Permalänk

Hittade på vinden

Hej! Håller på och röjer lite hos svärmor, hittade denna. Är utom mitt område. Är detta något bra för sin tid eller skräp? Vanlig hemma dator eller ? I vilket fall som helst nostlgi även för mig Får dock ingen kontakt till skärmen, gissar på grafikkortet...

Permalänk
Medlem

Gammal dator ser att den är dammig lite rengöring sen kolla upp bios batteriet den är nog slut en del av dom där datorerna vägra att starta och bios batteriet var slut kan tänka mig att det är ett lött batteri i den

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

En gammal goding!

Visa signatur

|MSI MAG B560M MORTAR|I5 11400f|32Gb ddr4|MSI RTX 3050|

Permalänk
Medlem

Du får säkert 7000-8000 på blocket för den. Skriv bara "extrem gamingdator" i rubriken och hävda att den var värst när den kom (vilket kanske är sant).

Permalänk
Medlem

Trevligt fynd.

Ser ut att vara en 120mhz pentium 1 cpu.

med ett 1MB grafikkort Går att uppgradera till 2mb genom att trycka i minneskapslar i de bruna
socklarna.

På den sista bilden så har du utökat cacheminne till cpun, tror de fanns upp till 512kb.

Hårddisken är en gammal goding på 260mb

Och ljudkortet är från creative, med ljudkontrollen på baksidan hehe (för att ställa max vol)
Ganska bra kort för sin tid, har för mig att det kom upp extra justering under volym i windows för bas och diskant på dessa, som gjorde ganska stor skillnad.

Näst sista bilden är dock inget jag känner igen riktigt, skulle kunna vara ett kort för att använda ps/2 mus, annars fick man köra via serie porten. Antar också att tangentbordet ansluts via DIN kontakt.

Edit: Näst sista bilden är tydligen ett kort för att koppla in en handscanner i, har datorn stått i kassan på ica måntro?
Edit igen: Nä tydligen inte en scanner för ica, utan för att kopiera bilder och text

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Bios batteriet behöver nog bytas som @Jygge föreslog.

Jag tror det sitter inbyggt i Dallas chippet som du ser under cpun, har du fet otur så är chippet löddad på moderkortet och kan bli ganska tråkigt att byta.
Googla Dallas ds12887a

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Aopen AP5C/P Socket-7-moderkort, du behöver förmodligen byta RTC-batteri vid det här laget och det är nog fastlött. Pentium 120, men en Pentium MMX bör fungera gissningsvis och moderkortet kan säkert vara värt att väcka till liv igen för hårdvaran är säkert lämplig till DOS, Win95/98. Moderkortet kan ta hela 128MB ram och 8,4GB hårddisk :cool:. Verkar vara AT-kontakt för tangentbord, det går att konvertera, men det verkar också finnas en intern header på moderkortet för att ansluta PS/2-möss.

Permalänk
Medlem

Pata-sladdar, underbara för kabeldragningen...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Fy vad jag hatade Cirrus logic för i tiden.

Permalänk

Kabeldragningen på 2:a bilden är väl sådär...

Men för att svara på frågan - nej den är nog inget att spara. Lite för ny. Ställ upp den på vinden igen och och fråga igen om 20 år.

Permalänk

Vad gör 1, 2, och 3 knapparna på andra bilden nerifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kangarooster:

Bra fråga, väljer kanske upplösning och färgdjup osv (om kortet nu är till en handscanner villsäga )

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Den där burken är utmärkt att leka med gamla DOS-spel på. Jag skulle ju börja med det enkla, att rengöra, och rycka loss/sätta tillbaka allt man kan göra det med. Jucka upp och ner med grejorna i kontaktdonen några gånger, så du sliter ned ev. oxider. Inget konstigt om det blivit lite korrosion hit och dit i kontaktdon efter alla de åren på vinden.

CMOS-batteriet sitter som PelleRell är inne på inbyggd i RTC-modulen (grunkan det står Dallas på), och är väl nästa grej att ge sig på om det fortfarande inte funkar. En ny sådan kan beställas för ett par tior på Ebay, eller om man känner sig modig, kan man modifiera den som redan sitter där, och koppla in en vanlig CR2032-hållare. Är man ändå i farten och löder loss den, så passar man givetvis på att sätta dit en DIP-sockel.

Tvärtemot vad som antyds i tråden är det inget fel på CL-GD5436, skulle till och med gå så långt som att kalla det riktigt bra grafikkort för DOS-spel. De gamla S3-korten kanske är något mer kompatibla, men ofta är deras bildkvalitet usel i högre upplösningar.

Blir du biten av retroflugan finns det utrymme att polera på hårdvarusetupen. Det du har nu kommer du dock väldigt långt med

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Gammal dator ser att den är dammig lite rengöring sen kolla upp bios batteriet den är nog slut en del av dom där datorerna vägra att starta och bios batteriet var slut kan tänka mig att det är ett lött batteri i den

Aaah okej ! För den startar nämligen, piper härligt, men ingen bild. Ska kolla upp det ! Tack.

Skrivet av CYBERPAIN:

En gammal goding!

Ja! Har faktiskt hittat två till, den ena något nyare verkar det som. Den andra äldre tror jag , är ett liggande chassi som skärmen står uppe på.

Skrivet av PelleRell:

Trevligt fynd.

Ser ut att vara en 120mhz pentium 1 cpu.

med ett 1MB grafikkort Går att uppgradera till 2mb genom att trycka i minneskapslar i de bruna
socklarna.

På den sista bilden så har du utökat cacheminne till cpun, tror de fanns upp till 512kb.

Hårddisken är en gammal goding på 260mb

Och ljudkortet är från creative, med ljudkontrollen på baksidan hehe (för att ställa max vol)
Ganska bra kort för sin tid, har för mig att det kom upp extra justering under volym i windows för bas och diskant på dessa, som gjorde ganska stor skillnad.

Näst sista bilden är dock inget jag känner igen riktigt, skulle kunna vara ett kort för att använda ps/2 mus, annars fick man köra via serie porten. Antar också att tangentbordet ansluts via DIN kontakt.

Edit: Näst sista bilden är tydligen ett kort för att koppla in en handscanner i, har datorn stått i kassan på ica måntro?
Edit igen: Nä tydligen inte en scanner för ica, utan för att kopiera bilder och text

Åh fan! Tack ! Alltså jag kommer på mig själv att jag sitter o skrattar när jag ser vilka storlekar det var på hdd, cacheminne osv mot dagens datorer,

Ja tangentbordet ansluts med en lite större kontakt en "vanlig" mus kontakt.
Hittat två till datorer en äldre och en nyare, ska gå genom dom också, slänger nog upp bilder här med på dom

Skrivet av PelleRell:

Bios batteriet behöver nog bytas som @Jygge föreslog.

Jag tror det sitter inbyggt i Dallas chippet som du ser under cpun, har du fet otur så är chippet löddad på moderkortet och kan bli ganska tråkigt att byta.
Googla Dallas ds12887a

Tack! Det ska jag göra

Skrivet av Petterk:

Aopen AP5C/P Socket-7-moderkort, du behöver förmodligen byta RTC-batteri vid det här laget och det är nog fastlött. Pentium 120, men en Pentium MMX bör fungera gissningsvis och moderkortet kan säkert vara värt att väcka till liv igen för hårdvaran är säkert lämplig till DOS, Win95/98. Moderkortet kan ta hela 128MB ram och 8,4GB hårddisk :cool:. Verkar vara AT-kontakt för tangentbord, det går att konvertera, men det verkar också finnas en intern header på moderkortet för att ansluta PS/2-möss.

Oj så pass! Moderkortet måste ju va rätt bra endå för den tiden ! Coolt! Tack!

Skrivet av kaput:

Den där burken är utmärkt att leka med gamla DOS-spel på. Jag skulle ju börja med det enkla, att rengöra, och rycka loss/sätta tillbaka allt man kan göra det med. Jucka upp och ner med grejorna i kontaktdonen några gånger, så du sliter ned ev. oxider. Inget konstigt om det blivit lite korrosion hit och dit i kontaktdon efter alla de åren på vinden.

CMOS-batteriet sitter som PelleRell är inne på inbyggd i RTC-modulen (grunkan det står Dallas på), och är väl nästa grej att ge sig på om det fortfarande inte funkar. En ny sådan kan beställas för ett par tior på Ebay, eller om man känner sig modig, kan man modifiera den som redan sitter där, och koppla in en vanlig CR2032-hållare. Är man ändå i farten och löder loss den, så passar man givetvis på att sätta dit en DIP-sockel.

Tvärtemot vad som antyds i tråden är det inget fel på CL-GD5436, skulle till och med gå så långt som att kalla det riktigt bra grafikkort för DOS-spel. De gamla S3-korten kanske är något mer kompatibla, men ofta är deras bildkvalitet usel i högre upplösningar.

Blir du biten av retroflugan finns det utrymme att polera på hårdvarusetupen. Det du har nu kommer du dock väldigt långt med

Ja, vore roligt att få igång någon utav de gamla datorerna, har ju som sagt hittat 2 till nu. Blir genom gång utav dom och lite fler bilder.
Okej! Tack för info! Blir att försöka få igång denna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TornFalken:

Åh fan! Tack ! Alltså jag kommer på mig själv att jag sitter o skrattar när jag ser vilka storlekar det var på hdd, cacheminne osv mot dagens datorer,

Jag sitter o skrattar ibland över hur mycket fetare dagens datorer är, utan att kännas sådär mycket bättre när du kör vanliga word, mail, excel osv som man kunde göra redan då. Men icke, idag behöver du massa gigabyte ram för att skriva med caps lock och comic sans i word på jobbet, trögt är det också..

Bloatware

Hoppas du har någon form av kylpasta eller värmeledande skikt mellan CPU och kylare.
De där gamla datorerna stängde inte av sig / trottlade när de blev för varma. De hängde sig bara eller gick sönder

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Hittade detta grafikkort när ja rensade ännu mer ! Ser ut att vara ett Nvidia P118 64 MB om jag sett rätt ? Används dessa idag till retroburkar eller dylikt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TornFalken:

Hittade detta grafikkort när ja rensade ännu mer ! Ser ut att vara ett Nvidia P118 64 MB om jag sett rätt ? Används dessa idag till retroburkar eller dylikt ?

Google ger väldigt spridda skurar om vad P118 har för GPU, men det ser definitivt ut som en GF4 MX-referensdesign på din bild. Gissar på att det är ett Geforce 440MX- eller ett Quadro4 380 XGL-kort. Det senare är förvisso inte riktigt är tänkt för gaming, men min erfarenhet är att tidiga Quadrodrivers funkar precis lika bra i spel som motsvarande Geforcedrivers, om det inte av går att köra GF-drivern rätt av.

Det bästa sättet att identifiera kortet riktigt är att trycka det i en dator, boota upp, och ta rätt på hardware ID. Du behöver inte installera någon driver. Du hittar det i dropdownmenyn på detaljerfliken i egenskaperna för kortet som du i sin tur hittar i enhetshanteraren. Formatet är VEN_???? DEV_????, bör se ut nåt sånthär:

Är det ett Quadrokort, och du är lite ambitiös, kan du om du vill ändra kortets HW-identifier genom att flytta en ytmonterad resistor, och eventuellt också flasha om kortets BIOS, så det i alla relevanta hänseenden blir identiskt med ett Geforce MX 440, och du kan köra GF-drivern.

Och för att svara på din egentliga fråga, ja, det är definitivt användbart till retroburkar. GF4 MX kan du jämföra med GF2-kort med bättre minnesbandbredd. Riktigt trevliga kort. Ytterst bra VESA3.0-kompatibilitet, så gott som alltid bra bildkvalitet (och om inte så brukar det bara hänga på ett dåligt designat filter som är lätt att modda), hyfsade prestanda i tidiga 3D-spel, genererar relativt lite värme, etc. En nästan perfekt match till något 440BX/PII/PIII-bygge.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av ChipZ:

Pata-sladdar, underbara för kabeldragningen...

Nemas problemas, men blir fult som fan.

Bara separera trådarna 3 och 3 från "flatan" och sen sleva

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Vad gör 1, 2, och 3 knapparna på andra bilden nerifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av PelleRell:

@kangarooster:

Bra fråga, väljer kanske upplösning och färgdjup osv (om kortet nu är till en handscanner villsäga )

Tror det är för att ställa in något med portadress för att korten inte ska krocka.
Man hade ju IRQ och just dom siffrorna som var på kortet.
Var ju många år sedan man höll på med sådant.

Här är en bild jag hittade på nätet där du ser portnummret:

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Fina grejer! Själv har jag varit runt i varenda Second handbutik i stan idag utan att hitta något intressant. Är ute efter två äldre chassin.
Dock köpte jag Revenant till pc, kan ju vara skoj att testa det i min blivande Pentium 2 dator.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk

Nice, får fina flashbacks från barndomen då jag ser detta

Permalänk

PATA-kablar måste vara vad folk som är besatta av cable management drömmer mardrömmar om.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Skrivet av hipstergamer:

PATA-kablar måste vara vad folk som är besatta av cable management drömmer mardrömmar om.

Fantastiskt hemsk produkt.