Windows modules installer problem

Permalänk
Medlem

Windows modules installer problem

Har haft ett problem ett tag med att windows modules installer fyller min hårddisk. Den fyller mappen CBS i Logs väldigt fort tills den är full. Så länge windows modules installer är stoppat så fylls inte hårddisken och datorn fungerar som vanligt. Men jag kan inte stoppa tjänsten, jag är adminstratör över datorn men kan inte stoppa den tjänsten av någon anledning.

Om jag går in via säkert läge så kan jag stoppa den, men då kommer vi till ett till problem och det är att när jag startar om datorn så att den kan gå in i säkert läge så fastnar jag på "Förbreder Windows, stäng inte av datorn". Den har lyckats göra det en gång på under 1 minut men alla andra gånger har det tagit 1 timme+.

Så någons som vet någon lösning på mina problem?

Permalänk
Medlem

Hur mycket ledig disk har du och vilket OS pratar om vi om mer specifikt?

Permalänk
Medlem

@Humpen:
Om du kollar i Tjänster (skriv services.msc i kör) vilket start sätt har den?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Glömde det, Kör på windows 10 och har bara en ssd på 250 gb

Permalänk
Medlem

@Belzader: har testat båda manuellt och inaktiverad om det är det du menar, men den startar ändå ibland även fast den är inaktiverad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humpen:

@Belzader: har testat båda manuellt och inaktiverad om det är det du menar, men den startar ändå ibland även fast den är inaktiverad

"Enables installation, modification, and removal of Windows updates and optional components. If this service is disabled, install or uninstall of Windows updates might fail for this computer."

Windows Update startar/använder troligtvis den, prova stäng av det.
I ett kommand fönster (behöver kanske köras som adminastratör i Win 8/10) skriv

sc config wuauserv start=disabled net stop wuauserv

För att starta WU igen (och sätta som automatisk start) är koden.

sc config wuauserv start=auto net start wuauserv

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Det där funkade men det går fortfarande inte att stoppa windows modules installer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humpen:

@Belzader: Det där funkade men det går fortfarande inte att stoppa windows modules installer

Borde gå att ändra hur den startas, vad står det på, min står på automatiskt.

Att den inte går att stoppa borde bero på att den användes, denna tjänst använder också processen och kontot trustedinstaller och trustedinstaller har man inte någon behörighet till oavsett om man är admin eller nått annat.

Däremot så om filen är riktigt stor så kan du ta bort logfilen manuellt, läst att en del har problem med detta att filen blir många Gb stor....

Ska nämnas att trusdedinstaller kontot, processen, samt tjänsten är systemkritiska komponenter, så var lite försiktig vad du gör med dessa så du inte kraschar hela OS, med total ominstallation av windows som följd.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300