i7 8700k kmr kosta 5500-6000 kr med modekort o de. ( nya i8 kmr ju ha nytt modekort medans ryzen ha samma?)

i7 8700K är inget budgetalternativ, det är vad du tar om du vill ha det bästa för att spela på. Nya Ryzen kommer knappast komma nära i7 8700K i spel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av andda715:

Skulle gissa på max tre trådar, möjligtvis fyra, samt usel cache användning. Icke-optimerat med läs-enbart data blandat med data som skrivs ofta osv. Dvs ping-pong-effekter, därav Intel ser extra bra ut utöver frekvens och ipc försprång? Bättre cache ger fördel för nyare arkitektur?

Ren spekulation så klart. ☺️

Dock detsamma jag syftade till igår, se exempelvis nedan.
Där första är lösningar som till och med är på väg in i c++ standarden och senare mer problembeskrivning (som du garanterat redan läst /känner till).

https://issues.isocpp.org/show_bug.cgi?id=383 samt gamla klassiska http://www.drdobbs.com/parallel/maximize-locality-minimize-co... och http://www.drdobbs.com/parallel/eliminate-false-sharing/21750...

EDIT:
Grävde lite i gömmorna och hittade följande, mer saker på väg in i std:
http://www.open-std.org/jtc1/sc22/wg21/docs/papers/2017/p0260...

Där även de stött på samma problem jag tidigare nämnt om tbb mfl (avsaknad av non-blocking push osv). Kan så klart ändå vara gammal info och kanske redan är löst i ramverket.

Har nyligen jobbat med att implementera standardbiblioteket för C11 samt för C++14 till x86 och ARM (till ett realtids OS), har även lite koll på vad som är på väg.

Ser ändå inte riktigt vad som skulle vara nyheten i DrDobbs artiklarna. False-sharing är en väldigt vanligt nybörjarmisstag, men något som varit välkänt sedan första multicore CPUn hittade ut.

Den andra artikeln tar upp saker som OpenMP och Cilk+ sedan länge löst (förutsätt att man använder dessa korrekt).

OS utvecklare (och självklart andra som jobbar på låg nivå) är smärtsamt medvetna om att det är absolut kritiskt att "vara snäll mot CPU-cache" om man vill få saker att skala.

I t.ex. Linux finns SeqLock enbart som en specifik optimering för data som ofta läses från flera CPU-kärnor, SeqLock gör det möjligt att kunna läsa delad data från flera kärnor utan att man behöver skriva till en cache-line. Nästan alla andra former av lås, som t.ex. mutex, spinlocks och liknande kräver att man skriver till minst en cache-line.

Har själv utvecklat något som liknar SeqLock, samma optimering för läsning men SeqLock garanterar inte att läsning någonsin lyckas (teoretiskt möjligt med reader starvation, händer det i praktiken är SeqLock inte rätt val) medan det jag utvecklat inte bara garanterat det utan garanterar även att trådarna går i prioritetsordning vid trafikstockning + att min lösning gör det möjligt för läsare att lyckas även medan en skrivning pågår (alla läsningar misslyckas med SeqLock så länge en skrivare är aktiv). Självklart finns inga gratis-luncher, så inte här heller, "mitt" lås har betydligt högre overhead för skrivning i fallet där det bara finns en skrivare och inga läsare.

"Structural Support for C++ Concurrency" dokumentet du länkar är rätt illustrativt för hur extremt snårigt detta är. Hans exempel void solve_2() i kapitel 5.2.3 använder memory ordering helt uppåt väggarna. Nu råkar det fungera då alla fencing är helt onödig där då set_value() på en promise redan garanterar erforderlig synkronisering med den tråd som gör wait() på det associerade future-objektet.

Här är ett annat extrem enkelt exempel, försök till multiple-produce-single-consumer kö. Trots väldigt få rader finns en mängd buggar, t.ex. den är inte wait-free som dokumentationen säger (den är dock lock-free). Push operationen är extremt over-fenced, den är fel om kapaciteten inte är en multipel av två samt pop-operationen är over-fenced (men korrekt så långt jag kan se).

Detta är inte för personerna ovan är idioter, alla människor gör misstag när de håller på med parallellprogrammering i språk som C, C++, Java, C#, Python och de flesta populära språk. Det är helt enkelt löjligt mycket detaljer som måste vara helt korrekt, ett fel av någon räcker för att paja programmet.

Om man ska lyfta fram något av de stora sakerna som hänt i närtid så är det skapade av språket Rust. Så vitt jag vet är det så här långt det enda språket som tillåter delat "mutable-state" (vilket man måste ha för maximal prestanda på de CPU-designer vi har att tillgå), men ändå garanterar att ett program som kompilerar innehåller noll data-race i all kod som inte explicit är markerat som "unsafe".

Hastighetsmässigt är Rust idag helt i nivå med C/C++ (bygger på LLVM precis som C/C++ kompilatorn Clang som bl.a. Apple och *BSD använder). Faktum är att Rust borde bli snabbare än C/C++ på samma sätt som Fortran är det: aliasing regler för minne! Är en del optimeringar som C/C++ kompilatorer inte kan göra p.g.a. hur man får använda pekare i dessa språk, Rust (och Fortran) har inte dessa problem vilket tillåter lite fler optimeringar.

Det som borde hända (och där det ligger flera förslag för introduktion i standard C++) är mer användning av SIMD. Detta då denna typ av parallellism lämpar sig ytterst väl för att optimera ett specifikt program (i stället för att optimera många oberoende program som kör samtidigt), det då synkroniseringskostnaden är väldigt nära noll att gå från seriell del till data-parallell del.

Idag finns det främst två hinder: noll stöd i t.ex. standard C och C++ samt effektiv användning av SIMD kräver ofta att data lagras lite annorlunda (structures-of-arrays i stället för det i OOP mer normala array-of-structures). Det positiva är att effektiv GPGPU-användning kräver ofta samma förädring av hur data lagras och mer GPGPU skulle också vara trevligt (GPGPU börjar faktiskt dyka upp i allt fler stora program, så det är på gång ca tio år efter tekniken introducerades).

Non-blocking push är väl rätt "enkelt" (inget är enkelt inom detta området, men just detta är ungefär så enkelt det blir) att fixa själv, framförallt efter stdatomics i C11/C++11? Kan du ju fixa wait-free för single-producer-single-consumer och lock-free för övriga fall.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

Vad har det med saken att göra? Poängen är att du lägger ju mer pengar på CPU om du skall uppgradera efter bara 2 år.

I vilket fall som helst så springer nog CPUer åttor kring Intels Coffeelake om några år då det är en föråldrad arkitektur. Och då måste du även köpa nytt moderkort! Så där tjänar du in en tusing! Och när du spenderade 1500 kr mindre så har du 2500 kr att köpa ny CPU för om två år jämfört med om du kör på 8700k.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

i7 8700K är inget budgetalternativ, det är vad du tar om du vill ha det bästa för att spela på. Nya Ryzen kommer knappast komma nära i7 8700K i spel.

Om inte nära är 1-2% så ja. Man tjänar mest på att köra på ordentlig GPU och bra CPU i andra hand!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

I vilket fall som helst så springer nog CPUer åttor kring Intels Coffeelake om några år då det är en föråldrad arkitektur. Och då måste du även köpa nytt moderkort! Så där tjänar du in en tusing! Och när du spenderade 1500 kr mindre så har du 2500 kr att köpa ny CPU för om två år jämfört med om du kör på 8700k.

Och köper man en 8700K behöver man inte uppgradera på ett bra tag, känner man att det behövs mer kräm om några år det bara överklocka.

Och Intels 8 kärniga som kommer framöver kanske är kompatibel med z370.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Där har du ju inte ens 8-serien med...

Om vi tar och ser på benchmarks där 8-serien faktiskt är med då? Oj. Fick ryzen 1800x stryk av en i-3? I-3an kostar ju en par tusen mindre?!
https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Inte lika mycket som 8700K fick stryk av 1600X
https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Ja Coffe lake bygger väl på 9år(?) gammal artitektur om jag minns årtalet rätt? Medans Ryzen inte ens fyllt 1.

Det är bara en förfinad processor på vissa ställen för att ge högre fps-siffror än Ryzen i benchmarks så de fortfarande kan vara bäst på gaming just nu.

Intel har tydligt markerat sig för att prestera bäst med dagens spel och öppnar upp möjligheter för "lite" mer framtidssäkert val genom att introducera fler cores, dock få trådar.

Då fler cores än upp till 4 inte används idag vid gaming, men vad säger morgon dagen?

Hur bra GPU bör man ha i dagsläget anser du?
För låt säga gaming, då alla fokuserar på det.

GTX1000 serien börjar bli gamla och vi flesta vet hur det ligger till med vega förtillfället.

PS. En Ryzen 1600 som går i 4ghz är INTE snigel direkt. Tänk på att du clockar alla 6 cores och att Ryzen fungerar helt annorlunda på många sätt, men det är en helt annan historia för en annan dag.

Permalänk
Medlem

Om man har Ryzen 5 1600X med 16gb ram och rockar gtx 1070 det blir väl inga problem att köra 1440p ca60fps eller? De benchmarks och tester jag sett så verkar det inga som helst problem. Någon som har lite större inblick?

Permalänk
Avstängd

Min praktiska erfarenhet är att ryzen klarar samtliga dagens och de närmast kommande spelen med god marginal.

Basklockfrekvensen kommer fortfarande att vara densamma som står för respektive processor oavsett processortyp..

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Esseboy:

Hur är den arkitektur med högst generell enkeltråd IPC* i världen en föråldrad arkitektur?

Nämn gärna en enda finess som Zen har som Intel inte redan implementerat i någon av sina tre x86-designer... (Själv kan jag komma på en enda sak, men håller på den ett tag).

*Apples A11 Bionic kan eventuellt ha tagit över den stafettpinnen, beror väldigt mycket på vilken typ av last man mäter på.

x86 börjar uppvisa allt fler ålderskrämpor, som om inte 64-bitars ARM (32-bitars ARM är ett härke, 64-bitars är däremot "en kompilatortillverkarens dröm") är förbi än lär det bara vara en tidsfråga. 64-bitars ARM har framförallt fördelar mot x86 i multicore fall, x86 lever väldigt mycket på att prestanda per kärna fortfarande är kritiskt. Ju mer vi går mot multcore ju mer kommer x86 vara en kvasten mot vettiga ISA som 64-bitars ARM och RISC-V.

Kommer bli mäkta förvånad om nästa generation konsoler inte kör 64-bitars ARM.

Om du spenderar 2000 på Ryzen om två år kommer det med väldigt nära 100 % sannolikhet ändå inte få något som kliver förbi i7-8700K i spelprestanda. Det är helt orealistiskt att tro att AMD kan gå från ~Ivy Bridge IPC till att gå förbi Skylake IPC + matcha frekvens. Framförallt då Zen har en cache- och ALU-scheduler design som är mindre lämpad för spel jämfört med konsumentversionen av "Core".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

4790k spöar en 8700k. Om jag inte missminner mig så har sweclockers valt att plocka bort det spelet från framtida tester då det är så pass trasigt.

Skrivet av Esseboy:

En bra cpu håller betydligt längre än 2år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

4790k spöar en 8700k. Om jag inte missminner mig så har sweclockers valt att plocka bort det spelet från framtida tester då det är så pass trasigt.

En bra cpu håller betydligt längre än 2år.

Jodå, min har hållit i snart 10 år! Men ska han ha nu är det bättre att köpa R5 1600 och spara pengarna till 7 nm!

Visa signatur