Permalänk
Medlem

Uppgradering till Windows 10

Om jag uppgraderar till Windows 10 från Windows 8.1 via Microsofts hemsida, gör den en clean install eller lägger den bara på Windows 10 och behåller alla filer? Behöver jag en nyckel om jag väljer clean install?

Vad är bäst att göra i mitt fall?
Min dator fryser till varje dag minst 2-3 gånger, idag tröttnade jag. Kollar jag händelseloggen så är det antingen en utav dessa:
Varning: Storachi: Återställning till enheten \Device\RaidPort0 utfärdades.
Fel: DistributedCOM: Servern {XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX} registrerades inte med DCOM inom erforderlig timeout.

Har provat ett X antal lösningar på problemet men inget fungerar. Samma sak har upprepats nästintill varje dag sedan jag fått datorn, nästan 2 år sedan. Däremot så frös det lite granna i början när jag använde specifika program som Skype och har successivt ökat med tiden.

Idag startade jag datorn och den var på cirka 1h innan jag använde den. Frös till så fort jag öppnade Firefox. Brukar ta 1 minut vanligtvis sen är allt tillbaka som vanligt, men den frös till helt och hållet. Försöker stänga av genom att hålla i startknappen och den reagerade inte ens.

Efter ett tag så börjar musen röra på sig väldigt långsamt och jag var precis på väg att stänga av grenuttaget då den stängs av själv. Startar den efter någon minut och så stängde den av sig själv igen. Startade ännu en gång och allt har varit normalt sedan dess. Kollar jag logg så är det den klassiska Storachi som återställde RaidPort0 4 gånger i rad samt "Kritiskt fel" som jag tror uppstod när den stängde av sig själv andra gången.

Permalänk
Medlem

När du uppgraderar får du ingen ren installation, men din hårdvara registreras hos Microsoft och om du gör en ren installation på samma hårdvara efteråt aktiveras den automatiskt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Är 99% säker på att det blir en uppgradering. När du väl har reggat Windows 10 med ett Microsoft-konto så har du dock möjlighet att göra en clean install efter det (utan nyckel).

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Är 99% säker på att det blir en uppgradering. När du väl har reggat Windows 10 med ett Microsoft-konto så har du dock möjlighet att göra en clean install efter det (utan nyckel).

Det blir definitivt en uppgradering och man behöver inte ens koppla sitt Microsoftkonto för att göra en ren installation på samma dator. Däremot tror jag man kan flytta licensen om man kopplar sitt Microsoftkonto, men har ej testat något sådant.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.