Apple ber om ursäkt för sänkt prestanda hos äldre Iphone-modeller

Permalänk
Melding Plague

Apple ber om ursäkt för sänkt prestanda hos äldre Iphone-modeller

Nyheten om att Apple medvetet sänkt prestandan för äldre Iphone-enheter väckte starka reaktioner. Nu ber företaget om ursäkt och sänker priset för batteribyte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra dom tar lite ansvar för en gångs skull iaf.
Väntade nästan på uttalande att det är en bra "feature" och sen var de inte mer med det

Permalänk
Medlem

Nämen, det var ändå generöst nog med tanke på "vem" det handlar om.

Permalänk
Medlem

Då är frågan om man kan få tillbaka pengarna om man redan har hunnit byta pga det här?
Det var ett enkelt sätt för dem att mörka att batteriet var dåligt under de första två åren.

Permalänk
Medlem

Samsung, HTC, Huawei med flera just nu

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

Så även om man har ett fullt fungerande original batteri så lär man byta endå för å
få full prestanda. Låter ju toppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av christian29:

Så även om man har ett fullt fungerande original batteri så lär man byta endå för å
få full prestanda. Låter ju toppen

Jag vet inte om jag förstår ditt inlägg eller om det är sarkasm eller något! Men om du har det fullt fungerande batteri så har du fullt ös i telefonen! ☺️

Permalänk
Medlem

Det här lät ju som en bra sak "Apple att mjukvaran framöver kommer bestyckas med verktyg för att övervaka batteriets hälsostatus" då kan man iaf se hur batteriet står sig.
Sen 300kr för ett batteribyte lät ju väldigt billigt, jag antar att det är priset för både batteriet och själva bytesjobbet. Frågan är väl vart man kan göra det isf?

Permalänk
Inaktiv

300kr för ett batteribyte var som sagt billig. Sedan funktion som sänker klockfrekvensen på mobiler om batteriet ej klarar av att leverera borde alla mobiler ha även nya.
Det är dock svårt att få till det bra utan att köra med extrema marginaler, det folk vill ha är absolut minsta marginalen.

Permalänk
Medlem

Tror inte att batteriet styr prestandan över deras mobiler utan snarare att de i nya iOS ställt in att om man har äldre produkt sänks prestandan för att batteriet troligtvis är sämre. Då hjälper det ju inte att byta batteri.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Tror inte att batteriet styr prestandan över deras mobiler utan snarare att de i nya iOS ställt in att om man har äldre produkt sänks prestandan för att batteriet troligtvis är sämre. Då hjälper det ju inte att byta batteri.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, hur verifierar man detta...? Har de sagt A borde de säga B...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Ja, hur verifierar man detta...? Har de sagt A borde de säga B...

Fast om du märkt av en hastighetsförsämring som orsak av begränsningen så borde du ju uppleva en förbättring som resultat efter ett byte till nytt batteri.

Då kan man ju anta att det stämmer som dom sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Tror inte att batteriet styr prestandan över deras mobiler utan snarare att de i nya iOS ställt in att om man har äldre produkt sänks prestandan för att batteriet troligtvis är sämre. Då hjälper det ju inte att byta batteri.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt felaktigt. Det är först när batteriet har åldrats och inte klarar av att hålla uppe spänningen som klockfrekvensen skruvas ner för att förhindra avstängning. Prestandan försämras med andra ord inte så länge batteriet har full kapacitet.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Helt felaktigt. Det är först när batteriet har åldrats och inte klarar av att hålla uppe spänningen som klockfrekvensen skruvas ner för att förhindra avstängning. Prestandan försämras med andra ord inte så länge batteriet har full kapacitet.

I vilket fall som är det rejält kasst att det redan görs så på Iphone 6s, och tom iphone 7? i mitt tycke, ska inte ett batteri hålla längre? Isåfall är det fruktansvärt dåliga batteri dom använder.
Och dom la ju till detta medvetet i IOS11 så varför bestämma att just nu ska vi sänka prestandan på dom enheter vi "tror" inte hållet måttet.

Inte första gången Apple haft strul med batterierna heller, var väl inte så länge sedan Iphone 6/6s? användare fick byte av batterier (då var det iaf gratis)

Permalänk
Medlem

Påminner mig om hur Apple medvetet använde en dålig batterikonstruktion i iPod som tog slut efter 18 månader. Det kostade mycket att byta batteriet att köpa ny iPod var vettigare alternativ.

Apple kommer undan ännu en gång!

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Jag vet inte om jag förstår ditt inlägg eller om det är sarkasm eller något! Men om du har det fullt fungerande batteri så har du fullt ös i telefonen! ☺️

Nej den blev riktigt seg å laggade helt plötsligt troligtvis efter uppdatering till ios 11 iphone 6 plus.
prestandan var klart sämre. Batteriet var fortfarande riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Sen visar det sig att mjukvaran ljuger extra -15% batteristatus så fort den inte klarar max. ($ från naiva användare).
/nu ska vi inte va såna.

Permalänk
Medlem

Det framkommer inte om det gäller Ipad ?!

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Volkswagen Apple: "We're Sorry We Got Caught"

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Att dom ÅKT DIT för att ha sänkt prestandan på äldre enheter med iOS 11 är på inget sätt ett bevis för att det är första gången. Helt övertygad om att dom gjort detta på tidigare enheter med. Svärfars 4s dog från en dag till en annan då iphone 6 släpptes.

Its a feature

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Ännu ett tillskott till deras kassa. Får ta av mig hatten till deras 'marknadsföringsstrategi' och applådera alla Apple iPhone ägare som nu kommer att rusa och byta batteri p g a en mjukvaruuppdatering.

Jag finner det bisarrt att merparten av iPhones ägare kommer att gå på det här.

Permalänk
Medlem

Apple brukar va rätt grymma på att fixa saker när de fuckat up. Trevligt blir ett batteribyte nästa år då!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzunamii:

Ännu ett tillskott till deras kassa. Får ta av mig hatten till deras 'marknadsföringsstrategi' och applådera alla Apple iPhone ägare som nu kommer att rusa och byta batteri p g a en mjukvaruuppdatering.

Jag finner det bisarrt att merparten av iPhones ägare kommer att gå på det här.

Ja med en telefonmodell som får så pass många uppdateringar flera år efter sin lansering till skillnad från de flesta andra konkurrenter kan man faktiskt bli tvungen att byta batteri då dessa inte har evigt liv. Klart billigare än att behöva köpa en ny telefon för att företagen överger en.
Jag vet iallafall vad jag väljer...

Skrivet av Mikaelmannen:

Att dom ÅKT DIT för att ha sänkt prestandan på äldre enheter med iOS 11 är på inget sätt ett bevis för att det är första gången. Helt övertygad om att dom gjort detta på tidigare enheter med. Svärfars 4s dog från en dag till en annan då iphone 6 släpptes.

Its a feature

Märkligt nu när iphone 8 finns fungerar min och mins fru gamla Iphone 4s och 5 som barnen fortfarande använder alldeles utmärkt och 5an fick uppdatering så sent som förra året.

Permalänk
Medlem

Då blir det ett nytt batteri. Drabbades rätt hårt av prestandaförsämringar med uppdateringen.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

I vilket fall som är det rejält kasst att det redan görs så på Iphone 6s, och tom iphone 7? i mitt tycke, ska inte ett batteri hålla längre? Isåfall är det fruktansvärt dåliga batteri dom använder.
Och dom la ju till detta medvetet i IOS11 så varför bestämma att just nu ska vi sänka prestandan på dom enheter vi "tror" inte hållet måttet.

Inte första gången Apple haft strul med batterierna heller, var väl inte så länge sedan Iphone 6/6s? användare fick byte av batterier (då var det iaf gratis)

Det är väldigt mycket felaktig information om detta ämnet. Det är absolut inte så att Apple har släppt en uppdatering där mjukvaran ser: ”Oj, nu är batteriet två år gammalt så nu gör vi telefonen långsammmare.” Det är inte fallet.

Min iPhone 6s har enligt coconutbattery cirka 85% av sin ursprungliga kapacitet kvar och batteriet är två och ett halvt år. Jag får exakt samma Geekbench resultat som jag fick när telefonen var ny. Jag har alltså inte fått sänkt prestanda.

Telefonen kommer enbart få lägre klockfrekvenser om den märker av att batteriet är så trasigt att CPU’n inte kan få strömmen den behöver utan att telefonen stänger av sig själv. För att detta ska bli fallet så måste batteriet vara väldigt dåligt.

Funktionen i sig är egentligen väldigt bra. Det är sättet Apple valde att göra det på, att de inte sa något om det, som är dåligt. För egentligen så väljer du mellan att ha en telefon som inte fungerar alls eller att ha en telefon som går långsamt, då är valet ganska självklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Inaktiv

@MuLLvaD3n:

Det fula är att vissa batterier är tillverkade defekta och borde bytas ut omedelbart och att denna patchen har dolt problemet för användaren så länge som möjligt. Exempelvis till garantin gått ut
Jag fick min iphone 6s på releasedagen och så fort vintern kom så började min telefon stänga av sig när det blev runt 5c utomhus. Min ersättningstelefon fungerade fint nu när den är runt 1 år gammal så tappar den 60% batteri på 40 min i kyla i stället för att stängas av.

https://www.extremetech.com/mobile/240646-apple-says-iphone-6...

/f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

I vilket fall som är det rejält kasst att det redan görs så på Iphone 6s, och tom iphone 7? i mitt tycke, ska inte ett batteri hålla längre? Isåfall är det fruktansvärt dåliga batteri dom använder.
Och dom la ju till detta medvetet i IOS11 så varför bestämma att just nu ska vi sänka prestandan på dom enheter vi "tror" inte hållet måttet.

Inte första gången Apple haft strul med batterierna heller, var väl inte så länge sedan Iphone 6/6s? användare fick byte av batterier (då var det iaf gratis)

Jag håller med om att det är dåligt att batterierna inte håller längre innan det blir problem. Kanske är därför som Apple har sänkt priset för batteribyte.

Funktionen som gör att klockfrekvensen dras ner när spänningen faller är dock inte helt ny utan har funnits sedan iOS 10.2.1.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.694992/fler-bevis-for-samban...

Apple ersätter fortfarande felaktiga batterier i iPhone 6S men det gäller bara inom ett begränsat intervall tillverkade mellan september och oktober 2015.

https://www.apple.com/se/support/iphone6s-unexpectedshutdown/

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

@MuLLvaD3n:

Det fula är att vissa batterier är tillverkade defekta och borde bytas ut omedelbart och att denna patchen har dolt problemet för användaren så länge som möjligt. Exempelvis till garantin gått ut
Jag fick min iphone 6s på releasedagen och så fort vintern kom så började min telefon stänga av sig när det blev runt 5c utomhus. Min ersättningstelefon fungerade fint nu när den är runt 1 år gammal så tappar den 60% batteri på 40 min i kyla i stället för att stängas av.

https://www.extremetech.com/mobile/240646-apple-says-iphone-6...

/f

Fast den här ”funktionen” kom med iOS 10(något) som släpptes för ett tag sedan så den, (förutsatt att du inte köpte en 6s för exakt tre månader sedan), har inte dolt att just ditt batteri är dåligt.

Sen kan ditt batteri vara dåligt ändå, och just kyla är känt för att mörda batterier. Nästan ingentig fungerar på vintern här uppe där jag pluggar när det är allt ifrån -15 hela vägen ner till -30.

Nu ser det ut som att Apple tydligare ska indikera att batteriet är dåligt också, något som är väldigt bra. Det är synd att de inte gjorde det från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Vad jag är intresserad av är hur mycket de fuskat - det vill säga hur mycket sänkte de i onödan för att vi ska köpa nya telefoner? Som jag förstår det kan ett litiumjonbatteri lätt tappa 20% eller mer prestanda på 3 år, och det här säger dom är deras vis att försäkra att telefonen inte stänger av sig när det inte kan leverera peak load.

Däremot har jag svårt att tänka mig att det påverkar peak load med 20%, utan snarare hur länge laddningen håller med 20% och peak load med någon enstaka procent. Resten gör dom för att sälja mer telefoner. Hur skulle annars androider kunna funka som 3 år gamla om de stänger av sig under peak load? Om någon av er råkar vara duktig på det här - informera en stackars okunnig själ som mig här!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Inaktiv

@MuLLvaD3n: Det är först nu de är kallt nog för att felet ska påvisas, det behöver inte ens vara minusgrader, Jag har min antika nexus 5 från jobbet och min iphone i samma ficka och batteritiden faller spikrakt ner på min iphone. VI har köpt ett stort antal iphones till jobbet och 6s är särskilt drabbad, Tro mig

Jag är övertygad om att apple gjort detta för att täcka över felet på en stor mängd defekta batterier. Nu när dom skrivit en avancerad mjukvara som ser till att telefoner inte stänger av sig utan i stället blir långsammare så hade de kunnat visa en popup på drabbade telefoner.
"Hej, din iphone har defekt batteri och är inom garantiperionden, kontakta apple för service"