Beställt bredband får Bahnhof, men ingen internetuppkoppling

Permalänk
Medlem

Beställt bredband får Bahnhof, men ingen internetuppkoppling

Hej,

Fick fiber indraget till lägenheten några månader sen, och beställde då den 27/12-17 bredband via fiber hos Bahnhof. Gamla bredbandet hos Com Hem skulle sägas upp den 31/12-17, så då var tanken att efter det så skulle Bahnhof ta över bredbandet.

Idag den 3/1 så är jag helt utan internet, och har ännu inte fått bredbandet från Bahnhof uppkopplat än.

Detta är vad jag gjort än så länge:

*Ringt Bahnhof och meddelat detta, fick som svar att de ska göra en felanmälan till mitt stadsnät.
*Ringt mitt stadsnät, de säger att de har full uppkoppling till min "fiberbox" och allt ser grönt ut, och påstår även att jag utan konstigheter bör ha fungerande bredband från Bahnhof. De ser även att, i deras system, så har Bahnhof inte alls gjort en felanmälan.
*Ringer Bahnhof igen och talar om att enligt mitt stadsnät, så ligger varken felet hos dom eller i min uppkoppling. Får svar att de har tekniker som kikar på grejen.

Har gått flera dagar utan bredband nu, börjar bli ganska frustrerad. Sitter och delar surf från mobilen vid skrivande stund. Ska man inte kunna direktansluta en kabel från "fiberboxen" till en dator, och kunna komma åt en portal där man kan välja leverantör m.m? Denna portal kommer jag inte åt alls, trots att stadsnätet hävdar att uppkopplingen till dom är det inget fel på.

Hur går jag tillväga nu? Bara vänta och hålla ut tills problemet är löst? Hur vet jag om problemet är löst imorgon, eller om en månad? Vad händer om jag ringer och säger upp bredbandet hos Bahnhof, gäller fortfarande uppsägningstid då, trots att jag ännu inte fått ett fungerande bredband levererat?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tycker de låter som de är fel på din dator. Har du provat med kabel till någon annan dator? Har du någon router prova att koppla in den och sedan kopplar du datorn med kabel till routern. Surfa in på routern och se om routern får IP adress.

Permalänk
Medlem

@Orman: Koppla datorn direkt inn i fiber konverter, kolla så du väljer rätt inngång!

Sedan se om du får tillgång till internet.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Tycker de låter som de är fel på din dator. Har du provat med kabel till någon annan dator? Har du någon router prova att koppla in den och sedan kopplar du datorn med kabel till routern. Surfa in på routern och se om routern får IP adress.

Skrivet av roosterx:

@Orman: Koppla datorn direkt inn i fiber konverter, kolla så du väljer rätt inngång!

Sedan se om du får tillgång till internet.

Har provat med kabel till flera olika enheter direkt från fiberkonvertern. Har även provat med olika kablar. När jag kopplar dit routern till fiberkonvertern, så får den ingen anslutning från ISP. Loggar jag in till router gränssnittet, alltså 192.168.X.X, så möts jag av en röd ruta där det står något med att jag behöver aktivera ACS.

Har provat alla utgångar på fiberkonvertern, gör absolut ingen skillnad. Enligt informationsbladet jag fick hem efter fiberinstallationen, så är konvertern konfigurerad så att man kan använda alla utgångar till bredband (internet). Dvs uttagen är inte begränsade till olika användningsområden, som tex ett uttag för bredband (internet), en för IP-telefoni, en för TV osv.

Fiberkonvertern är en CTS HES-3106

De lampor som lyser när jag endast har router tillkopplat till uttag "LAN 2" är följande:

Power (lyser grönt)
Status (lyser grönt)
WAN (lyser orange)
LAN 1
LAN 2 (lyser orange)
LAN 3
LAN 4
LAN 5

Permalänk
Medlem

Tror fortfarande de är fel på din dator. Att du inte fått Internet beror nog på att du inte aktiverat tjänsten. Jag säger igen har du någon annan dator att prova på? Inte annan enhet utan DATOR. Kolla denna länken också http://www.dammennybohov.se/index.php/component/attachments/d...

Permalänk
Medlem

Det du behöver göra är att verkligen samla bevis på att det är något fel på din tjänst.

Äger du mer än 1 dator, prova alla direkt i fiberkonverteraren. Kolla i routern om du kan se om den tar någon IP-adress. Kolla med mobil/surfplatta mot routern. Du kan även resetta och konfigurera om routern. Felanmäl till Bahnhof igen och hota med att säga upp tjänsten, för du kan välja flera leverantörer?

Permalänk
Avstängd

Att WAN lyser orange kan ju indikera på att något är fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad har du för Cat på dina kablar?

När vi började använda fiber, så försökte vi koppla in den gamla nätverkskabeln som hade suttit där sedan adsl-tiden, och den fungerade inte alls (den funkade dock med det gamla systemet, så kabeln var intakt). Köpte då en nyare, kraftigare kabel och fick nätet att fungera

Sen skriver du att du kopplar upp routern till konverteraren. Har du försökt att koppla upp datorn direkt till konverteraren, utan routern emellan?

Man ska alltid komma åt portalen från konverteraren, detta är inge något som måste aktiveras av Bahnhof eller någon annan, utan detta är standard.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Att WAN lyser orange kan ju indikera på att något är fel

Skickades från m.sweclockers.com

Att den lyser orange betyder bara att den är uppkopplad till 1000mbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Har provat med kabel till flera olika enheter direkt från fiberkonvertern. Har även provat med olika kablar. När jag kopplar dit routern till fiberkonvertern, så får den ingen anslutning från ISP. Loggar jag in till router gränssnittet, alltså 192.168.X.X, så möts jag av en röd ruta där det står något med att jag behöver aktivera ACS.

Har provat alla utgångar på fiberkonvertern, gör absolut ingen skillnad. Enligt informationsbladet jag fick hem efter fiberinstallationen, så är konvertern konfigurerad så att man kan använda alla utgångar till bredband (internet). Dvs uttagen är inte begränsade till olika användningsområden, som tex ett uttag för bredband (internet), en för IP-telefoni, en för TV osv.

Fiberkonvertern är en CTS HES-3106

De lampor som lyser när jag endast har router tillkopplat till uttag "LAN 2" är följande:

Power (lyser grönt)
Status (lyser grönt)
WAN (lyser orange)
LAN 1
LAN 2 (lyser orange)
LAN 3
LAN 4
LAN 5

Händelsevis inte så att du kör med fast IP-adress på datorn och inte DHCP?

Permalänk
Medlem

Precis provat med en annan dator nu igen, och även den direktansluten till konverteraren, blev ingen skillnad. Testat alla portar mellan LAN 1- 5. Kommer ej åt någon portal i webbläsaren, och kommer ej åt dhcp.bahnhof.se, alltså helt dött med andra ord. Kör jag ipconfig i cmd, så visar den en 169.254.X.X ipv4 adress. Däremot blinkar WAN och LAN belysningen på konverteraren när jag ansluter datorn, vilket indikerar trafik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Precis provat med en annan dator nu igen, och även den direktansluten till konverteraren, blev ingen skillnad. Testat alla portar mellan LAN 1- 5. Kommer ej åt någon portal i webbläsaren, och kommer ej åt dhcp.bahnhof.se, alltså helt dött med andra ord. Kör jag ipconfig i cmd, så visar den en 169.254.X.X ipv4 adress. Däremot blinkar WAN och LAN belysningen på konverteraren när jag ansluter datorn, vilket indikerar trafik?

Troligen något som buggat ur när de aktiverade din tjänst. Felanmäl och stå på dig

Permalänk
Medlem

@JohnSport: Bör vara Cat 5e kablar. Kabeln jag använt vid testförsöken är samma kabel som medföljde Bahnhofs router. Dock använt denna för att ansluta mina datorer direkt i fiberkonverteraren. Har givetvis provat andra kablar också, men problemet kvarstår.

@SAFA: Kör inte min dator (eller något i nätverket) med fast IP, utan alla mina enheter får IP:n som de blir tilldelade av DHCP.

@Ptah: Kommer ej åt varken någon portal, eller dhcp.bahnhof.se. Provat detta på två olika datorer nu.

Permalänk
Medlem

Att du inte får någon IP-adress skulle kunna bero på att Bahnhof redan delat ut en IP-adress till den dator eller enhet du först kopplade in och sedan på grund av begränsningen att du troligen bara får max en IP-adress från dem resulterar i detta. Kan Bahnhof se om de har en aktiv DHCP lease kopplad till ditt abonnemang? I så fall bör de samtidigt kunna släppa denna också.

Om inte det kan det kanske vara värt att installera wireshark och se vad som skickas.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Att du inte får någon IP-adress skulle kunna bero på att Bahnhof redan delat ut en IP-adress till den dator eller enhet du först kopplade in och sedan på grund av begränsningen att du troligen bara får max en IP-adress från dem resulterar i detta. Kan Bahnhof se om de har en aktiv DHCP lease kopplad till ditt abonnemang? I så fall bör de samtidigt kunna släppa denna också.

Om inte det kan det kanske vara värt att installera wireshark och se vad som skickas.

Det absolut första jag anslöt till nätverket var min mobil via wifi, men detta var då till Bahnhofs router, som då var ansluten till fiberkonverteraren. Alltså bortsett från routern, så var datorn den första "riktiga" enheten som anslöts direkt till fiberkonverteraren. Blir ändå inte tilldelad en IP-adress till den datorn.

Den ska väl ändå automatiskt släppa IP-adressen från den första datorn som fick den om den vart frånkopplad ett tag, och sedan ge denna till nästa enhet som ansluts? Eller var det detta du var inne på med DHCP lease? Bortsett från när jag testat uppkopplingen genom att ansluta datorn direkt till fiberkonverteraren några gånger, så har det annars bara vart Bahnhofs router som vart ansluten till den.

Permalänk
Medlem

169.254.X.X innebär att du är ansluten till ett nät, men blir inte tilldelad ip-adress av dhcp-servern.

Datorn ej inkopplad på fiberkonverter:
ipconfig /flushdns
ipconfig /registerdns
Datorn inkopplad på fiberkonverter:
ipconfig /release

Tveksamt att detta kommer hjälpa eftersom det funkar lika illa med routern från bahnhof. Låter som att bahnhof och/eller stadsnätet sprungit om varandra i kommunikationen.

Permalänk

När vi bytte till Bahnhof fiber i höstas via det öppna nätet så tog det nästan en vecka innan det drog igång.
Ringde också och felanmälan och höll på. Dom sa att det borde funka. Sen helt plötsligt ~en vecka efter vi beställde så hoppade det igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Det absolut första jag anslöt till nätverket var min mobil via wifi, men detta var då till Bahnhofs router, som då var ansluten till fiberkonverteraren. Alltså bortsett från routern, så var datorn den första "riktiga" enheten som anslöts direkt till fiberkonverteraren. Blir ändå inte tilldelad en IP-adress till den datorn.

Den ska väl ändå automatiskt släppa IP-adressen från den första datorn som fick den om den vart frånkopplad ett tag, och sedan ge denna till nästa enhet som ansluts? Eller var det detta du var inne på med DHCP lease? Bortsett från när jag testat uppkopplingen genom att ansluta datorn direkt till fiberkonverteraren några gånger, så har det annars bara vart Bahnhofs router som vart ansluten till den.

Routern är lika mycket en "riktig" enhet som din dator i detta fall. Alltså kan de mycket väl ha en aktiv DHCP Lease för den som blockerar andra enheter från att få en IP. Det märker du enkelt om du kopplar in routern igen och kollar i dess gränssnitt huruvida den fått en IP via DHCP eller ej.

Ja, den brukar släppas efter ett tag men det kan handla om ganska lång tid i vissa fall, beroende på ISP:ns konfiguration. Deras support borde kunna se detta och i så fall släppa den.

Det kan som sagt lika gärna vara något annat. Det är bara något som kan orsaka problem i fall som detta där man kopplar i och ur enheter i felsökningssyfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

En tekniker från stadsnätet ringde idag eftermiddag och frågade när han kunde komma och kika på grejen. Redan 30 minuter efter samtalet så var han nere i källaren dit jag är kopplad ifrån, vilket anslutes upp till min lägenhet.

Han märkte kort därefter att min anslutning där nere var kopplad omväxlat (troligen mer komplicerat än så). Dessa kablar behövde tydligen svetsas om, så han skickar en annan tekniker imorgon eller övermorgon som kommer och löser det på ca 30 min enligt honom. Tillsvidare så gjorde han en "fulkoppling" och fick genast tillgång till internet.

Men tusen tack till er alla som tog er tid att hjälpa mig, oerhört uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Att WAN lyser orange kan ju indikera på att något är fel

Skickades från m.sweclockers.com

Eller på gigabit länk....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Eller på gigabit länk....

Eller 100mbit, grön brukar vara gbit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiST:

Eller 100mbit, grön brukar vara gbit

Istället för att gissa, så säger manualen att fast orange sken betyder gigabit. Sedan blinkar den vid aktivitet. CTS HES-3106 är en rätt vanlig CPE.

Grönt betyder 100mbit