Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

Bygg mig en NAS! :)

Halloj kära sweclockers.

Fick Bahnhof 1000/1000 härom veckan.. runt 930 ner och 950 upp.

Därmed fick jag upp ögonen att kunna köra en NAS/plex server till familjen i huset där vi bor.
Testade att läsa på en del, laddade hem alla nödvändiga program. och körde igång.
Systemet brakade ihop när vi skulle starta igång en 3e bluray stream.

Så nu vänder jag mig till er.

Vad behöver jag för setup. Länka gärna inet kundkorg, alternativt delar som jag behöver för att kunna ha 5-8 bluray streams igång samtidigt.

Mvh

PS: Har inte satt någon budget, så flera olika alternativ vore bra om det funkar för er.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

1080p? 4K? Vad har du för speccs nu?

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men finns det någon NAS med processor stark nog att klara av 5-8 samtidiga streams och lokal transcoding? Känns som att det skulle behövas en server/dator med ordentlig mångkärnig prolle för detta, men som sagt, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Är det transcodes eller direct streams?
Ace har rätt, vi behöver ju veta mer för att hjälpa dig.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Plex stöder ju även hårdvaru transcoding också, via grafikkort eller processor om du kör premium...

Bra länk för att vad som behövs i server väg. https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-d...

Permalänk

Jag byggde en sån här. Har den till Plex och mycket mer!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11259469/

Visa signatur

Lysa - Få 20% rabatt på avgiften i 3 månader, https://signup.lysa.se/se?inviteId=qfVrfeWPSbCNcxPrAojPgw

Fello - Bli en Fello och få rabatt på mobilabonnemanget, https://www.fello.se/?UC57E

OS: Fedora 39 | CPU: Ryzen 5 5600X | GPU: Sapphire Radeon RX 6800 16GB NITRO+ | MOBO: ASUS ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Team Group 2x16GB 3800MHz CL16 Xtreem ARGB | NVME: Samsung 970 EVO Plus 1TB | PSU: Corsair RM850x v3

Permalänk
Avstängd

Ajfan! Trodde det räckte med en NAS.

Gjorde ett test. Och fick 4900 passmark poäng på min nuvarande burk.
Z77 sabertooth I7 2600k @5ghz 16gb ram 1080ti gpu.

Men låt oss bygga en "server" istället. Som skall klara av 5-8 streams.

Sen det där med transcode. Jag vet vad det är, däremot vet jag inte när det används och inte används. Så fyll gärna i

Edit: har läst på flera sidor om plex, men fattar inte hälften. Därav är det lättare att lära om man ställer frågan på ett forum.

Edit: jag kör 4k på projektorn. Så 1 stream är 4k resten är 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte en synology ds218play. Deras inbyggda videofunktion är skitbra (som plex). Kanske kan vara värt att kolla in. Tror den gick på 3500 inkl 6TB lagring.
Här kan du leka lite också: https://www.synology.com/sv-se/support/nas_selector

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Ajfan! Trodde det räckte med en NAS.

Gjorde ett test. Och fick 4900 passmark poäng på min nuvarande burk.
Z77 sabertooth I7 2600k @5ghz 16gb ram 1080ti gpu.

Men låt oss bygga en "server" istället. Som skall klara av 5-8 streams.

Sen det där med transcode. Jag vet vad det är, däremot vet jag inte när det används och inte används. Så fyll gärna i

Edit: har läst på flera sidor om plex, men fattar inte hälften. Därav är det lättare att lära om man ställer frågan på ett forum.

Edit: jag kör 4k på projektorn. Så 1 stream är 4k resten är 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

transcode beror på vad du har för format och vad din spelare stöder.
dvs om den klarar att spela upp formatet native = ingen transcode annars måste den trasncoda = mer cpu kraft behövs.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av basn:

transcode beror på vad du har för format och vad din spelare stöder.
dvs om den klarar att spela upp formatet native = ingen transcode annars måste den trasncoda = mer cpu kraft behövs.

jag kör PC med Wmp 12 och KI lite codecs på 3 enheter och 3st android boxar samt en ipad2 och en asus zenpad.
Androidboxarna klarar de flesta format
Ipad2 och zenpaden har jag ingen koll på.

De format som spelas upp är .mkv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Sen det där med transcode. Jag vet vad det är, däremot vet jag inte när det används och inte används. Så fyll gärna i

Edit: har läst på flera sidor om plex, men fattar inte hälften. Därav är det lättare att lära om man ställer frågan på ett forum.

Men om du vet vad transcoding är borde du väl förstå när det används? Annars skulle jag inte säga att du förstått vad transcoding är. Här verkar det finnas en lagom enkel förklaring av video transcoding: https://support.plex.tv/articles/200250377-transcoding-media/.

Vågar jag fråga vilket operativsystem du tänkt köra på din NAS? Jag är själv intresserad av den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Plex stöder ju även hårdvaru transcoding också, via grafikkort eller processor om du kör premium...

Bra länk för att vad som behövs i server väg. https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-d...

Nja det där stämmer inte om man kollar på. sen mig veterligen har inte ens plex stöd för transcoding via grafikkortet. Men jag vet att Emby gör det.
Kollar man t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=Li69XWC9I3g så säger han just hur Emby stödjer transcoding via grafikortet vilket gav emby en liten fördel i antalet transcoded streams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Jag köpte en synology ds218play. Deras inbyggda videofunktion är skitbra (som plex). Kanske kan vara värt att kolla in. Tror den gick på 3500 inkl 6TB lagring.
Här kan du leka lite också: https://www.synology.com/sv-se/support/nas_selector

Har en 1511+ och visst så länge den inte behöver transcoda kan den leverera flera streams men så fort den ska transcoda säckar hela nasen ihop. Den klarar max 1 och det är knappt.
Jag personligen skulle inte köpa en synologynas för plex, Såvida man inte är 100% säker på att man aldrig kommer behöva transcoda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Nja det där stämmer inte om man kollar på. sen mig veterligen har inte ens plex stöd för transcoding via grafikkortet. Men jag vet att Emby gör det.
Kollar man t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=Li69XWC9I3g så säger han just hur Emby stödjer transcoding via grafikortet vilket gav emby en liten fördel i antalet transcoded streams.

jo med plexpass har det.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

jag kör PC med Wmp 12 och KI lite codecs på 3 enheter och 3st android boxar samt en ipad2 och en asus zenpad.
Androidboxarna klarar de flesta format
Ipad2 och zenpaden har jag ingen koll på.

De format som spelas upp är .mkv

Skickades från m.sweclockers.com

WMP kommer inte plex använda sig av.
IPAD kommer säkerligen transcoda.
Android är olika men mycket transcodar den nog.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Ja kom på att synology släppt modeller som ska klara transcoding men 1-2 strömmar skulle jag väl tänka mig?
Oavsett tycker jag det är bättre man bygger en egen lösning om man har möjlighet.

Permalänk
Medlem

@goa200: Jo då vet man ju vad man får också. Jag köpte min Synology av ren och skär lathet

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

jo med plexpass har det.

Vilken miss av mig. Ja det har man definitivt dock inte via grafikkortet vad jag kan läsa mig till. Det var väl det Emby kunde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@goa200: Jo då vet man ju vad man får också. Jag köpte min Synology av ren och skär lathet

Jag håller med dig fullt ut. Synology är en bra produkt men allt som oftast för klen cpu enligt mig till ett aningens för högt pris. köpte egen mkt kraftfullare server som ska klara av 15-tal transcodes istället
Jag ångrar dock inte en sekund att jag köpte min 1511+ den är klockren för mkt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Vilken miss av mig. Ja det har man definitivt dock inte via grafikkortet vad jag kan läsa mig till. Det var väl det Emby kunde.

Det fungerar via grafikkortet också dock bäst med amd, för antalet trancode strömmar är låst med nvidia än så länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Det fungerar via grafikkortet också dock bäst med amd, för antalet trancode strömmar är låst med nvidia än så länge...

Åhh tusan. Ja då har jag lärt mig något nytt idag

Permalänk

vilken basic synology som helst + en nvidia shield pro v2. Då har du allt du behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpalimpa:

vilken basic synology som helst + en nvidia shield pro v2. Då har du allt du behöver

Skulle säga basic synology + raspberry pi 3 så klarar man biffen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpalimpa:

vilken basic synology som helst + en nvidia shield pro v2. Då har du allt du behöver

Hela hans familj kanske inte har var sin shield som han vill dela sin server med..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimjans:

Hela hans familj kanske inte har var sin shield som han vill dela sin server med..

Helt korrekt.
Vi har 3st pc + zenpad och ipad2. Våningen över 2 androidboxar och våningen däröver 1 androidbox.
Det är till dessa enheter jag vill dela till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av goa200:

Skulle säga basic synology + raspberry pi 3 så klarar man biffen

Skrivet av jimjans:

Hela hans familj kanske inte har var sin shield som han vill dela sin server med..

Skrivet av Coffe81:

Helt korrekt.
Vi har 3st pc + zenpad och ipad2. Våningen över 2 androidboxar och våningen däröver 1 androidbox.
Det är till dessa enheter jag vill dela till.

Skickades från m.sweclockers.com

Nämen herrskapet, är det jag som är januaritrött eller har ni missat en sjukt bra grej!?
En Nvidia shield hemma hos @Coffe81 samt en NAS. Nasen lagrar alla filer, Shielden står på hela tiden för att arbeta som Plex-Server. Familj och vänner skapar ett Plexkonto på vilken enhet dom vill och streamar direkt från Shielden som klarar 4k-transcode.
Du måste dock ha en Ples-pass, men fett värt det!!!
Så är min plan på att bygga hemma i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timpalimpa:

Nämen herrskapet, är det jag som är januaritrött eller har ni missat en sjukt bra grej!?
En Nvidia shield hemma hos @Coffe81 samt en NAS. Nasen lagrar alla filer, Shielden står på hela tiden för att arbeta som Plex-Server. Familj och vänner skapar ett Plexkonto på vilken enhet dom vill och streamar direkt från Shielden som klarar 4k-transcode.
Du måste dock ha en Ples-pass, men fett värt det!!!
Så är min plan på att bygga hemma i alla fall.

Följdfråga.
Klarar en nvidia shield flera 1080p streams samtidigt där transcoding behövs, som till t.ex androidboxarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Coffe81:

Följdfråga.
Klarar en nvidia shield flera 1080p streams samtidigt där transcoding behövs, som till t.ex androidboxarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska den göra! Minst 3 st transcode samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpalimpa:

Nämen herrskapet, är det jag som är januaritrött eller har ni missat en sjukt bra grej!?
En Nvidia shield hemma hos @Coffe81 samt en NAS. Nasen lagrar alla filer, Shielden står på hela tiden för att arbeta som Plex-Server. Familj och vänner skapar ett Plexkonto på vilken enhet dom vill och streamar direkt från Shielden som klarar 4k-transcode.
Du måste dock ha en Ples-pass, men fett värt det!!!
Så är min plan på att bygga hemma i alla fall.

Har inte mkt koll på nvidia shield så det var nytt för mig.