Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur man bootar en Raspberry Pi 3 från nätverk

Permalänk
Medlem

Hur man bootar en Raspberry Pi 3 från nätverk

Ok...efter att ha pillat med det här ett par timmar tänkte jag skriva ihop lite som är bra att veta om man ska få det här att funka.

Det här är absolut inget howto eller guide. Det är en von oben-översikt på vad man måste göra och kort beskrivning av dom viktigaste stegen.

  1. För att RPi:en över huvud taget ska kunna boota från LAN måste man mickla i dess BIOS(?). Iaf, man skriver

    "program_usb_boot_mode=1"

    till /boot/config.txt och startar om den
    Efter omstart kan man köra

    vcgencmd otp_dump | grep 17:

    som då ska outputta 17:3020000a

  2. Jag valde att köra Raspbian. Man kan sökert köra annat, men det gjorde inte jag... Ladda ner imagefilen, montera dom två filsystemen i imagefilen och rsync:a dom till två mappar du kan dela ut med NFS

  3. Kopiera filen bootcode.bin från /boot-disken rån raspbian imagefilen till rooten på TFTP-servern

  4. Du måste konfigurera din DHCP-server att svara RPi:er på option 66 och 43. Option 66 ska svara med IP-adressen till din TFTP-server, option 43 ska svara med "Raspberry Pi Boot"

  5. Du behöver få fram serienumret på din RPi. Jag gjorde det genom att försöka nätboota RPi:en och kollade på loggfilen på TFTP-servern. Efter att RPi:en hämtat bootcode.bin så kommer den att försöka hämta andra filer i en undermapp med samma namn som serienumret som RPi:en, i mitt fall 28263400

  6. När du vet ditt serienummer, skapa en mapp med det namnet i root-mappen på din TFTP-server. Kopiera in hela innehåller i /boot-disken från raspbian imagefilen hit

  7. Se till att du har båda diskarna från imagefilen utdelade med NFS (med skrivrättigheter).

  8. Redigera filen cmdline.txt som ligger i mappen /[SERIENUMMER]/ i TFTP-mappen så att den ser ut typ såhär:

    idwc_otg.lpm_enable=0 console=serial0,115200 console=tty1 root=/dev/nfs nfsroot=1.2.3.4:/nfs/share/root,vers=3,rsize=1462,wsize=1462 ip=dhcp elevator=deadline rootwait hostname=raspberry

  9. Öppna och redigera filen /etc/fstab från root-disken du packade upp från imagefilen så att den ser ut ungefär såhär:

    1.2.3.4:/nfs/share/root / nfs rw 0 0 1.2.3.4:/nfs/share/boot /boot nfs nolock 0 2

That's it. Starta upp din RPi (med nätverkssladd i)

En del av stegen jag beskriver här går igenom lite grundligare på den här hemsidan