Permalänk
Skrivet av Gorham:

Ta det plånboken tycker e ok, båda är top gaming. Vad är det du vill spela, eller vill du allmänt ha hög fps? Klart den dyrare är bättre, men frågan är om 25 lök är värt det....allt funkar på den andra.

Pubg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Synd du ska förstöra trådar med dina märkliga inlägg.

TS vill veta vad som är bäst i spel, då kan du ju inte säga ryzen är bättre för det stämmer ju inte.

Mvh

Tja, en gammal mustang från 69 är ju bra för 1/4 mile, men den är ju inte bra på nått annat!

Intel har i dagsläget fler nackdelar än AMD, deras 5-10% prestanda boost med grafikkort bättre än GTX 1080 är inget att hänga i granen när man måste punga ut 1500 kr mer för att få HT och upplåst CPU...sen får man delidda annars kan man inte klocka ordentligt då temperaturen är 20 grader högre vid hög klock...

Att rekommendera Intel i dagsläget är som att rekommendera Rolex som armbandsur (ett defekt sådant med överhettningsproblem) då de helt tydligt är bäst i test.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pannkakaa:

Kör på R5 1600, köp en trevlig kylare och kör upp den i typ 3,9 Ghz Kom ihåg 3000 Mhz + RAM.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Tester brukar köras i 720p för att grafikkortet inte ska agera flaskhals. På så sett ser du skillnaden på processorstyrkan vid ett framtida byte mot ett starkare grafikkort. Så framtidstöd får du på ryzen i och med att du kan byta processor och behålla moderkort medan om du köper en 8700k vilket är kraftfullare än 1600 så behöver du inte byta cpu utan kan förmodlgen lira på samma cpu ett längre tag än 1600 i och med att den är kraftfullare.

Men dessa diskussioner blir rätt snabbt tröttsamma eftersom dom redan har snackats om i tidigare trådar.
Både Ryzen och Coffelake är bra, ryzens cpuer har fördel att leverera många kärnor till ett attraktivt pris medan Intel har starkare kärnor till ett högre pris.

Så vad beträffar TS så är det upp till han om han vill gå på ett billigare alternativ eller en premium processor.
Men att envisas om att 8700k och 1600 skulle vara lika starka är bara en tröttsamt diskussion.

Men överväger det tuggumi mellan IHS och Kislet, dyra moderkort och extra kostnader för HT och upplåst multiple? Dubbelt upp i pris för 5-10% i bästa fall med GTX 1080 Ti vattenkylt till 2 Ghz i 1440p.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Tja, en gammal mustang från 69 är ju bra för 1/4 mile, men den är ju inte bra på nått annat!

Intel har i dagsläget fler nackdelar än AMD, deras 5-10% prestanda boost med grafikkort bättre än GTX 1080 är inget att hänga i granen när man måste punga ut 1500 kr mer för att få HT och upplåst CPU...sen får man delidda annars kan man inte klocka ordentligt då temperaturen är 20 grader högre vid hög klock...

Att rekommendera Intel i dagsläget är som att rekommendera Rolex som armbandsur (ett defekt sådant med överhettningsproblem) då de helt tydligt är bäst i test.

Jag kör min 8600K utan delid med en noctua d15s och har klockat den riktigt bra utan problem med hög temp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

Men å andra sidan kommer en bättre CPU hänga med längre och för många så sitter CPUn kvar medan grafikkortet byts ut, kanske t.o.m flera gånger. Anledningen till att många inte verkar så speciellt intresserade av att AM4 är mer "framtidssäkert" för CPU-byte är just det att CPUn sitter kvar ganska länge, som vi kan se bland många i forumet så sitter SandyBridge kvar i burkarna och tuffar på fortfarande. Blir ju väldigt konstigt om man då skall argumentera för AM4 när det blir motsatsen till billigt att byta CPU efter så kort tid.

Att byta CPU är lätt som en plätt, med AMD behöver du inte ens vara rädd för att tappa nått i sockeln!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Men överväger det tuggumi mellan IHS och Kislet, dyra moderkort och extra kostnader för HT och upplåst multiple? Dubbelt upp i pris för 5-10% i bästa fall med GTX 1080 Ti vattenkylt till 2 Ghz i 1440p.

Det är klart man betalar lite extra för snabbare dator och hög kvalitet, du vet "Man får vad man betalar för"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Att byta CPU är lätt som en plätt, med AMD behöver du inte ens vara rädd för att tappa nått i sockeln!

Men med Amd är det lättare att tappa cpun som man måste bära på.

Du har så konstigt resonemang hela tiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Det är klart man betalar lite extra för snabbare dator och hög kvalitet, du vet "Man får vad man betalar för"

I det här fallet får du punga ut 1500 kr för 75-150 kr mer i prestanda så att säga...som att slänga pärlor på en gris....

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Men med Amd är det lättare att tappa cpun som man måste bära på.

Du har så konstigt resonemang hela tiden

AMD CPUer har tjockare pinnar än Intels socklar. Du ska näst intill slänga den i marken för att dom ska böjas, sen är det lättare att böja tebaks pinnar som ska vara raka!

Du har också ganska märkliga resonemang

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

AMD CPUer har tjockare pinnar än Intels socklar. Du ska näst intill slänga den i marken för att dom ska böjas, sen är det lättare att böja tebaks pinnar som ska vara raka!

Du har också ganska märkliga resonemang

Du borde ha en egen klistrad tråd där du kan kasta skit på intel hela dagarna.

Men som sagt till TS, ska du spela så gå på intel då den har bäst spelprestanda.

Vill du spara pengar för stunden och få lite mindre spelupplevelse samt behöva uppgradera cpun inom en framtid så gå på ryzen.
Ryzen är ingen dålig cpu men är bara lite efter i prestanda per tråd.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Självklart är det att de ska gå över till lga en pga processor är ju kass om man är så dum att man sitter på sin processor. De både sticks och man riskerar att böja pinnarna.

Inte ofta man lyckas böja pinnarna. En gång har det hänt mig och det va då jag tappade processorn

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

@Esseboy

Hur varm tror du en Ryzen skulle gå om man fick upp den i 5-5.3GHz?
Du som tjatar om att intel går varma, min 1600X gjorde över 90 grader @ 4.4GHz när den bootade till windows.

Min 8600K @ 4.4GHz kommer upp i runt 55 när man stressar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Esseboy

Du som tjatar om att intel går varma, min 1600X gjorde över 90 grader @ 4.4GHz.

Min 8600K @ 4.4GHz kommer upp i runt 55

Tro fan att den blir varm när du dragit upp spänningen i 1.632 V (enligt länken) som är långt över vad AMD rekommenderar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Tro fan att den blir varm när du dragit upp spänningen i 1.632 V (enligt länken) som är långt över vad AMD rekommenderar

Det är bara en jämförelse vid fungerande frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Esseboy

Du som tjatar om att intel går varma, min 1600X gjorde över 90 grader @ 4.4GHz när den bootade till windows.

Min 8600K @ 4.4GHz kommer upp i runt 55 när man stressar.

4.4Ghz på en 8600k innebär en överklockning på ca 22%, motsvarande ökning för 1600 ger ca 3.9Ghz (från basfrekvens) vilket inte är några som helst problem. Kan ni (ingen nämnd, ingen glömd) snälla sluta vara så fanatiska och otrevliga mot varandra?

Alla siffror går att vrida och vända på för att passa ens egna åsikter och vinklar men vi kan väl åtminstone försöka att hålla oss till fakta och ha en vettig nivå på diskussionen?

Att slänga ur sig den här typen av påståenden är mer eller mindre 'trollande' som enbart är avsett att skapa konflikter, precis som att man kan uttrycka att Intel har värmeproblem utan att påstå att de använder tuggummi vid tillverkningen...

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

4.4Ghz på en 8600k innebär en överklockning på ca 22%, motsvarande ökning för 1600 ger ca 3.85Ghz (från basfrekvens) vilket inte är några som helst problem. Kan ni (ingen nämnd, ingen glömd) snälla sluta vara så fanatiska och otrevliga mot varandra?

Alla siffror går att vrida och vända på för att passa ens egna åsikter och vinklar men vi kan väl åtminstone försöka att hålla oss till fakta och ha en vettig nivå på diskussionen?

Att slänga ur sig den här typen av påståenden är mer eller mindre 'trollande' som enbart är avsett att skapa konflikter, precis som att man kan uttrycka att Intel har värmeproblem utan att påstå att de använder tuggummi vid tillverkningen...

8600k och 1600x har samma basfrekvens, va de jag pratade om.

Jag vet och man ska ej vara otrevlig, men vissa tjatar om samma påståenden hela tiden när någon frågar om vilken cpu som är bäst till spel.

Tuggumi hit och dit

Permalänk
Avstängd

Jösses, tjötar ni fortfarande om Ryzen vs Intel?

Svaret är ju sjukt enkelt: ska du lira i 250 fps eller mer, välj Intel alla dagar i veckan för Intel är bättre i extremt hög fps.

Ska du som 99% av alla människor inte lira i 250 fps utan runt 120 så räcker Ryzen 1600 alldeles utmärkt.

Att påstå att Ryzen kommer vara utdaterad om ett par år medans Intels 8000 serie bara kommer bli bättre, det kan vi lägga åt sidan omedelbart för det är inte sant. Båda kommer åldras men jag är övertygad om att Ryzen fortfarande kommer att stå sig bra om ett par tre år, precis som en 8700k kommer stå sig bra.

I slutändan handlar det om budget och där skiner Ryzen. 10 fps mer är inte värt 50-100% mer pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bulybasha:

Jösses, tjötar ni fortfarande om Ryzen vs Intel?

Svaret är ju sjukt enkelt: ska du lira i 250 fps eller mer, välj Intel alla dagar i veckan för Intel är bättre i extremt hög fps.

Ska du som 99% av alla människor inte lira i 250 fps utan runt 120 så räcker Ryzen 1600 alldeles utmärkt.

Att påstå att Ryzen kommer vara utdaterad om ett par år medans Intels 8000 serie bara kommer bli bättre, det kan vi lägga åt sidan omedelbart för det är inte sant. Båda kommer åldras men jag är övertygad om att Ryzen fortfarande kommer att stå sig bra om ett par tre år, precis som en 8700k kommer stå sig bra.

I slutändan handlar det om budget och där skiner Ryzen. 10 fps mer är inte värt 50-100% mer pengar.

I endel fps spel ger det upp till 150 average fps mer och det är viktiga fps för vissa.

Permalänk
Medlem

Kör på Intel, nya i5:an är särskilt prisvärd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Du borde ha en egen klistrad tråd där du kan kasta skit på intel hela dagarna.

Men som sagt till TS, ska du spela så gå på intel då den har bäst spelprestanda.

Vill du spara pengar för stunden och få lite mindre spelupplevelse samt behöva uppgradera cpun inom en framtid så gå på ryzen.
Ryzen är ingen dålig cpu men är bara lite efter i prestanda per tråd.

Mvh

Är du betald av Intel eller varför tar du på näsan när jag påpekar uppenbara brister?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Kör på Intel, nya i5:an är särskilt prisvärd.

Om han vill ha 10-20 grader varmare CPU, betala 1500 kr mer, köpa dyrare moderkort o.s.v för att få 5-10% mer FPS så visst.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

I endel fps spel ger det upp till 150 average fps mer och det är viktiga fps för vissa.

Jasså? Länk?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Det är bara en jämförelse vid fungerande frekvens.

Vid 1,6 volt drar Ryzen runt 300 watt... Vid 4,4 drar Coffelake på sin höjd 100 watt...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Jasså? Länk?

Va det inte du och jag som jämförde CS go fps bench banan?
Jag fick average 490fps med min i3 8350k @ stock, får över 500 average med i5an.

Och du hade 300-350 med ryzen.

Va i en annan tråd vi jämförde, kan ta fel på person nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Om han vill ha 10-20 grader varmare CPU, betala 1500 kr mer, köpa dyrare moderkort o.s.v för att få 5-10% mer FPS så visst.

Min 8600k går svalare än min 1600x båda @ stock med samma kylare.

Nog om detta nu, TS blir nog riktigt nöjd med sin spel burk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Va det inte du och jag som jämförde CS go fps bench banan?
Jag fick average 490fps med min i3 8350k @ stock, får över 500 average med i5an.

Och du hade 300-350 med ryzen.

Va i en annan tråd vi jämförde, kan ta fel på person nu.

Har riggen i sign så du tar nog fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jasså? Länk?

R5 1600 ligger ungefär vid en högt överklockad i7-2600k/stock i7-4770k.

Rätt stor fps-skillnad mellan dessa två och en överklockad Coffee Lake.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Varför?
Ta en starcraft klon, sportspel med Ai, datorn analyserar vad motståndaren gör och lär sig av detta. Spel utan Ai kör enbart med statisk kodade algoritmer som fullständigt suger.
Ain behöver inte på något sätt vara synkad, den skulle i extremfallet inte behöva synkas före ett par spelomgångar 5h senare. Även om de flesta såklart vill ha nya strategier från datorn inom någon minut.
Detsamma gäller t.o.m FPS spel, dåliga singelplayer har fiender som gör samma sak om och om igen, man kan lära sig en bana utantill då man vet hur fienderna beter sig. Lite bättre kodat så finns det Ai kod som inte på något sätt är synkad med uppdateringsfrekvensen.
Detta är en orsak till varför folk ogillar singelplayer då datorn är så dum. Fördelen med singelplayer är annars att man kan vara The Ashole utan man får skit för det.

*edit*
Inom många spel skulle spelservern samla in speldata för att utvecklaren själv förbättrar Ain, men det är nog många år fram i tiden..

Och vill man ha Ai inom spel får man nog överge den statiska, jag själv kör mycket Risk och emot alla datorer jag har testat så vinner jag i princip 100% när vi är fler spelare. Det är skitsvårt att göra en statisk kodade algoritmer som knäcker en människa i ett spel där det är lite mer tänkande bakom.
Detsamma gäller för någon som är bra på fps spel och kör emot en bot, även om boten kan fuska med att alltid träffa ens öga. Men jag tänker på intelligensen för boten.

*edit2*
DotA världsmästaren blev spöad av en riktig Ai nedanför, mer sådan Ai till folket så man kan spela singelplayer igen utan spela emot kassa datorer..
https://www.youtube.com/watch?v=XbDmxEOj9OY

Därför att det inte är realistiskt att använda sig av en AI som bygger på att man har ett datacenter att luta sig mot, helst med specialdesignade neural-processor kretsar.

En spel AI handlar väldigt mycket om kompromisser, den ska "kännas" smart och den behöver bara lösa ett väldigt specifikt problem.

Går självklart att låta AIn köra sitt eget race ett par frames utan synkronisering, men AI är en av väldigt många saker spel gör. Allt som på något sätt ska påverka det som renderas i en scen måste synkronisera med det globala tillståndet.

Men anta att även det går att ducka, nu har du t.ex. AoS. Det är ändå inte högre parallellism än 80-85 % (om man räknar baklänges i hur AoS skalar med kärnor i Amdals lag). Det kommer av att det finns flera gigantiska serialiseringspunkter, kommunikation med GPU är den största (men du har avläsning av tangentbord/mus, nätverkskommunikation, disk I/O).

Den stora skillnaden är att en spelmotor håller i slutändan måste presentera en ström av scener som dels beror av varandra (varje ny scen är tillståndet från föregående scen + påverkan från I/O och påverkan av spelfysiken under förlupen tid).

Det är väldigt annorlunda jämfört med att hantera massor med samtida transaktioner i en server där varje transaktion har väldigt litet eller ibland inget beroende av andra transaktioner.

Den senare kan väldigt lätt skalas med CPU-kärnor, går i många fall att skala genom att addera fler servers p.g.a. den låga beroendegraden. Den förra får problem redan med sådant som NUMA-zoner, något som ökar kommunikationslatensen från tiotals nanosekunder till hundratals nanosekunder (notera, nanosekunder ändå ett problem när man renderar en scen per ~10 millisekunder).

Skrivet av Esseboy:

5-10 % är ungefär den skillnad man ser mellan i7-8700K och i7-7700K i 2560x1440 med GTX 1080 Ti i titlar som är relativt CPU-krävande. Så den uppgraderingen kan man nog ifrågasätta.

Du skriver 5-10 % "i bästa fall". Så ett exempel som motbevisar påståendet borde räcka, kan ge betydligt fler.

R5-1600X som referens, tabellen listar hur mycket snabbare i7-8700 är. Resultaten är från 2560x1440 med GTX1080Ti. Lägsta FPS är 99-percentilen.

Game

DX-version

Average

Minimum

GTA V

11

25 %

32 %

AoS

11

44 %

16 %

RoTR

11

9 %

34 %

Hitman

11

45 %

48 %

AoS

12

24 %

19 %

RoTR

12

11 %

39 %

Hitman

12

34 %

40 %

Finns ett enda fall här där fördel för i7-8700K över R5-1600X är <10 %, det i en upplösning som är klart GPU-bunden på i7-8700K.

Det många verkar missa är: spel har viss skalning på 6C + när Ryzen lanserades gjorde alla tester med GTX1080 och den är rejäl flaskhals i 2560x1440. Tittar man på 1920x1080 testerna är i7-8700K i flera fall över 60 % snabbare än R5-1600X, vilket då faktiskt gör i7-8700K till mer prisvärd sett till rå spelprestanda per krona.

Ryzen är en bra CPU, men spel är inte dess starka sida. Vid lansering matcha den Kaby Lake i5 i spel, det stämmer fortfarande: samma tabell mot i5-7600K

Game

DX-version

Average

Minimum

GTA V

11

10 %

13 %

AoS

11

6 %

32 %

RoTR

11

8 %

4 %

Hitman

11

11 %

4 %

AoS

12

3 %

2 %

RoTR

12

14 %

5 %

Hitman

12

3 %

-13 %

d.v.s. i genomsnitt är faktiskt till och med i5-7600K (en 4C/4T modell) snabbare än R5-1600X i dessa spel i alla fall. Men finns absolut andra titlar där det omvända gäller mellan dessa två!

Ryzen har dock inte mycket att sätta emot vare sig i7 eller i5 Coffee Lake i spel, finns liksom inget data som styrker det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Därför att det inte är realistiskt att använda sig av en AI som bygger på att man har ett datacenter att luta sig mot, helst med specialdesignade neural-processor kretsar.

En spel AI handlar väldigt mycket om kompromisser, den ska "kännas" smart och den behöver bara lösa ett väldigt specifikt problem.

Går självklart att låta AIn köra sitt eget race ett par frames utan synkronisering, men AI är en av väldigt många saker spel gör. Allt som på något sätt ska påverka det som renderas i en scen måste synkronisera med det globala tillståndet.

Men anta att även det går att ducka, nu har du t.ex. AoS. Det är ändå inte högre parallellism än 80-85 % (om man räknar baklänges i hur AoS skalar med kärnor i Amdals lag). Det kommer av att det finns flera gigantiska serialiseringspunkter, kommunikation med GPU är den största (men du har avläsning av tangentbord/mus, nätverkskommunikation, disk I/O).

Den stora skillnaden är att en spelmotor håller i slutändan måste presentera en ström av scener som dels beror av varandra (varje ny scen är tillståndet från föregående scen + påverkan från I/O och påverkan av spelfysiken under förlupen tid).

Det är väldigt annorlunda jämfört med att hantera massor med samtida transaktioner i en server där varje transaktion har väldigt litet eller ibland inget beroende av andra transaktioner.

Den senare kan väldigt lätt skalas med CPU-kärnor, går i många fall att skala genom att addera fler servers p.g.a. den låga beroendegraden. Den förra får problem redan med sådant som NUMA-zoner, något som ökar kommunikationslatensen från tiotals nanosekunder till hundratals nanosekunder (notera, nanosekunder ändå ett problem när man renderar en scen per ~10 millisekunder).

5-10 % är ungefär den skillnad man ser mellan i7-8700K och i7-7700K i 2560x1440 med GTX 1080 Ti i titlar som är relativt CPU-krävande. Så den uppgraderingen kan man nog ifrågasätta.

Du skriver 5-10 % "i bästa fall". Så ett exempel som motbevisar påståendet borde räcka, kan ge betydligt fler.

R5-1600X som referens, tabellen listar hur mycket snabbare i7-8700 är. Resultaten är från 2560x1440 med GTX1080Ti. Lägsta FPS är 99-percentilen.

Game

DX-version

Average

Minimum

GTA V

11

25 %

32 %

AoS

11

44 %

16 %

RoTR

11

9 %

34 %

Hitman

11

45 %

48 %

AoS

12

24 %

19 %

RoTR

12

11 %

39 %

Hitman

12

34 %

40 %

D.v.s. varenda testpunkt ger >10 % fördel för i7-8700K över R5-1600X, det i en upplösning som är klart GPU-bunden.

Det många verkar missa är: spel har viss skalning på 6C + när Ryzen lanserades gjorde alla tester med GTX1080 och den är rejäl flaskhals i 2560x1440. Tittar man på 1920x1080 testerna är i7-8700K i flera fall över 60 % snabbare än R5-1600X, vilket då faktiskt gör i7-8700K till mer prisvärd sett till rå spelprestanda per krona.

Ryzen är en bra CPU, men spel är inte dess starka sida. Vid lansering matcha den Kaby Lake i5 i spel, det stämmer fortfarande: samma tabell mot i5-7600K

Game

DX-version

Average

Minimum

GTA V

11

10 %

13 %

AoS

11

6 %

32 %

RoTR

11

8 %

4 %

Hitman

11

11 %

4 %

AoS

12

3 %

2 %

RoTR

12

14 %

5 %

Hitman

12

3 %

-13 %

d.v.s. i genomsnitt är faktiskt till och med i5-7600K (en 4C/4T modell) snabbare än R5-1600X i dessa spel i alla fall. Men finns absolut andra titlar där det omvända gäller mellan dessa två!

Ryzen har dock inte mycket att sätta emot vare sig i7 eller i5 Coffee Lake i spel, finns liksom inget data som styrker det.

Konstigt att du väljer endast titlar där dom inte optimerat för Ryzen

Visa signatur