Söker efter bra multimedia-app till Android TV!

Permalänk
Avstängd

Söker efter bra multimedia-app till Android TV!

Hejsan

Har i förra veckan köpt en tv "DENNA" och söker en bra multimedia app som kan spela upp 4k content. Har en nas "DENNA" som jag har mina 4K filmer lagrade på. Jag laddade ner en app som heter Archos Video Player från Google Play store men bilden känns ryckig när jag spelar upp filmen, typ som att det buffrar och inte alls lika smooth.

Vad kan ni rekommendera för app som klarar att spela upp 4K filmer? Kan jag koppla upp den NASen direkt via USB 3.0 och köra den vägen istället? Förstår inte vad det är för usb-uttag den har i bak dock.

Permalänk
Medlem

@nimren: jag är inte så insatt men jag skulle nog gissa att vad du är ute efter är Kodi, du kan läsa lite om det om du googlar. Finns till flera olika OS.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziggy_:

@nimren: jag är inte så insatt men jag skulle nog gissa att vad du är ute efter är Kodi, du kan läsa lite om det om du googlar. Finns till flera olika OS.

Men är det bäst att köra via USB 3.0 eller över nätverket?

Permalänk
Medlem

@nimren: Det är jag osäker på men jag skulle tro att usb 3.0 har snabbare hastighet men det borde nog fungera över nätet också om man tänker att Netflix erbjuder 4k streaming osv så borde det funka lika bra på eget nätverk. Men sen så har ju endel routrar stöd för 5ghz överföring på kortare avstånd och om enheten du tänker spela upp det på skulle kunna koppla upp sig till det nätverket (om de har stöd) så skulle det förbättra hastigheten på streamandet av videon. Men om du har möjlighet att pröva båda två utan att behöva inhandla någonting så försök med trådlöst annars så kör på usb. Sen om usb sladden inte når så finns det usb förlängningen kablar på typ 2meter men jag är osäker på om hastigheten försämras om man använder sig av sådan kabel.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Samt kan denna sidan vara användningsbar http://kodi.wiki/view/NAS

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziggy_:

@nimren: Det är jag osäker på men jag skulle tro att usb 3.0 har snabbare hastighet men det borde nog fungera över nätet också om man tänker att Netflix erbjuder 4k streaming osv så borde det funka lika bra på eget nätverk. Men sen så har ju endel routrar stöd för 5ghz överföring på kortare avstånd och om enheten du tänker spela upp det på skulle kunna koppla upp sig till det nätverket (om de har stöd) så skulle det förbättra hastigheten på streamandet av videon. Men om du har möjlighet att pröva båda två utan att behöva inhandla någonting så försök med trådlöst annars så kör på usb. Sen om usb sladden inte når så finns det usb förlängningen kablar på typ 2meter men jag är osäker på om hastigheten försämras om man använder sig av sådan kabel.

Har nätverkssladd både till NASen samt TVn så hastigheten borde ju fungera bra ändå? Har fiber 100/100. Ska det testa KODI också.

Permalänk
Avstängd

Alltså, 4k filmer buffrar ganska ofta när jag spelar upp dessa via min NAS. Vad kan det bero på? Har testat Kodi, Plex osv men det buffrar rätt ofta. Vad gör jag för fel och har någon några tips?