CS:GO Streaming flyter inte som jag vill - OBS-inställningar?

Permalänk
Medlem

CS:GO Streaming flyter inte som jag vill - OBS-inställningar?

Hej!

Till att börja med. Jag köpte nyligen en Taurus Experienced 1070 från Inet och tänkte streama CS:GO. Detta skall ju inte vara något krävande, tänkte jag. Mitt spelande flyter på som vanligt men det är just streamen som inte vill flyta utan FPS drops/spikes eller vad det nu kan vara.

För er som inte vet innehåller den;
Intel Core i5 7400
GeForce GTX 1070 8GB
16 GB Corsair VENGEANCE LPX 2400MHz.

Samt att jag sitter på en 100/100 fiberlina med nästintill maximal hastighet av vad jag kan få ut.

CS:GO är installerad på SSD-disken.

I OBS har jag testat allt från 2500 till 1800 bitrate med samma resultat.
https://imgur.com/a/ZAgBI

Finns det något i OBS jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Pröva att använda NVENC istället för x264 som alternativ för Kodare. x264 belastar processorn väldigt mycket. NVENC borde flyta på mycket bättre, men ger sämre kvalitet bildmässigt. Öka bitrate till 5500-6000 för att kompensera. Vet inte vilken upplösning du streamar i heller, men om du vill streama i 60 fps klarar du nog inte högre än 1280x720 pixlar, prestandamässigt.

Permalänk
Medlem

CS:GO är CPU-krävande, speciellt om man spelar i lägre upplösningar. Vill man dock ha konstant 300fps bör man skaffa sig minst en 4C/8HT eller bättre.

Skulle testa x264 med 720p30, 720p45 och 720p60 för att se var gränsen går från spelbart till ospelbart.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

@loodee: Jag kör 1600x900 för tillfället. Inte säker på vad jag vill köra men brukar köra lägre upplösningar. Jag är inte ute efter superkvalitet. Bara man kan se vad jag gör och runt 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loodee:

Pröva att använda NVENC istället för x264 som alternativ för Kodare. x264 belastar processorn väldigt mycket. NVENC borde flyta på mycket bättre, men ger sämre kvalitet bildmässigt. Öka bitrate till 5500-6000 för att kompensera. Vet inte vilken upplösning du streamar i heller, men om du vill streama i 60 fps klarar du nog inte högre än 1280x720 pixlar, prestandamässigt.

Han ska inte öka bitrate till 5500-6000. Det kommer bara buffra för Viewers samt att twitch har capat bitrate capen för streamers som inte är partner. Har för mig att 3500 är max, en snabbsök på google får fram det svaret dock.

Permalänk
Medlem

@Spetch
Faktiskt så ändrade Twitch deras regler gällande bitrate. Numera rekommenderar de 3000 som minime och 6000 som maxime. Källa: https://help.twitch.tv/customer/portal/articles/1253460-broad...

De har även infört så att alla streamers har Auto (Bestämmer kvalité beroende på din internethastighet) + Source (Som är den bitrate man själv valt), och beroende på mängd tittare totalt på Twitch samt ens egna tittare så kan man även utan att vara varken affiliated eller partner ha kvalitetsalternativ såsom 360p, 480p, 720p att välja bland.

Utan att vara officiell partner kan man dock inte garantera 100% att man har de specifika 360, 480, 720p utan får förlita sig på Auto.

Permalänk
Medlem

@Jawnt Som loodee rekommenderade, kör med NVENC och antingen 4500 eller 6000 bitrate. NVENC kräver lite mer bitrate för samma kvalité på x264 men marginellt märkbart när man närmar sig de övre taken för bitrate.

Så antingen 720p@60fps med 4500 bitrate eller 900p@60fps med 6000 bitrate.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! NVENC gjorde oerhört mycket. Flöt på bra även i 2500 bitrate/60fps

Permalänk
Medlem

@Jawnt
Öka gärna bitrate, om det uppstår problem så kan du alltid sänka den igen. NVENC och 2500 bitrate, särskilt i 60 fps och CSGO kommer inte se särskilt bra ut.

Du kan t.ex. pröva hoppa omkring och röra dig en del och därefter ta ett klipp på Twitch så får du se vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Testa även sätt en framelimit på en jämn multiplier av 60 som du klarar att hålla?
Tex 60, 120, 180 eller 240.

Jag testade lite max-kvalitet streaming till youtube (20Mbit bitrate, youtube tillåter mycket högre än twitch), och för att få skönt flyt satte jag limit till 120fps och streamade i 60fps och det såg betydligt bättre ut än om jag släppte framerate fri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Spetch
Faktiskt så ändrade Twitch deras regler gällande bitrate. Numera rekommenderar de 3000 som minime och 6000 som maxime. Källa: https://help.twitch.tv/customer/portal/articles/1253460-broad...

De har även infört så att alla streamers har Auto (Bestämmer kvalité beroende på din internethastighet) + Source (Som är den bitrate man själv valt), och beroende på mängd tittare totalt på Twitch samt ens egna tittare så kan man även utan att vara varken affiliated eller partner ha kvalitetsalternativ såsom 360p, 480p, 720p att välja bland.

Utan att vara officiell partner kan man dock inte garantera 100% att man har de specifika 360, 480, 720p utan får förlita sig på Auto.

Var detta nyligen? Hade inte en aning!
Tack för informationen, ska genast prova att öka min bitrate faktiskt och se hur det flyter på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Var detta nyligen? Hade inte en aning!
Tack för informationen, ska genast prova att öka min bitrate faktiskt och se hur det flyter på

Säkert över ett år sedan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

@Spetch @Lodisen
Ökningen av bitrate skedde kring mars 2017 och att samtliga har auto/kvalitétsalternativ släpptes kontinuerligt över flera månader och blev klart kring september 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Spetch @Lodisen
Ökningen av bitrate skedde kring mars 2017 och att samtliga har auto/kvalitétsalternativ släpptes kontinuerligt över flera månader och blev klart kring september 2017.

Den auto kvalitétsalternativet du pratar om - är det för Viewers eller för streamers?
Vet att det har funnits en del Tools som ska "Upptäcka" bästa inställningar för OBS åt dig men det har aldrig funkat så bra förr.
Finns det något nytt som verkligen ger bra resultat idag för dig som streamar menar du?

Har streamat relativt kontinuerligt genom åren men har suttit kvar på min gamla bitrate och den funkar fortfarande utan något problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Den auto kvalitétsalternativet du pratar om - är det för Viewers eller för streamers?
Vet att det har funnits en del Tools som ska "Upptäcka" bästa inställningar för OBS åt dig men det har aldrig funkat så bra förr.
Finns det något nytt som verkligen ger bra resultat idag för dig som streamar menar du?

Har streamat relativt kontinuerligt genom åren men har suttit kvar på min gamla bitrate och den funkar fortfarande utan något problem alls.

Auto är för viewers, ens tittare dvs. Den känner av ens internet och ställer om baserat på vad den anser att den klarar. Funktionen är fortfarande under utveckling så den kommer bli bättre och bättre. Största problemet jag uppmärksammat är att om ens internet är lite ostabilt, så kan den hoppa mellan Source och typ 360p då och då vilket kan vara lite irriterande - men bättre än att det buffrar.

När jag testat och hjälpt andra, så har 6000 bitrate i helhet fungerat väldigt bra utan att någon nästan alls har klagat på att det buffrar och i de få fall de har klagat har problemet ofta varit annat än den höga bitraten.

Om man har ett GTX 970 eller senare, och en i5 CPU så har NVENC varit väldigt tacksamt för många. Tekniskt sett så ska x264 ha bättre utseende än NVENC på 6000 bitrate, men har jämfört och kan knappt se någon skillnad ens på en 27" 1440p skärm, även vid snabba rörelser (i 720p, streamar man 1080p så märks det mer)

^ Ovan gäller enbart Twitch som begränsar till 6000. Kör man Mixer som stödjer 10000 eller Youtube som stödjer 20000 är det mycket svårare att upptäcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Auto är för viewers, ens tittare dvs. Den känner av ens internet och ställer om baserat på vad den anser att den klarar. Funktionen är fortfarande under utveckling så den kommer bli bättre och bättre. Största problemet jag uppmärksammat är att om ens internet är lite ostabilt, så kan den hoppa mellan Source och typ 360p då och då vilket kan vara lite irriterande - men bättre än att det buffrar.

När jag testat och hjälpt andra, så har 6000 bitrate i helhet fungerat väldigt bra utan att någon nästan alls har klagat på att det buffrar och i de få fall de har klagat har problemet ofta varit annat än den höga bitraten.

Om man har ett GTX 970 eller senare, och en i5 CPU så har NVENC varit väldigt tacksamt för många. Tekniskt sett så ska x264 ha bättre utseende än NVENC på 6000 bitrate, men har jämfört och kan knappt se någon skillnad ens på en 27" 1440p skärm, även vid snabba rörelser (i 720p, streamar man 1080p så märks det mer)

^ Ovan gäller enbart Twitch som begränsar till 6000. Kör man Mixer som stödjer 10000 eller Youtube som stödjer 20000 är det mycket svårare att upptäcka.

Personligen sitter jag på ett 1070, i7 6700k och en 100/50 Mbit lina.
x256, 60 fps, 720 scaling och 3000 bitrate.

Bör jag höja bitraten anser du för att få ett bättre flyt på allt? Jag har inte möjlighet att prova just nu på några timmar så därför frågar jag här innan jag provar

Permalänk
Medlem

@Spetch
Jag skulle personligen absolut köra 6000 bitrate, om du märker att det blir problem med framedrops så kan du alltid sänka, t.ex. testa 4500 bitrate, och funkar inte det så är det bara att återgå till 3000.

Numera för att kunna ändra bitrate live så måste du gå in på OBS > Settings > Output > Output Mode: Advanced > Avmarkera "Enforce streaming service encoder settings"

Du kan även göra detta om du har "Output mode: Simple" men minns inte 100% hur det står då. Det är på samma ställe som ovan, men man måste först kryssa i att man vill se "Advanced settings" eller liknande och sedan avmarkera "Enforce streaming service encoder settings"

Om du sparar videor på Twitch kan du gå in på en av dina tidigare videor och kolla när du hamnar i en strid, jämfört med när du kör med 6000 bitrate så kommer du se en rejäl skillnad. Framförallt om du spelar CSGO, PUBG, GTA, etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Spetch
Jag skulle personligen absolut köra 6000 bitrate, om du märker att det blir problem med framedrops så kan du alltid sänka, t.ex. testa 4500 bitrate, och funkar inte det så är det bara att återgå till 3000.

Numera för att kunna ändra bitrate live så måste du gå in på OBS > Settings > Output > Output Mode: Advanced > Avmarkera "Enforce streaming service encoder settings"

Du kan även göra detta om du har "Output mode: Simple" men minns inte 100% hur det står då. Det är på samma ställe som ovan, men man måste först kryssa i att man vill se "Advanced settings" eller liknande och sedan avmarkera "Enforce streaming service encoder settings"

Om du sparar videor på Twitch kan du gå in på en av dina tidigare videor och kolla när du hamnar i en strid, jämfört med när du kör med 6000 bitrate så kommer du se en rejäl skillnad. Framförallt om du spelar CSGO, PUBG, GTA, etc

Tusen tack, ska provas så fort jag får tid!

Permalänk

jag lånar tråden då jag själv börjat streama cs go. när jag står still i spelet och i menyerna så är det riktigt crisp och bra kvalite. men när jag börjar röra på mig blir det suddigt/pixligt. utan att veta specs osv på datorn, vad tror ni det kan bero på? har 100/100, bra dator osv osv

Permalänk
Medlem

@hamstersoppa: För låg bitrate alternativt för "snabb" CPU preset. Ju långsammare preset ju bättre kvalité. Dock äter det mkt CPU.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hamstersoppa:

jag lånar tråden då jag själv börjat streama cs go. när jag står still i spelet och i menyerna så är det riktigt crisp och bra kvalite. men när jag börjar röra på mig blir det suddigt/pixligt. utan att veta specs osv på datorn, vad tror ni det kan bero på? har 100/100, bra dator osv osv

Du får ju gärna skriva ut vad du använder för inställningar när du ställer en sådan fråga.. Med största sannolikhet har du för låga kvalitetsinställningar (bitrate exempelvis)

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Skrivet av Tony32:

@hamstersoppa: För låg bitrate alternativt för "snabb" CPU preset. Ju långsammare preset ju bättre kvalité. Dock äter det mkt CPU.

Skrivet av Kiirozu:

Du får ju gärna skriva ut vad du använder för inställningar när du ställer en sådan fråga.. Med största sannolikhet har du för låga kvalitetsinställningar (bitrate exempelvis)

Encoder: Nvenc h.264
rescale output: 1280x720
Ratecontrol: VBR
Bitrate: 2500
preset: low latency high quality

Har 16GB ram
GeForce GTX 1060 6GB

vore guld om någon kunde hjälpa mig få till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamstersoppa:

Encoder: Nvenc h.264
rescale output: 1280x720
Ratecontrol: VBR
Bitrate: 2500
preset: low latency high quality

Har 16GB ram
GeForce GTX 1060 6GB

vore guld om någon kunde hjälpa mig få till det.

Sätt det på CBR (Constant Bitrate) och ställ bitrate på minst 3500. Du kan även sätta denna högre, folk som skriver "3500 är max" har inte läst detta - Twitch Encoding

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Skrivet av Weuffelhjaern:

Sätt det på CBR (Constant Bitrate) och ställ bitrate på minst 3500. Du kan även sätta denna högre, folk som skriver "3500 är max" har inte läst detta - Twitch Encoding

Det blev bättre, men det ser fortfarande inte svinbra ut, finns det något mer jag kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamstersoppa:

Det blev bättre, men det ser fortfarande inte svinbra ut, finns det något mer jag kan göra?

Pröva slå på 2-Pass Encoding, se om det blir bättre, blir det inte bättre så är det bara högre bitrate som kommer göra att det ser bättre ut, då FPS med mycket rörelse kräver högre bitrate för att hålla sig 'crisp'

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Skrivet av Weuffelhjaern:

Pröva slå på 2-Pass Encoding, se om det blir bättre, blir det inte bättre så är det bara högre bitrate som kommer göra att det ser bättre ut, då FPS med mycket rörelse kräver högre bitrate för att hålla sig 'crisp'

skickade ett PM till dig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hamstersoppa:

Encoder: Nvenc h.264
rescale output: 1280x720
Ratecontrol: VBR
Bitrate: 2500
preset: low latency high quality

Har 16GB ram
GeForce GTX 1060 6GB

vore guld om någon kunde hjälpa mig få till det.

Problemet är att du kör NVENC tillsammans med låg bitrate. Vad har du för CPU? Om du har en bra bör du köra x264 istället för NVENC.

Om du nu måste köra NVENC så 1. Använd CBR istället för VBR. 2. Höj bitrate till vad du maximalt klarar av och tjänsten du streamar till tillåter.

NVENC är mycket känsligare för låg bitrate än x264, så du märker mycket tydligare av att det blir pixligt och suddigt om du kör låg birate tillsammans med NVENC. Det positiva är att den avlastar CPUn.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Skrivet av Kiirozu:

Problemet är att du kör NVENC tillsammans med låg bitrate. Vad har du för CPU? Om du har en bra bör du köra x264 istället för NVENC.

Om du nu måste köra NVENC så 1. Använd CBR istället för VBR. 2. Höj bitrate till vad du maximalt klarar av och tjänsten du streamar till tillåter.

NVENC är mycket känsligare för låg bitrate än x264, så du märker mycket tydligare av att det blir pixligt och suddigt om du kör låg birate tillsammans med NVENC. Det positiva är att den avlastar CPUn.

Okej, allt det här är helt nytt för mig ^^
jag har AMD Ryzen 5 1600 six - core processor 3.20 GHz

Permalänk
Avstängd

@hamstersoppa:

Om du inte redan har testat att streama med x264 så bör du försöka dig på det. En sexkärnig CPU bör klara det utmärkt, dock vet jag inte hur pass bra AMD Ryzen är i avseendet.

Testa att dra igång med cpu preset veryfast, (Om du kör via Twitch) bitrate någonstans mellan 4000 - 6000, keyframe interval 2, profile main, CBR, audio bitrate 96. Eftersom du streamar CSGO vill du ha 60 fps, 48 fps bör också fungera (du får bättre kvalitet med mindre fps beroende på bitrate). Lanczos downscale filter och som resolution 720p eller något steg över (beroende på vad du CPU orkar med).

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Problemet är att du kör NVENC tillsammans med låg bitrate. Vad har du för CPU? Om du har en bra bör du köra x264 istället för NVENC.

Om du nu måste köra NVENC så 1. Använd CBR istället för VBR. 2. Höj bitrate till vad du maximalt klarar av och tjänsten du streamar till tillåter.

NVENC är mycket känsligare för låg bitrate än x264, så du märker mycket tydligare av att det blir pixligt och suddigt om du kör låg birate tillsammans med NVENC. Det positiva är att den avlastar CPUn.

för CSGO så är det bättre att köra NVENC då x264 tankar framerate. Bättre att bara ställa upp bitrate och pröva two-pass för att få upp kvalitén

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC