Permalänk
Medlem

Wifi för hela huset.

Hej!

Vi har just köpt villa och med det kommer problemet att routern inte lyckas täcka hela huset med wifi.

Jag undviker gärna att skjuta ut det i elnätet, då jag har nätverkskablar till varje ände av huset.

Planlösningen är som ett L och jag hade väl tänkt mig att man skulle kunna ha tre punkter för att säkra upp att allt täcks med bra signal.

Vad är rekommenderat för att göra just detta? Jag är lite överväldigad av alla olika lösningar och vad som är bra/dåligt/överpris.

Är det nödvändigt med meshlösningar för 3000kr+ eller räcker det med två extenders tillsammans med routern (N-WiFi-repeater Netgear WN3000RP t.ex.)?

Syftet är mest för dagligt mobil- och laptopsurf, så jag bryr mig inte så mycket huruvida det lämpar sig för datorspel eller dylikt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S Svart - Mobo: ASUS Z170 PRO GAMING - CPU: Intel Core i5-6600K - GPU: GTX 1080ti - RAM: Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 16GB - SSD: Samsung 960 EVO 250GB M.2 - PSU: be quiet! Pure Power L8 630W - Skärm: Asus 24" VG248QE

Permalänk
Medlem

Har du nätverkskablar till varje del av huset kan du väl köra med vilka t.ex. 3 stycken wifi-routers som helst och köra bryggläge.

Permalänk
Medlem

Hur stor är ytan totalt och vilket material är dina väggar gjorda av?

Permalänk
Medlem

Repeaters har jag aldrig fått att funka bra.
Köpte en ganska dyr router, Netgear X6 för runt 3000:-, kunde inte heller täcka mitt ganska lilla hus.

Nästa projekt blir att testa ett mesh-nätverk, men skeptisk till det också.

Jag tror inte på wifi som lösning om man inte har routern i synhåll och kan nå fram till den med max 2-3 spottloskor.

Permalänk
Medlem

Tror nog att två accesspunkter räcker lätt, om det inte är gigantiskt

Permalänk
Medlem

En bild på planlösningen (på ett ungefär) samt byggmaterial som Appelzor frågar efter, underlättar. Eventuellt vill du ta hänsyn till uteplats/pro-kuvösen för sommartid?

Har du nätverkskablar dragna eller kan lätt dra, då rekommenderar jag Ubiquiti Unifi AP AC Lite som AP:ar, dels får du godkänt rent estetiskt av sambo samt att du har bra med prestanda för många år.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har ingen planritning tillhands tyvärr, men tänk L och från "svängen" till vardera bortre vägg är det ca 15 meter.

Vet inte vad det är i väggarna, men något tjockt är det för två väggar räcker för att döda signalen från vår router.

Är lite inne på det eurodance skriver om att ha två extra bryggade routrar (eftersom jag har en redan), då jag samtidigt får med nätverksuttagen (hade tänkt köpa switchar för det).

EDIT:
Ja, nätverkskablar är redan dragna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S Svart - Mobo: ASUS Z170 PRO GAMING - CPU: Intel Core i5-6600K - GPU: GTX 1080ti - RAM: Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 16GB - SSD: Samsung 960 EVO 250GB M.2 - PSU: be quiet! Pure Power L8 630W - Skärm: Asus 24" VG248QE

Permalänk

Visst kostar det en del men Ubiquitis Unifi är helt oslagbart i den här typen av situationer. Mesh-nätverk är det bästa alternativet. Vill du se det långsiktigt utan frustrationer så är ett Unifi helt oslagbart om mer än en punkt behövs

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av t0p1k:

Hej!

Vi har just köpt villa och med det kommer problemet att routern inte lyckas täcka hela huset med wifi.
Syftet är mest för dagligt mobil- och laptopsurf, så jag bryr mig inte så mycket huruvida det lämpar sig för datorspel eller dylikt.

Hejsan!

Jag köpte mig ett par TP-Link från Inet också kallad "Nätverk via Elnätet". Du får två saker att plugga in. En vid routern och en vid det rummet du strävar efter att få bättre nätverk i. Du kan också välja att ha TP-Links som även ger dig wi-fi i rummet och fast nätverk.

Jag sitter 3 våningar upp från routern och kan lira BF1, CS, Dota m.m utan några problem (5-30 ping på många servrar)

Denna lösningen fungerar precis som en lång sladd som du redan har dragit. Bara det att dessa utnyttjar sladdarna i väggarna istället så du slipper se sladden. Doc får du tänka på att ju längre bort från routern du är desto sämre hastighet får du

Tror det är den bästa lösningen.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Visst kostar det en del men Ubiquitis Unifi är helt oslagbart i den här typen av situationer. Mesh-nätverk är det bästa alternativet. Vill du se det långsiktigt utan frustrationer så är ett Unifi helt oslagbart om mer än en punkt behövs

Jag gillar lösningen, men problemet är då att jag måste köpa switchar för att täcka kabelbehovet vid vardera punkt.

Men om säger att jag köper både switchar och denna Unifi-lösning. Vad är det som krävs för att få till en Unifi-mesh? Är det tre Lite eller måste man köpa en "huvudpunkt" och två Lite?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S Svart - Mobo: ASUS Z170 PRO GAMING - CPU: Intel Core i5-6600K - GPU: GTX 1080ti - RAM: Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 16GB - SSD: Samsung 960 EVO 250GB M.2 - PSU: be quiet! Pure Power L8 630W - Skärm: Asus 24" VG248QE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av t0p1k:

Har ingen planritning tillhands tyvärr, men tänk L och från "svängen" till vardera bortre vägg är det ca 15 meter.

Vet inte vad det är i väggarna, men något tjockt är det för två väggar räcker för att döda signalen från vår router.

Är lite inne på det eurodance skriver om att ha två extra bryggade routrar (eftersom jag har en redan), då jag samtidigt får med nätverksuttagen (hade tänkt köpa switchar för det).

EDIT:
Ja, nätverkskablar är redan dragna.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Visst kostar det en del men Ubiquitis Unifi är helt oslagbart i den här typen av situationer. Mesh-nätverk är det bästa alternativet. Vill du se det långsiktigt utan frustrationer så är ett Unifi helt oslagbart om mer än en punkt behövs

Kan bara stämma in här. Köp ett system av AP's istället för routerlösningen. Asus har ett liknande system som Ubiquiti. När du rör dig runt i huset kommer accesspunkterna att försöka flytta din enhet till den starkaste sändaren, något du aldrig kan få med en gäng random bryggade routers. Allt kan konfigureras från ett ställe och du slipper en massa strul om du tex vill byta lösen på nätverket.

Edit: Ubiquiti's lösning är så vitt jag vet ingen mesh. Det är ett system av vanliga AP's.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Edit: Ubiquiti's lösning är så vitt jag vet ingen mesh. Det är ett system av vanliga AP's.

Ok. Det är jag som är lite grön gällande definitioner.
Men räcker det alltså att ha tre AP eller måste man ha någon central hub? Inställningarna måste ju göras någonstans?

Vad gör jag med min vanliga router? Stänger jag av wifin, men låter alla AP vara anslutna till den direkt eller via en switch?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S Svart - Mobo: ASUS Z170 PRO GAMING - CPU: Intel Core i5-6600K - GPU: GTX 1080ti - RAM: Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 16GB - SSD: Samsung 960 EVO 250GB M.2 - PSU: be quiet! Pure Power L8 630W - Skärm: Asus 24" VG248QE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av t0p1k:

Ok. Det är jag som är lite grön gällande definitioner.
Men räcker det alltså att ha tre AP eller måste man ha någon central hub? Inställningarna måste ju göras någonstans?

Vad gör jag med min vanliga router? Stänger jag av wifin, men låter alla AP vara anslutna till den direkt eller via en switch?

Man kan förenkla det lite och säga att i en mesh så fungerar alla enheter som repeaters. Det har sina för och nackdelar. Tex så baserar sig det hela på att det finns enheter jämnt utspridda i huset. Har du bara två, en i vardera änden av huset så blir det inte bra.

Ubiquiti kräver en central hub, andra system har andra lösningar. Asus system tex så sitter centralpunkten i din router, så den styr allt. Jag kör Ubiquitis programvara på min Synology NAS.

Vad har du för router? Om den inte blir en del av det andra systemet så stäng av wifi i den. Den kommer att sabba tex Ubiquitis system om du försöker kombinera dem. Har du ett helt annat namn på det trådlösa nätverket kan du använda det tex till speciella enheter som ska ha en gräddfil.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Fick en gratis av Comhem (technicolor tg389ac)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S Svart - Mobo: ASUS Z170 PRO GAMING - CPU: Intel Core i5-6600K - GPU: GTX 1080ti - RAM: Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 16GB - SSD: Samsung 960 EVO 250GB M.2 - PSU: be quiet! Pure Power L8 630W - Skärm: Asus 24" VG248QE

Permalänk
Medlem

Bästa funktion får du med accesspunkter som fysiskt ansluts med kabel.
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/t...

Varje repeater som du ansluter trådlöst mot din router dubblerar trafiken och halverar prestandan för varje steg. Så kabel is king för att sprida det trådlösa nätet.

En repeater skickar vidare en lika dålig signal som den själv har mot din router. Så skit in = skit ut.
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/t...

En gammal med fortfarande lika aktuell artikel om WLAN från TechWorld
https://techworld.idg.se/2.2524/1.421652

Permalänk
Medlem

Vid Unifi så har du x antal puckar i tacket som är AP's som går till inkommande switch sen när du behöver göra inställningar etc så kör du en mjukvara Unifi Controller. Jag har en Pi3 som Controller som ligger ute vid min inkommande fiber.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Visst kostar det en del men Ubiquitis Unifi är helt oslagbart i den här typen av situationer. Mesh-nätverk är det bästa alternativet. Vill du se det långsiktigt utan frustrationer så är ett Unifi helt oslagbart om mer än en punkt behövs

Du menade inte AmpliFi möjligtvis?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av t0p1k:

Jag gillar lösningen, men problemet är då att jag måste köpa switchar för att täcka kabelbehovet vid vardera punkt.

Men om säger att jag köper både switchar och denna Unifi-lösning. Vad är det som krävs för att få till en Unifi-mesh? Är det tre Lite eller måste man köpa en "huvudpunkt" och två Lite?

Du kan behålla din nuvarande router eller skaffa en från Ubiquiti. Det spelar ingen roll så länge du inte behöver avancerade funktioner och vill ha ett komplett ekosystem från Ubiquiti. Det du i så fall gör är att du stänger av ditt wifi i din router, skaffar 2 eller 3 stycken accesspunkter (börja med 2?) och pluggar in dem på valda platser i huset. Sedan skaffar du en server som du sköter dina APs ifrån. Servern kan installeras på din PC eller på en RPI. Vart du installerar den spelar ingen roll men det är en fördel att ha den på en maskin som är igång 24/7.

Skrivet av Gurk:

Du menade inte AmpliFi möjligtvis?

Nej det gjorde jag inte. Jag missbrukade termen meshnätverk.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vart du installerar den spelar ingen roll men det är en fördel att ha den på en maskin som är igång 24/7.

Varför är 24/7 så viktigt? Min stationära står ofta på när vi är hemma men jag vill inte att det ska vara ett måste.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S Svart - Mobo: ASUS Z170 PRO GAMING - CPU: Intel Core i5-6600K - GPU: GTX 1080ti - RAM: Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 16GB - SSD: Samsung 960 EVO 250GB M.2 - PSU: be quiet! Pure Power L8 630W - Skärm: Asus 24" VG248QE

Permalänk
Skrivet av t0p1k:

Varför är 24/7 så viktigt? Min stationära står ofta på när vi är hemma men jag vill inte att det ska vara ett måste.

Det är det inte, men så fort du ska konfigurera något så måste servern vara igång Dessutom så lär du ominstallera din dator oftare än du byter wifi-setup

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det är det inte, men så fort du ska konfigurera något så måste servern vara igång Dessutom så lär du ominstallera din dator oftare än du byter wifi-setup

Så jag kan skippa en cloud key eller Pi3 och installera controller mjukvaran på datorn bara?
Som du säger så kommer jag sätta upp det en gång, sen troligtvis inte röra det igen.
Men måste datorn vara igång för att nya enheter ska kunna ansluta sig till nätverket och så?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S Svart - Mobo: ASUS Z170 PRO GAMING - CPU: Intel Core i5-6600K - GPU: GTX 1080ti - RAM: Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 16GB - SSD: Samsung 960 EVO 250GB M.2 - PSU: be quiet! Pure Power L8 630W - Skärm: Asus 24" VG248QE

Permalänk
Medlem

Ubiquitis konsumentwifi Amplifi har ett paket med en router och 2 mesh-punkter för ca 3500 sek tror jag. Har själv routern från det systemet och farsan har hela systemet installerat på min inrådan. Jag och farsan är jättenöjda, dels pga att jag är helt ointresserad av att sätta mig in i något serversystem. Man installerar och styr nätverket genom blåtand i sin iOS-app, tror det finns för Android också, det är hur som helst skitenkelt vilket jag verkligen uppskattar. Nackdelen med mesh-system som någon annan varit inne på är att man förlorar en del i hastighet. I ditt fall dock verkar det som du har nätverkskablar lite var stanns i huset och då kan du sätta upp systemet på det mest optimala sättet vilket är huvudroutern i mitten av huset och de två mesh-punkterna på var sin sida om denna i huset. Hos päronen är det uppsatt på det mindre optimala sättet men vet inte om vägen från min dator längst bort i huset går genom 1 eller 2 mesh-punkter fram till huvudroutern, hur som helst kör jag Dota 2 och grejar på helt utan problem.