Gtx 1060 3GB microlagg vid Cs:go

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

@brullelied
Om du får frame drops i alla spel så tror jag att det är win10, pröva linux eller win7 och se om det fixar det.

Har samma problem med att jag får frame drops här och där, spelar ingen roll om det är Fallout 4 eller Terraria. Antar också att du fick det när du uppdaterade till den senaste Windows versionen?

Detta är ett nytt bygge o jag har provat med äldre win 10 verison (juli 2016) samt allra senaste, hade verkligen helst undvikit att gå tbx till win7 :/

Permalänk

Efter ha lirat lite cs toppade CPU temp på 70 grader, GPU på 65 grader, är väl normalt va?

Permalänk

@brullelied: ändra förrenderade rutor till 0 eller "låt programmet bästa". tycker det ställer till att i många spel.
stäng av alla monitor apps också då de påverkar.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av truedesire:

@brullelied: ändra förrenderade rutor till 0 eller "låt programmet bästa". tycker det ställer till att i många spel.
stäng av alla monitor apps också då de påverkar.

Har testat det men fortf samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av brullelied:

Provade sänka allt på cs o det är lite mer stabilt iaf, fortf spikes. Blir värre när man höjer grafiken trots att jag använder <5gb RAM.

Ok, så <5GB RAM låter ok, men hur mycket VRAM används för grafikkortet av de 3GB när du sänker inställningar/upplösning?

Förutom detta, du har inte något antivirusprogram installerat? Kanske kan inaktivera allt sådant. Ta också en titt i "Event viewer", "Loggboken" på svenska. Under Windows-logs -> Applications så kanske du kan så om ngn service kör med jämna mellanrum som kan matchas med när du får dina lag-spikes från dina andra grafer.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Skrivet av Majke:

Ok, så <5GB RAM låter ok, men hur mycket VRAM används för grafikkortet av de 3GB när du sänker inställningar/upplösning?

Förutom detta, du har inte något antivirusprogram installerat? Kanske kan inaktivera allt sådant. Ta också en titt i "Event viewer", "Loggboken" på svenska. Under Windows-logs -> Applications så kanske du kan så om ngn service kör med jämna mellanrum som kan matchas med när du får dina lag-spikes från dina andra grafer.

Har kikat på VRAM och det ligger stabilt under 3GB, text 2,5GB för GTA V o ligger typ konstant.
Kikade där men ser inget som händer så ofta :/

har inget antivirus just nu och provade även lira med windows defender avaktiverat

Förresten, hur ska det vara med CPU usage egentligen? I PUBG när man springer omkring ligger jag på typ 60% CPU usage, men i början innan man flyger iväg o allt folk är så kan det ligga upp mot 100%, upplever också mycket mer stuttering just där, då det är mkt som händer o graffet får jobba lite extra hårt, dock har jag fortfarande bra fps. GPU usage ligger på 100 men hoppar ner vid varje stuttering. Jag lyckas inte direkt se ngt mönster med CPU usage -> bara det att det ligger väldigt högt.

Sen kan jag lira GTA V med 100% CPU och 100% GPU usage i flera minuter utan minsta suttering eller gpu usage drops osv..

Permalänk
Medlem

Kan du testa i Nvidias kontrollpanel, under 3D-inställningar, att sätta Maximalt för-renderade bildrutor till 4 och se om det hjälper?

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Skrivet av Majke:

Kan du testa i Nvidias kontrollpanel, under 3D-inställningar, att sätta Maximalt för-renderade bildrutor till 4 och se om det hjälper?

Yes har testat alla de olika på " Maximalt för-renderade bildruto" :/

Permalänk

Ok, här kommer en bunch av monitoring och benchs, hade varit superschysst om ngn hade kunnat köra så man kan jämföra lite:

furmark 1080p benchmark:

cpu core #2 når upp till 100%, är detta verkligen normalt? kolla power och no load limit. Här upplever jag ju tydligt stuttering (kolla frame times).
------------------------------------
heaven bench på ultra

Känns som det flyter på fint som fan här, frametime spikade ibland då den bytte scenario (är väl helt normalt)?
CPU usage mer stabilt här på alla fyra kärnonra
CPU-Z benchmark:

Verkar bencha bra o håller sig i klass med liknande?
Perfromancetest 9.0/passmark:

Också här ser det ut som jag benchar bra resultat?

Permalänk
Hjälpsam

@brullelied: Funderat lite.
Vad gäller PUBG kan det vara så att arbetsminnet är i minsta laget, fler och fler spel drar nytta av 16 GB minne.

Vad gäller CS har jag en lös fundering om att spelet går i så hög fps, att det svälte ut någon resurs, vilket får det att dyka ett tag.
För AMD finns det en funktion som begränsar max fps, har för mig att Nvidia har något liknande, testa att sätta den till tex 200.

I Nvidias kontrollpanel finns en funktion som anger strömspar vs prestanda, testa att sätta den till max prestanda.

Furmark har bränt sönder kort, det testet avstår jag från.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

@brullelied: Funderat lite.
Vad gäller PUBG kan det vara så att arbetsminnet är i minsta laget, fler och fler spel drar nytta av 16 GB minne.

Vad gäller CS har jag en lös fundering om att spelet går i så hög fps, att det svälte ut någon resurs, vilket får det att dyka ett tag.
För AMD finns det en funktion som begränsar max fps, har för mig att Nvidia har något liknande, testa att sätta den till tex 200.

I Nvidias kontrollpanel finns en funktion som anger strömspar vs prestanda, testa att sätta den till max prestanda.

Furmark har bränt sönder kort, det testet avstår jag från.

Kollade upp RAM usage o låg ganska chill under 6GB vid gaming, så borde inte kunna påverka då det finns minst en gig till att ta av.

Provade cs:go med cappat på 100fps, blev samma skit:

en annan grej som jag tycker är intressant, såhär spikear frametime när jag öppnar menyn i cs (trycker esc), det fryser till i typ en sekund. Ska det verkligen göra så?

Jag kör redan på "föredrar max presteanda" överallt, både i nvidia och i windows energy options

Permalänk

PUBG på very low, cappat på 70 fps, fortfarande samma

Permalänk
Medlem

dum fråga men du har väl inte energi schemat på balanserat eller minimum?

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Skrivet av Netforce:

dum fråga men du har väl inte energi schemat på balanserat eller minimum?

Ska nog testa installera win 7 o se ifall det blir bättre...

Permalänk

Okay, det blev istället så att jag installerade Ubuntu 16.04, drog ner steam o cs, exakt samma stuttering...

Permalänk

Okay här kmr ännu mer info från Heaven benchmark 4.0:

Om jag kör svepande cinematic cameran så håller sig framtime ganska schysst :

om jag sedan går över till free cam och kollar mig runtomkring, flyger lite random, kollar på byggnader sen kollar i marken osv så blir det såhär:

Edit:
*Har nu också provat sänka klockhastigheter på GPU och dess memory
*Provade dra upp fläktkurvan rejält på graffet så det höll sig på lägre temps
*Kört chkdsk som inte hittade några fel på SSD.
*Provade äldsta drivern jag kunde hitta till gtx 1060

Ska i början på nästa vecka testa ett annat grafikkort för o se ifall mitt helt enkelt är defekt

Permalänk

Tog ut grafikkortet o prova bench heaven på inbygda intel HD graphics 630 istället. Körde på 640x 360 upplösning o allt very low, fick cirka 120 fps men fortfarande samma stuttering:

Provade efter detta att köra bara på en RAM-sticka, och bytte sedan o provade endast den andra, fortfarande precis samma.

Börjar får slut på idéer, kan det vara moderkortet som är fel på? RAM har jag testat med memest o windows diagnostic osv som inte rapporterar ngra fel. CPU benchar bra resultat och håller sig på bra temps < 60 grader utan OC. Problem med SSD? Samsung Magician rapporterar bra skick o bra hastigheter. PSU leverar stabila volts så vet inte om det kan vara något fel där ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brullelied:

Tog ut grafikkortet o prova bench heaven på inbygda intel HD graphics 630 istället. Körde på 640x 360 upplösning o allt very low, fick cirka 120 fps men fortfarande samma stuttering:

https://image.ibb.co/nASrpw/heavebench_Intel_HDLow_Res.jpg

Provade efter detta att köra bara på en RAM-sticka, och bytte sedan o provade endast den andra, fortfarande precis samma.

Börjar får slut på idéer, kan det vara moderkortet som är fel på? RAM har jag testat med memest o windows diagnostic osv som inte rapporterar ngra fel. CPU benchar bra resultat och håller sig på bra temps < 60 grader utan OC. Problem med SSD? Samsung Magician rapporterar bra skick o bra hastigheter. PSU leverar stabila volts så vet inte om det kan vara något fel där ens?

Har du provat att ändra frekvens på ramminnet? Bara en ide som dök upp

Har du en eller två ramstickor?
Om du har två kolla så att det går i dual channel.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Har du provat att ändra frekvens på ramminnet? Bara en ide som dök upp

Har du en eller två ramstickor?
Om du har två kolla så att det går i dual channel.

Har bara provat slå på o av XMP så de varierat mellan 2133Mhz och 3000Mhz. Kanske får läsa på om hur man ändrar speed på dem

De kör dual channel, har också provat slots 1 och 3 ist för 2 och 4 som asus rekommenderade för detta moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av brullelied:

Har bara provat slå på o av XMP så de varierat mellan 2133Mhz och 3000Mhz. Kanske får läsa på om hur man ändrar speed på dem

De kör dual channel, har också provat slots 1 och 3 ist för 2 och 4 som asus rekommenderade för detta moderkortet

Här är någon som hade liknande problem och hittade en lösning.

"There was the task called MICROSOFT (R) CONTACTS IMPORT TOOL. After I stopped that one from running.
It was smooth"
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3400109/microstutter...

Fast eftersom du provade Linux så borde det inte vara det. Men det kostar ju inte att prova.

Permalänk
Medlem

Der borde inte hända med high performance men har du testat utan intel speed step eller vad det heter? Jag har fått stuttering då cpun pendlat mellan energilägen.

Du kan ju testa att dra ner OC en aning också kanske?

Skjuter lite idéer eftersom du verkar testat det mesta. Ber om ursäkt om du skrivit att du resan testat det här. Sitter med mobilen så kan ha missat ett par inlägg:)

Edit: såg att du iaf testat utan OC. Kolla att du stänger av turbo och sånt också så man kan vara helt säker på att det inte är det som spökar.

Permalänk
Medlem

Har inte kollat igenom allt men har du testat att gå tillbaka till en äldre drivrutin för grafikkortet? Tror jag läst fler som haft strul med senaste..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Här är någon som hade liknande problem och hittade en lösning.

"There was the task called MICROSOFT (R) CONTACTS IMPORT TOOL. After I stopped that one from running.
It was smooth"
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3400109/microstutter...

Fast eftersom du provade Linux så borde det inte vara det. Men det kostar ju inte att prova.

Har ingen sån task med det namnet

Skrivet av ramdm5:

Der borde inte hända med high performance men har du testat utan intel speed step eller vad det heter? Jag har fått stuttering då cpun pendlat mellan energilägen.

Du kan ju testa att dra ner OC en aning också kanske?

Skjuter lite idéer eftersom du verkar testat det mesta. Ber om ursäkt om du skrivit att du resan testat det här. Sitter med mobilen så kan ha missat ett par inlägg:)

Edit: såg att du iaf testat utan OC. Kolla att du stänger av turbo och sånt också så man kan vara helt säker på att det inte är det som spökar.

Yeah ingen turbo alls på,CPU klockfrekevens ligger stabilt på 3800MHz utan att gå upp eller ner. Så har ingen sån intel speedstep på.

Skrivet av Andyah:

Har inte kollat igenom allt men har du testat att gå tillbaka till en äldre drivrutin för grafikkortet? Tror jag läst fler som haft strul med senaste..

Yeah provade äldsta som var kompatibel med gtx 1060, men i med att jag får samma stuttering med det inbyggda graffet verkar det vara ngt annat problem :/

Permalänk
Medlem

Låter som typiska symptom för en väldigt full eller dålig ssd

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 merc 6700xt 2800mhz@1100mv/2150mhz vram

Permalänk
Skrivet av erssn:

Låter som typiska symptom för en väldigt full eller dålig ssd

Kan det vara SSD trots den performar bra hastigheter o alla disk-checks inte har hittat ngt fel? (kört chkdsk + ngt till som jag glömt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av brullelied:

Kan det vara SSD trots den performar bra hastigheter o alla disk-checks inte har hittat ngt fel? (kört chkdsk + ngt till som jag glömt)
https://image.ibb.co/kxSsUw/Samsung_Magician_2018_01_01_18_11_04.png

Har du någon Over Provisioning? Jag hade besvär med min SSD (Samsung 830) liknande det du beskriver, det köste sig efter att jag gjorde Over Provisioning. Dvs. du allokerar inte allt diskutrymme, utan lämnar X % orört.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Har du någon Over Provisioning? Jag hade besvär med min SSD (Samsung 830) liknande det du beskriver, det köste sig efter att jag gjorde Over Provisioning. Dvs. du allokerar inte allt diskutrymme, utan lämnar X % orört.

Provade en rekommenderad 10% Over provisioning men fortf samma

Permalänk

En annan idé, kanske totalt noob fråga men kan det vara så att RAM inte är fullt komptablia med moderkortet?

Moderkort:
asus z270-p
RAM:
2 x 4GB Crucial 8GB (2x4GB) DDR4 3000MHz CL15 Ballistix Tactical
(https://www.inet.se/produkt/6110187/crucial-8gb-2x4gb-ddr4-30...)

I manual för moderkortet under qualified vendors list(http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/PRIME_Z270-K/PRIM...) hittar jag inte just denna modellen av RAM (BLT2C4G4D30AETA) i listan?

Permalänk
Medlem

HPET kanske?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av M89:

HPET kanske?

Provat stänga av det

Är kanske helt ute men blev lite insnöad på det med RAM kompatibilitet nu. En grej som är onormalt som jag märkt är att i tex. PUBG så fryser det ALLTID till en sekund när jag ska få upp settings-fönstret, antingen genom lobbyn -> kugghjul -> "Settings" eller trycka esc in game o sedan settings. För min bror så laggade det inte alls till på samma sätt. Likaså händer det i cs:go att det fryser till (kanske bara en halv sekund eller så men fortfarande väldigt märkbart) . Kan det vara att det ska ladda in ngt större från RAM just då kanske eller? Ngn som också kan verfiera att det inte fryser till när de ska öppna meny i PUBG eller cs?

Så hur viktigt är det med att RAM finns med i QVL till moderkortet? Borde det inte funka alls om det inte är kompatibelt?