Nya orginella MMORPG's? Hur ser ni på hur spelbranschen utvecklat sig?

Permalänk

Nya orginella MMORPG's? Hur ser ni på hur spelbranschen utvecklat sig?

Hej. Har inte spelat MMO's på några år nu, men försöker förgäves hitta något spel som tilltalar mig.

Spelvärlden har ju förändrats en del sen 5-15 år tillbaka.
Finns det några nya MMO's som är lite udda med ett unikt koncept? Antingen har jag blivit gammal och missat alla nya sådana, eller så blir de aldrig tillräckligt stora för att få någon uppmärksamhet. För om man kunde skapa fantastiska spel redan på 90 talet bör man kunna göra det nu. Känns som om grafiken är den viktigaste aspekten av ett spel nu för tiden, vilket jag definitivt inte håller med om.

Spelbranschen kanske inte satsar på MMO's längre? Att WoW kunnat hålla sig fast som orörd etta i denna spelkategori i 13 år trodde man ju inte.

Tycka vad man vill om dessa äldre spel men jag saknar känslan av ett crowded Tibia. Där man kunde upptäcka nya hemliga ställen 5 år efter man börjat spela, och ha högre puls än efter ett intervall pass när man är påväg att dö o förlora 3 dagar av exp farm. Ragnarök Online, där det var fullbordat krig mellan guilderna och anubis grounds var ett slagfält. Maplestory, Ultima. Spel som hade karaktär och där spelutvecklarna såg annat än pengar. WoW's glorydays var något speciellt även det. (Säger inte att Blizzard inte är moneyh*es)

Låter bitter som fan nu märker jag.. men finns det något spel som är värt att testa enligt er? Helst inte allt för gammalt, där man ligger ett par år efter i progressen.

Finns säkert flera trådar som denna, där folk letar MMO's. Men diskutera gärna hur ni ser på utvecklingen av spelbranschen.

Permalänk
Avstängd

Kostar en del att ta fram ett MMO.
en av orsakerna till att smala nischade mmo sällan får de ekonomiska förutsättningarna.
tex https://pantheonmmo.com/

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Det finns för många koreaspel med låg kvalitet på marknaden.. provat dom flesta, och inget ger nått nytt..

Guild wars 2 är det enda som är spelbart i dagens läge.. provat dom flesta andra, och BnS var det enda som tilltalade mig ett litet tag..

Permalänk

Spelar själv Final Fantasy XIV. Gillar storyn skarpt så är väl det som hållt kvar mig. Men finns mycket annat kul och underhålla sig med i spelet också. Bra med end-game content. Dem pumpar ut nytt content med jämna mellanrum. Innan har väl inte pvpn intresserat mig allt för mycket men dem släppte nyligen ett nytt pvp game mode som är riktigt kul. Provat dem allra flesta mmorpg spelen och svårt att fastna för något. Sen är också Guild Wars 2 rätt bra. I alla fall det lilla jag kört.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Jag har spelat SWTOR av och till i några år för att den har en bra story och för att spelarbasen rent generellt håller en högre kvalié än i många andra MMO som jag testat. Man kan spela solo och det passar mig utmärkt.

Nackdelen med dagens MMO är att de fortfarande vill bli ett nytt World of Warcraft. Det går inte. Finns ingen möjlighet att göra det bättre i dagens läge. Det måste till något nytt men tyvärr styrs hela konceptet av en evig grind kontra mikrotransaktioner idag.

Permalänk
Medlem

Problemet med MMORPG är att det behövs så lite för att förstöra inlevelsen. Genren för mig är relativt outforskad men vad som alltid är en deal-breaker är att det blir för många normaliserade "konstigheter". Gärna alver, dvärgar, troll, orcher och jättar men då ska de alla ha sina unika egenskaper och onmården och inte leva i någon sorts "multikultur" där alla i stort sett är lika förutom att huvudet ser annorlunda ut. Jag prövar som exempel Elder Scrolls Online nu och där kan man se orcher och människor strosa runt på gatan, i tavernan sitter ett lejon och svingar en bägare tillsammans med en ödla osv. Mystiken är helt frånvarande.
Jag är också milt allergisk mot alltför "barnslig" grafik, WoW och liknande som mer eller mindre ser ut som en färgglad asiatisk seriestrip är inget jag spelar.

Om du kan släppa fantasy-settingen kanske EvE Online vara intressant. Går numera att spela gratis och fortfarande nå ganska långt. Givetvis är man som ny spelare oändligt långt efter de etablerade - men till skillnad från andra spel så kan en några timmar gammal karaktär vara till nytta och ibland direkt avgörande.

Permalänk
Medlem

Pantheon ser rätt kul ut. Överlag tycker jag att mmo-marknaden har rört sig långsamt och utan stora utvecklingar sen typ Everquest. Dom har börjat slänga in mer ''dynamiska'' quest i världen tex GW2 och Legion med är mycket besviken med hur det har gått. Minns när jag var liten och jag såg MMO genren som den självklara genren som alla spel skulle gå till pga chansen att faktiskt så skapa en alternativt, levande universum men jag antar att det helt enkelt inte är möjligt.

Tänk er Witcher.... fast ett MMO. Skyrim... fast ett MMO. Där jag anser att många MMO skapare fallerar är att dom är för fokuserade på vad genren har gjort innan och det känns nästan som att dom måste slänga in raids och pvp instanser, något jag anser inte är nödvändigt om man istället strävar efter att skapa en levande värld som spelaren får urforska

Permalänk
Skrivet av Narielm:

Pantheon ser rätt kul ut. Överlag tycker jag att mmo-marknaden har rört sig långsamt och utan stora utvecklingar sen typ Everquest. Dom har börjat slänga in mer ''dynamiska'' quest i världen tex GW2 och Legion med är mycket besviken med hur det har gått. Minns när jag var liten och jag såg MMO genren som den självklara genren som alla spel skulle gå till pga chansen att faktiskt så skapa en alternativt, levande universum men jag antar att det helt enkelt inte är möjligt.

Tänk er Witcher.... fast ett MMO. Skyrim... fast ett MMO. Där jag anser att många MMO skapare fallerar är att dom är för fokuserade på vad genren har gjort innan och det känns nästan som att dom måste slänga in raids och pvp instanser, något jag anser inte är nödvändigt om man istället strävar efter att skapa en levande värld som spelaren får urforska

Håller helt o hållet med dig. MMO var det tveklösa valet för många 80 och 90talister. Nu däremot ser det ut som att MOBA spelen dominerar marknaden. PUBG och Fortnite slår hårt nu också. Helt ofattbart för min del att inte de nya kidsen som kommer upp i gamingåldern längtar efter ett grymt bra MMO. Fast de kanske de gör?

Jag tror till 100% att det kommer komma ett nytt MMO relativt snart och ta över marknaden. Spelutvecklarna måste se att det finns extrem potential att hämta spelare nu när WoW traskar mer och mer?

Permalänk
Medlem

Vill gärna ha något nytt att nöta. Väntar på Ashes of Creation och håller tummarna.

Just nu är jag tillbaka i Black Desert men det var inte länge sen jag körde SWTOR och ESO, innan det WoW. Hoppar runt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Lirar ett som heter MU Legend ifrån Webzen, en rippoff Diablo, helt gratis.
Rätt kul max level 65 kört upp 2st dit på nån vecka.
lirar på en server som heter Duprian om nån är sugen.

Permalänk
Avstängd

Är med i Crowfall pre-alphan, ser inte lovande ut, mest med tanke på vad de har producerat/leverat så här långt. Spelet har varit under utveckling i 3 år och man får känslan att en gymnasieklass med inriktning spelutveckling kunde ha producerat vad de har levererat under 3 månader.

Permalänk
Medlem

@Dredd
Säg inte så
Jag hade helt glömt bort Crowfall, såg det 2016 och var väldigt imponerad av det jag såg då. Men ser nu att den varit "Most anticipated MMO" 3 år irad vilket inte bådar gott. Fan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Landmark90:

@Dredd
Säg inte så
Jag hade helt glömt bort Crowfall, såg det 2016 och var väldigt imponerad av det jag såg då. Men ser nu att den varit "Most anticipated MMO" 3 år irad vilket inte bådar gott. Fan...

Nä men det blir säkert bra, men det kommer onekligen att bli "Most anticipated MMO" i minst 2 år till