Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Samsung Q8 hdmi till PC funkar ej

Tjenare!

Köpte en ny Samsung q8f nu i mellandagarna och är supernöjd med den som tv.
Men nu när jag försöker koppla den till min dator så fungerar det ej.
Jag har en stationär PC med ett geforce 980 grafikkort och kör en DVI-HDMI kabel till tvn. Tidigare hade jag en lite äldre Samsung som den kabel fungerade perfekt med. Men jag får ingen bild från datorn till TVn.

När jag går in i skärminställningarna på datorn så verkar det som att den hittar skärmen men den kommer och går hela tiden.
Jag har testat ändå upplösning till tvn för att se om det var de som spökade men det blev ingen skillnad. Efter ett gäng försök så dök bilden upp i en sekund och sen försvann den direkt, så det verkar ju fungera.
Kabeln är det inget fel på för den fungerar utan problem till den gamla tvn.

Jag försökte även få bilden från min Surface via en minidisplayport-HDMI men även fick jag ingen bild. Testade då med tjejens macbook med displayport-HDMI och då dök bilden upp direkt. Supermärkligt.

Någon som har varit med om samma sak? Är det inte konstigt att det inte fungerar med någon utav mina datorer med tjejens macbook funkade direkt? Är det någon inställning man behöver göra på datorn eller tvn för att få det fungera?

Här sitter jag och blir alldeles tokig för att det inte fungerar.
Hoppas någon kan hjälpa mig!

Permalänk
Bildexpert 📺

@AntonJeh: Vad du beskriver är alldeles normalt.

Kör HDMI-kabel direkt från grafikkortet istället. Att gå omvägen via DVI öppnar för mer problem, likt att att finna en kabel som orkar med bandbredden. Hur lång kabel försöker du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@AntonJeh: Vad du beskriver är alldeles normalt.

Kör HDMI-kabel direkt från grafikkortet istället. Att gå omvägen via DVI öppnar för mer problem, likt att att finna en kabel som orkar med bandbredden. Hur lång kabel försöker du med?

DVI-kabeln jag kör med kommer direkt ifrån grafikkortet och fungerar ju till den gamla Tv:n. Kabeln är väl ungefär 7 meter skulle jag tro.
Sen börjar man ju undra om det verkligen är det som är problemet eftersom det inte fungerar med laptopen heller när jag kopplar den med en 1meters kabel, men med macen fungerar det direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beroende på upplösning så kan det bli rejäla problem. Jag får mycket mera störningar/problem i 4k/60 än t ex 1080P60. Testa med en kort kabel som är godkänd/garanterad för 4K om det är det du försöker köra, vilket datorn troligen kommer försöka köra!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Satt och meckade med en skärm här på jobbet häromdagen med liknande problem.
Löste det genom att sänka uppdateringsfrekvensen på utgången från datorn.

Inte bara upplösning som är begränsningen på skärmar utan även Hz.
Testa att sänka den och se vad som händer.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Bildexpert 📺

@AntonJeh: Den nya TV vill automatiskt att du kör 4K och 60 Hz. Även fast du kör över den fysiska DVI-kontakten är den tekniskt samma signal som att köra HDMI. Men din 7-meters DVI-till-HDMI-kabel orkar inte 4K/60. Därför blir det fel.

Din gamla TV ville ha 1080p/60 Hz (eller ännu lägre) och detta kräver bara 1/4-del av bandbredden. Då fungerade det med kabeln.

Så börja i rätt ände, en kort HDMI-kabel, förslagsvis en Premium High Speed-klassad så bandbredden på 18 Gbps klaras av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@AntonJeh: Den nya TV vill automatiskt att du kör 4K och 60 Hz. Även fast du kör över den fysiska DVI-kontakten är den tekniskt samma signal som att köra HDMI. Men din 7-meters DVI-till-HDMI-kabel orkar inte 4K/60. Därför blir det fel.

Din gamla TV ville ha 1080p/60 Hz (eller ännu lägre) och detta kräver bara 1/4-del av bandbredden. Då fungerade det med kabeln.

Så börja i rätt ände, en kort HDMI-kabel, förslagsvis en Premium High Speed-klassad så bandbredden på 18 Gbps klaras av.

Okej, får testa med en ny kabel då och hoppas att det löser sig. Återkommer om det funkar. Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com