Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Förbjuda fyrverkerier eller inte ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

25 års åldersgräns kan ju va ett alternativ eller ännu högre "så bara vuxna" kan köpa.

Men så långt kommer Lövfen aldrig tänka. De kommer titta på allt annat än en åldersgräns.

Och du tror inte att pappa eller bror kommer köpa ut då deras små helgon till avkommor pysslar väl inte med nå tråkigheter.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Väldigt svårt att beskriva tyvärr men jag tycker det är roligare med en lasershow för en raket åker ju bara upp och säger pang sen är det slut med det.
Men en lasershow programmerar du med massa olika musik och mönster till.

Som Jean Michelle Jarre lasershow somhan hade i i USA 1986?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Jubileumsmästare

Högre åldersgräns och dagsböter i straffskalan för att inneha fyrverkerier under åldern skulle lösa många problem.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Varför denna tråden varje nyår? Den leder ingen vart. Vissa vill förbjuda, andra inte.

Gott nytt år

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att dom ska sluta att sälja fyrverkerier till privatpersoner och låta kommunerna ordna ett rejält fyrverkeri istället.
Spränger ni bort en hand eller ett finger så skyll er själva
Gott Nytt År!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Som Jean Michelle Jarre lasershow somhan hade i i USA 1986?

https://www.youtube.com/watch?v=pZUAUnRp_yE

Ja men typ fast lite mer uppdaterat då för 2018

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

det som stör mina " djur " mest är att det skjuts sporadiskt flera veckor efter nyårsafton

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

det som stör mina " djur " mest är att det skjuts sporadiskt flera veckor efter nyårsafton

Känner en stackars vovve som knappt vågar gå ut och kissa på nyår

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Bara för vi förbjuder en sak behöver det inte betyda att vi måste förbjuda nått annat. Då kan vi vända på det och säga. Eftersom vi får skjuta raketer och dricka alkohol, så tycker jag vi ska få göra allting annat också som påverkar människor på ett eller annat sett.

Skrivet av frong:

Ja, säkerhet kan man inte prata om så länge man säljer alkohol och tobak lagligt i samma land. Hyckleri på hög nivå.

Jag vet, vi människor är naturliga hycklare. Vi värderar människans liv högt samtidigt som vi gasar ihjäl varandra med all utsläpp och nedskräpning.
(sarkasm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Känner en stackars vovve som knappt vågar gå ut och kissa på nyår

Gå ut en torsdag kväll 1 -2 veckor efter nyår. och någon skjuter av en raket som blivit liggandes och hunden nästan sliter av mig armen av rädsla, men jsut det momentet efter ny år som gör en förbannad att folk skjuter raketer så långt efter nyår.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag 50/50, förstår de som vill ha kvar dem men har heller inget emot att det förbjuds. Själv köper jag aldrig några fyrverkerier då det sitter kvar litegrann fobin från när jag var liten då jag var rädd allt som hade högt ljud (Acousticofobi) och sen har vi en katt som blir nästan lite hysterisk då det börjar smälla från även grannområdet (behöver inte vara särskillt nära heller).

Jag brukar även undvika vara i stan på nyår och så pga det finns så många rötägg som inte vet hur det borde hantera fyrverkerier (man sett hur de kastat halv-kanonslag under bilar som kör förbi osv). Finns ju alltid risk att någon annat rövhål orsakar skada på andra folk, själv om nån hade orsakat svår hörselskada eller synskada hade jag säkert klappat upp den personen så hårt att han hamnat på sjukhuset, jag tål inte alls såntdär så det är väl lite därför jag håller mig undan den tiden på året oxå. Speciellt rädslan för hörselskada är vad som håller mig undan fyrverkerier då jag har en hobby som är beroende av bra hörsel.

Sånt som pågått i t.ex. Malmö från de videor som finns på youtube borde straffas hårt för alla personer som skjutit fyrverkerier i massan, jag menar det går ju inte att ersätta såna personskador som kan i värsta fall påträffa.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Ingen som har hund här? Förbud.

Har hund. Han bryr sig inte nämnvärt eftersom jag miljötränat honom sedan han var valp + att vi säkert haft tur med hans psyke rent allmänt. Hade hunden varit skraj för smällar hade vi haft ett h-vete eftersom vi bor mitt i Bromma och här skjuts det utav bara h-vete..

Permalänk
Avstängd

Ta bort skiten det fungerar uppenbart inte i det "nya tuffa Sverige".

Sänk bidragen till föräldrarna som har ungar som missköter sig då jävlar kommer ni få se förändring i samhället men det kommer nog aldrig hända..

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Vill inte väcka debatt. Men fenomenet med rädda hundar. Måste ju ligga något bakom detta?

Är det husse som blir skraj och nervös o det I sin tur smittar av sig på hunden? Är man stabil som person bör ju hunden också ha en trygg personlighet och ej bli lika påverkad? Hundar läser ens känslor bättre än vad man tror!

Om man sitter ned, kramar om dem och klappar försiktigt och pratar lugnt så kanske det hjälper bättre än att själv hoppa runt i halv panik

Man kan säkert träna en hund att tåla smällare men en smällrädd hund (häst, katt, marsvin, älg m.m.) beror sällan på att ägaren själv är smällrädd.

Permalänk
Medlem

Absolut ska det vara kvar!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Hörde nyss en airbomb när hos mig och att små busungar redan har lyckats förstört en väldans massa brevlådor i min lilla skit by som jag bor i.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Man kan säkert träna en hund att tåla smällare men en smällrädd hund (häst, katt, marsvin, älg m.m.) beror sällan på att ägaren själv är smällrädd.

Kan det måntro styras mycket av hur ägaren reagerar på hur hunden som valp reagerar på starka ljud? Säg att hundens obehag möts med överdriven omsorg, omtanke och omvårdnad vilket lär hunden att en stark reaktion leder till just detta?

Samma fenomen med barn som ramlar och slår sig och som möts av en alltför blödig förälder som inte hjälper barnet att överkomma det onda och fortsätta leken, utan istället blir överdrivet omhuldad och beskyddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Vill inte väcka debatt. Men fenomenet med rädda hundar. Måste ju ligga något bakom detta?

Är det husse som blir skraj och nervös o det I sin tur smittar av sig på hunden? Är man stabil som person bör ju hunden också ha en trygg personlighet och ej bli lika påverkad? Hundar läser ens känslor bättre än vad man tror!

Om man sitter ned, kramar om dem och klappar försiktigt och pratar lugnt så kanske det hjälper bättre än att själv hoppa runt i halv panik

Det handlar i princip om en enda sak. Träna / vänja hunden vid smällar. Finns massor om detta på nätet. Sen är det som du skriver att hunden såklart påverkas av ens beteende. Reagera inte på smällarna. Ge inte hunden nån anledning att förstå att smällarna är något dåligt.

Däremot, det du beskriver att sitta och klappa på hunden är typ det värsta man kan göra. Då förklarar man för hunden att den gör rätt i att vara rädd.

Permalänk
Inaktiv

Länge leve det ansvarslösa samhället med underfinansierat rättsväsen, hiphipp hurra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hörde nyss en airbomb när hos mig och att små busungar redan har lyckats förstört en väldans massa brevlådor i min lilla skit by som jag bor i.

Antar att du inte behöver köpa ny brevlåda då vilket jag behöver.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Kan det måntro styras mycket av hur ägaren reagerar på hur hunden som valp reagerar på starka ljud? Säg att hundens obehag möts med överdriven omsorg, omtanke och omvårdnad vilket lär hunden att en stark reaktion leder till just detta?

Helt klart en viktig faktor vid all uppfostran av hund. Att gulla med hunden vid fel tillfälle och av fel orsak är nog ett av de största misstagen som ovana hundägare gör. Du kan genom detta beteende lära en hund att bli skotträdd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Känner en stackars vovve som knappt vågar gå ut och kissa på nyår

Våran lilla Chihuahua har det inte så kul nu vid nyår. Dock får jag säga att det har varit lugnare hittills än vad det varit tidigare år med smällande.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Vill inte väcka debatt. Men fenomenet med rädda hundar. Måste ju ligga något bakom detta?

Är det husse som blir skraj och nervös o det I sin tur smittar av sig på hunden? Är man stabil som person bör ju hunden också ha en trygg personlighet och ej bli lika påverkad? Hundar läser ens känslor bättre än vad man tror!

Om man sitter ned, kramar om dem och klappar försiktigt och pratar lugnt så kanske det hjälper bättre än att själv hoppa runt i halv panik

Det är det där här som gör många djur rädda. Har vuxit upp med tre st hundar genom åren. Dom två första så var jag och syrran små och daltade med djuren och berättade hur duktiga dom var etc, detta gjorde att djuren kopplade samman smällarna med något som kräver extra uppmärksamhet och vara rädda för m.m.. Med tredje hunden så gick vi med i brukshundsklubb. Där fick vi lära oss att man kör lite musik på lagom volym, musiken ska vara så hög så att man inte hör allt som händer utanför men inte så hög så att den är skadlig och döljer smällarna. Sen ska man bete sig precis som vanligt. Personen på brukshundsklubben sa att det funkar i ca 70% av fallen, vissa hundar klarar inte av smällarna oavsett hur man uppfostrar dom.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Så länge folk plockar upp efter sig, följer lagar, respekterar omgivning och gör åtminstone ett försök att inte skrämma livet hur husdjur så säger jag kör på.

Jag tränade min hund direkt med att vänja sig med smällare och hon var aldrig varit rädd under nyår. Visade sig vara en ba egenskap när hon fick kontrakt hos militären. Har dock varit fodervärd för en hund som haft typ PTSD från tvivelaktig utländsk träning (mycket plötsliga höga ljud för att "skrämma hunden rätt" osv), oavsett hur mycket som än försöktes så var hon tvungen ta lugnande och gömma sig i en betongbunker under nyår, och givetvis var jag tvungen hålla henne sällskap. Dagarna inför nyår blev det inte mycket motion då småsmällare som smällde av lite då och då från grannarnas barn var tillräckligt för att hon vägrade gå ut om hon inte gick mellan mina ben. Det är inte vidare lätt att ta långa promenader med en fullvuxen schäfer mellan benen.

Så även fast jag tränade min hund till att ha 0 problem med nyår så var jag fast under marken när andra firade in det nya året (de nyår jag hade båda samtidigt dvs). Jag hoppas att ni som smäller förstår att erat firande sker på andras bekostnad att göra detsamma. Nu är detta hur det påverkat mig, men jag tippar på att andra har andra berättelser. Ljudet från en raketsmäll täcker en stor yta, oddsen är ganska höga att någon, någonstans som hör din raket sitter i sin egen källare och kramar sin hund. Inte att jag försöker lägga någon skuld på någon här, jag vill bara informera om alternativa perspektiv som sker under nyårsnatten, sprida kunskap liksom.

Och skräpet dagen efter. Vet ni hur en hund ser ut som plockat upp en smällare som går av i käften? Googla inte efter bilder, jag har varit livrädd varje nyår efter jag gjorde det. Förstå hundägares oro. Respektera. Ta erat ansvar, plocka upp efter er.

Smällare är inte något för mig, men jag är okej om andra vill smälla som samtidigt följer någon form av vett & etikett. Jag har inga problem att sitta en kväll om året i källaren medan andra firar och har kul, seriöst. Det är ju lite det som multikulturalismen handlar om, att ha sitt eget men också acceptera och låta andra ha sitt eget. Lev som man predikar liksom.

Permalänk
Medlem

Kan inte förbjudas snart nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Borde inte säljas till privatpersoner utan kommunen/stadsdelen borde ha ett ordentligt fyrverkeri vid tolvslaget och thats it. Vill man se det är man där, vill man inte är man nån annanstans...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker absolut dom ska förbjuda dom eller att privatpersoner inte får köpa.

Här skjuts det på barnvagnar och in i affärer m.m. "gäng" som går runt och skjuter. Och så länge dom säljs så kommer minderåriga osv alltid kunna få tag i fyrverkerier på ett eller annat sätt. Har blivit så att jag inte ens vågar gå ut med barnen på stan på kvällarna veckan innan nyår.

Går lixom inte att argumentera emot detta, att det räcker med att gömma sig i källaren med hunden så folk får ha lite kul på nyårsafton osv osv. Problemet är långt mycket större än så.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Att hundar är rädda för ett naturligt förekommande fenomen är väl knappast något man kan lasta nyårsfirare för. Det beror snarare på dåligt uppfostrade hundar som i sin tur beror på dåliga hundägare.

Jag tycker istället det borde krävas "körkort" för att ha hund, alltför många olämpliga personer skaffar hund och kräver sedan att samhället ska anpassas efter dem.

Jag är absolut för fyrverkerier men det ska hållas till nyår/valborg och inga andra dagar. Det där smällandet flera dagar i förväg är något som jag stör mig på med.