Windows 10 appar/processer?

Permalänk
Medlem

Windows 10 appar/processer?

Tjena!

Uppgraderade "precis" från win 7 till 10

Har varit emot 10an då den kommer med massa appar o onödigt sk it som jag tycker inte behövs o bara är ivägen.....
Efter snack med polare så gav jag mig på det och nu är jag här irriterad med allt skit som ingick! ^^

Hur får man väck allt onödigt samt alla processer?
Gick från 70 processer till 170.... lyckats stänga av ngt efter lite pill.....

Är det något man kan göra eller det är bara o leva med det? ^^
Har inte prövat spela eller så för att se om det påverkar prestandan.....

alla tips mottages!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING - Socket 1200 - Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB - Gigabyte RTX 3080 Aorus XTREME WATERFORCE - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - Seasonic FOCUS PX-850 80PLUS Platinum 850 Watt -
Samsung 970 EVO Plus series SSD 500GB M.2 - Samsung SSD 860 EVO 2TB (MZ-76E2T0B/EU) - Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Svart - Custom loop CPU & GPU 3x 360 Element - ULTITUBE D5 150 PRO with D5 NEXT pump - 6x Noctua NF-F12 iPPC-3000 120mm PWM - 3x Noctua NF-A14 iPPC-3000 140mm PWM.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
MSI X299 SLI Plus, Socket-2066 - Intel Core i7 7820X - MSI Seahawk EK 1080 Ti - Samsung 750 EVO 500Gb SSD -
Corsair dominator platinum 32GB 3200MHz - Corsair RM 1000, 1000w 80+ Guld - Thermaltake Core X5 - Tempered Glass Snow Edition - Custom loop CPU & GPU.

Permalänk
Medlem

Formatera
Gå igenom med process explorer
Gör/kör ett script liknande https://github.com/Disassembler0/Win10-Initial-Setup-Script/c...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Steg 0 om du vill optimera din Windows-installation är ju att inte använda uppgraderingar utan hålla dig till rena installationer.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag har just nu 175 processer i samma översiktsvy som du, på en ca ett år gammal installation. Många är "likadana" Som Steam, Nvidia, Origin, Spotify etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Formatera
Gå igenom med process explorer
Gör/kör ett script liknande https://github.com/Disassembler0/Win10-Initial-Setup-Script/c...

Tack skall ta mig en titt på det!

Skrivet av LemonIllusion:

Steg 0 om du vill optimera din Windows-installation är ju att inte använda uppgraderingar utan hålla dig till rena installationer.

Självklart är det så.... men var väll mest att jag ville pröva 10an i hopp att det inte var så illa som ajg trodde
Sitter du själv med 10an? hur ser dina processer o dyligt ut? påverkar datorns effekt?

Skrivet av tcntad:

Jag har just nu 175 processer i samma översiktsvy som du, på en ca ett år gammal installation. Många är "likadana" Som Steam, Nvidia, Origin, Spotify etc.

Där ser man...
Vet att nya firefox tex har 3 processer... den har blivit uppdelad av ngn anledning...
Det påverkar inte din dator ngt specielt när du spelar eller så?
Även om min nu har 160-170processer så tycker jag inte den är slö på ngt vis när det gäller vardagsbrukandet... som sagt ej prövat spela ngt tyngre eller under längre tid....

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING - Socket 1200 - Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB - Gigabyte RTX 3080 Aorus XTREME WATERFORCE - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - Seasonic FOCUS PX-850 80PLUS Platinum 850 Watt -
Samsung 970 EVO Plus series SSD 500GB M.2 - Samsung SSD 860 EVO 2TB (MZ-76E2T0B/EU) - Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Svart - Custom loop CPU & GPU 3x 360 Element - ULTITUBE D5 150 PRO with D5 NEXT pump - 6x Noctua NF-F12 iPPC-3000 120mm PWM - 3x Noctua NF-A14 iPPC-3000 140mm PWM.
MSI X299 SLI Plus, Socket-2066 - Intel Core i7 7820X - MSI Seahawk EK 1080 Ti - Samsung 750 EVO 500Gb SSD -
Corsair dominator platinum 32GB 3200MHz - Corsair RM 1000, 1000w 80+ Guld - Thermaltake Core X5 - Tempered Glass Snow Edition - Custom loop CPU & GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xurique:

Självklart är det så.... men var väll mest att jag ville pröva 10an i hopp att det inte var så illa som ajg trodde
Sitter du själv med 10an? hur ser dina processer o dyligt ut? påverkar datorns effekt?

Där ser man...
Vet att nya firefox tex har 3 processer... den har blivit uppdelad av ngn anledning...
Även om min nu har 160-170processer så tycker jag inte den är slö på ngt vis när det gäller vardagsbrukandet... som sagt ej prövat spela ngt tyngre eller under längre tid....

Har själv runt 38 bakgrunds processer och 78 windows processer med 5 applikationer igång. Många processer som delas upp för att utnyttja flera kärnor, detta är fallet med firefox som har nu mer instanser av sig själv t.ex. Tror inte du behöver vara orolig för något men en ren installation av Windows 10 hade varit att föredra.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

@Paontuus:

Ja där va ju lite skillnad på antal processer!

Får bli ren install när jag orkar ngn dag

Tack för infon!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xurique:

Windows 10 hanterar processer annorlunda, så det är ett av skälen till att du "ser" fler processer.
Speciellt om du kör dator med 4GB RAM eller mer, då svchost.exe processerna inte längre grupperas (likt tidigare versioner av Windows). Tror denna förändring kom i Creators Update för ett tag sedan och fick många att undra vad Microsoft hade gjort. Du är inte ensam om att ha chockas av den kraftiga ökningen av aktiva processer.

Här finns tips på hur du kan få ned antalet processer med ca 50:
https://www.askvg.com/windows-10-fix-too-many-svchost-exe-ser...

Det är följande du bör ändra i Registret såvida du inte vill ha en massa "onödiga" processer i bakgrunden:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control] "SvcHostSplitThresholdInKB"=dword:00380000

Då du har 16 GB RAM, så sätt värdet ovan till 16777216 genom Registry Editor. Starta om datorn och du lär ligga på runt 110 processer efter nästa uppstart.

Själv har jag gjort denna fixen på mina datorer för lättare att kunna jämföra antalet processer som körs.

Ominstallera inte systemet!!!
Det har inget med saken att göra i detta fallet.

Har själv just nu 98 processer igång på min laptop med 4GB RAM och Windows 10 1703.
Efter en ren uppstart, så har jag 83 processer igång på samma dator.

Vill du även förbättra datorn prestanda, så följ den klassiska guiden av Black Viper här:
http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xurique:

Tjena!

Uppgraderade "precis" från win 7 till 10

Har varit emot 10an då den kommer med massa appar o onödigt sk it som jag tycker inte behövs o bara är ivägen.....
Efter snack med polare så gav jag mig på det och nu är jag här irriterad med allt skit som ingick! ^^

https://cdn-07.minfil.org/Hfq4vbdbbf/75f59e8b-1515273081/Namnl_s.jpg

Är det något man kan göra eller det är bara o leva med det? ^^
Har inte prövat spela eller så för att se om det påverkar prestandan.....

alla tips mottages!

Du vet väl att du kan även avinstallera övervägande appar som kommer med Windows 10 med hjälp av PowerShell som Adminstatör.

Typ för ta bort Film & TV så kör du kommandot det är en app du normalt sätt inte kan högerklicka ta bort men det går med Get-AppxPackage kommado.

Get-AppxPackage *zunevideo* | Remove-AppxPackage

För få fram alla appar så kör du kommadot Get-AppxPackage i PowerShell.
Du kan också stänga av alla appar i backrunden från Start -> Inställningar -> Sekretess där kan du stänga av allt möjligt.

Och vill du inte ha Microsoft Store på datorn kan du köra
Get-AppxPackage *windowsstore* | Remove-AppxPackage

Så avinstallerar du Store också.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Har själv runt 38 bakgrunds processer och 78 windows processer med 5 applikationer igång.

Vilket OS? Windows 10 Creators Update eller senare? Hur mycket RAM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Windows 10 hanterar processer annorlunda, så det är ett av skälen till att du "ser" fler processer.
Speciellt om du kör dator med 4GB RAM eller mer, då svchost.exe processerna inte längre grupperas (likt tidigare versioner av Windows). Tror denna förändring kom i Creators Update för ett tag sedan och fick många att undra vad Microsoft hade gjort. Du är inte ensam om att ha chockas av den kraftiga ökningen av aktiva processer.

Här finns tips på hur du kan få ned antalet processer med ca 50:
https://www.askvg.com/windows-10-fix-too-many-svchost-exe-ser...

Det är följande du bör ändra i Registret såvida du inte vill ha en massa "onödiga" processer i bakgrunden:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control] "SvcHostSplitThresholdInKB"=dword:00380000

Då du har 16 GB RAM, så sätt värdet ovan till 16777216 genom Registry Editor. Starta om datorn och du lär ligga på runt 110 processer efter nästa uppstart.

Själv har jag gjort denna fixen på mina datorer för lättare att kunna jämföra antalet processer som körs.

Ominstallera inte systemet!!!
Det har inget med saken att göra i detta fallet.

Har själv just nu 98 processer igång på min laptop med 4GB RAM och Windows 10 1703.
Efter en ren uppstart, så har jag 83 processer igång på samma dator.

Vill du även förbättra datorn prestanda, så följ den klassiska guiden av Black Viper här:
http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers...

Hur påverkar det datorn? ja menar just nu tror den jag har mindre ram eller tvärtom?
o ändrar jag den siffran så tror datorn annat eller tänker jag fel? ^^

Skrivet av UMJ:

Du vet väl att du kan även avinstallera övervägande appar som kommer med Windows 10 med hjälp av PowerShell som Adminstatör.

Typ för ta bort Film & TV så kör du kommandot det är en app du normalt sätt inte kan högerklicka ta bort men det går med Get-AppxPackage kommado.

För få fram alla appar så kör du kommadot Get-AppxPackage i PowerShell.
Du kan också stänga av alla appar i backrunden från Start -> Inställningar -> Sekretess där kan du stänga av allt möjligt.

Och vill du inte ha Microsoft Store på datorn kan du köra

Så avinstallerar du Store också.

Där kom upp en hel del grejer när man sökte på apparna tog bort store o zune video nu iallafall!
Får kolla igenom resten sen om vad som ska bort o inte!

OT: Aktiveringen av win 10 har ju gjorts automatiskt då jag gick från 7...
Hur o var ser jag vad det är aktiverat med? vilken mail/konto???
Samt går det ändra?

Eftersom jag inte fick ngt mail efter updatering så antar jag ngt gick åt skogen? ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilket OS? Windows 10 Creators Update eller senare? Hur mycket RAM?

Senaste versionen av Windows 10 Pro med 16gb RAM, har tagit bort relativt många windows appar för hand men aldrig använt något skript eller mixtrat med regedit.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Xurique:

Där ser man...

Windows gör så, webbläsare gör så när man kör tillägg etc.
Inte direkt så att det slöar ner datorn nej, å andra sidan sitter jag på SSD.

Permalänk
Medlem

Skrev ett inlägg 8 januari 2016 på Google Plus vilka appar jag körde med tog bort som standard här är några, och vilka appar som abslout inte gick ta bort 2016 tiden, men sedan dess har ju det laggts till extremt många appar som Microsoft Pay och många andra, men det är en start till rensa upp en del skräp.

Men skulle du då sedan ångra dig och få tillbaka några appar så kan du köra kommandot
Get-AppxPackage -AllUsers| Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

Här är original länken, kanske blir dags och sitta uppdatera posten med fler appar, vet själv hur drygt det kan vara sitta kolla app namn i PowerShell så bruka normalt använda Word dokumentet skriva upp det så man slipper kolla kommandot varje gång man installerar om datorn.
https://plus.google.com/+MikaelJakobsson0/posts/gzE92PoQ7PQ

Uninstall 3D Builder
Get-AppxPackage *3dbuilder* | Remove-AppxPackage

Uninstall Alarms and Clock
Get-AppxPackage *windowsalarms* | Remove-AppxPackage

Uninstall Calculator
Get-AppxPackage *windowscalculator* | Remove-AppxPackage

Uninstall Calendar and Mail
Get-AppxPackage *windowscommunicationsapps* | Remove-AppxPackage

Uninstall Camera
Get-AppxPackage *windowscamera* | Remove-AppxPackage

Uninstall Contact Support
This app can’t be removed.

Uninstall Cortana

Uninstall Get Office
Get-AppxPackage *officehub* | Remove-AppxPackage

Uninstall Get Skype
Get-AppxPackage *skypeapp* | Remove-AppxPackage

Uninstall Get Started
Get-AppxPackage *getstarted* | Remove-AppxPackage

Uninstall Groove Music
Get-AppxPackage *zunemusic* | Remove-AppxPackage

Uninstall Maps
Get-AppxPackage *windowsmaps* | Remove-AppxPackage

Uninstall Microsoft Edge

Uninstall Microsoft Solitaire Collection
Get-AppxPackage *solitairecollection* | Remove-AppxPackage

Uninstall Money
Get-AppxPackage *bingfinance* | Remove-AppxPackage

Uninstall Movies & TV

Uninstall News
Get-AppxPackage *bingnews* | Remove-AppxPackage

Uninstall OneNote
Get-AppxPackage *OneNote* | Remove-AppxPackage

Uninstall People
Get-AppxPackage *people* | Remove-AppxPackage

Uninstall Phone Companion
Get-AppxPackage *windowsphone* | Remove-AppxPackage

Uninstall Photos
Get-AppxPackage *photos* | Remove-AppxPackage

Uninstall Store

Uninstall Sports
Get-AppxPackage *bingsports* | Remove-AppxPackage

Uninstall Voice Recorder
Get-AppxPackage *soundrecorder* | Remove-AppxPackage

Uninstall Weather
Get-AppxPackage *bingweather* | Remove-AppxPackage

Uninstall Windows Feedback

Uninstall Xbox
Get-AppxPackage *xboxapp* | Remove-AppxPackage

Messaging
Get-AppxPackage *Messaging* | Remove-AppxPackage

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xurique:

Hur påverkar det datorn? ja menar just nu tror den jag har mindre ram eller tvärtom?
o ändrar jag den siffran så tror datorn annat eller tänker jag fel? ^^

Det påverkar inget annat än just SVCHost-processerna. Nackdelen att klumpa ihop dessa, blir däremot att om något kraschar inom processen, så är risken att fler saker påverkars samtidigt. Lite som när webbläsarna körde hela läsaren i en och samma process, istället för varje flik för sig som idag.

Min dator är redan stabil med kanske högst någon BSOD varannat år, så jag kan leva med den förändringen.

För att plocka bort Windows UWP-appar, så rekommenderar jag Geek Uninstaller:
https://geekuninstaller.com/

Store, Edge samt Calculator är allt jag brukar behålla

Skrivet av Paontuus:

Senaste versionen av Windows 10 Pro med 16gb RAM, har tagit bort relativt många windows appar för hand men aldrig använt något skript eller mixtrat med regedit.

Imponerande i så fall. Speciellt när du inte grupperat dina SVCHost-processer. Själv ser min mest optimerade (användbara) Windows 10 1703 ut så här:

57 processer totalt efter uppstart på en Windows 10-platta med 2GB RAM och en Atom på 1.44GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

För att plocka bort Windows UWP-appar, så rekommenderar jag Geek Uninstaller: https://geekuninstaller.com/

Vad exakt tycker du är skillnaden mellan Geek och PowerShell, i min mening har jag inte sätt några fördelar med dra ner ett 3 part verktyg som kan göra vad PowerShell kan göra, och kleta ner registret

Jag bruka också bibehålla Store, Kalkylatorn, för uppdatera kalkylatorn. samt att hoppas på att Microsoft slutar ta droger och börja inse att de behöver bryta ut Edge från OS och köra uppdateringar till Edge via Store för kunna uppdatera den mer frekvent än dagens metod med varje major Windows update alltså 2 gånger per år.

Speciellt om de vill börja sälja LTE dator med Windows 10 S på Arm, där man inte kan byta webbläsare eller sökmotor för den delen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Vad exakt tycker du är skillnaden mellan Geek och PowerShell, i min mening har jag inte sätt några fördelar med dra ner ett 3 part verktyg som kan göra vad PowerShell kan göra, och kleta ner registret

Det är mest pga lathet från min sida. Har kört med PowerShell tidigare, men tröttnade på att jag vid varje Feature Release fick nytt skräp från Microsoft (och då fick uppdatera mina PowerShell script). Körde även ett tag med blandade 8.1/10-miljöer.

Håller helt med dig om Edge! Svär över att vara kvar på en gammal version av Edge, bara för att jag vill stanna på Windows 10 1703. Hade inte Chrome och Firefox varit så urusla med pekskärm, så hade jag valt bort Edge för länge sedan av ovan anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är mest pga lathet från min sida. Har kört med PowerShell tidigare, men tröttnade på att jag vid varje Feature Release fick nytt skräp från Microsoft (och då fick uppdatera mina PowerShell script). Körde även ett tag med blandade 8.1/10-miljöer.

Håller helt med dig om Edge! Svär över att vara kvar på en gammal version av Edge, bara för att jag vill stanna på Windows 10 1703. Hade inte Chrome och Firefox varit så urusla med pekskärm, så hade jag valt bort Edge för länge sedan av ovan anledning.

Nu så uppdaterar ju inte Windows eller installera om apparna även vid majora uppdaterningar efter man tagit bort dem.

Idag kör jag mest Edge för ta skärmdumpar, dela till OneNote och så vidare, men den så klart är en webbläsare som saknar många core funktioner jämfört mot andra läsare.

Och slutligen tack för svaret gällande programmet var antaligen vad jag gissade på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ngt skumt?!

Nu har något skumt hänt..... när jag startar datorn ligger den på näsan 30% prosesor användning samt min SSD där windows är ligger på 100%!?!?!?
Har inte gjort några ändringa... installerade ett spel förra helgen o spelat det i några dagar....

https://imgur.com/pJ0om94

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xurique:

Nu har något skumt hänt..... när jag startar datorn ligger den på näsan 30% prosesor användning samt min SSD där windows är ligger på 100%!?!?!?
Har inte gjort några ändringa... installerade ett spel förra helgen o spelat det i några dagar....

Kan vara en windowsuppdatering som hängt sig har varit för det både på min egen dator och brorsans laptop löste det på bägge genom att söka manuellt efter uppdatering i windows update.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade samma problem kunde inte återställa CPU och RAM som var så hög som 100% på 32GB ram och Intel Core I7 6700K fick lov formatera hela datorn för få ner den till standard 2% och ram knappt 10%

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde chkdsk C: /f /r /x

och nu fungerar det som de ska.....

https://imgur.com/a/qHfTf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är nog fortfarande ngt som strular.... den hoppar mellan 1-30% o disk C hoppar hur den känner för det...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xurique:

Är nog fortfarande ngt som strular.... den hoppar mellan 1-30% o disk C hoppar hur den känner för det...

http://i66.tinypic.com/xu3ye.png

Ser ut som att windows update håller på och laddar ner/installerar en uppdatering.

Borde stämma ganska bra om diskbelastning/cpu spikar lite imellanåt.

Ge det nån/några timmar beroende på internetuppkopling och se om de lugnar ner sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:

Nu hände det igen igår.... har stängt av allt som har med update o göra och det slutade.... så det är till 100% win 10 som själv laddar ner uppdaterar va den vill.... vilket resulterat i massivt användande av min C disk samt prosessor.....

Brukar de va så för alla eller de e bara ngt som cpar hos mig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill man rensa på riktigt måste man använda wim_tweak (på vissa appar och saker) flesta går ju att ta bort med powershell eller något av alla hundratals program som finns CCleaner kan också ta bort typ det mesta i appväg.
Finns lite info om det här https://fdossena.com/?p=w10debotnet/index_1709.frag

Konstigt update modulen körs.
Du kan ju stänga av den helt i services.msc

Jag har den som inaktiverad (vald i WUMT) och den körs aldrig på egen hand då, sen scannar jag manuellt efter updates med just WUMT och väljer dom jag vill och gömmer det jag inte vill ha installerat.

Permalänk
Medlem

okej så nu har det strulat fram o tebax ända sen jag gjorde denna post....

Slutade med att jag förra helgen "återställde" inställningar för win update.... samt ändra lite on/off saker som inte behöver has igång... och nu strular det inte längre?

Kan de va så att datan flippar då man inte låter update köra av sig själv?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xurique:

okej så nu har det strulat fram o tebax ända sen jag gjorde denna post....

Slutade med att jag förra helgen "återställde" inställningar för win update.... samt ändra lite on/off saker som inte behöver has igång... och nu strular det inte längre?

Kan de va så att datan flippar då man inte låter update köra av sig själv?

beror väl på vad du menar med "flippar"

om du inte uppdaterar så får du inte basic skydd mot ev hackerattacker som upptäckts medan den varit under utveckling och blivit åtgärdade eller ev optimeringar som gjorts.

är väl det första som är viktigaste egentligen då tilltäpta öppna hål i systemet är viktigt för ett friskt system.

optimeringarna är väl lite ge och ta och det brukar inte va nå större ändring förrän möjligen när de släpper en stor uppdatering men oftast inget man direkt märker av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:
flippa som i problemet jag beskrev längst upp... processor och minne kör på 30-40% idle...

men det strular ej längre då jag låtit update köra när den fan känner för det.

och det med om att inte uppdatera var inte riktigt grejen... utan saken var att slippa att den kör igång när den kände för det....
Dvs jag hade kört update 1 gång i veckan/månad/när jag kände för det....

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xurique:

@Rouge of Darkness:
flippa som i problemet jag beskrev längst upp... processor och minne kör på 30-40% idle...

men det strular ej längre då jag låtit update köra när den fan känner för det.

och det med om att inte uppdatera var inte riktigt grejen... utan saken var att slippa att den kör igång när den kände för det....
Dvs jag hade kört update 1 gång i veckan/månad/när jag kände för det....

nä det är nog ingen fara att köra några dagar med ett öppet hål in i systemet.

när de väl brukar gå ut med att det hittats ett par hål är det oftast innan det finns några konkreta attacker mot dessa hål än.

kolla spectre o meltdown t.ex.

ganska allvarliga hål men när de täppte till hålet hade de ju endast lyckats använda det i ett labb altså inga riktiga attacker hade ännu rapporterats.

så kör med det avstängt och sätt den manuellt på att uppdatera innan du går och lägger dig eller nått nån/några dagar veckan/månaden efter behag.

Visa signatur