Vilken är den ultimata spelmusen för dig och varför?

Permalänk
Medlem

Zowie FK1, innan var favoriten SteelSeries Ikari laser

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Kör en Corsair m65 RGB, är inne på min andra nu. Enda jag kan säga är att på min första så gick Scrollhjulet sönder efter kanske 1,5 år, man kan dock binda om mittenklick till "sniperknappen" på sidan av musen så egentligen inget problem.

Gillar musen då den har en aluminiumram och känns väldigt bra i alla situationer på grund av vikten som det tillför.

Permalänk
Medlem

Ultimata för mig hade varit Nixeus revel storlek+vikt, Steelseries 310 kabel, Kone Pure laser rubber coating, Logitech mekaniska M1+M2 med G403 switches, kone pure KPM scroll.

Har provat typ alla möss som är intressanta och finns ingen ultimat för mig tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av InsipidPoison:

Kan rekommendera Mionix Castor, riktigt bra mus och bekväm att använda.

Castorn är perfekt för mig greppmässigt. Vilka fler möss har liknande form?

Permalänk
Medlem

Logitech g603 är i särklass den bästa musen jag haft. Bra enkel design och den är trådlös. Märker ingen skillnad alls mot en trådad mus

Permalänk
Medlem

@PurpleShadez: zowie EC-1. lätt och stor scroll

Permalänk
Medlem

@PurpleShadez: Ja, men jag är faktiskt tveksam till min G403. Har använt den i två veckor men den känns högre och jag hamnar lite snett på den. Bra sensor men det är något med formen som jag inte riktigt känner igen sen tidigare motsvarande modeller.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Kör nu MX518 (utslitet) men får ett G400S snart. Svårt att släppa taget om formen på MX518.

Körde också på en utsliten mx518, lät denna mus gå den hårda vägen och vara med laptopen i väskan. Köpte då en G400 som jag hade till skrivbordet eller main riggen som jag spelar på. Väldigt nöjd med den! Samma mus, bra material inga konstigheter, till....den gick sönder. (Tror scrollen pajade) MEN, Logitech förvånade mig med bra kundservice och skickade snabbt därefter en ny SEN....ungefär en månad efter gick högerklicken sönder (tappade signal med datorn ibland också) :/ Fick dock en ny lika snabbt som förra. LOL! Denna gick också sönder (kommer inte ihåg vad) (well shit!) Det vara snabba med respond men ville att jag skickade tillbaka dem trasiga mössen. Hade allt i ett packet och så, men orkade fan bara inte skicka tillbaka! What an waste of time and money! Tappade lite smaken för logitech som alltid levererat bra produkter (logitech x230 över 6 år gamla nu? och G930 som jag bytte batteriet på och hållt i ca 5 år )

Köpte kort därefter en till mx518 från ebay. Jävligt nöjd! Så nu har jag två mx518 och lever som en glad gamer Inga konstigheter!
Den slitna musen funkar precis som den ska även fast den använts tusentals timmar! Scrollen är dock annorlunda, fan vad gnäller jag på?

EDIT: Just det, poängen var att du bör se upp för deras nya g400s. Kanske inte samma kvalité som du förväntar. Jag tror g400 fasades ut ganska snabbt just pågrund av massor utav problem. Men tycker inte riktigt om Logitech's nya G-serie. Jävla julgranar! Kanske kommer passade nu inför jul?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

G403 är den jag använder numera, den är något för bred framtill för att vara perfekt passformsmässigt för mig och jag hade gärna sett 1-2 knappar till vid tumområdet, men annars är den fantastisk. Som nån skrev tidigare, ta och kolla på Rocketjumpninjas recensioner, de är väldigt bra.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Körde också på en utsliten mx518, lät denna mus gå den hårda vägen och vara med laptopen i väskan. Köpte då en G400 som jag hade till skrivbordet eller main riggen som jag spelar på. Väldigt nöjd med den! Samma mus, bra material inga konstigheter, till....den gick sönder. (Tror scrollen pajade) MEN, Logitech förvånade mig med bra kundservice och skickade snabbt därefter en ny SEN....ungefär en månad efter gick högerklicken sönder (tappade signal med datorn ibland också) :/ Fick dock en ny lika snabbt som förra. LOL! Denna gick också sönder (kommer inte ihåg vad) (well shit!) Det vara snabba med respond men ville att jag skickade tillbaka dem trasiga mössen. Hade allt i ett packet och så, men orkade fan bara inte skicka tillbaka! What an waste of time and money! Tappade lite smaken för logitech som alltid levererat bra produkter (logitech x230 över 6 år gamla nu? och G930 som jag bytte batteriet på och hållt i ca 5 år )

Köpte kort därefter en till mx518 från ebay. Jävligt nöjd! Så nu har jag två mx518 och lever som en glad gamer Inga konstigheter!
Den slitna musen funkar precis som den ska även fast den använts tusentals timmar! Scrollen är dock annorlunda, fan vad gnäller jag på?

EDIT: Just det, poängen var att du bör se upp för deras nya g400s. Kanske inte samma kvalité som du förväntar. Jag tror g400 fasades ut ganska snabbt just pågrund av massor utav problem. Men tycker inte riktigt om Logitech's nya G-serie. Jävla julgranar! Kanske kommer passade nu inför jul?

Edit: Såg inte det var g400S det pratades om, jo G400s är inget jag hade kört på, G400 är en uppgradering från Mx518, 400s not so much.
Fast det som folk pratade om ang g400s var att vissa märkte av smoothing och inputlag, samt coatingen som är hemsk imo.
Vissa märkte inte av det alls så (smoothing/inputlag)
Edit2: Detta som folk pratade om g400 vs g400s:
(Yes they have the same sensor but with different SROM.
it's the same of 4000cpi adns 3090 implementations, which some users have reported as laggy.
Original G400 has custom SROM for 800cpi native.)

G400 v2:
Bättre sensor med mindre smoothing samt prediction är av på G400s V2.
Det var en EXTREMT populär mus, för den såldes löjligt billigt (199-299kr).
Efter det började snordyra möss bli mer populära med massa bling bling. (g400s ersatte den med mer än dubbla priset för sämre mus)

Jag har själv 2 G400 samt 2 MX518.
G400 v2 är bättre om man bryr sig om precision i spel.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Edit: Såg inte det var g400S det pratades om, jo G400s är inget jag hade kört på, G400 är en uppgradering från Mx518, 400s not so much.
Fast det som folk pratade om ang g400s var att vissa märkte av smoothing och inputlag, samt coatingen som är hemsk imo.
Vissa märkte inte av det alls så (smoothing/inputlag)
Edit2: Detta som folk pratade om g400 vs g400s:
(Yes they have the same sensor but with different SROM.
it's the same of 4000cpi adns 3090 implementations, which some users have reported as laggy.
Original G400 has custom SROM for 800cpi native.)

G400 v2:
Bättre sensor med mindre smoothing samt prediction är av på G400s V2.
Det var en EXTREMT populär mus, för den såldes löjligt billigt (199-299kr).
Efter det började snordyra möss bli mer populära med massa bling bling. (g400s ersatte den med mer än dubbla priset för sämre mus)

Jag har själv 2 G400 samt 2 MX518.
G400 v2 är bättre om man bryr sig om precision i spel.

Jag pratade om g400, trodde verkligen att det hade tagit bort denna produkt! Många problem, men precis som jag sa. En riktigt trevlig mus NÄR den funkar!

Fick dock lära mig en del om "angle snapping". Mx518 verkar var horrible på denna punkt! (Kanske därför jag sätter them headshots!?) Högre poll rate var dock något som jag märkte, lite som högre fps faktiskt. Mycket mjukare i rörelserna i fps spel Skulle inte säga att jag är bra nog att använda det, kunde till o med vara lite irriterade då det kändes som jag rörde mig allt för mycket :S

En mus är verkligen ett hantverk!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Lego Master

Kör på en Logitech G700 sen några år tillbaka. Fick den galet billigt på Onoff för dom hade skyltat fel i butiken och gick med på det lägre priset. Har inte sett nån anledning att byta.

Men ultimat eller optimal vet jag inte om den är. Jag är inte direkt nån pro-gamer som lirar 24/7 och sliter ut 300 möss om året. Sen jag började spela lite mer engagerat den lilla tiden jag faktiskt har över, så har jag kanske haft 3-4 möss, vilka samtliga varit Logitech.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Logitech G602, passar min hand perfekt, lite extra knappar på sidan samt trådlös.
Även att den går på vanliga AA batteri gör mycket, hade en razer trådlös innan, med specialbatteri som svällde...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk

Jag är inne på min 3de qpad 5/8k och kommer forsätta köpa den modellen så länge den finns tillgänglig

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Har i princip testat de flesta möss som kommit ut de senaste 2-3 åren men kommer alltid tillbaka till DeathAdder som jag spelat med sedan 2007, olika modeller såklart, just nu Elite. Rival 300 var annars en bra utmanare.

Permalänk
Medlem

Rival 300 / Deathadder (chroma)

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Min gamla trotjänare Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 helt underbar när man har större tass
har stora stödet på monterat så hela handen vilar fint på musen..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Zowie EC2 för något sedan och är fortfarande hur nöjd som helst. Kört Logitech i säkert över 10-15 år innan dess. Zowien gillar jag för att den är enkel. Den varker ser eller blinkar inte som ett rymdskepp, har inte hundra extra macro-knappar eller något annat märkligt som man måste ifrågasätta. Inga drivrutiner vilket är ett jättestort plus i min bok. Det är en vanlig mus med skönt grepp som gör precis det den ska göra. Fortfarande som ny. Vet inte hur många Logitech jag behövt byta under åren.

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat Naos möss. Hade flera versioner, beställde precis en qc på rea.
Just nu använder jag en logitech mx master, den är grym i passform, men den är inte en spelmöss.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Liten och lätt, då jag har kvinnohänder.

Permalänk

Jag hade en G502 innan som jag verkligen tyckte om. Dock så var jag sugen på att testa en trådlös och skaffade därför en G900. Bästa. Köpet. Någonsin. Den är väldigt dyr men presterar otroligt bra. Batteritiden är grym och jag har inte märkt av något input lag eller dylikt öht.

Permalänk
Medlem

Har G900 wireless nu, otrolig sensor, men aningen för lång för mina händer så att fingret hamnar på startsidan av knappen med pekfingret. Där är knappen väldigt "trög" och det är svårt att "tappa" med singleshot gevär och liknande. (läs M16 i PUBG). Blir en G Pro snart tror jag. Eller finns det andra märken med likadan form? Vill ha silkesmjuka sswitchar helst.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Min gamla trotjänare Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 helt underbar när man har större tass
har stora stödet på monterat så hela handen vilar fint på musen..
https://cdn.pji.nu/product/left/800/501936.jpg

ACE Edge 3200 är även min favorit. Jag har tre stycken

Permalänk

Razer Deathadder Elite är min favorit mus jag gillar att leka med

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Har haft ett antal olika spelmöss genom åren, olika Razer, Logitech, Qpad, Corsair mm..
Men den jag kört med nu i 1.5 år är en Mionix Naos 7000, är så nöjd med den så när den är utsliten så kommer jag nog köpa en ny likadan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Rival 300 passar mig perfekt!

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Logitech G703 Trådlös

Har ganska mycket grejer på mitt datorbord så det var enormt skön att byta till trådlöst

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag är inte så kräsen av mej. Så länge musen inte är obekväm så resonerar jag som så att jag vänjer mej vid den. Hemma kör jag med en Mionix Castor, vilket funkar utmärkt. På jobbet har jag en Rival 100, som skulle funka minst lika bra som Mionixen till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cnit:

Rival 300 perfekt för min hand,

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket bra mus, men sensorn i den spökar ju ibland och skickar musen åt h-vete. Samt att gummit inte tål hudoljor/olja i överhuvudtaget och nöts bort med tiden. De hade väl dock fixat det på senare revisioner?

Skrivet av Six:

MX518 var ett underverk när den kom, sitter på en g400 just nu och har svårt att tänka mig att någonsin byta till en annan form.

MX 518 var en riktigt bra mus. Dock var passformen inte den bästa för tumknapparna i mitt tycke, men det är ju subjektivt.

Fanns i princip bara två riktigt bra möss på den tiden och det var den äldre skolans IE 3.0 och MX 518. Då de nyare IE 3.0 var av klart sämre kvalité än dem gamla.

Jag har en Xtrfy MG2 nu och den funkar riktigt bra, bättre passform för mig än Rival 300, dock med samma spökiga sensor som ibland (sällan, mycket sällan) får för sig att skicka muspekaren åt h-vete.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Det går inte att ge dig råd om möss, då det är väldigt personligt vad man tycker är skönt..

Personligen har jag fastnat för Steelseries Sensei och kör nu med den trådlösa versionen.

Rent hårdvaru-mässigt finns det ju en del man kan tipsa om, men hur de känns kan bara du avgöra vad du gillar. Därför tycker jag du ska gå till en butik som har möss upplagda och testa dig fram.
T.ex. Mediamarkt har massor uppställda på hyllorna..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD