Jag vill hosta minecraft servrar. Vad ska jag köpa för serverdator ?

Permalänk
Medlem

Jag vill hosta minecraft servrar. Vad ska jag köpa för serverdator ?

Hej! Jag har väldigt länge velat hosta egna spelservrar och hemsidor på en egen serverdator. Men det är en del saker jag inte helt har 100% koll på så jag kommer ställa några frågor. Jag vill ha en rust, minecraft och en csgo server men kan komma mer.

Frågor:

Vad ska man köpa för serverdator ?
Vilket operativsystem ?
Hur ska jag skydda min ipaddress ?

Tack så mycket <3
MvH / TheTf2Beast

Permalänk
Skrivet av TheTf2Beast:

Hej! Jag har väldigt länge velat hosta egna spelservrar och hemsidor på en egen serverdator. Men det är en del saker jag inte helt har 100% koll på så jag kommer ställa några frågor. Jag vill ha en rust, minecraft och en csgo server men kan komma mer.

Frågor:

Vad ska man köpa för serverdator ?
Vilket operativsystem ?
Hur ska jag skydda min ipaddress ?

Tack så mycket <3
MvH / TheTf2Beast

Till och börja med, en hel del RAM iallafall, skulle säga minst 16, har du pengar, kör på 32.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Se till att du har statisk IP-adress. Själv sitter jag med en dynamisk för min ISP vägrar ge statisk IP till privatpersoner. Att hosta Minecraft servrar har jag inte lyckats med då min IP ändras lite när som helst, skitjobbigt. Skulle ha stannat i den förra lägenheten

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Se till att du har statisk IP-adress. Själv sitter jag med en dynamisk för min ISP vägrar ge statisk IP till privatpersoner. Att hosta Minecraft servrar har jag inte lyckats med då min IP ändras lite när som helst, skitjobbigt. Skulle ha stannat i den förra lägenheten

Man kan köra på en DynDNS, finns gratis tjänster som t.ex noip.com där du installerar en programvara på en enhet på ditt nätverk som har internet åtkomst som då rapporterar din IP till tjänsten som då uppdaterar DNS efter IPn.

Permalänk
Medlem

Som OS hade jag kört någon smidig Linux lösning. Med webmin med minecraftplugin

jättesmidigt att komma åt de nödvändigaste adminverktygen över webläsaren

Till hårdvara hade jag letat efter en hyfsad begagnad dator och som det sagts innan så är det bra med lite mer ram. Så det behöver inte bli en dyr historia.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini