Tele2 förvärvar Comhem

Permalänk
Melding Plague

Tele2 förvärvar Comhem

Mobiloperatören Tele2 och bredbandsoperatören Comhem meddelar nu att de två bolagen går samman, något som gör Tele2 till en stark konkurrent till Telia på flera områden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så Tele2 säljer sitt bredband till Bredbandsbolaget, och förvärvar Comhems istället.. Hmm.

Permalänk
Medlem

Kul att man är (nöjd) Comhemkund och inte fått någon som helst info om detta än...

Tur man läser Sweclockers.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Bara det inte blir kartellbildning mellan Telia och "Nya Tele2". Trevligast hade ju varit om det blir ett s.k. priskrig och Telias priser sjunker en smula. Man får hoppas!

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Så Tele2 säljer sitt bredband till Bredbandsbolaget, och förvärvar Comhems istället.. Hmm.

Precis min tanke. När jag flyttade in i nuvarande lägenhet var det Tele2 som stod för TV och bredband. Den verksamheten köptes upp av Telenor (Bredbandsbolaget) varpå hyresvärden efter en tid bytte till Comhem och nu blir det alltså tillbaka till Tele2. Cirkeln sluten

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

@Schn3id3r: Du missade i din cirkel att ComHem från början var en del av Telia men knoppades av till ett eget bolag

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

HAHAHAHA! .D "Tre hål i väggen" blir nu istället "Tre hål i huvudet"... Vem är så dum så de vill köpa det där skitbolaget? Tele 2 har ju alltid varit kvalitet och Com Hem alltid skräp enligt utago från mig själv och bekanta.. Enda vettiga anledningen att köpa upp Com Hem skulle vara för att lägga ner det.

Det är min åsikt och den backar jag till 100%.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

HAHAHAHA! .D "Tre hål i väggen" blir nu istället "Tre hål i huvudet"... Vem är så dum så de vill köpa det där skitbolaget? Tele 2 har ju alltid varit kvalitet och Com Hem alltid skräp enligt utago från mig själv och bekanta.. Enda vettiga anledningen att köpa upp Com Hem skulle vara för att lägga ner det.

Det är min åsikt och den backar jag till 100%.

En fördel med att köpta ett skitföretag är att det inte kan bli sämre i alla fall Förhoppningsvis så har Tele2 många bra idéer för att förbättra Comhem. Jag hade blivit mer oroad om det var åt det andra hållet, att Comhem köpte Tele2.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Tele 2 är också ett skitföretag inte bara ComHem. Enligt min erfarenhet.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

En fördel med att köpta ett skitföretag är att det inte kan bli sämre i alla fall Förhoppningsvis så har Tele2 många bra idéer för att förbättra Comhem. Jag hade blivit mer oroad om det var åt det andra hållet, att Comhem köpte Tele2.

Jo det är sant, det kan bara bli bättre... De kan anställa kunnigt folk på supporten, justera priserna så att de inte blir helt verklighetsfrånvända, modernisera utrustningen etc etc... Det kan ju faktiskt bli bra. Jag är dock tveksam till att det kan bli "bra nog", men vi får se. Det här var faktiskt spännande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

HAHAHAHA! .D "Tre hål i väggen" blir nu istället "Tre hål i huvudet"... Vem är så dum så de vill köpa det där skitbolaget? Tele 2 har ju alltid varit kvalitet och Com Hem alltid skräp enligt utago från mig själv och bekanta.. Enda vettiga anledningen att köpa upp Com Hem skulle vara för att lägga ner det.

Det är min åsikt och den backar jag till 100%.

Knappast så lättatt Tele2 alltid är bra och comhem alltid är dåliga. Själv skulle jag vilja påstå att allt utom bahnhof är "meh"

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Knappast så lättatt Tele2 alltid är bra och comhem alltid är dåliga. Själv skulle jag vilja påstå att allt utom bahnhof är "meh"

Ja självklart är det så, men att jämföra Bahnhof med övriga internetoperatörer är som att jämföra For Knox med en spargris

Min jämförelse handlar väl främst om de "mediokra" operatörerna. Bahnhof är ju liksom i en klass för sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Com Hem ja, hade dom första året i egen lägenhet.... Detta var visserligen back in the days så säg åtminstone 11 år tillbaka. Men jisses vad strul det var hela tiden med allt, avbrott stup i kvarten på både tv och bredband. Milslånga köer till kundtä.... Deras dryga kundtjänst.

Nee tack bytte så fort chansen fanns. Com Hem känns på nåt sätt som den digitala världens motsvarighet till Swedbank. Det första man skaffar när man är ung, tills man inser att det finns så mycket seriösare företag där ute.
Men jaha, håller med @Ozzed här. Ser inte riktigt vad Tele2 har att vinna här, mestadels att Com Hem åtkomsten får en seriös partner. TELE2 Har alltid varit topp i mina ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Så Tele2 säljer sitt bredband till Bredbandsbolaget, och förvärvar Comhems istället.. Hmm.

"Företaget har dock ännu inte slagit sig in på marknaden för fast bredband" ...ja jo jag tänkte typ säga samma sak, jag hade ju Tele2 fiber för många år

Permalänk

Hade Comhem (bredband + tv ) i mina första två lägenheter för ca 15 år sedan, funkade då hur bra som helst. Har idag endast tv därifrån, funkar ok. Tittar dock nästan aldrig på tv, så hade nog inte märkt om det strulat. Har dock hört många bekanta som haft problem med Comhem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

"Företaget har dock ännu inte slagit sig in på marknaden för fast bredband" ...ja jo jag tänkte typ säga samma sak, jag hade ju Tele2 fiber för många år

Tror bara dom hade flerbostadshus, typ lägenheter etc. Och inget i statsnät etc.

Permalänk
Medlem

Både ComHem- och Tele2-kund idag, nöjd med båda faktiskt! Har haft 100/50 från ComHem i många år och dom leverera konstant 10% över avtalat, brukar alltså ligga på 110/55 när jag mätare med bredbandskollen. Nyligen uppgraderade dom till 150/50 utan extra kostnad.
Har varit några driftstopp men utöver det funkar det väldigt bra. Medföljande router är som vanligt kass men det är ju bara att brygga och koppla in sin egen.

Tele2 hade bäst pris på mobilabonnemang för mitt behov, och har faktiskt aldrig haft något strul där.

Så för min del har de fungerat bra, your mileage may vary.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

jahopp. vet inte om detta kommer bli bra eller dåligt för mig. bor i ett så kallat comhem hus med bredband via kabel TV och analoga tv kanaler som ingår i hyran. har funkar bra för det mesta va ett tag det krånga lite då och då men va på grund av det dåliga netgear modemet man fick med. men detta gör gö också att man bli ganska fast vid comhem för att få acceptabla internet hastighet.

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem

Okej.. så nu gick mina internet alternativ från... Tele2 + Comhem till Bredbandsbolaget + Comhem (när Tele2 sålde detta). Sen nu går jag från Bredbandsbolaget + Comhem till Bredbandsbolaget + Tele2...
Lite lustigt faktiskt.

Tele2 sålde en stabil och bra tjänst, för att köpa en betydligt sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Både ComHem- och Tele2-kund idag, nöjd med båda faktiskt! Har haft 100/50 från ComHem i många år och dom leverera konstant 10% över avtalat, brukar alltså ligga på 110/55 när jag mätare med bredbandskollen. Nyligen uppgraderade dom till 150/50 utan extra kostnad.
Har varit några driftstopp men utöver det funkar det väldigt bra. Medföljande router är som vanligt kass men det är ju bara att brygga och koppla in sin egen.

Tele2 hade bäst pris på mobilabonnemang för mitt behov, och har faktiskt aldrig haft något strul där.

Så för min del har de fungerat bra, your mileage may vary.

Ja håller med, Com Hem har funkat väldigt bra de senaste åren i vårat område. Tycker dom får oförtjänt mycket skäll. Men det är möjligt att dom områden som inte funkar så bra att det tar tid att fixa samt dåligt support?

Hur som är jag nöjd med 155/55 som jag får ut med bra ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Kul att man är (nöjd) Comhemkund och inte fått någon som helst info om detta än...

Tur man läser Sweclockers.

Som du kan läsa i artikeln står det att bland annat att EU-kommissionen måste godkänna detta.
Vem vet, du kanske får information när det går igenom.

Permalänk
Medlem

Haft Comhem bra länge nu, TV samt bredband. Extremt sällan jag har problem, och har jag haft så har de lyckats lösa det snabbt.

Jag verkar vara en udda person.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej.. så nu gick mina internet alternativ från... Tele2 + Comhem till Bredbandsbolaget + Comhem (när Tele2 sålde detta). Sen nu går jag från Bredbandsbolaget + Comhem till Bredbandsbolaget + Tele2...
Lite lustigt faktiskt.

Tele2 sålde en stabil och bra tjänst, för att köpa en betydligt sämre.

Kan vara så att det här var planen hela tiden. Få mobilsidan från comhem och bredbandssidan är en sidoeffekt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Com Hem ja, hade dom första året i egen lägenhet.... Detta var visserligen back in the days så säg åtminstone 11 år tillbaka. Men jisses vad strul det var hela tiden med allt, avbrott stup i kvarten på både tv och bredband. Milslånga köer till kundtä.... Deras dryga kundtjänst.

Hade samma erfarenhet med dem i ungefär det tidsspannet och slängde ut dem så snart jag kunde få nåt annat alternativ. På senare år har jag dem igen av olika skäl, och nu fungerar det mycket bättre.

Skrivet av Cyne:

Både ComHem- och Tele2-kund idag, nöjd med båda faktiskt! Har haft 100/50 från ComHem i många år och dom leverera konstant 10% över avtalat, brukar alltså ligga på 110/55 när jag mätare med bredbandskollen.

Det ingår i standarden. En PAL-kanal i kabelnätet är 55,62 Mbit/s, och de säljer numer bara hela kanaler för downstream (förr kunde de dela en kanal mellan flera kunder, så att man kunde få 2 Mbit/s och så). Om du har 100/10 så har du alltså två kanaler, och då blir det i praktiken ungefär 110 Mbit/s. Upstream är 10.24 Mbit/s i den konfiguration de kör.

Skrivet av Gainsgoblin:

Kan vara så att det här var planen hela tiden. Få mobilsidan från comhem och bredbandssidan är en sidoeffekt

Jag tror att detta helt enkelt är en bra deal. Comhem ägs mest av ett antal hedgefonder som sannolikt inte vill vara kvar som ägare. Tele2 betalar ganska dåligt, och går det igenom så har man fått det till reapris. Företaget har tillgångar - kabelTV-nät i många hyreshus och bostadsområden - men ett lite skamfilat varumärke. Tele2 tror sig säkert kunna förbättra detta. Telia har en deal som går ut på att om man har Telia via fiber hemma så kan man få mobilt bredband billigare - avsett för när man är på semester eller så. Kan tänka mig att Tele2 vill köra samma deal.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Intressant att tillägga är att kinnevik även är största ägaren av mtg och därigenom viasat. Comhem förvärvade ju även boxer för en tid sedan. Detta gör ju att all konventionell tv som inte är SVT eller tv4 går genom kinnevik med undantag för canal digital.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Hade samma erfarenhet med dem i ungefär det tidsspannet och slängde ut dem så snart jag kunde få nåt annat alternativ. På senare år har jag dem igen av olika skäl, och nu fungerar det mycket bättre.

Möjligen att dom bättrat sig, ingenting jag kan uttala mig om. Men åtminstone skönt att höra, nu med Tele2 kanske dom kan bli ännu bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Så Tele2 säljer sitt bredband till Bredbandsbolaget, och förvärvar Comhems istället.. Hmm.

Du glömde skriva att dom sålda tv-utbudet till Bredbandsbolaget.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Kul att man är (nöjd) Comhemkund och inte fått någon som helst info om detta än...

Tur man läser Sweclockers.

Står ju på varenda nyhetssida överallt högst upp typ

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

HAHAHAHA! .D "Tre hål i väggen" blir nu istället "Tre hål i huvudet"... Vem är så dum så de vill köpa det där skitbolaget? Tele 2 har ju alltid varit kvalitet och Com Hem alltid skräp enligt utago från mig själv och bekanta.. Enda vettiga anledningen att köpa upp Com Hem skulle vara för att lägga ner det.

Det är min åsikt och den backar jag till 100%.

Härligt att du vet exakt hur företaget kommer att utvecklas. Som jag ser det köper man en sjukt stor kundbas med jättestor potential. Tele2 har nog mer kapital än Comhem så har svårt att se att det blur sämre.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hade knappt ett endaste fel som Comhem-kund (fiber endast) under två år.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC